شارا- عضو هيئت مديره بانك توسعه صادرات گفت: روابط عمومي هاي قوي در بانك ها عامل مهمي در فضاسازي مناسب براي تحقق بانكداري اخلاقي هستند.
به گزارش شارا به نقل از روابط عمومي بانك توسعه صادرات، دكتر حسين عيوضلو كه در كارگاهي با عنوان «معرفي شاخصهاي بانكداري اخلاقي و چگونگي برقراري آن در نظام بانكي كشور» در پژوهشكده پولي و بانكي سخن مي گفت، رويكرد اخلاقي دولت جديد در توجه به حقوق شهروندي، اخلاق و متانت را با اهميت توصيف كرد.
وي گفت : كارگزاران نظام بانكي بايد به مكارم اخلاقي توجه كنند چرا كه ظرفيت بانكداري اسلامي فقط نفي ربا نيست بلكه در نهادسازي و نظام سازي بايد به همه ابعاد الگوي اسلامي از جمله بانكداري اخلاقي و اقامه اخلاق و رفتار نيكو و عملكرد شايسته توجه داشته باشيم.
عيوضلو در بحث هويت و برندسازي براي بانك ها به برندهايي مانند بانكداري سبز، توسعه اي، اجتماعي، اسلامي، مشاركتي و مشتري مداري اشاره كرد و گفت: اين عناوين در تدابير ساختاري ، جلوه هايي هستند كه براي تحقق آنها به همفكري بيشتري در نظام بانكي نيازمند هستيم و هريك از از بانكها مي توانند باتوجه به گرايش هايي كه دارند در يكي از برندهاي اشاره شده برنامه ريزي كنند.
وي ادامه داد: بعد از مقوله دين، جنبه عيني تر از آن اخلاق است و بعد از اخلاق جنبه عيني تر quotation mark عدالت quotation mark قرار دارد. بنابراين اخلاق تحقق عيني دين در رفتار و كردار انسانهاست.
به گفته دكتر عيوضلو در شرايط امروز در فضاي اقتصاد مقاومتي توجه به اخلاق موجب مقاوم سازي اقتصاد مي شود و اين استحكام با رضايت مندي بيشتر و محبت متقابل كاركنان در دستگاههاي اجرايي عملياتي خواهد شد.
وي در تشريح كدهاي اخلاقي تدوين شده كه بر سه محور اصول و موازين اسلامي، تجارب ساير كشورها و اسناد بالادستي استوار است ، گفت : اسناد بالادستي بايد به حوزه بانكداري تسري پيدا كند و استانداردها و شاخص هاي مربوطه از آن استخراج شود.
استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به فعاليت ستاد صيانت از حقوق شهروندي ، عفاف و حجاب تصريح كرد: اين ستادها تاكنون بيشتر به بحث حجاب وعفاف پرداخته اند و ما اميدواريم در دولت جديد به مباحث مربوط به حقوق شهروندي نيز توجه بيشتري شود.
عيوضلو با اشاره به تجربه كشورهاي پيشرفته در بكارگيري اصل و استانداردهاي اخلاقي در رويه هاي بانكداري بر ظرفيت بانكداري اسلامي براي گسترش بانكداري اخلاقي تاكيد كرد.
وي با اعلام اين كه بانكداري صحيح در نظام اسلامي فقط بانكداري بدون ربا نيست ، بلكه بانكداري اخلاقي نيز است ، گفت: بانك ها بايد در بهبود خدمت رساني به مشتريان و پاسداري ارزش هاي اخلاقي با يكديگر مسابقه بدهند و با كمك قوانين بالادستي و پاداش دهي مناسب زمينه را براي عملكرد مناسب در برخورد با مشتريان فراهم كنند اما بايد توجه داشت رعايت حقوق مقدم بر تكريم مشتري است.
عيوضلو با اشاره به لزوم ايجاد quotation mark نظام اقتصادي quotation mark گفت: همانگونه كه نظام مهندسي و نظام پزشكي در كشور وجود دارد بايد quotation mark نظام اقتصادي quotation mark نيز داشته باشيم تا افراد متخصص اين فن بتوانند مسائل خود را در مجموعه خودشان بررسي كنند. از اين منظر شكل گيري quotation mark نظام صنفي quotation mark دربانكها مي تواند زمينه ساز رشد و توسعه موازين اخلاق حرفه اي در quotation mark نظام بانكي quotation mark شود. سابقه نظامهاي صنفي درتاريخ نيز گواه اين واقعيت است در آن زمان اين نظام ها در قالب quotation mark فتوت نامه quotation mark تحقق يافته است.
عيوضلو با اشاره به اسناد بالادستي به قوانين و آيين نامه هاي مرتبط ازجمله قانون خدمات كشوري و قانون سلامت نظام اداري و مبارزه با فساد اشاره كرد كه زمينه ساز مطرح شدن بانكداري اخلاقي است.
وي با اعلام اين خبر كه براي اجراي موفق قانون سلامت نظام اداري رويه هاي جديدي از سوي شوراي دستگاههاي نظارتي
تهيه شده و همچنين شاخص ها و آيين نامه هاي مبسوطي در دستور كار ستادهاي صيانت از حقوق شهروندي در دستگاههاي اجرايي قرار گرفته است به تفاوت ماهوي نظارت حقوقي و قضايي از نظارت داوطلبانه مبتني بر اخلاق در سازمان هاي پيشرو و موفق اشاره كرد.
به نظر اين عضو هيات مديره بانك توسعه صادرات تدوين كدهاي اخلاقي و بكارگيري تدابير ساختاري براي اجراي آن جزو اقدامات داوطلبانه دستگاههاي اجرايي طبقه بندي مي شود كه به سلامت و قوام آن دستگاه خواهد انجاميد.
وي در پاسخ به پرسشي در باره ترديد نسبت به اجرايي شدن كدهاي اخلاقي در تمام بانكها و وجود آسيبي چون جزيره اي عمل كردن گفت: در رفتارهاي اخلاقي همه ما موظف به انجام وظيفه و عمل به تكليف هستيم. مهم اين است كه برخي بانكهاي منضبط در اين زمينه پيشرو باشند و همين امر به تدريج در همه بانكها قابل تسري خواهد بود.
عيوضلو ؛ شفافيت در گفتار، صحت عملكرد و صداقت در رفتار را متضمن جذب و حفظ مشتري خوب دانست و افزود: گرچه شماري از تصميم گيري ها در بانك مبتني بر صدور بخشنامه است اما بحث انتخاب راه صحيح براي همكاران بانكي همواره باز است تا به مسئوليت اجتماعي و حرفه اي خود عمل كنند. گرچه رعايت ضوابط و بخشنامه ها لازم و ضروري است اما مانع نوآوري و خلاقيت در ارائه خدمات مفيد و اثربخش نيست. حوزه اخلاق حوزه انتخاب خلاقانه، خودجوش و داوطلبانه است.
همان طوري كه بانكها مشتريان خود را ملزم به تهيه صورتهاي مالي حسابرسي شده يا افزايش سرمايه مي كنند اين بانكها مي توانند به شركتهايي كه استانداردهاي محيط زيست را رعايت ميكنند، به حقوق مصرف كننده توجه بيشتري دارند، توليداتشان با اشتغال و مشاركت بيشتر واحدهاي اقتصادي همراه است ؛ تسهيلات ويژه اي اعطا كنند.