شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط عمومي و نقش فرهنگ در مديريت بحران
سه شنبه، 10 فروردین 1400 - 08:17 کد خبر:46685
اشراف به ويژگي هاي قومي، فرهنگي و جغرافياي زيستي حوزه بحران و تاكيد بر رويكرد فرهنگي و فرهنگ محلي ما را در همياري منابع مختلف ارتباطي و انساني در راستاي حل بحران كمك خواهد كرد. «دلجويي از آسيب ديدگان، فراهم كردن امكانات اوليه در قالب مسئوليت هاي اجتماعي و ...» نمونه هايي از رويكرد انساني و اجتماعي به بحران است.

شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| «رانش زمين و شكستگي خط لوله انتقال نفت مارون اصفهان در سرخونِ چهارمحال و بختياري باعث شد ما بيش از گذشته پي به حضور پررنگ و اثربخش روابط‌عمومي در اين ميدان ببريم» و «اگر چه رانش زمين و تنش ناشي از آن موجب شكل گيري اين مسئله شد ولي اين عمليات با چنين حجم گسترده اي را ـ كه نياز به درايت داشت ـ مي توان يك كارگاه بسيار موثر در كسب تجربه ساير مناطق شركت خطوط لوله و مخابرات نفت ايران دانست كه خوشبختانه روابط عمومي توانمندي هاي خود را در آن به خوبي به منصه ظهور گذاشت».


آنچه مطرح شد گزيده اي از صحبت هاي مدير عامل صنعت انتقال نفت ايران در گردهمايي روساي روابط عمومي اين شركت بود. اين نكات كليدي حاصل تجربه هاي يك مدير و فرمانده عمليات است كه خود در صحنه اين حادثه حضور داشته است. هدف از طرح اين موضوع نه صرف تقدير يا بزرگنمايي فعاليت هاي روابط عمومي منطقه اصفهان بلكه ارايه نكته اي كليدي در زمينه چگونگي موفقيت در مواجهه با بحران و كسب تجربه ساير روابط عمومي ها در چنين شرايطي است.


پس از حادثه شكستگي خط لوله انتقال نفت مارون اصفهان و گردهمايي روساي روابط عمومي شركت خطوط لوله و مخابرات نفت ايران، از سوي روابط عمومي ستاد اين شركت، دوره آموزش مجازي نقش روابط عمومي در مديريت بحران با هدف آگاه سازي و گسترش دانش كاركنان روابط عمومي در مواجهه با بحران با حضور حدود 68 نفر از كاركنان روابط عمومي مناطق دوازده گانه برگزار شد.


مدرس اين دوره دكتر علي گرانمايه پور؛ دكتري علوم ارتباطات بود. از سرفصل هاي اين دوره مي توان به؛ تعريف بحران، انواع بحران، روش هاي مواجهه روابط عمومي با بحران، استفاده از رسانه ها، پاسخگويي، تشخيص و پيش بيني و تكنيك هاي مقابله با موج هاي خبري در بحران اشاره كرد.


آنچه كه در اين رابطه و خصوصا موفقيت روابط عمومي كمتر مورد توجه قرار گرفت نقش و اهميت فرهنگ در پيشگيري و مديريت بحران بود كه تلاش خواهد شد در اين نوشتار كوتاه اين موضوع را مورد توجه قرار دهم.


ما با يك «جامعه مخاطره آميز» روبرو هستيم و ريسك جزو ماهيت جامعه ماست. «كشور ما دهمين كشور حادثه خيز جهان و چهاردهمين در آسياست، از مجموع 45 نوع حادثه، زمينه بروز 35 مورد از اين حوادث در كشور ما وجود دارد» گاهي در اثر فعاليت هاي ما توازن بين طبيعت و انسان بر هم مي خورد و نبايد ما منتظر بمانيم تا حادثه يا بحران اتفاق بيفتد بلكه روابط عمومي براي حضور جدي در بحران بايد داده هاي مطلوبي از رفتار فرهنگي مخاطبان و فرهنگ زيست بوم در حوزه فعاليت خود داشته باشد تا امكان موفقيت در چنين شرايطي فراهم شود.


