شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : وزير ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي: روابط‌عمومي خلاق جايگاه يك دستگاه را ارتقا مي‌دهد
یکشنبه، 22 فروردین 1400 - 20:02 کد خبر:46748
وزير ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي خلاقيت، نوآوري و هوشمندي را به عنوان مولفه‌هاي اصلي براي يك واحد روابط‌عمومي كارآمد عنوان كرد.




 شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| وزير ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي خلاقيت، نوآوري و هوشمندي را به عنوان مولفه‌هاي اصلي براي يك واحد روابط‌عمومي كارآمد عنوان كرد.
 
 به گزارش شارا به نقل از پايگاه اطلاع رساني دولت به نقل از وزارت ميراث فرهنگي، نشست شوراي سياست‌گذاري هفته روابط عمومي با حضور دكتر علي‌اصغر مونسان وزير ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي، عليرضا باي رئيس مركز روابط‌عمومي و اطلاع‌رساني وزارت ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي و اعضاي اين شورا قبل از ظهر يكشنبه ۲۲ فروردين‌ماه ۱۴۰۰ در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد.
 
 وظايف روابط‌عمومي‌ها بايد تدوين و تشريح شود
 
 مونسان ضمن تبريك سال نو به اهميت جايگاه روابط عمومي اشاره كرد و گفت: «اين حوزه براي مديران داراي اهميت ويژه‌اي است، اما هنوز تا رسيدن به جايگاه و ايفاي نقش واقعي خود فاصله دارد.»
 
 او جايگاه اين حوزه را منوط به عملكرد مدير و تمامي اعضاي اين واحد دانست و افزود: «با عملكرد اثرگذار همراه با خلاقيت و نوآوري جايگاه اين واحد در تمامي دستگاه‌ها مي‌تواند تا بالاترين درجه ارتقا پيدا كند.»
 
 تدوين و تشريح وظايف روابط‌عمومي و ابلاغ آن به تمامي دستگاه‌ها در راستاي رفع نواقص اين حوزه و پكپارچه‌سازي پيشنهادي بود كه از سوي وزير ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي به اعضاي شوراي سياست‌گذاري هفته روابط‌عمومي مطرح شد.
 
 تحليل اخبار از سوي واحد روابط عمومي
 
 مونسان تحليل اخبار از سوي واحدهاي روابط عمومي را به‌عنوان يكي از مهم‌ترين نقش‌هاي اين حوزه عنوان كرد و گفت: «به اعتقاد من روابط‌عمومي محل تبادل اخبار است و بايد نقش تحليلگري داشته باشند. در اين واحد، اخبار نه به‌صورت خام بلكه بايد تحليل‌شده در اختيار مديران مربوطه قرار بگيرند.»
 
 او هوشمندي و رصد ۲۴ ساعته اخبار مربوط به حوزه را از نكاتي عنوان كرد كه مي‌تواند جايگاه مدير روابط عمومي را تا مشاور ارتقا دهد.
 
 وزير ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي، با اشاره به نقش سخنگو بودن واحد روابط‌عمومي افزود: «روابط‌عمومي علاوه بر فن بيان بايد در جريان تمامي اخبار دروني و بيروني قرار داشته باشد كه عموما در دستگاه‌ها اين‌گونه نيست و در روابط‌عمومي‌ها اين نقصان ديده مي‌شود.»
 
 روابط‌عمومي سطح افكار عمومي به يك دستگاه را تنزل يا ارتقا مي‌دهد
 
 مونسان تعيين دريچه نگاه مردم به دستگاه مربوطه را از ديگر نقش‌هاي اين واحد عنوان كرد و گفت: «واحد روابط‌عمومي فارغ از عملكرد خوب يا بد يك دستگاه مي‌تواند قضاوت و نگاه مردم را به آن دستگاه ارتقا و يا تنزل دهد.»
 
