شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : اروپا به حمايت از روزنامه‌نگاران مستقل ادامه مي‌دهد
دوشنبه، 13 اردیبهشت 1400 - 23:11 کد خبر:46911
مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا مي‌گويد آزادي مطبوعات به شدت در معرض تهديد قرار دارد و روزنامه‌نگاران با افزايش فشارهاي مالي و سياسي، شرايط سختي را تجربه مي‌كنند.




 شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا مي‌گويد آزادي مطبوعات به شدت در معرض تهديد قرار دارد و روزنامه‌نگاران با افزايش فشارهاي مالي و سياسي، شرايط سختي را تجربه مي‌كنند.
 
 به گزارش شارا به نقل از يورونيوز، بورل كه به مناسبت روز جهاني آزادي مطبوعات بيانيه‌اي صادر كرده مي‌گويد از سال ۲۰۲۰ تا كنون ۷۶ روزنامه‌نگار در سراسر جهان كشته و بسياري ديگر از كساني كه در اين عرصه فعاليت مي‌كنند در دنيا دستگير، آزار و يا تهديد شده‌اند. او همچنين با اشاره به اينكه آزادي مطبوعات يك ارزش اساسي براي اتحاديه اروپا به شمار مي‌رود اضافه كرد كه در سال ۲۰۲۰، بيش از ۴۰۰ روزنامه‌نگار از ساز و كار اتحاديه اروپا براي حمايت از مدافعان حقوق بشر بهره‌مند شده‌اند و اين اتحاديه اقدامات مهمي براي حمايت از روزنامه‌نگاران و رسانه‌هاي مستقل انجام داده است.
 
 وزير خارجه پيشين اسپانيا در بخش ديگري از بيانيه خود اظهار داشت كه اتحاديه اروپا سال گذشته موارد مختلف آزار و اذيت روزنامه‌نگاران مستقل در سراسر جهان را محكوم كرد و در حمايت از روزنامه‌نگاراني كه بازداشت شده‌اند اقداماتي انجام داده است.
 
 بورل همچنين تاكيد كرد كه اتحاديه اروپا مصمم است در اروپا و خارج از قاره سبز اقدامات بيشتري در اين زمينه انجام دهد و تلاش كند با همراهي سازمان‌ها و ساز و كارهاي بين‌المللي رويكردهاي پيشگامانه جديدتري براي حمايت از روزنامه‌نگاران در دستور كار قرار دهد.
 
 او با اشاره به پيشنهاد كميسيون اروپا براي قانون خدمات ديجيتال كه هدفش پاسخگويي مستقيم در جهت ايمن‌تر و شفاف‌تر كردن روند اطلاع‌رساني است تاكيد كرد كه اتحاديه اروپا همچنان به اقدامات خود براي مقابله با انتشار اطلاعات دروغين ادامه خواهد داد و در عين حال تلاش مي‌كند با همراهي شركايش روش‌هايي تاثير‌گذارتر براي حمايت از مدل‌هاي تجاري پايدار براي رسانه‌هاي مستقل بيابد.
 
 بورل در پايان اين بيانيه تاكيد كرد كه انتشار آزاد اطلاعات و آزادي بيان بايد در همه جا ترويج و محافظت شود. اين ديپلمات اسپانيايي با اشاره به اينكه اين كار به نفع همه است ادامه مي‌دهد كه اتحاديه اروپا به مخالفت با هرگونه محدوديت در آزادي بيان و سانسور در هر سطحي ادامه خواهد داد چرا كه اعتقاد دارد آزادي مطبوعات سنگ بناي جوامع دموكراتيك است و بايد از اين ارزش حفاظت شود.