شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : درباره تخريب دوباره صنعت لبنيات / ۱۰درس‌ ارتباطاتي يك ويدئو
شنبه، 21 فروردین 1400 - 11:53 کد خبر:46736
ويدئويي عليه شركت كاله مبني بر قاطي شدن آب با شير در حال انتشار است كه فارغ از چرايي اين موضوع، يكبار ديگه اهميت روابط‌عمومي و حراست از برندها را عيان كرد. در اين خصوص چند نكته وجود دارد كه قصد دارم از منظر ارتباطاتي بدانها نگاهي داشته باشم:



شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| ويدئويي عليه شركت كاله مبني بر قاطي شدن آب با شير در حال انتشار است كه فارغ از چرايي اين موضوع، يكبار ديگه اهميت روابط‌عمومي و حراست از برندها را عيان كرد. در اين خصوص چند نكته وجود دارد كه قصد دارم از منظر ارتباطاتي بدانها نگاهي داشته باشم:


۱- اين اتفاق قطعا تخلف پرسنلي و فردي بوده كه در هر شركتي احتمال وقوع داره و از اينكه در شركت شما رخ نداده خوشحال نباشيد! (درك اصل موضوع)

۲- اشتباه يك فرد ميتونه يك برند شناخته شده رو تخريب كنه و هر فردي در سازمان بايد از همه جوانب تامين و همراه باشد تا برندي تخريب نشود. (وفاداري سازماني)

۳- خطاي فردي ميتونه آبروي يك صنعت و ديدگاه عموم مردم به اون محصول رو تغيير بده. موضوع شير هاي قاطي با آب براي همه شركت‌ها يك آسيبه و نه برند كاله.(گوله سنگ و شروع بهمن از نوك قله)

۴- واكنش ديرهنگام شركت كاله در اين رخداد يك آسيب جمعي است و حالا هم كه توضيحات جناب سليماني مديرعامل محترم كاله شنيده شد، نكته مبهم دارد كه چرا اطلاع رساني موكول شد به ديدار كارگران در صبح شنبه. (جاي خالي ارتباطات مستمر با افكار عمومي و pr 7/24)

۵- ناشناخته بودن مقوله بحران خبري و اهميت شيوع ويروسي خبر در فضاي شبكه هاي اجتماعي در سطوح عالي تصميم گيري ها و ميان مديران ارشد صنايع غذايي و حتي اقتصاد ايران. (كم توجهي به افكار عمومي و ابعاد آسيب ايجاد شده)

۶- عدم فرهنگ سازي اين موضوع كه: در هر زنجيره توليدي امكان خطا هست اما نحوه برخورد با خطا كاران و سرعت عمل كنترل بحران خبري اهميت دارد(بي تفاوتي به جريان سازي مستمر محتوايي و تبيين ساختاري فعاليتها)

۷- كم توجهي به تخريب‌هاي سالهاي اخير صنعت غذا و نبود انسجام محتوايي از سوي سازمان غذا و دارو و بهداشت و نهادهاي انجمني مرتبط . (عدم توجه به كار جمعي)

۸- نبود همدلي فعالان و اصحاب صنعت غذا اين حوزه و استراتژي《اين بحران ما نيست》كه منجر به بحران‌هاي بي پايان و بي اساسي شد كه ذهنيت و آرامش غذايي مردم را نشانه گرفت.(يك روز تن ماهي پنبه اي، روزي كيك قرصي يا روز ديگر شير وايتكس و پالمي و ....)

۹- كمبود نظارت در بخش هاي نظارتي بهداشتي و بازرسي‌هاي ادواري در بخش شركتي سازماني و دولتي و قضايي(انفعال و واكنش دير هنگام مسئولان)

۱۰- باور پذيري بالاي عموم مردم در تخريب‌ها و اخبار منفي و كمبود سواد رسانه‌اي و تميز اخبار صحيح از غلط(انحراف افكارعمومي)
 

منبع: http://www.foodna.com