نويسنده :
شهرام كشاورزي
دانشجوي دكتري بازاريابي دانشگاه آتاتورك(Ataturk Universitesi) تركيه و مدرس دانشگاه آزاد و عضو باشگاه پژوهشگران جوان.
Shahram.3030k@gmail.com
TMBAچكيده
پيچيدگي مسائل بازاريابي، تفاوتهاي چشمگير بين كشورها و آشنايي اندك تصميم گيرندگان با اوضاع كشور خارجي ايجاب ميكند تصميمات سنجيده باشد. از طرفي تصميم گيري مبتني بر انتخاب توسط انسان، با توجه به اينكه محدود به معيارهاي ذهني و ساختار نيافته مي باشد، در دوره پرطلاطم تجارت، چندان گرايش مناسبي نخواهد بود. هدف تحقيق حاضر، ارائه مدل تصميم گيري هوشمند و سيستماتيك استراتژي بازاريابي براي بنگاههاي صادركننده، مبتني بر فرايند تحليل سلسله مراتبي (AHP) و مدل برنامه ريزي صفر و يك است. در تهيه معيارهاي سنجش از طريق تحقيقات كتابخانهاي و ميداني با استفاده از پرسش نامه و همچنين مصاحبههاي متمركز گروهيو فردي با 157 نفر از مديران ارشد، مديران بازاريابي و فروش از27بنگاه صادركننده استان آذربايجان شرقي در دوره زماني 90-1389صورت گرفته شده است. نتيجه اين تحقيق مدل هوشمند و سيستماتيك تصميم گيري استراتژي بازاريابي براي بنگاه هاي صادركننده مي باشد.
واژگان كليدي : استراتژي بازاريابي، محصولات كشاورزي، بنگاه هاي صادركننده، فرايند سلسله مراتبي
مقدمه
پيچيدگي مسائل بينالمللي، تفاوتهاي چشمگير بين كشورها و آشنايي اندك تصميم گيرندگان با اوضاع كشور خارجي ايجاب ميكند تصميمات دقيق و سنجيده باشد. تصميمات استراتژيك معمولا به عواملي مانند انتخاب كشورها، بازارهاي محصول، بخش هاي هدف، شيوه عمل و زمانبندي ورود به بازار مرتبط مي شود. در نقطه مقابل، چيزهاي همچون مكان يابي محصول، سازگاري محصول، تبليغات، تقليد، انتخاب رسانه، ترفيع فروش خاص، قيمت گذاري و تصميمات توزيع به تصميمات تاكتيكي مربوط مي گردد.
در فرايند طراحي و تدوين استراتژي بازاريابي نياز به تحليل و انتخاب فاكتورها و معيارهاي چندگانه اي كه اين فرايند نياز به تصميم گيري با معيارهاي چندگانه مي باشد. تصميم گيري مبتني بر انتخاب صورت گرفته توسط انسان، با توجه به اينكه محدود به معيارهاي ذهني و ساختار نيافته مي باشد، چندان گرايش مناسبي نخواهد بود. با توجه به تغييرات سريع وپيچيدگي محيطي كه مديران دران به فعاليت مشغولند استفاده از سيستم هاي اطلاعاتي مناسب براي مديران امري حياتي است.
مطالعات اخير تاكيد بر استفاده از تكنيكهاي هوشمند در سيستمهاي پشتيباني كننده تصميم و دستيابي به دانش داشته اند، آشنايي بنگاه هاي صادركننده با معيارهاي سنجش تصميم گيري از نظر علم بازاريابي بنوبه خود در بازار رقابت، موجب ارائه فرآورده ها با قيمتهاي رقابتي و همچنين برخورداري از شبكه وسيع بازاريابي و توان كافي جهت پيشي گرفتن از رقباي تجاري خود خواهد شد. هربرت سايمون با يك مقدمه، جايگاه سيستمهاي تصميمگيري در سازمانها را به خوبي تبيين مي كند
منبع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران(شارا)
برگرفته از: http://marketingarticles.ir