 خوش‌فكر و خلاق بودن از ديگر مولفه‌هايي بود كه از سوي وزير ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي براي موفقيت جايگاه روابط‌عمومي عنوان شد. او در ادامه به نگاه موشكافانه روابط‌عمومي اشاره كرد و افزود: «اگر اين بخش قبل از ديگران ايرادها را ببيند، شناسايي كند و با نگاه نرم انتقادي انعكاس دهد، اتفاقات مثبتي را رقم خواهد زد.»
 
 جريان‌سازي و فرهنگ‌سازي توسط روابط‌عمومي‌ها
 
 مونسان هدايت افكار عمومي را از ديگر وظايف روابط‌عمومي عنوان كرد و گفت: «اين واحد مي‌تواند افكارساز و فرهنگ‌ساز باشد و با تعيين مسير افكار عمومي را هدايت كند. جريان‌ساز بودن نقش مهمي است كه از اين طريق يك موضوع مي‌تواند به جرياني ملي تبديل شود.»
 
 او در پايان بر استانداردسازي وظايف روابط‌عمومي و برگزاري دوره‌هاي تخصصي تاكيد كرد و افزود: «با اين استانداردسازي سطح حداقلي و ارتقايافته روابط‌عمومي‌ها مشخص مي‌شود و اين واحدها براي رسيدن به جايگاه بالاتر تلاش مي‌كنند. همچنين موجب هم‌افزايي و هماهنگي بين واحدهاي روابط عمومي كشور و عملكرد بهتر مي‌شود.»
 
 ارتقاي امتياز استان‌ها با ايجاد فضاي رقابتي
 
 عليرضا باي نيز ضمن خوشامدگويي به تشريح فعاليت‌هاي مركز روابط‌عمومي وزارت ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي در سال گذشته پرداخت و بيان كرد: «در سال گذشته پس از ۱۵ سال موفق به دريافت مجوز رسمي براي خبرگزاري ميراث‌آريا شديم و اين خبرگزاري داراي هويت شد. با پشتيباني‌هاي دكتر مونسان در سه حوزه نيروي انساني، زيرساخت و تجهيز امكانات عملكرد خوبي صورت گرفت.»
 
 او با اشاره به عملكرد مناسب ۳۱ استان‌ در حوزه توليد خبر و فعاليت در فضاي مجازي افزود: «در حوزه خبر با ارزيابي، رتبه‌بندي و رصدي كه انجام شد رقابتي بين استان‌ها شكل گرفت كه موجب ارتقاي چشمگيري در فعاليت آن‌ها شد. در حوزه فضاي مجازي نيز تمامي دفاتر استاني فعال است به طوري كه در سال گذشته ۲۸ هزار محتوا در سطح استاني و ملي توليد شد.»
 
 تشكيل شوراي اطلاع‌رساني و خبر درراستاي تعامل بيشتر با مدير عاملان رسانه‌ها كه در آينده اتفاق خواهد افتاد از ديگر موارد مورد اشاره رئيس مركز روابط‌عمومي و اطلاع‌رساني وزارت ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي بود.
 
 در ادامه غلامرضا كاظمي دينان رئيس شوراي سياست‌گذاري هفته روابط عمومي درباره تاريخچه شكل‌گيري روابط عمومي و اهميت جايگاه اين حوزه توضيحاتي را ارائه داد.
 
 او «روابط‌عمومي؛ عامل پيوندها، مانع گُسست‌ها» را به عنوان شعار هفته روابط‌عمومي سال ۱۴۰۰ اعلام كرد.
 
 شوراي سياست‌گذاري هفته روابط عمومي ضمن تشكر از همراهي دكتر مونسان براي برگزاري اين نشست در وزارتخانه، كتابي با موضوع روستاهاي تاريخي ايران به همراه لوح تقديري به وزير ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي تقديم كردند.
 
 هفته روابط عمومي ۲۷ ارديبهشت‌ماه آغاز مي‌شود و تا ۲ خردادماه ادامه خواهد داشت.