شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : كلاب‌هاوس، فرصتي براي بازاريابان شبكه اجتماعي
پنجشنبه، 19 فروردین 1400 - 11:29 کد خبر:46722
هر وقت يك شبكه اجتماعي جديد شروع به‌كار مي‌كند، كلي فرصت بازاريابي با خودش مي‌آورد و از آنجا كه كلاب‌هاوس هنوز خلوت است، فرصت خوبي براي شروع است. اما مردم چگونه از اين شبكه براي رساندن پيام برند خود، بازاريابي و جذب فالوور استفاده مي‌كنند؟ چند روش از اين قرارند: همه چيز در كلاب‌هاوس، حول محور تعامل و شبكه‌سازي است



شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| پاندمي كوويد-۱۹ دنياي متفاوتي را در همه عرصه‌ها به‌خصوص براي كسب‌وكارها رقم زده است و سرعت ديجيتاليزه شدن كسب‌و‌كارها بيشتر شد. در اين ميان رشد و تاثير شبكه‌هاي اجتماعي سرعت بالايي به‌خود گرفته است و برندهايي برنده هستند كه بتوانند از پلت‌فرم‌هاي مختلف شبكه‌هاي اجتماعي و افراد موثر در آن در راستاي اهداف ارتباطي يا بازاريابي خود استفاده كنند. اپليكيشن جديد كلاب‌هاوس مانند هر پلت‌فرم ديگري با ميليون‌ها كاربر، يك فرصت استثنايي براي كسب‌و‌كار‌هاست تا درباره برند خود صحبت كنند.

 

كلاب‌هاوس به سرعت تبديل به فضايي براي افرادي شده كه ارتباطات خوبي دارند و ابزاري است مناسب براي كارآفرينان و كسب‌وكارها تا با گفت‌و‌گو درباره برند خود ارزش‌آفريني كنند. وقتي يك شبكه اجتماعي شروع به‌كار مي‌كند، آنهايي كه همان ابتدا به آن مي‌پيوندند مي‌توانند از مزاياي بيشتري بهره‌مند شوند. اين فضا تريبوني جديد براي كسب‌وكارهايي بوده است كه با نگاه استراتژيك در اين مدت از اين فضا براي ارتباط و تعامل خود بهره برده‌اند و به‌زودي شاهد آن خواهيم بود كه برندها سفيران خود را در كلاب‌هاوس معرفي كنند.


كلاب‌هاوس؛ سكويي جديد براي كسب‌وكارها

همه راجع به چه چيزي صحبت مي‌كردند؟ بهار پارسال بود، هفته‌هاي اول كرونا كه آدم‌هاي اهل تكنولوژي شروع كردند به صحبت از يك اپليكيشن جديد به نام كلاب‌هاوس؛ يك شبكه اجتماعي صوتي كه اتاق‌هايي براي گفت‌وگو دارد. شبكه هنوز در مرحله آزمايشي بود و فقط چند هزار نفر در آن حساب كاربري داشتند و بقيه در ليست انتظار بودند. بعضي از چهره‌هاي مشهور سيليكون ولي واردش شدند و سپس درباره‌اش توييت كردند. كلاب‌هاوس، يادآور گردهمايي‌هاي نيمه انحصاري بود، مثل جمع شدن‌ها در رستوران بعد از گلف. و البته يك چيزي شبيه دوران كودكي. گفت‌وگوها فقط همان لحظه در دسترسند و ضبط آنها ممنوع است. گرچه عضويت در اين اپ فقط از طريق دعوت ممكن بود اما تا فوريه امسال، تعداد كاربران به حدود ۱۰ ميليون نفر رسيد. هرچند هنوز در قياس با توييتر و تيك‌تاك، رقمي نيست اما باز هم قابل‌توجه است. ايلان ماسك و مارك زاكربرگ در اقدامي غافلگيركننده در اين شبكه حضور يافتند. از ديگر چهره‌هاي سرشناس در اين اپليكيشن، بيل گيتس، اپرا وينفري و تام هنكس هستند. در كلاب‌هاوس مي‌توانيد از هر دري صحبت كنيد. از موضوعات جدي گرفته تا غيررسمي و سرگرم‌كننده. وقتي اپ را باز مي‌كنيد با ليستي از روم‌ها يا اتاق‌ها روبه‌رو مي‌شويد. هر روم، يك عنوان دارد، مثلا «بررسي ارزهاي ديجيتال» يا «تاكتيك‌هاي مذاكره» يا «اگر حيوان بوديد در مورد آدم‌ها چه فكري مي‌كرديد؟». با لمس عنوان، وارد روم مي‌شويد. با زدن دكمه‌اي به شكل دست، اجازه صحبت مي‌گيريد و مي‌توانيد در گفت‌وگو شركت كنيد.