اشراف به ويژگي هاي قومي، فرهنگي و جغرافياي زيستي حوزه بحران و تاكيد بر رويكرد فرهنگي و فرهنگ محلي ما را در همياري منابع مختلف ارتباطي و انساني در راستاي حل بحران كمك خواهد كرد. «دلجويي از آسيب ديدگان، فراهم كردن امكانات اوليه در قالب مسئوليت هاي اجتماعي و ...» نمونه هايي از رويكرد انساني و اجتماعي به بحران است.


همه كارشناسان روابط عمومي صنعت انتقال نفت ايران در رويدادهاي مختلف به تجربه دريافته اند كه مديران و مسئولين نگاه تكنيكي و فني به چنين رويدادهايي دارند و جنبه فرهنگي و انساني رويدادها و فعاليت هايي كه گستره آن با زندگي مردم پيوند دارد كمتر مورد توجه قرار مي گيرد. ضرورت دارد هم مديران و هم مردم از نگاه فرهنگي به اهميت موضوع آگاه باشند و دانش و درك فرهنگي و تجربه شده را مورد توجه قرار دهند تا از اين طريق امكان تعامل بيشتر فراهم شود. اطلاع رساني علمي و فرهنگي و آشنايي صحيح با منابع فرهنگي حريم خطوط انتقال مواد نفتي مي تواند زيربناي كنترل و پيشگيري از بحران باشد. روابط عمومي و بخش مطالعات اجتماعي سازمان مي تواند با اطلاع رساني و فرهنگ سازي ضمن تقويت منابع ارتباطي و آگاه سازي مخاطبان حريم، بينش فرهنگي و اجتماعي مشتركي در بين مديران حوزه هاي درگير با بحران ايجاد كند.


با توجه به فعاليت صنعت انتقال نفت ايران در پهنه جغرافياي كشورمان، ما در سايه خطر فعاليت مي كنيم و اين ويژگي با اين صنعت گره خورده است. علاوه بر تصميم گيري هاي مهندسي و تكنيكي بايد بر رويكردهاي فرهنگي و اجتماعي در اين صنعت تاكيد كرد.


براي تواناسازي روابط عمومي در مواجهه با بحران، وجود يك پكيج فرهنگي و اجتماعي ضرورت دارد. اين پكيجِ «نرم افزاري و سخت افزاري» بايد داده ها و لايه هاي مناسب فرهنگي و اجتماعي و زيست بوم فرهنگي حريم خطوط انتقال مواد نفتي و مراكز انتقال را در خود داشته باشد و دانش فرهنگي از حريم خطوط را در اختيار ما بگذارد.


اين داده ها براي هدايت صحيح افكار عمومي، تصميم گيري و نحوه فعاليت روابط عمومي در بحران اهميت ويژه دارد. معمولا در طول بحران اگر به شيوه مناسبي مستندسازي اتفاق افتاده باشد، تجربه ها ثبت و ضبط مي شود.


ايجاد آرشيو، ايجاد نظام بايگانيِ دانش مناسبِ بحران و به اشتراك گذاري آنها اهميت دوچندان پيدا خواهد كرد. اين مهم باعث ايجاد توجه به موضوع و گريز از عادت وارگي خواهد شد. با ايجاد حافظه اجتماعي و فرهنگي از بحران ها و رويدادهاي صنعت انتقال نفت، اهميت موضوع در نزد مديران، كاركنان و مخاطبان پر رنگ تر خواهد شد و با استفاده از تجربه هاي جهاني دائما به دنبال تحليل و تكميل دانسته ها و پياده سازي آنها در حوزه فعاليت اين صنعت در مواجهه با بحران خواهيم بود.