شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ظرفيت روابط‌عمومي ديجيتال و هويت‌سازي براي برند
پنجشنبه، 9 اردیبهشت 1400 - 09:51 کد خبر:46881
نكته مهم در حوزه روابط‌عمومي ديجيتال رصد شبكه‌هاي اجتماعي و محافظت از اعتبار و شهرت برند است. استفاده از سرويس‌هاي مانيتورينگ براي متخصصان ديجيتال پي‌آر ضروري است تا از اين هويتي كه شكل گرفته محافظت شود.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| ظرفيت روابط‌عمومي ديجيتال يا ديجيتال پي‌آر براي بسياري از كسب‌وكارهاي ايراني ناشناخته است و اين درحالي است كه استفاده از اين امكان براي برندها در شبكه‌هاي اجتماعي حياتي است. ديجيتال پي‌آر يكي از رويكردهاي بازاريابي آنلاين است كه با هدف افزايش آگاهي از برند (Awareness) در فضاي آنلاين طراحي و اجرا مي‌شود. ديجيتال پي‌آر بسيار شبيه به روابط‌عمومي سنتي است. هر دو اهداف مشتركي دارند و تلاش مي‌كنند تا به شناخته‌شدن بيشتر برند كمك كنند و تنها تفاوت آنها در ابزاري است كه به‌كار مي‌گيرند.

در روابط‌عمومي ديجيتال با استفاده از روش‌هايي مانند بازاريابي محتوا، شبكه‌هاي اجتماعي، SEO و همكاري با اينفلوئنسرها مي‌توان يك استراتژي قدرتمند براي حضور موثر برند در فضاي آنلاين طراحي كرد. با رشد سريع اينترنت و توسعه روش‌هاي بازاريابي اينترنتي متخصصان ديجيتال پي‌آر مي‌توانند از مزاياي طيف وسيعي از كانال‌هاي بازاريابي مانند رويدادهاي آنلاين يا وبينارها، شبكه‌هاي اجتماعي، رسانه‌هاي آنلاين و... استفاده كنند. در اين يادداشت قصد دارم به اين موضوع بپردازم كه چرا روابط‌عمومي ديجيتال مهم است و چگونه مي‌توان از آن بهره برد.

اگر كسب‌و‌كاري از روابط‌عمومي ديجيتال استفاده نمي‌كند قطعا در رقابت متضرر خواهد شد. امروز ديگر طراحي يك تقويم محتوايي هوشمندانه و خلاقانه براي انتشار مدون محتوا در شبكه‌هاي اجتماعي يك برند كافي نيست. با روابط‌عمومي ديجيتال كه به يكي از بخش‌هاي اصلي هر كمپين بازاريابي تبديل شده، مي‌توان در ساخت و توسعه برند يك كسب‌و‌كار موثر عمل كرد. برندها نياز به يك هويت جامع آنلاين دارند تا بتوانند يك رابطه تعاملي استاندارد و مداوم با مخاطبان خود برقرار كنند. انساني‌سازي يك برند به معناي ايجاد نقاط اتصال با استفاده از پيام‌هاي ديجيتال پي‌آر است.

اين پيام‌ها مي‌تواند درباره ابعاد يك برند باشد يا پيام‌هايي كه از طريق اينفلوئنسرها يا نمايندگان برند مطرح مي‌شود كه به برند اين امكان را مي‌دهد كه در قالب يك شخصيت با مخاطبان خود ارتباط واقعي برقرار كند. به‌عباري ديگر ديجيتال پي‌آر اين امكان را براي برند فراهم مي‌كند تا به‌جاي تمركز بر فروش خدمت يا محصول به اعتبارسازي و ايجاد و پرورش ارتباط تعاملي با كاربران خود بپردازد.