برخلاف شبكه‌هاي اجتماعي متن‌محور يا اپ‌هاي سنگين ويدئويي، اين شبكه به درد كساني مي‌خورد كه در روز با وظايف مختلف درگيرند. مي‌توانيد درحال تا كردن لباس‌ها يا تميز كردن خانه، وارد يك روم شويد و گفت‌وگو كنيد. گفت‌وگوها پراكنده‌تر از راديو هستند، تمركزشان از پادكست كمتر است و عملا شبيه «صداي سفيد» هستند. راهي براي آنكه صداي خودتان را از سرتان بيرون كنيد.

هر وقت وارد شويد، ژورناليست‌هايي را خواهيد ديد كه راجع به روزنامه‌نگاري حرف مي‌زنند، سرمايه‌گذاراني كه راجع به سرمايه‌گذاري حرف مي‌زنند و ميليونرهايي كه نكات مربوط به بازاريابي را ياد مي‌دهند. تكنولوژي در اين اپليكيشن حضور پررنگي دارد: علاقه‌مندان به بيت‌كوين، طرفداران ايلان ماسك، بنيان‌گذاران استارت‌آپ‌ها در حال مصاحبه با سرمايه‌گذاران و... بعضي از روم‌ها طبق يك برنامه مشخص، هر روز، يا هر هفته برقرار هستند. تعداد اعضاي روم‌ها متفاوت است، از دو نفر تا چند هزار نفر. «آنا وينر»، نويسنده نيويوركر كه مدت‌ها به گشت و گذار و تحقيق در كلاب‌هاوس پرداخته، در مقاله‌اي مي‌گويد كه تجربه بودن در كلاب‌هاوس، برايش يادآور بخشي از كتاب «سر و صداي سفيد» دان دليلو است كه تجربه استفاده از دستگاه خودپرداز را اين‌چنين توصيف مي‌كند: «سيستم نامرئي بود كه همين آن را تحسين‌برانگيز و استفاده از آن را دلهره‌آور كرده بود. اما ما خودمان را تطبيق داده بوديم.» به باور او، كلاب‌هاوس به‌رغم اينكه يك شبكه اجتماعي است اما به باور بسياري، نوعي واكنش به ساير شبكه‌هاي اجتماعي، مخصوصا توييتر است. از آنجا كه اجازه ثبت محتواها وجود ندارد، بسياري، آن را جايي براي زدن حرف‌هاي دلشان تلقي مي‌كنند، صادقانه و با انتظار حفظ حريم خصوصي. از سوي ديگر، محيط «اسنپ‌چت‌مانند» اين اپ، يعني گذرا بودن محتوا، سوالاتي درباره مدل كسب‌وكار اين اپ و نظارت بر محتوا ايجاد كرده. بعضي از كاربران نمونه‌هايي از نژادپرستي فاحش، آزار و اذيت و انتشار اطلاعات غلط و دروغ‌پراكني را گزارش كرده‌اند. تاكيد اين اپ بر غيردائمي بودن، به نوعي پرهيز از جمع‌آوري و حفظ داده‌هاست كه يكي از ضروريات بازاريابي آنلاين در شبكه‌هايي مثل فيس‌بوك و توييتر بوده. ممكن است اين اپ مدل خود را تغيير دهد اما اگر كماكان برقرار بماند، موفقيتش در گرو كيفيت محتوايش است كه درحال‌حاضر به شدت در نوسان است.


رقابت با اپ تازه‌وارد

با وجود اين، بسياري از رقبا درحال كپي‌برداري از كلاب‌هاوس هستند. گسترش اين شبكه ميان كاربران باعث شده فيس‌بوك، توييتر، لينكدين، اسپاتيفاي و اسلك، رد پاي اين اپليكيشن را دنبال كنند و براي راه‌اندازي خدمات صوتي لايو خود، دست به كار شوند. كاربران اين شبكه‌ها قادر خواهند بود به گفت‌وگوهاي لايو ملحق شوند، ايده جذابي كه باعث شد اپليكيشن كلاب‌هاوس از زمان اجرا، ۱۲ ميليون بار دانلود شود. توييتر سال گذشته فضايي مشابه با كلاب‌هاوس را به‌صورت آزمايشي راه‌اندازي كرد؛ به نام اسپيس. به‌صورت محدود و فقط مختص سيستم عامل iOS. پس از مدتي اندرويدي‌ها اجازه گوش كردن به گفت‌وگوها را پيدا كردند. انتظار مي‌رود تا پايان آوريل، همه كاربران به يك اندازه به امكاناتش دسترسي داشته باشند. فيس‌بوك نيز چنين برنامه‌اي در دست اجرا دارد اما هنوز جزئياتش مشخص نيست. لينكدين اما گفته خدمات صوتي‌اش با ساير خدمات مشابه كلاب‌هاوس متفاوت خواهد بود. به جاي ساخت اپليكيشني براي تعامل اجتماعي، گفت‌وگوها در لينكدين بر موضوعات تخصصي و حرفه‌اي تمركز خواهند داشت.


