شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : كرونا، ميانبري براي رسيدن به اهداف آنلاين
دوشنبه، 13 اردیبهشت 1400 - 10:23 کد خبر:46901
صنعت عمده‌فروشي با روندهاي مثبت غيرقابل تصوري روبه‌رو شده كه شايد بدون اين شرايط، جاافتادن عمده‌فروشي آنلاين سال‌ها زمان مي‌برد. بسياري از اين روندها ناشي از يك نياز براي مبارزه در دوره بحران اقتصادي است.



شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي يران (شارا)-|| با شيوع و گسترش ويروس كرونا در جهان، روال عادي زندگي در اكثر نقاط دنيا براي مدتي متوقف شد. همزمان با گسترش اين ويروس، چراغ بسياري از كارخانه‌ها خاموش و انبارها و مراكز توزيع متوقف و تعطيل شدند. بسياري از كالاها و مواد اوليه از زنجيره تامين بيرون رفتند و اين باعث از دست‌رفتن سودهاي بسيار و موجب ضرر و زيان شركت‌ها شد. با وجود شرايط نامساعدي كه شيوع ويروس كرونا در سطح جهان ايجاد كرد، بسياري از كسب‌و‌كارها از اين اختلال به‌عنوان فرصتي براي كشف امكانات جديد و همچنين تغيير استراتژي‌هاي سنتي و بررسي روش‌هاي جديد استفاده كردند و برنامه‌ريزي‌هايي انجام دادند.

با وجود همه آشفتگي‌ها و حوادثي كه عمده‌فروشي‌ها در سال جاري با آن مواجه شدند، روندهاي جالبي در اين صنعت به‌وجود آمد؛ به اين صورت كه نوع نگاه بسياري از افراد به تجارت براي هميشه تغيير كرده و اين نكته به‌ويژه در صنعت عمده‌فروشي خود را به وضوح نشان مي‌دهد.

خريد آنلاين در سال‌هاي اخير در بين مصرف‌كنندگان بسيارمحبوب شده اما خرده‌فروشان و عمده‌فروشان سنتي كمي بيش از حد معمول در ورود به بازارهاي آنلاين تعلل به خرج مي‌دهند. در عصر تجارت الكترونيكي، سيستم‌ها و پلتفرم‌هاي B2B، بيش از پيش در دسترس عمده‌فروشان و خرده‌فروشان و همچنين خريداران عمده قرار گرفته است.

قبلا توزيع‌كنندگان و عمده‌فروشان سنتي، ليست كالا، نمونه محصول، كاتالوگ و... خود را به صورت فيزيكي براي خريداران ارسال مي‌كردند اما در عصر فروش و بازاريابي ديجيتال، با در دسترس قراردادن آنلاين كاتالوگ، ليست قيمت، موجودي و ساير موارد، طرفين خريد يعني خريدار و فروشنده تجربه جديد و راحت‌تري را به چشم مي‌بينند.

روندهاي عمده‌فروشي

با استفاده از پلتفرم‌هاي B2B، انجام يك سفارش خريد عمده آنلاين بسيار راحت‌تر شده است. زيرا خرده‌فروشان به راحتي مي‌توانند كالاها را در كيفيت انتخابي خود به سبد خريد خود اضافه كنند و از هزينه سفارش و ارسال هم باخبر هستند. از طرف ديگر، توزيع‌كنندگان و عمده‌فروشان آنلاين مي‌توانند به مخاطباني فراتر از مخاطبان فعلي خود دست بيابند زيرا بسياري از بازارهاي تجارت الكترونيك B2B بر بستر موتور جست‌وجو طراحي شده‌اند و پلتفرم‌ها هم از قابليت جست‌وجو و فيلتر بسيار قوي برخوردارهستند.

خريداران مي‌توانند به راحتي با تامين‌كنندگاني كه نياز آن‌ها را پاسخ مي‌دهند، ارتباط برقرار كنند؛ حتي اگر قبلا در مورد آن‌ها چيزي نشنيده باشند. عمده‌فروشي‌هاي آنلاين مي‌توانند با خريداران ارتباط برقرار كرده و محصولات يا سفارش‌ها را متناسب با نياز خريداران سفارش بدهند. علاوه بر اين، خريداران مي‌توانند درخواست قيمت‌گذاري يا استعلام قيمت گروهي ثبت كنند تا اگر فروشندگاني بتوانند درخواست آن‌ها را برآورده كنند، پاسخگو باشند.

تصميم‌گيري مبتني بر داده‌ها

تجارت هميشه يك بازي عددمحور بوده اما فناوري روز، اين امكان را براي عمده‌فروشان و خرده‌فروشان فراهم كرده تا بتوانند از طريق اطلاع از مقدار موجودي كالا، زمان خريد و ميزان خريد، تصميمات مهمي را اتخاذ كنند. علاوه بر اين، با آنلاين‌شدن عمده‌فروشي‌ها و توزيع‌كنندگان، دسترسي به تجزيه و تحليل پيشرفته و گزارش‌هاي دقيق رفتار مصرف‌كننده، به اين نوع كسب‌و‌كارها كمك مي‌كند تا براي بازاريابي، فروش و حتي عمليات داخلي تصميم بهتر و بهينه‌تري بگيرند. روي‌آوردن به داده‌ها و تجزيه و تحليل‌ها، حدس و گمان‌هاي بيهوده و بي‌اساس را از تجارت حذف كرده و اين امكان را براي كسب‌و‌كارها فراهم مي‌كند تا استراتژي‌هاي بازاريابي و فروش خود را به درستي انجام دهند و بودجه را با اطمينان بيشتر، براي سرمايه‌گذاري اختصاص دهند.

