شبكه اطلاعرساني روابطعمومي يران (شارا)-|| روابط عموميهاي سازمانها، نهادها و دستگاههاي مختلف نقش اساسي در پيشبرد اهداف آن دارند و ميتوان روابط عمومي را حلقه اتصال مردم با سازمان دانست.امروزه نقش روابط عمومي در توفيق يا عدم توفيق يك دستگاه بر كسي پوشيده نيست چراكه اين بخش از هر سازمان در سايه وظايف متعددي دارد سبب ارتباطات و اطلاعرساني و شفافسازي ميشود.
نقش روابطعموميها در عصري كه به نام عصر سايبر و فضاي مجازي نام گرفته است، كمي سنگينتر از قبل شده است و نقش موثري در همه ابعاد يك سازمان، ارگان يا نهاد دارند و به اصطلاح قلب تپنده هر سازماني هستند.
به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومي ميزگردي با حضور مرتضي فياضي مدير خانه مطبوعات و خبرنگاران استان، يزدان يگانگي مسئول سازمان فضاي مجازي سراج استان و مجيد غلامي عضو شوراي روابط عموميهاي استان با موضوع "چالشهاي روابطعموميها در عصر سايبر" برگزار شد.
آسيب جدي در حوزه روابطعموميها، كماهميت شمردن اين حوزه است
مرتضي فياضي در اين نشست با بيان اينكه سرعت انتقال اطلاعات مهمترين مزيت و شاخصهاي است كه روابط عموميها بايد از آن بهره كافي را ببرند، بيان كرد: روابط عموميها و رسانهها مانند دو بال هستند كه در راستاي اطلاعرساني صحيح به جامعه عمل ميكنند و پل ارتباطي بين مردم و سازمان مربوطه هستند و تعامل دوسويه آنها ميتواند در راستاي اهداف سازمان مربوطه نيز موثر باشد. روابط عمومي ميتواند بسياري از مسائلي كه از ديد مدير سازمان مغفول مانده را شفاف و حتي موجب جلوگيري از بسياري تنشها شود.
وي افزود: اهميت سواد رسانه و فضاي مجازي، اكنون بيشتر براي روابط عموميها نياز است، نكتهاي كه متاسفانه كمتر امروزه مهم شمرده ميشود، در استان روابط عموميها سواد رسانهاي ضعيفي دارند و ارتباط بروني آنها به ويژه با رسانههاي مختلف كمرنگ است، همچنين اطلاعرساني و شفافسازي و دفاع از مجموعه خودشان براساس تخصص و سواد رسانهاي نيز كم است.
مدير خانه مطبوعات و خبرنگاران استان بيان كرد: يكي از آسيبهاي جدي در روابط عمومي اين است كه افرادي را از هر واحد ديگر سازمان در پست روابط عمومي كه خالي است قرار ميدهند كه اين مسئله بيشتر در دستگاههاي دولتي حس ميشود.
فياضي تصريح كرد: اگر ساز و كاري از طريق شوراي روابط عموميها، سازمان مربوطه يا دولت تدوين شود كه شاخصهها و ملاكهاي خاصي را براي دستيابي به اهداف اصلي سازمان داشته باشد اثربخشي زيادي در ارتقاي سطح سواد رسانه و فضاي مجازي روابط عموميها خواهد داشت و آموزش بهروز نيز ميتواند از راهكارهاي اساسي در سواد رسانه و فضاي مجازي باشد.
سهولت دسترسي فضاي مجازي سبب عدم تعامل كافي روابطعموميها با رسانه هاي رسمي
وي با بيان اينكه فضاي مجازي امروزه بسيار جلوتر از رسانهها در حال فعاليت است، گفت: دليل جلو بودن فضاي مجازي از رسانهها، در دسترس بودن آن براي سنين مختلف از كودك و خردسال تا بزرگسال است. خيلي از رسانههاي رسمي در شبكههاي اجتماعي كانال و گروه دارند و ميتوانند از طريق كانالها و گروهها اخبار رسمي را در هر زماني منتشر كنند و سبب ميشود آسيبهاي كانالها و گروههاي مجازي گمنام غيررسمي برطرف شود.
مديرخانه مطبوعات استان بيان كرد: يكي از دلايلي كه باعث شده روابط عموميها به رسانههاي غير رسمي نزديكتر شوند سهولت دسترسي و سرعت بالاي انتشار پيام در زمان كم در فضاي مجازي است و از طرفي اجبار به انتشار خبر يا آگهي موجب ميشود اين اخبار و آگهيها در حجم زياد خبرها و پيامهاي كانال روابط عمومي گم ميشود اما روابط عمومي اداي تكليف كرده هرچند اخبار در حجم بالاي پيامها ديده نشده اما مزيتهايي هم براي روابط عمومي داشته است.