كلاب‌هاوس، فرصتي براي بازاريابان شبكه اجتماعي

وقتي يك شبكه اجتماعي شروع به كار مي‌كند، آنهايي كه همان ابتدا به آن مي‌پيوندند مي‌توانند از مزاياي بيشتري بهره‌مند شوند. مثلا كساني كه سال ۲۰۱۰ وارد اينستاگرام شدند، مي‌توانستند به راحتي نام كاربري دلخواهشان را انتخاب كنند، از همان ابتدا فالوورهاي جديد پيدا كنند و چون رقابت و سر و صدا در آنجا كم بود، راحت‌تر در معرض ديد قرار مي‌گرفتند و كلي مزاياي ديگر. اما مزايا محدود به اينها نيست. هر وقت يك شبكه اجتماعي جديد شروع به‌كار مي‌كند، كلي فرصت بازاريابي با خودش مي‌آورد و از آنجا كه كلاب‌هاوس هنوز خلوت است، فرصت خوبي براي شروع است. اما مردم چگونه از اين شبكه براي رساندن پيام برند خود، بازاريابي و جذب فالوور استفاده مي‌كنند؟ چند روش از اين قرارند:
همه چيز در كلاب‌هاوس، حول محور تعامل و شبكه‌سازي است

اگر به روزهاي اول شكل‌گيري شبكه‌هاي اجتماعي و كاربري اوليه آنها نگاهي كنيم، مي‌بينيم كه اين شبكه‌ها جايي براي ارتباط و تعامل بوده‌اند (بر خلاف الان كه بيشتر جايي براي اظهار نظر و اعلام خبرند). اگر از آنها همان استفاده قديم را كنيم، مزاياي بيشتري نصيبمان خواهد شد. كلاب‌هاوس داراي طيف وسيعي از اتاق‌ها و موضوعات است كه به راحتي مي‌توانيد موضوع هدف خود را انتخاب كنيد و وارد گفت‌وگو شويد.

با گردانندگان روم‌هايي كه با ماموريت كسب‌وكارتان همخواني دارند يا مي‌توانند از كسب‌وكارتان حمايت كنند، ارتباط بگيريد. به مرور اجازه خواهند داد صحبت كنيد و حتي جزو گردانندگان روم باشيد. قبل از ورود به روم‌ها، نگاه استراتژيك به آن داشته باشيد.


حمايت و تخصصتان را ارائه كنيد

كلاب‌هاوس را به منزله يك پادكست با موضوعات جالب ببينيد. موضوعاتي كه مرتبط با مخاطب هدفتان است. اين راهي آسان و بي‌هزينه براي ارائه ارزش به افراد فعلي پيرامونتان و اعتمادسازي ميان افراد جديد است. نكته كليدي در كلاب‌هاوس اين است كه قبل از گرفتن، بايد چيزي ارائه دهيد. تخصصتان را پيشنهاد دهيد. با به اشتراك گذاشتن شبكه ارتباطي‌تان، به مردم كمك كنيد. هر چيزي كه مي‌توانيد ارائه دهيد. عضو دائمي روم باشيد و براي صحبت كردن، اجازه بگيريد. تخصصتان را ارائه دهيد و از ديگران حمايت كنيد. سپس، بعد از چند بار حضور در روم، سراغ صاحب روم برويد، دايركت دهيد و با جزئيات بگوييد كه چه چيزي براي ارائه داريد.


يك اجتماع تشكيل دهيد

يك روم تشكيل دهيد و به‌عنوان ميزبان با مشتريانتان و كسب‌وكارهاي مشابه گفت‌وگو كنيد تا يك اجتماع بسازيد. فضايي ايجاد كنيد تا با هم صحبت كنند و نكات و منابع و دانششان را با هم به اشتراك بگذارند. شايد ساده به نظر برسد اما نام اين بازي، شركت در گفت‌وگو و حرف زدن است. فقط شنونده نباشيد. از قبل برنامه بريزيد، نكات كاربردي را بنويسيد (تا بعدا بگوييد)، روم‌ها را به شكلي استراتژيك انتخاب كنيد و با افراد از طريق پيام خصوصي ارتباط بگيريد تا بيشترين بهره را از اين اپليكيشن ببريد.
 

مترجم: مريم مرادخاني

منابع: Forbes, Fortune, New Yorker 
https://donya-e-eqtesad.com