شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : استاد ارتباطات دانشكده خبر: روابط عمومي هوشمند به مدير ارتباطي هوشمند نياز دارد
دوشنبه، 3 خرداد 1400 - 11:37 کد خبر:47153
كارگاه آموزشي يكروزه « مديريت و برنامه ريزي استراتژيك در روابط عمومي» به مناسبت روز روابط عمومي (۲۷ ارديبهشت – ۲ خرداد) توسط روابط عمومي سازمان جهادكشاورزي استان آذربايجان شرقي در سالن اجتماعات سازمان جهادكشاورزي استان آذربايجان شرقي بصورت حضوري و وبيناري برگزار شد.



 

شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي يران (شارا)-|| مدير دپارتمان ارتباطات و روابط‌عمومي برنامه اروپايي مهارت سنجي حرفه اي اروپايي اسكو در ايران و استاد ارتباطات دانشكده خبر گفت: روابط عمومي هوشمند به مدير ارتباطي هوشمند نياز دارد.


به گزارش شارا؛ دكتر حميد شكري خانقاه در كارگاه آموزشي مديريت و برنامه ريزي استراتژيك در روابط عمومي كه به ميزباني روابط عمومي سازمان جهاد كشاورزي استان آذربايجان شرقي و با حضور ۵۹ نفر از مديران روابط عمومي هاي بخش كشاورزي استان آذربايجان شرقي و سراسر كشور در تبريز برگزار شده بود با اشاره به استانداردهاي روابط عمومي گفت: براي بالا بردن كيفيت ارتباطات بايد استانداردهاي جهاني روابط عمومي را بشناسيم و آنها را بومي سازي كنيم .
وي افزود: هوشمندسازي روابط عمومي مي تواند با ايجاد خلاقيت و استفاده از روش هاي جديد باعث افزايش كيفيت ارتباطات شود.


مدير و برنامه ريز ارتباطي و سخنران كنفرانس هاي ملي و بين المللي با بيان اينكه براي بهبود ارتباطات كلمه «چرا » از دايره واژگان حذف شود، گفت: براي ايجاد روابط عمومي بهتر بايد از كلمات چگونه و چطور استفاده شود، چون اين كلمات به دنبال يافتن راه حل براي ايجاد يا بهبود ارتباطات بكار برده مي شود.


وي افزود: براي داشتن روابط عمومي مناسب نبايد ديدگاه كارمندي در ادارات وجود داشته باشد و كارشناسان روابط عمومي بايد متخصص، مدير و حرفه اي باشند.


دكتر شكري استاد ارتباطات در دانشكده خبر افزود: اتفاقاتي كه مي تواند با روابط عمومي خوب، جايگاه حرفه اي با ارزشي براي فرد داشته باشد برنامه هاي كوتاه مدت، متوسط و بلندمدت هستند، تغيير نظام آموزشي، ايجاد شايسته سالاري، تبيين قوانين جديد و … مي توانند موثر واقع شوند.


متخصص جامعه‌‌شناسي ارتباطات فرهنگي و برنامه‌ريزي استراتژيك ارتباطات انساني و مؤلف كتاب «برنامه‌ريزي راهبردي ارتباطي در روابط عمومي» افزود: روابط عمومي هوشمند به مدير ارتباطي هوشمند نياز دارد تا با بررسي امكانات و ابزارها بتواند بيشترين استفاده و بازدهي را براي سازمان و جامعه به دست آورد.


وي تاكيد كرد: مديران هوشمند بايد شكافهاي شايستگي، مهارتي و حرفه اي بودن را از بين ببرند.


دكتر حميد شكري به ويژگي هاي يك مدير متخصص و توانا در ارتباطات اشاره كرد و گفت: روابط عمومي شامل چند سطح است كه در گام اول بايد اصول اوليه روابط عمومي را درك كنيد، مذاكره و چانه زني را بياموزيد و اتيكت هاي رفتاري آداب معاشرت ، لباس پوشيدن، صحبت كردن، گوش دادن، نگاه كردن و نشستن را بلد باشيد.


مدير گروه توسعه ارتباطات وزارت جهادكشاورزي به ويژگي هاي ارتباط اثربخش در ايجاد ارتباط اشاره كرد و گفت: مثبت گرايي، حمايت گري، همدلي، گشودگي و تساوي مي تواند به اثر بخش بودن ارتباطات كمك كند.


وي افزود: مدير ارتباط گستر مي تواند با جوامع گوناگون در ارتباط و تعامل باشد، مي تواند در رويدادهاي گوناگون فعالانه مشاركت كند، كنترل منابع مالي و مصرف بودجه ارتباطي را مديريت كند و در فن مذاكره و چانه زني ماهر شود تا مدير قدرتمندي باشد.


دكتر شكري با بيان اينكه قانع كردن يكي از ويژگيهاي مديران روابط عمومي متخصص مي باشد، افزود: استفاده از زيبايي، گواهي دادن، اغراق، طنز، ترس، تداعي و تطميع از فنون اقناع مي باشد و مديران روابط عمومي بايد به اين موارد تسلط يابند.


وي با بيان اينكه حدود ۸۳ درصد اطلاعات را از طريق ديدن دريافت مي كنيم افزود: رسانه ها و تكنولوژيهاي جديد ديداري مي تواند در انتقال اطلاعات به ديگران موثرتر باشند و بايد از موشن گرافي، اينفوگرافي و ساخت كليپ بيشتر استفاده شود.
وي روش هاي ديگر دريافت اطلاعات را ۱۱ درصد از طريق شنيدن، ۳٫۵ درصد از طريق بويايي و ۱٫۵ درصد از طريق لمس كردن و يك درصد را از طريق چشيدن عنوان كرد.