فياضي ادامه داد: خلاءيي حس ميشود و از قبل نيز وجود داشته و با فضاي مجازي بيشتر شده است اما در راستاي همگرايي رسانه و روابط عمومي ميتوان با برگزاري نشست، جلسه، تبيين اهداف مشترك و رسالتهاي هر دو صنف روابط عمومي و رسانه، تعاملات را افزايش داد چراكه رسانههاي رسمي و نيروها و سازوكار آنها مشخص بوده و با ارتباط مستمر فاصله كمتر و ارتباط براي انتشار اخبار و اطلاعات صحيح و دقيق تقويت ميشود.
مديرخانه مطبوعات و خبرنگاران استان با اشاره به مسئله مطالبه گري در بين روابط عموميها با گسترش فضاي مجازي، ادامه داد: بسيار كم ديده شده روابط عمومي آن چيزي كه موجب عدالتخواهي است را بازنشر دهد، خيلي از ناهنجاريها و بياخلاقيهايي كه در جامعه اتفاق افتاده باعث شده كه سمت و سوي رويههاي اخلاقي با آنچه اصل است فاصله بگيرد بنابراين راهكار اين است كه اين موضوع ريشهاي بررسي و آموزشهاي لازم داده شود و مسير درست را نشان دهيم و بعد در اين مسير حركت كنيم تا موجب شود روابط عمومي نيز منافع شخصي را درنظر نگرفته و به سمت عدالتخواهي برود.
تسلط روابط عمومي به سواد فضاي مجازي اهميتي دوچندان دارد
يزدان يگانگي در اين ميزگرد با اشاره به اينكه روابط عمومي هر سازمان مانند قلب آن سازمان است كه نقش آن حياتي است، اظهار داشت: با گستردهتر شدن فضاي مجازي خصوصا شبكههاي اجتماعي نقش روابط عموميها عوض شده و در عصر فناوريهاي نوين ارتباطي، نقش روابط عموميها كه حلقه موثر پيونددهنده مردم و سازمان مربوطه هستند بيش از پيش مشهود است و اگر روابط عمومي نقش فضاي مجازي را در سازمان نهادينه نكند، اثرگذاري خاصي نخواهد داشت.
وي افزود: امروزه ما در پمپاژ سريع اخبار قرار گرفتهايم و انتقال اخبار سريع اتفاق ميافتد كه نياز است روابط عمومي مسلط به سواد رسانهاي و فضاي مجازي باشد تا بتواند در زمان مناسب مطلب مناسب را به نحوي مناسب اخبار را انتقال دهد، بنابراين روابط عموميها نهتنها پيونددهنده كلان بروني و دروني يك سازمان هستند بلكه يك حلقه پيونددهنده بين مردم و سازمان هستند كه فضاي مجازي ميتواند در اين پيوند موثر باشد.
مسئول سازمان فضاي مجازي سراج استان گفت: بايد از سواد فضاي مجازي و سواد رسانهاي تعريف داشته باشيم چراكه اين دو مقوله تعاريف متفاوتي دارند، در سواد فضاي مجازي بايد شيوه كنشگري را ياد بگيريم و در برخورد با هر پيام رسانهاي حربه خاصي را به كار ببريم.
يگانگي ادامه داد: به عنوان مثال اگر پيامي به دستگاهي انتقال پيدا كرد اولين اقدامي كه ممكن است روابط عمومي انجام دهد تكذيب پيام باشد در حالي كه اين امر ناشي از كمبود سواد رسانهاي است و احتمال دارد براي اينكه مخاطب روابط عمومي را وادار به كنشگري كند، اين پيام را منتشر كرده باشد. لازم است روابط عمومي ارتباط صحيح، اطلاعات را دستهبندي و با آشنايي با شيوههاي تفكري مختلف، عمليات رواني، سواد ديجيتالي و ... هر كدام را در جاي مناسب خود استفاده كند.
