شبكه اطلاعرساني روابطعمومي يران (شارا)-|| دست نويس روح الله مومني رئيس اداره اطلاع رساني و روابطعمومي آموزش و پرورش استان قزوين به بهانه يادآوري يك روز جهاني در تقويم افكار عمومي به مناسبت گراميداشت ۲۷ ارديبهشت ماه روز جهاني ارتباطات و روابط عمومي منتشر شد.
علوم ارتباطات اجتماعي اقدام و نيازي براي ادامه حيات و روي پا ايستادن سازمان هاي دولتي و انتفاعي است و همچنين فعاليتي به منظور ترجمه بيان مسئولان به زبان و انديشه عام مردم به شمار ميرود اين امر در تمام شاخه هاي فرهنگي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي مصداق و تعاريف جداگانه اي دارد.
كارشناسان روابط عمومي و متخصصان ارتباطات تنها يك رسانه يا فرستنده پيام و تكرار مكررات اتفاقات روز قبل نيستند آن ها به عنوان يك هنرمندي كه بر بوم طراحي نقش ماندگار ميآفريند پيوسته بايد به دنبال خلق اثر متمايز و متنوع به زبان ساده و سليس باشد و با مخاطبان هنرمندانه سخن بگويد و در جستجوي پاسخ به سوالات و علايق ذهني عموم مجامع در هر لحظه در تكاپو و جنب و جوش باشد.
مخاطبان در هر رده سني شيفته و تشنه دريافت اطلاعات و اخبار تازه و دسته اول هستند تا رابطه معناداري براي پيوند خود با سازمان ايجاد نمايند روابط عمومي ها و متخصصان علوم ارتباطات شكل دهنده اين ارتباط هستند تا در انديشه و افكار جامعه هدف خود نفوذ كرده و اهداف كوتاه مدت، بلند مدت و چشم انداز مجموعه خود را بر روي تمايلات ذينفعان تنظيم و برنامهريزي نمايند.
حرفه ناب ارتباطات در راستاي علايق جوامع و عامه مردم گام بر مي دارد ما براي اعتمادسازي مخاطبان بايد طوري عمل كنيم كه آنها مطمئن شوند ما به آنها اهميت مي دهيم و راهكارهاي حمايت از مخاطبان را شناسايي و آن را جزو استراتژي و برنامهريزيها كاري خود قرار دهيم و در اين مسير عوامل بازدارنده را از سر راه بايد برداريم ،در دنيايي سرشار از اطلاعات گوناگون امروز جلب و جذب مخاطب و اعتمادسازي به اخبار نوعي تخصص بيمانند به شمار مي آيد براي آنكه آنها به درك اطلاعاتي برسند و اخبار صحيح را از مبادي رسمي آن جستجو كنند ،ما بايد اهالي خبر و رسانه را تشويق و به مشاركت در اين راه دعوت كنيم تا دريافت خروجي مناسب خبر با ويژگيهاي اطلاعات مستقل ،آزادانه،شفاف و پاسخگو براي عموم جذاب و كاربردي باشد.
تنوع فناوري ها و علوم ارتباطات اين امكان را فراهم كردهاند كه به اقدامات و تلاش هاي دولت كمك كنند و از سويي با تهيه و تدارك پنجره گفتگو در بسترهاي مكتوب و مجازي ديدگاههاي مردم را به گوش مسئولان برسانند كه اين امر موجب اعتلاي روابط عمومي ها در رساندن پيام سيستم و اطلاع رساني حداكثري و از آن سو ايجاد اعتماد دو طرفه با استفاده از فنون ارتباطات در رساندن پيغام ها بين فرستنده و گيرنده باشند.
جامعه از متخصصان ارتباطات و روابط عمومي انتظار دارد سازوكار دسترسي آزادانه به اطلاعات شفاف را در عين صداقت فراهم سازند و در مجموع از دوگانگي دست بردارند و از اصول روشني در انتشار اخبار پيروي كنند و در اين مسير از راهكارهاي سادهتر در آگاهي بخشي بهره ببرند تا مخاطب بتوانند حق انتخاب ،نتيجه گيري و اظهار نظر را داشته باشد.