اين مدرس دانشگاه و متخصص روابط عمومي با بيان اينكه مديران و كارشناسان روابط عمومي بايد خلاقيت، راهگشا و مبتكر باشند، افزود: همواره به ديگران انگيزه داده ، حلال مسائل باشيد و تعارضات را مديريت كنيد.

وي در مورد رازهاي شيفته كردن ديگران و مديريت هوشمندانه ارتباطات انساني به ۵ مورد اشاره نمود و گفت: اولين راز، پذيرش بي قيد و شرط ديگران مي باشد يعني افراد را همانگونه كه هستند بپذيريم بدون اينكه خودمان را ملاك عمل ديگران قرار داده و به انتقاد از رفتارها و گفتارهاي آنها بپردازيم، گام بعدي در راستاي مديريت ديگران قدرداني مي باشد به اين معنا كه به خاطر هر كار كوچك و بزرگ قدرداني و سپاسگذاري از ديگران را بجا بياوريم و به صورت شفاهي يا مكتوب قدردان عملكرد ايشان باشيم ، سومين گام تاييد هر كار كوچك و بزرگ ديگران است به اين معني كه به صورت واقعي و صميمانه ديگران را تاييد كنيم و گام چهارم تحسين ديگران مي باشد يعني براي مثال ديگران را بواسطه داشتن صفتهاي نيك مانند خوش اخلاقي خوش پوشي يا وقت شناسي و … مورد تشويق و ستايش قرار دهيم و گام نهايي و بسيار با اهميت ، شيفته كردن ديگران كه بدون آن تقريباً رسيدن به اين هدف غيرممكن است ، توجه داشتن ، كليد طلايي شيفته كردن ديگران به شمار مي رود.


نويسنده كتاب برنامه ريزي راهبردي ارتباطي در روابط عمومي با بيان اينكه توجه داشتن به اين معناست كه در مواجهه با هر كسي در هر شرايط و هر موقعيتي به ايشان توجه كنيم ادامه داد: يكي از اصلي ترين دلايل ناكاميهاي ما در برقراري ارتباط با ديگران عدم توجه ما به افراد، نزديكان، رؤسا، زيردستان، همكاران، همشهريان و… مي باشد يعني وقتي توجه نمي كنيم كه طرف مقابل صاحب چه ويژگي ها و صفات نيكي است نمي توانيم به شيفته كردن وي نيز نائل شويم.


وي با بيان اينكه بيشتر مشكلات خانوادگي، اداري و اجتماعي از همين كم توجهي به ديگران و نيازهاي آنان ناشي مي گردد افزود: اين نيازها شامل نيازهاي مالي، عاطفي و… مي گردد وقتي اين امر معكوس مي گردد و به ديگران توجه مي كنيم و با تبسم و خوشرويي ارتباط برقرار مي كنيم اين ارتباط قدرتمند خواهد بود.


دكتر شكري با اشاره به قدرتمند بودن ارتباطات گفت: بايد در وهله اول با افراد مهربان و صميمي باشيم، تلاش كنيم نام آنها را به خاطر بسپاريم، آنها را تاييد كنيم، از چيزهايي صحبت كنيم كه آنها مي پسندند نه ازعلايق و خواسته هاي خودمان، به وضع ظاهري خود اهميت دهيم و همواره از رفتارها و صفات و عملكرد خوب ديگران قدرداني نماييم.


وي افزود: راز موفقيت در اين راه اين است كه اول از خودمان شروع كنيم و ديگران را سرزنش نكنيم، به صحبتهاي ديگران با دقت گوش كنيم و در صحبت كردن و عكس العمل نشان دادن با متانت برخورد نماييم و به مرتب بودن ظاهر اهميت دهيم و از زبان بدن كمك بگيريم و قدرتمندانه با ديگران ارتباط برقرار كنيم.


اين استاد ارتباطات در راستاي رازهاي شيفته كردن ديگران گفت: مي توان به چند اصل جهت برقراري ارتباط موثر و قدرتمند در حيطه روابط عمومي اشاره كرد اولين مورد داشتن ديدگاه مثبت گراست به اين معنا كه ديدگاه منفي هيچ جايگاهي در راستاي برقراري ارتباط موثر با اطرفيان ندارد دومين مورد حمايتگر بودن است يعني هر كاري كه در سازمان انجام مي گيرد، هر خبري نوشته مي شود تلاش گردد كه نقش نمايندگي خوبي براي سازمان ايفا گردد سومين مورد همدل بودن است يعني بتوان با افراد در شاديها و ناراحتيها و موفقيتها و شكستها همدلي نمود و هر جايي كه مي توان كاري و كمكي انجام داد دريغ ننمود.


گفتني است كارگاه آموزشي يكروزه « مديريت و برنامه ريزي استراتژيك در روابط عمومي» به مناسبت هفته روابط عمومي (۲۷ ارديبهشت – ۲ خرداد) توسط روابط عمومي سازمان جهادكشاورزي استان آذربايجان شرقي در سالن اجتماعات سازمان جهادكشاورزي استان آذربايجان شرقي بصورت حضوري و وبيناري برگزار شد.

 

منبع: www.mehrtabriz.ir/?p=35994