نگاه مديران به روابط عموميها بايد تغيير كند / اين تفكر بايد ايجاد شود كه روابط عمومي بايد از همه افراد قويتر باشد
وي با بيان اينكه كمتر از يك دهه قبل ارتباطات در روابط عمومي از طريق ارتباطات حقيقي بود اما امروزه مجازي است، تصريح كرد: در فضاي مجازي احساس را سختتر ميتوان انتقال داد و موارد متعددي نيز ريزبينانه اهميت پيدا ميكند و اگر روابط عمومي نتواند ارتباط مناسب با مخاطب برقرار كند خودش مخل ارتباطات شده و معضل ايجاد ميكند، داشتن برنامه مستمر آموزشي براي اثرگذاري متناسب با شرايط روز ميتواند روابط عموميها را به رسالت خود بيش از پيش نزديك كند.
مسئول سازمان فضاي مجازي سراج استان عنوان كرد: نگاه مديران به روابط عمومي بايد عوض شود و جايگاه روابط عمومي از نصب بنر و پلاكارد و مواردي در اين حد بايد تغيير پيدا كند و نقش مديريت با مطالبات اجتماعي مطابقت پيدا كند، بايد اين تفكر ايجاد و تقويت شود كه نيروي روابط عمومي قويتر از همه نيروها حتي معاون يك سازمان باشد زيرا خروجي همه سازمان از طريق روابط عمومي منعكس ميشود.
يگانگي افزود: اهميت نقش روابط عمومي بايد براي مدير دستگاه تبيين شود و مدير بايد بداند كه به اكوسيستم جديدي وارد شدهايم و براي آن بايد براي زيست در اين اكوسيستم جديد نياز به آموزش جديد داريم و ميتوان گفت روابط عمومي امروزه يك صنعت است و ما با يك صنعت مواجه هستيم و بايد نقش روابط عمومي براي مديران تببين شود. روابط عمومي شبكهها و افراد را به طور پيوسته به هم وصل ميكند و پيام از طريق شبكههاي مختلف منتشر و مخاطبان نيز از گيرنده به فرستنده تبديل شده و پيام را انتشار ميدهند.
وي با اشاره به راهكارهايي براي ارتقاي سواد فضاي مجازي روابط عموميها گفت: آموزشهاي بهروز يكي از راهكارهاي مهم و برنامه مستمر اثرگذار مدون مطابق با شرايط روز و برنامهمحور از مهمترين راهكارهاي پيشرفت در سواد رسانه و فضاي مجازي است، فردي كه براي روابط عمومي انتخاب ميشود بايد ويژگيهاي خاصي داشته باشد و در عصري كه هر فرد يك روابط عمومي است بايد از پيوند افراد استفاده شود.
يگانگي بيان كرد: توسعه فردي و سعهصدر از ويژگيهاي بارزي است كه بايد نيروهاي روابط عمومي براي برقراري ارتباط با رسانهها و مخاطبان خود داشته باشند و آموزش و تمرين مستمر براي تقويت اين ويژگيها ميتواند از راهكارهاي موثر در ارتباط رسانهها با روابط عموميها باشد.
فعال عرصه فضاي مجازي با اشاره به مسئله عدالتخواهي با گسترش فضاي مجازي براي روابط عموميها، تاكيد كرد: انقلاب براي عدالتخواهي و مطالبهگري صورت گرفت و اين واژه شايد كمرنگ شده باشد اما جديد نيست. بايد به جريان مطالبهگري ميدان داده شود و اجازه داده شود حرفها زده شود اما خط قرمزهايي چون امنيت ملي و ... رعايت شود.
وي خاطرنشان كرد: روابط عمومي ميتواند زماني كه مطالبه از سوي مردم مطرح ميشود ارزيابي كند كه مطالبه به حق است يا نه و اگر به حق است پاسخگو و همراه شود و زماني هم ممكن است مطالبهاي اشتباه باشد، مطالبهگر را قانع و در رسانه اعلام كند.بايد مطالبه در آرامش كامل با رعايت همه مسائل لازم انجام شود و اولين نفر در مطالبهگري روابط عمومي است كه بايد از دستگاههاي مختلف متناسب با خواسته مردم مطالبهگري كند.
فقط عده كمي از روابط عموميها از سواد رسانهاي كافي آگاهي دارند
مجيد غلامي نيز در اين ميزگرد با اشاره به اينكه روابط عموميها بايد از ظرفيت هنر براي انتشار اخبار و بيان مطالبشان استفاده كنند، تصريح كرد: پيامهاي روابط عمومي فقط براي سنين بالاي 30 سال نباشد و در افراد در سنين مختلف به ويژه افراد زير 30 سال هم بتوانند از مطالب استفاده كنند. فعاليت روابط عمومي نبايد منحصر به ساعات كاري بوده و لازم است در همه ساعات فعال و مزايايي از جمله ارتقاي شغلي، اضافهحقوق يا... براي آن در نظر گرفته شود.