انعطاف‌پذيري زنجيره تامين

انعطاف‌پذيري زنجيره تامين روند ديگري است كه امسال در صنعت توزيع عمده‌فروشي آنلاين مفيد بوده است. انعطاف‌پذيري زنجيره تامين به توانايي برنامه‌ريزي براي استفاده بهينه از مواد اوليه، توليد و حمل‌و‌نقل وهمچنين به مقرون به صرفه‌بودن و سودآوري فرآيند فروش و بازاريابي اشاره دارد.

امسال با بسياري از اختلالات غيرقابل پيش‌بيني در عرضه و تقاضا به دليل بحران جهاني روبه‌رو شديم. خرده‌فروشان B2B كه هيچ برنامه‌اي براي انعطاف‌پذيري زنجيره تامين نداشتند، با مشكلات بسيار جدي روبه‌رو شدند. اين بيماري همه‌گير به توزيع‌كنندگان و عمده‌فروشان اهميت سرمايه‌گذاري در زنجيره تامين انعطاف‌پذير را آموخت. اتخاذ رويكردي منعطف،‌ مي‌تواند به ايجاد بنيادي انعطاف‌پذير كمك كند تا تجارت شما در شرايط بد و بحران اقتصادي همچنان زنده بماند.

گسترش جهاني

تجارت جهاني طي دهه‌ها در حال افزايش بوده اما به لطف فناوري پيشرفته‌اي كه به كمك بنگاه‌هاي اقتصادي آمده، اين روند در سال 2021 جهش‌هاي باورنكردني داشته است.

اين بدان معناست كه شما مي‌توانيد با هر كسي كه در آن طرف صفحه قرار دارد، ارتباط برقرار كنيد؛ فارغ از اينكه چه كسي هستيد و به چه زباني صحبت مي‌كنيد.

يكي از پلتفرم‌هاي برتر در دنيا در حوزه B2B سايت «علي بابا» است كه براي شركت‌هايي كه با مسئله انتقال كالا و جابه‌جايي پول مشكلي ندارند، مي‌تواند بسيار مفيد باشد. بسترهاي نرم‌افزاري با طيف گسترده‌اي از منابع B2B جهاني، ورود به بازار جهاني را براي توزيع‌كنندگان و عمده‌فروشان آسان كرده است.

هوش مصنوعي

اتوماسيون در بهبود هر مدل تجاري مهم است. شركت‌هاي عمده‌فروشي آنلاين از فناوري پيشرفته و هوش مصنوعي براي كارآمدتركردن فرآيندهاي تجاري خود استفاده مي‌كنند. سال‌هاست كه هوش مصنوعي در حال توسعه است و بسياري از عمده‌فروشي‌هاي آنلاين و شركت‌هاي B2B در جست‌و‌جوي دسترسي آسان‌تر به برنامه‌ها و فناوري‌هاي پيشرفته با بودجه بسيار جزئي از مزاياي آن بهره مي‌برند.

هوش مصنوعي در صنعت عمده‌فروشي آنلاين در حال حاضر بيشتر شامل برنامه‌هايي است كه به اتوماسيون فروش، صدور صورتحساب، حسابداري و ساير كارهاي اداري كمك مي‌كند. با اين حال، بسياري از كارفرماها اميدوار هستند كه در آينده دسترسي به هوش مصنوعي بتواند عمليات انبار از جمله بسته‌بندي، برچسب‌گذاري، حمل‌و‌نقل و... را شامل شود و نياز به نيروي انساني را به حداقل برساند.

بازاريابي چندكاناله

بازاريابي چندكاناله تاكتيكي است كه براي ارائه تجربه‌اي ساده براي خريداران استفاده مي‌شود. هدف از بازاريابي در همه كانال‌ها افزايش تجربه و تامين مداوم رضايت مشتري است. بازاريابي چندكاناله يك جايگزين پيشرفته براي روش‌هاي قديمي‌تر است كه در آن كسب‌و‌كارها بخش‌هاي مختلف فعاليت‌هاي خود را برون‌سپاري مي‌كردند و ارتباط بين قسمت‌هاي مختلف را عملا از دست مي‌دادند. نحوه بازاريابي در همه كانال كاملا ساده است. هر كانال به صورت مجزا با مشتريان ارتباط مي‌گيرد و مشتريان براي رفع نيازهاي‌شان در همان كانال خود با افراد ارتباط برقرار مي‌كنند. به‌عنوان مثال، اگر خريدار با مساله عدم تحقق سفارش مواجه شده باشد، همان مسئول كانال بايد بتواند به اطلاعات مربوط به سفارش اوليه، تاريخ تحويل و موضوع صورت‌حساب دسترسي پيدا كند. اگر مسئول يك كانال فروش بتواند تمام اطلاعات را در مقابل خود داشته باشد، اين دسترسي نياز به انتقال تماس پيگيري مشتري به چندين بخش را به حداقل مي‌رساند.

سال گذشته پرفرازونشيب بود اما صنعت عمده‌فروشي با روندهاي مثبت غيرقابل تصوري روبه‌رو شده كه شايد بدون اين شرايط، جاافتادن عمده‌فروشي آنلاين سال‌ها زمان مي‌برد. بسياري از اين روندها ناشي از يك نياز براي مبارزه در دوره بحران اقتصادي است. درس‌هايي كه از طريق اين بحران جهاني به ‌دست آمد، بسياري از كسب‌و‌كارها را براي رشد و گسترش در آينده نزديك آماده كرد. فناوري و اينترنت مخرج مشترك بسياري از اين گرايش‌هاست و به‌ نظر مي‌رسد اين دو عنصر، راهي براي فروش عمده آنلاين در آينده باشند.

منبع: Bloomberg.com
http://www.tejaratetalaeenews.ir