شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روندهاي بازاريابي محتوا در صنعت خرده‌فروشي سال ۲۰۲۱
سه شنبه، 21 اردیبهشت 1400 - 10:17 کد خبر:46948
محتواي توليدشده در كانال‌هاي مختلف بازاريابي توزيع شده و نقش مهمي در جذب مخاطب ايفا مي‌كند. اين محتوا در چرخش مخاطب در شبكه‌هاي اجتماعي بسيار تاثيرگذار است. در اين مقاله به نقل از مجله كوروش، به بررسي ترندهاي بازاريابي محتوا در سال ۲۰۲۱ پرداخته‌ايم.



شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي يران (شارا)-|| زماني كه شركت‌ها از بازاريابي محتوا به‌صورت جزئي و آزمايشي در استراتژي بازاريابي استفاده مي‌كردند، به پايان رسيده است. حالا بازاريابي محتوا به عاملي اساسي در استراتژي بازاريابي برندها تبديل شده است. محتواي توليدشده در كانال‌هاي مختلف بازاريابي توزيع شده و نقش مهمي در جذب مخاطب ايفا مي‌كند. اين محتوا در چرخش مخاطب در شبكه‌هاي اجتماعي بسيار تاثيرگذار است. در اين مقاله به نقل از مجله كوروش، به بررسي ترندهاي بازاريابي محتوا در سال ۲۰۲۱ پرداخته‌ايم.

كانال‌هاي بازاريابي محتوا

محتوا از طريق وبلاگ‌ها، كتاب‌هاي الكترونيكي، اطلاعات گرافيكي، پادكست‌ها و… در پروسه استراتژي بازاريابي محتوا قرار مي‌گيرد. بازاريابي محتوا در ساليان گذشته حوزه بسيار پويايي بوده است. فرم‌هاي جذابي از محتوا در قالب ويدئو و بازي، اين حوزه را بسيار جذاب‌تر كرده است. حالا مخاطبان، ديگر به وبلاگ‌هاي متني و اطلاعات گرافيكي بسنده نمي‌كنند.

تخصص، اعتبار و پاداش در بازاريابي محتوا

حالا گوگل كمتر به محتواي توليدشده در راستاي توليد كلمات كليدي پاداش مي‌دهد. در مقابل در بازاريابي محتوا، گوگل روي متن و ارزش محتوا تمركز بيشتري دارد. تخصص و عمق محتواي توليدشده سنجيده مي‌شود و اين معيار سنجش تنها روي كلمات كليدي يا ايجاد لينك نيست. آن زمان كه بك لينك‌ها فاكتور اساسي محتوا محسوب مي‌شدند، گذشته است. حالا گوگل بيشتر به ميزان تخصص و عمق محتوايي متن توجه مي‌كند و براساس آن به محتواي توليد شده اعتبار و پاداش مي‌دهد.

ظهور محتواي ويديوئي و پخش آنلاين در بازاريابي محتوا

بي شك، ويدئو يكي از برجسته‌ترين اشكال توليد محتوا در بازاريابي محتوا محسوب مي‌شود. روزانه بيش از دو ميليارد فيلم در توييتر ديده مي‌شود. فيلم‌ها بيش از ۸۰درصد ترافيك اينترنت افراد را به خود اختصاص مي‌دهند. بيش از ۸ميليارد فيلم روزانه در فيسبوك مشاهده مي‌شود.

تاثير ويدئوهاي اجتماعي

اشتراك‌گذاري ويدئوهاي اجتماعي ۱۲۰۰درصد بيشتر از تصاوير و متن است. پست‌هاي لايو فيسبوك ۱۷۰درصد تعامل بيشتري نسبت به پست‌هاي عادي ايجاد مي‌كند. بنابراين ساخت فيلم‌هاي ويدئويي جذاب و انتشار آن در رسانه‌هاي اجتماعي تاثير زيادي در جذب مخاطب دارد. اين ويدئوها مي‌تواند در قالب‌هايي چون آموزش و سرگرمي براي مخاطبان در رسانه‌هاي اجتماعي توليد شود. مهم جذب مخاطب هدف شما است.

نيازي به يك استوديوي عالي نيست!