اما چگونه مي‌توان يك كمپين ديجيتال پي‌آر طراحي و اجرا كرد كه هم باعث ايجاد افزايش آگاهي از برند (Awareness) و افزايش فروش محصول يا خدمت شود؟ مخاطب به‌دنبال يك «داستان» جذاب است. از طريق روايت يك داستان خلاقانه و موثر مي‌توان پيام يك برند را به ‌شكلي اثربخش در پلت‌فرم‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي به مخاطب هدف منتقل كرد.

وقتي برندها از طريق اينفلوئنسرها (استفاده از ظرفيت روزنامه‌نگاراني كه در شبكه‌هاي اجتماعي اثرگذار هستند، وبلاگ‌نويسان و اينفلوئنسرها به شكل‌دادن اعتبار يك برند در فضاي آنلاين كمك زيادي مي‌كند) يا حساب‌هاي كاربري خود در شبكه‌هاي اجتماعي با مخاطبان خود در حال تعامل هستند، تلاش مي‌كنند نظر كاربران شبكه‌هاي اجتماعي را به‌سوي خود جلب كنند و واكنش ايجاد كنند. براي مثال به حساب‌هاي كاربري برخي استارت‌آپ‌هاي ايراني در توييتر نگاه كنيد (نه حساب‌هاي كاربري پشتيباني) كاربران نمي‌دانند چه كسي پشت حساب كاربري نشسته است اما آنها براي تعامل مثل شوخ‌طبعي وارد تعامل با حساب كاربري يك برند در توييتر مي‌شوند. عملا اين برندها در شبكه‌هاي اجتماعي محتوايي را توليد مي‌كنند كه ارتباط كمي با فروش محصول يا خدمت دارد اما بيشتر باعث ايجاد واكنش از سوي كاربران مي‌شوند.

استفاده از شوخ‌طبعي يكي از راه‌هايي است كه برند مي‌تواند باعث ايجاد تعامل از سوي كاربران شود اما قدرشناسي، اشتياق، همراهي، همدردي و... از جمله ويژگي‌هايي است كه مي‌توان از طريق ديجيتال پي‌آر براي يك برند در شبكه‌هاي اجتماعي ايجاد كرد و به‌واسطه آن ارتباط انساني مداومي از طرف يك برند با كاربران برقرار كرد. با گذشت زمان برندهايي كه با اين رويكرد در شبكه‌هاي اجتماعي با كاربران تعامل برقرار مي‌كنند يك هويت يا يك چهره از خود در ذهن مخاطب‌شان مي‌سازند. آنها به‌جاي اينكه يك برند يا يك كسب‌و‌كار ناشناس باقي بمانند به‌عنوان يك شخصيت شاد، همراه يا... شناخته مي‌شوند كه اعتمادسازي هم كرده‌اند. به اين ترتيب هدف اصلي حضور در شبكه‌هاي اجتماعي كه در درجه اول ايجاد ارتباط است محقق مي‌شود.

با اين حال نبايد از كيفيت و تنوع محتوا (مانند ويدئو يا ميم‌ها و...) براساس شناخت درست از مخاطب غافل شد. برند بايد در عين داشتن يك هويت جذاب و صميمي در شبكه‌هاي اجتماعي توان آموزش توصيه‌هاي مفيد در حيطه حرفه خود و ايجاد بينش و آگاهي را هم داشته باشد. به اين ترتيب به مخاطبانش امكان اين را بدهد كه به سادگي متوجه مهم‌ترين موضوعات حيطه كار اين برند بشوند. با اين شرايط است كه هويت كاملي براي برند در فضاي ديجيتال شكل مي‌گيرد و روابط‌عمومي برند كارش را با موفقيت انجام داده است.

نكته مهم در حوزه روابط‌عمومي ديجيتال رصد شبكه‌هاي اجتماعي و محافظت از اعتبار و شهرت برند است. استفاده از سرويس‌هاي مانيتورينگ براي متخصصان ديجيتال پي‌آر ضروري است تا از اين هويتي كه شكل گرفته محافظت شود.

 

حميد جعفري

متخصص روابط‌عمومي و ارتباطات بازاريابي

منبع: https://donya-e-eqtesad.com