شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : يافته‌هاي جديد پژوهش «پيو» در خصوص شبكه هاي اجتماعي
جمعه، 20 فروردین 1400 - 19:44 کد خبر:46728
كاربران شبكه اجتماعي «رديت» در مقايسه با نظرسنجي سال ۲۰۱۹ حدود هفت درصد افزايش يافته و به ۱۸ درصد از جمعيت بزرگسال رسيده است. در اين نظرسنجي كه درنيمه اول بهمن انجام شده، بيش از هزار و ۵۰۰ نفر شركت كرده و ميزان خطاي آن حدود ۲.۹ درصد تخمين زده مي‌شود.




 شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| مؤسسه نظرسنجي «پيو» بر اساس نتايج پژوهش جديدي، اعلام كرد با وجود مجموعه‌اي از رويدادهاي جنجالي در مورد نحوه فعاليت «فيس‌بوك» و روي آوردن تعداد زيادي از كاربران جوان‌تر به پلتفرم‌هاي ديگر مثل «تيك تاك»، ميزان اشتراك «فيسبوك » در آمريكا كاهش نيافته است.
 
 به گزارش شارا به نقل از خبرگزاري فرانسه به نقل از  فردا، نظرسنجي مؤسسه «پيو» كه در اوايل سال ۲۰۲۱ انجام شده، نشان مي‌دهد ۶۹ درصد از بزرگسالان آمريكايي از «فيس‌بوك» و ۷۲ درصد از اين جمعيت، دست‌كم از يك شبكه اجتماعي استفاده مي‌كنند.
 
 اين داده‌ها نشان مي‌دهد كه ميزان استفاده از «فيس بوك» طي پنج سال اخير در آمريكا تغييري نكرده است.
 
 مؤسسه «پيو» در بخش ديگري از نتايج نظرسنجي خود، اضافه كرده كه «با وجود آنكه درباره نظر مردم آمريكا در قبال فيس‌بوك مطالب متعددي منتشر شده، اما كاربران اين شبكه كماكان به شكل فعالي از آن استفاده مي كنند.
 
 حدود ۷۰ درصد از كاربران فيس‌بوك مي‌گويند هر روز و حدود ۴۹ درصد نيز مي‌گويند چندين بار در روز از اين شبكه اجتماعي استفاده مي‌كنند.»
 
 نتايج اين نظرسنجي نشان مي‌دهد با وجود موارد جنجالي مثل رسوايي «كمبريج آناليتيكا» در انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۱۶ كه موضوع آن دسترسي بدون اجازه به اطلاعات خصوصي ميليون‌ها نفر از كاربران بود، نگراني‌هاي گسترده در مورد انتشار اخبار جعلي و اطلاعات نادرست و به خطر افتادن حريم خصوصي كاربران، ميزان استفاده از فيس‌بوك در آمريكا طي سال‌هاي اخير كاهش نيافته است.
 
 نتايج پژوهش مؤسسه «پيو» درعين حال نشان مي‌دهد كه با وجود ثابت ماندن ميزان استفاده از «فيس‌بوك»، روي‌آوردن كاربران و به خصوص افراد زير ۳۰ سال به شبكه‌هاي اجتماعي ديگر مثل «تيك تاك»، «اسنپ‌چت» و «اينستاگرام » (متعلق به شركت فيس‌بوك) و استفاده از شبكه اشتراك ويدئو «يوتيوب» افزايش يافته است.
 
 حدود ۸۱ درصد از بزرگسالاني كه در اين نظر سنجي شركت كردند، مي‌گويند از «يوتيوب » استفاده مي‌كنند. اين رقم در سال ۲۰۱۹ حدود ۷۳ درصد بود.
 
 اين اولين باري است كه نظرسنجي مؤسسه «پيو» ميزان كاربران شبكه اجتماعي «تيك تاك» را نيز بررسي كرده است.
 
 يافته‌هاي اين پژوهش نشان مي‌دهد حدود ۲۱ درصد از بزرگسالان و حدود ۴۸ درصد از افراد زير ۳۰ سال در آمريكا، از اين شبكه اجتماعي اشتراك ويدئو استفاده مي‌كنند.
 
 مالك اين شبكه اجتماعي يك شركت چيني است و دولت آمريكا به دليل حساسيت‌هاي مربوط به امنيت ملي، فعاليت آن را به دقت زير نظر دارد.
 
 در گروه سني بين ۱۸ تا ۲۹ سال، حدود ۷۱ درصد از «اينستاگرام»، نزديك به ۶۵ درصد از «اسنپ چت» و حدود ۷۰ درصد نيز از «فيس‌بوك » استفاده مي‌كنند كه مشابه درصد كاربران در تمامي گروه‌هاي سني است.
 
 در عين حال درصد جمعيتي كه از شبكه اجتماعي «توئيتر» استفاده مي‌كنند در سال‌هاي اخير افزايش نيافته و در ميان تمامي گروه‌هاي سني، ۲۳ درصد و در بين گروه سني زير ۳۰ سال، حدود ۴۲ درصد از اين شبكه بهره مي‌برند.
 
 يك شبكه اجتماعي جديد به نام «نكست دور» (همسايه) كه تمركز آن روي جوامع محلي است نيز براي اولين بار در نظرسنجي مؤسسه « پيو» مورد بررسي قرار گرفته و ميزان كاربران آن حدود ۱۳ درصد از بزرگسالان گزارش شده است.
 
 كاربران شبكه اجتماعي «رديت» در مقايسه با نظرسنجي سال ۲۰۱۹ حدود هفت درصد افزايش يافته و به ۱۸ درصد از جمعيت بزرگسال رسيده است.
 
 در اين نظرسنجي كه درنيمه اول بهمن انجام شده، بيش از هزار و ۵۰۰ نفر شركت كرده و ميزان خطاي آن حدود ۲.۹ درصد تخمين زده مي‌شود.