براي توليد ويدئوي مناسب در راستاي بازاريابي محتوا به يك استوديوي ضبط عالي نيازي نيست. براي شروع تنها يك دوربين يا گوشي هوشمند باكيفيت كافي است. در حالي كه بسياري از بازاريابان فيلم‌هاي از قبل ضبط‌‌شده را ترجيح مي‌دهند، بايد پذيرفت كه پخش آنلاين جذابيت بيشتري براي مخاطبان دارد. كاربران تقريبا سه برابر بيشتر از فيلم‌هايي كه از قبل ضبط شده، فيلم‌هاي زنده در فيسبوك را تماشا مي‌كنند. طبق گزارش منتشر شده از سوي لينكدين مخاطبان در فيلم‌هاي پخش زنده ۲۴ برابر بيشتر نسبت به فيلم‌هاي از قبل ضبط شده وارد تعامل و نظر دادن مي‌شوند.

محتواي شخصي‌سازي شده در بازاريابي محتوا

مفهوم شخصي‌سازي از چند سال پيش در بازاريابي محتوا مد شد. حالا محتواي شخصي‌سازي شده به يكي از مهم‌ترين ترندهاي بازاريابي محتوا در سال ۲۰۲۱ تبديل شده است. شخصي‌سازي محتوا در آموزش به مخاطبان، ايجاد ترافيك و افزايش تعامل بسيار تاثيرگذار است. از محتواي شخصي‌سازي شده براي ايميل ماركتينگ و پست در رسانه‌هاي اجتماعي مي‌توان به درستي استفاده كرد.

استفاده از دستيارهاي هوشمند براي توليد محتواي شخصي‌سازي‌شده

در سال ۲۰۲۱ شخصي‌سازي محتوا صرفا پرداختن به مشتري با نام آنها در ايميل يا از طريق چت بات‌ها نخواهد بود. دستيارهاي هوشمند سيري و الكسا، با استفاده از هوش مصنوعي تجزيه و تحليل داده‌ها را ساده مي‌كنند. اين كار به شما اين امكان را مي‌دهد تا محتواي خود را بر مبناي داده‌هاي ساده شده، بيش از حد شخصي‌سازي كنيد.

بازاريابي محتوا با هوش مصنوعي

فناوري‌هاي هوش مصنوعي با استفاده از الگوهاي ايده‌آل مي‌توانند محتواي مناسب براي ايميل ماركتينگ به افراد مختلف را پيشنهاد دهند. پيشنهاد محتواي مناسب مخاطب با توجه به رفتار خريد و گردش او در پلتفرم‌هاي آنلاين از طريق هوش مصنوعي ايجاد مي‌شود. اين محتوا متناسب با نياز مخاطبان به ‌گونه‌هاي مختلف در كانال‌هاي بازاريابي توزيع مي‌شود. هوش مصنوعي پروسه توزيع محتوا و شخصي‌سازي آن را بسيار دقيق انجام مي‌دهد و براي آينده محتواي توليد شده، آگاهانه تصميم مي‌گيرد.

تاثير هوش مصنوعي و چت بات‌ها در توليد و بازاريابي محتوا

در بازاريابي محتوا نقش هوش مصنوعي و چت بات‌ها را در توليد و توزيع محتوا نبايد ناديده گرفت. نحوه تعامل با مخاطب بر مبناي توليد محتوا بسيار مهم است. چت بات‌ها با كمك هوش مصنوعي به راحتي از عهده اين كار برمي‌آيند. آنها تجربه‌هاي جذابي از ارتباط با مشتريان از طريق محتواي هوشمند ثبت كرده‌اند.

توليد محتواي با كيفيت تر

در حال حاضر هوش مصنوعي تاثير زيادي در توليد محتواي با كيفيت بهتر براي بازاريابي محتوا دارد. هوش مصنوعي با بررسي تاريخچه توليد محتوا و دسترسي به منابع توليد محتوا مي‌تواند بينشي ارزشمند در اين موضوع به كارشناسان محتوا ارائه دهد. محتواي توليدشده از طريق هوش مصنوعي بسيار غني بوده و تاثير بازاريابي محتوا و جذب مخاطب را دو چندان خواهد كرد. در اين ميان روش استفاده از اين محتواي توليد شده با كمك ظرافت چت بات‌ها را نبايد ناديده گرفت. در حال حاضر چت بات‌ها با ظرافت و كارايي بهتر داده‌ها را در اختيار مخاطبان قرار مي‌دهند.