وي با اشاره به تخصصي نبودن روابط عموميها، ادامه داد: حدود 30 درصد نيروهاي روابط عمومي به دليل تخصص وارد بخش روابط عمومي شدهاند و مابقي به دليل اينكه پست خالي بوده به اين پست وارد شدهاند و از بين اين افراد كساني كه از سوادرسانهاي بهرهاي دارند به دليل احساس نياز خودشان بوده كه به دنبال يادگيري آن رفته و مهارت آن را آموختهاند.
عضو شوراي روابط عموميهاي استان افزود: اميدواريم جابهجايي نيرو در ادارات مناسبتر صورت گيرد و نيروهايي استخدام شوند كه حداقل 10 مورد از موارد لازم را داشته باشند چراكه هر نيرويي نميتواند كار روابط عمومي را انجام دهد و همين مشكل موجب شده بسياري از خدمات سازمان و نظام اطلاعرساني نشود.
غلامي با بيان راهكارهايي جهت ارتقاي شغلي روابط عموميها، گفت: بايد يك آزمون مهارت قابل تعميم به دستگاههاي دولتي، شركتها و نهادهاي مختلف تدوين شود و نيروهايي كه براي روابط عمومي انتخاب ميشوند در اين آزمون مهارتسنجي شده و اصول مختلف مورد نياز روابط عمومي در آن آزمون گنجانده شود و نظارت و ارزيابي مستمر نيروهاي روابط عمومي نيز انجام شود.
روابط عموميها بايد مستقل شوند تا منافع مردم به منافع سازمان ترجيح داده شود
وي با اشاره به عدم تعامل كافي بين روابط عموميها و رسانههاي رسمي، تصريح كرد: تعامل بين روابط عموميها و رسانههابه دليل عدم وجود نيروهاي بهروز در رسانهها دچار آسيب شده است؛ خبرگزاريهاي رسمي حدود 10 سال پيش به علت سرعت انتشار بالا حرف اول را در انتشار اخبار و اطلاعات ميزدند اما الان به علت تغيير مجاري ارتباطي، تعامل با فضاي مجازي راحتتر از رسانههاي رسمي است.
عضو شوراي روابط عموميهاي استان افزود: بايد راهي براي آن تعريف شود تا ارتباط در اين بخش درست شود، رسانههاي غيررسمي چارچوب مشخصي ندارند و خبر، متن، تصوير، فيلم و ... را به هر شكلي منتشر ميكند اما خبرگزاري رسمي به دليل رسميت بايد ويرايش و تدوين انجام و از صحت آن اطمينان حاصل كند به همين دليل انتشار پيام زمان بيشتري طول ميكشد كه تدابيري در اين خصوص بايد انجام شود.
غلامي گفت: نكته ديگر در محدوديت ارتباط رسانه و روابط عمومي، جنس انتشار اخبار در مجاري رسمي است كه برخي مجاري از قبيل خبرگزاريها صرفا متن از روابط عمومي درخواست ميكنند در حالي كه گاها ميتوان با يك تصوير يا صوت خبر را انتشار داد كه اميدواريم اين مورد اصلاح و موجب ارتباط قويتر و موثر روابط عمومي و رسانه شود همچنين زمان فعاليت در خبرگزاريها نبايد محدود باشد كه تا بتوان در هر زماني اخبار را منتشر كرد كه البته اين مورد تا حد زيادي برطرف شده است.
عضو شوراي روابط عموميهاي استان با اشاره به ضعف مطالبه گري و مسئله عدالتخواهي با گسترش فضاي مجازي در بين روابط عموميها، اظهار كرد: مطالبهگري رسانهها سبب تحول در ادارات ميشود و روابط عمومي بايد به جاي انعكاس بخشي از مطالب يا ارائه مطالب گمنام، طوري مطالب را منتشر كند كه كاملا پاسخگوي خواسته مطالبهگرانه مخاطب و براساس عدالتخواهي باشد.
وي ادامه داد: بايد به روابط عمومي استقلال داده شود يعني اگر جايي روابط عمومي منافعي را مثلا منافع مردم را ترجيح داد به منافع سازمان، مشكلي از لحاظ جابهجايي يا بركناري براي او پيش نيايد تا بتواند براساس خواستههاي بهحق و مطالبهگرانه مردم گام بردارد.
منبع: www.tasnimnews.com