يكي ديگر از رسالت هاي متخصصان روابط عمومي و ارتباطات اين است كه چه كنيم تا در بين انديشه و افكار مردم جايي براي خود باز نماييم و در هجوم انتشار اخبار هاي متنوع و گوناگون، راهكار اين موضوع شفافيت و اطمينان دهي به مردم با فرمول احساس مسئوليت اجتماعي و رعايت اخلاق عمومي بايد متعهد شويم علايق و سلايق عام مردم را در برنامه هاي خود نهادينه كنيم ،برقرار كردن اين سرفصل ها به ما كمك مي كند به راه حل ساده تر برسيم و احترام افكار عمومي را كسب نماييم.
در ماجراي همهگيري ويروس كوويد ۱۹ در جهان و ايران بحران و تنور اخبار مشكوك و شايعه جريان و جان دوباره يافت و توسط نگاه هايي كه هدفشان غير از اطلاع رساني بود مورد استقبال اشخاص غير مطلع قرار گرفت، اين بنگاه هاي دروغ پراكني و غير موثق بيشتر به جاي اطلاع رساني و اقناع سازي به دنبال كسب شهرت براي خود و تلاش براي زير سوال بردن اقدامات مسئولان بودند كه نتيجه آن جز ايجاد و گسترش اضطراب و استرس در جامعه و توليد نگراني روزافزون در بين مردم و جذابيت كاذب در بين برخي مخاطبان از خود اثراي برجا نگذاشت،در اين بين جلوگيري از گسترش فرهنگ شايعه پراكني و شايعه پسندي بر عهده روابط عمومي است تا از همه گيري اخبار كذب در بين افكار عمومي جلوگيري كند.
در انجام مسئوليت عاملان ارتباطات نقش رسانه ها بسيار حياتي و مهم است، اصحاب رسانه با ارزيابي و شناسايي اشكالات سيستم توسط گردآوري نظرات ،سوالات و ابهامات جامعه تعريف دقيق و درستي از نگاه ذينفعان براي ما به تصوير ميكشند، و ما را در رسيدن به زباني مشترك و اطلاعاتي بر مبناي واقعيت ها كمك مي كنند. رسانه ها كارشناسان روابط عمومي را در حرفه خود ياري مي نمايند تا نيازمنديهاي اطلاع رساني را به نحو شايستهاي جوابگو باشند و ارتباطات و روابطي را به جريان مي اندازند تا گفتگو در تمامي سطوح اجزاي يك جامعه شكل بگيرد و به اين ترتيب اين حرفه در عمق تفكر جامعه تنيده شود ،رسانه ها ما را در حركت به سوي اهداف تعيين شده حمايت و هدايت مي كنند.
در يك جمله روابط عمومي پيوند اجتماعي را تسهيل مي بخشد روابط عمومي نياز همگاني و مردمي و همچنين مخرج مشترك رويكردها و عملكردها يك نظام سالم در دسترسي به اخبار است روابط عمومي ها با تهيه و توليد هر روايت محصول جديد خود را خلق مي كنند و در اين مسير تمام ساعت زندگي را درگير شغل خود كرده اند.
در جهاني پر از رقابت پيغام ها و پيام رسان ها وظيفه روابط عمومي و ارتباطات اين است به دنبال راه چاره اي باشد تا توسط مخاطبان كنار گذاشته نشود،پيشنهاد مي گردد با تشكيل وزارتخانه اطلاع رساني و روابط عمومي با عنايت به رشد روزافزون رسانه ها در شرايط كنوني و سالهاي آينده و لزوم ايجاد تنوع و رقابت به منظور بهرهگيري حداكثري از منابع و تحقق سياستهاي كلي نظام در زمينه اطلاع رساني و پاسخگويي عملكرد دولت ها با رعايت اصل عدم توسعه تشكيلاتي در دولت اين طرح بررسي شود.
مطلوب است مسئولان فهيم كشور براي گسترش فعاليت رسانه اي همواره نسبت به تكريم از متخصصان روابط عمومي ،ارتباطات و اطلاع رساني در سازمان ها نقش حمايتي خود را ايفا نمايند.