شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نقش و وظايف روابط عمومي در سال 1400
شنبه، 28 فروردین 1400 - 10:08 کد خبر:46794
امروز مشتريان بانك‌ها با بسياري از سرويس‌هاي بانكي و نحوه استفاده از آنها آشنايي ندارند. بنابراين در شرايطي كه در سال 1400 نيز كرونا همچنان در كنار ما وجود دارد بهتر است تا روابط عمومي بانك‌ها و شركت‌هاي پرداخت با توليد محتواي فاخر مورد نياز مشتريان در حوزه فرهنگ‌سازي و آموزش، از طريق كانال‌هاي متنوع اطلاع‌رساني، به ديده شدن اقدامات بانك‌ها و شركت‌هاي فعال در اين حوزه كمك كنند...



شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي يران (شارا)-|| با ورود كرونا به كشور در ماه‌هاي انتهايي سال 98، روش‌هاي حضوري ارائه خدمات بانكي به چالش كشيده شد و محدوديت‌هاي زيادي براي فعاليت شعب بانكي ايجاد شد. حالا بيش از يك سال است كه از شيوع پاندمي مي‌گذرد و در طي اين مدت سيستم بانكي فرصتي را به دست آورد تا با همراهي سياست‌هاي وزارت اقتصاد، تحول ديجيتال در شبكه بانكي را با قدرت و سرعت بيشتري پياده‌سازي كند.


كرونا نظام بانكي را به سمت و سوي خلاقيت و نوآوري، استفاده از ابزارهاي فناوري نوين و توسعه خدمات بانكداري ديجيتالي و هوشمند هدايت كرد. بانك مركزي هم در اين دوران به عنوان رگولاتور تا حدودي موانع را براي ارائه خدمات نوين بانكي كنار زد كه شايد در شرايط عادي عبور از آنها سال‌ها طول مي‌كشيد.


در اين ميان خدمات غيرحضوري بانك‌ها محبوبيتي دوچندان در ميان مشتريان پيدا كرد اما آنچه مي‌تواند به تدوام اين استقبال منجر شود، توجه به نقش روابط‌عمومي بانك‌ها و شركت‌هاي پرداخت در رفع موانع فرهنگي و آموزشي در حوزه شناخت خدمات آنلاين و نحوه استفاده از آنهاست. در ادامه نگاه كوتاهي به مهم‌ترين اتفاقاتي كه در اين مدت رخ داد مي ‎اندازيم.


در سال 99 در حوزه قانون‌گذاري چند اتفاق مهم در حوزه بانكي و پرداخت رقم خورد كه از مهمترين آنها مي‌توان به ابلاغ ضوابط جديد صدور كيف پول الكترونيك در اوايل شهريور ماه توسط بانك مركزي اشاره كرد كه قرار است تا اين كيف پول‌هاي الكترونيكي در سال جديد و پس از ارائه نهايي مستندات و پياده سازي توسط بانك‌ها و شركت‌ها ارائه شود.

همچنين يكي از خبرهاي مهم سال گذشته صدور مجوز براي احراز هويت آنلاين مشتريان بانكي بود. ششم اسفندماه هيات دولت پس از ۹ ماه با اصلاح آيين‌نامه اجرايي قانون مبارزه با پولشويي اجازه احراز هويت آنلاين را براي سرويس‌هاي پايه بانكداري صادر كرد. اين امر باعث خواهد شد تا بانك‌ها فرصت بيشتري براي تحول ديجيتال و حركت به سمت بانكداري ديجيتال به معناي واقعي را داشته باشند.


همچنين در يك سال اخير شاهد اين بوديم كه استفاده از خدمات متنوع شركت‌هاي ارائه دهنده خدمات پرداخت افزايش يافت، خدمات بانكداري آنلاين (اينترنت، موبايل، تلفن) با توسعه‌ چشم‌گيري مواجه شد و بانك‌ها تلاش كردند تا با راهكاري جديد از حجم مراجعه به شعب بكاهند. در اين ميان نبايد نقش بانكداري سلف سرويس را ناديده گرفت كه از طريق كيوسك‌ها، دستگاه‌هاي VTM و Cashlessها به صورت شبانه‌روزي امكان استفاده از خدمات بانكي در خارج از شعب را فراهم مي‌كنند. همانطور كه گفته شد به نظر مي‌رسد خدمات بانكداري در ايران در مسير غيرحضوري و ديجيتالي شدن قرار گرفته است. اما آنچه در اين ميان به آن كمتر توجه شده است، فرهنگ‌سازي، آموزش و شناخت مشتريان با سرويس‌هاي نوين است كه عدم توجه به آن مي‌تواند تمام زحمات شبكه بانكي و پرداخت را بي‌نتيجه كند.


امروز مشتريان بانك‌ها با بسياري از سرويس‌هاي بانكي و نحوه استفاده از آنها آشنايي ندارند. بنابراين در شرايطي كه در سال 1400 نيز كرونا همچنان در كنار ما وجود دارد بهتر است تا روابط عمومي بانك‌ها و شركت‌هاي پرداخت با توليد محتواي فاخر مورد نياز مشتريان در حوزه فرهنگ‌سازي و آموزش، از طريق كانال‌هاي متنوع اطلاع‌رساني، به ديده شدن اقدامات بانك‌ها و شركت‌هاي فعال در اين حوزه كمك كنند، چراكه امروزه بيشتر از هر زمان ديگري فرصت براي توسعه بانكداري آنلاين و پرداخت ديجيتال فراهم شده است و مطمئناً استقبال مشتريان شرط تدوام و موفقيت اين روند مي‌باشد.

ياسر عليزاده
رييس روابط عمومي و تبليغات شركت تجارت الكترونيك پارسيان