نقش واقعيت افزوده

واقعيت افزوده مسيري طولاني در پروسه بازاريابي محتوا پيش رو دارد. شايد بتوان از آن تحت عنوان حيله بازاريابي ياد كرد. واقعيت افزوده يك ابزار بازاريابي داخلي كارآمد محسوب مي‌شود. بازاريابي محتوا به كمك واقعيت افزوده تاثير زيادي در هدايت افراد به سمت خريد از برند تجاري شما دارد. استفاده از واقعيت افزوده باعث افزايش تعامل كاربران در وب‌سايت شما خواهد شد.

تاثير واقعيت افزوده در تجارت الكترونيك

استفاده از واقعيت افزوده در بازاريابي محتوا تاثير زيادي در موفقيت خرده‌فروشي در صنعت تجارت الكترونيك دارد. مشتريان به كمك واقعيت افزوده، محصولات را به‌صورت مجازي امتحان مي‌كنند. چنين امكاني به‌طور قطع تاثير زيادي در افزايش فروش و بهبود تجربه كاربري دارد.

تاثير جست‌وجوي صوتي در بازاريابي محتوا

جست‌وجوي صوتي يكي از ترندهاي اصلي بازاريابي محتوا در سال ۲۰۲۱ محسوب مي‌شود. از سال ۲۰۱۸ جست‌وجوي صوتي رشد زيادي كرد. با اين حال برجسته‌سازي آن در سال ۲۰۲۱ در مقايسه با سال ۲۰۱۸ بسيار بيشتر است. بيشتر از ۳۰درصد مردم جهان در حال حاضر از جست‌وجوي صوتي در تلفن‌هاي هوشمند خود استفاده مي‌كنند. اگر قرار باشد رشد اين روند ادامه پيدا كند، بايد اعتراف كرد كه جست‌وجوهاي متني به‌زودي در آستانه منسوخ شدن قرار خواهند گرفت.

سادگي جست‌وجوي صوتي

يكي از دلايل رشد استفاده افراد از جست‌وجوي صوتي، سادگي آن است. تقريبا بيشتر افراد از تلفن‌هاي هوشمند خود براي خريد از فروشگاه‌هاي خرده‌فروشي استفاده مي‌كنند. تلفن هوشمند هميشه در دسترس افراد است. بنابراين در هر شرايطي و بدون نياز به تايپ‌كردن، مي‌توانند در پروسه خريد از پلتفرم‌هاي آنلاين قرار بگيرند. باوجود استقبال زياد از جست‌وجوي صوتي، بايد پذيرفت كه رشد چشمگير آن يك شبه اتفاق نخواهد افتاد. در پنج سال آينده اين روند ادامه پيدا خواهد كرد. بنابراين بسيار مهم است تا از اين نوع شيوه بازاريابي در استراتژي‌هاي بازاريابي به درستي استفاده شود.

تاثير اينفلوئنسر ماركتينگ در بازاريابي محتوا

مجله افق كوروش پيرامون اين موضوع نوشته است: نقش اينفلوئنسرها در شبكه‌هاي اجتماعي را نبايد ناديده گرفت. مردم براي خريد به چهره‌هاي محبوب و كساني كه روزانه آنها را دنبال مي‌كنند، اعتماد بسياري دارند. بنابراين محتواي توليدشده توسط اين افراد تاثير زيادي در بازاريابي محتوا در رسانه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي دارد. طبق مطالعات انجام‌شده بيش از ۹۰درصد خريداران به توصيه‌هاي افراد مورد اعتماد خود در رسانه‌هاي اجتماعي براي خريد كالا، اعتماد مي‌كنند. بنابراين بهتر است تا توليد محتوا از طريق اينفلوئنسرها و تاثيرگذاري اين محتواي توليد شده را بسيار جدي گرفت.

رشد و تغيير بازاريابي محتوا

كانتنت ماركتينگ در صنعت خرده‌فروشي مدام در حال تكامل است و تكنيك‌هاي جديد دائما توليد يا بازتوليد مي‌شوند. حوزه محتوا براي بازاريابي بسيار وسيع است. اين حوزه از نوشتن مقالات جذاب تا اينفوگرافيك‌هاي سرشار از اطلاعات را شامل مي‌شود. بنابراين ترندهاي بازاريابي محتوا در كسب‌و‌كارها را نبايد ناديده گرفت.
 

منبع: http://www.tejaratetalaeenews.ir