شبكه اطلاع رساني روابطعمومي ايران (شارا)-|| يك پژوهشگر ارتباطي گفت: در حوزه ارتباطات از طريق اشياء، ماسك يك وسيله ارتباطي تلقي مي شود و از آن و آثار ارتباطي اش مي توان در تعاملات و ارتباطات خود بهره برد.
مريم سليمي در گفتگو با شارا اظهارداشت: در حال حاضر از ماسك در جهان با اهداف تبليغاتي، سياسي، اطلاع رساني، آگاهي بخشي، اعتراضي و انتقادي، ابراز علايق و سلايق و حتي در راستاي صنعت مد و لباس و... استفاده مي شود.
وي اضافه كرد: با توجه به اينكه در آستانه انتخابات رياست جمهوري 1400 قرار داريم بعيد نيست كه ماسكهاي رنگي به نشانه كد رنگي شخصي خاص يا مزين و منقش به پيامها و شعارهاي مصور و نوشتاري بر روي ماسكها استفاده شود.
• بار ارتباطي ناحيه دهان به ناحيه فوقاني صورت منتقل شده است
اين دكتراي علوم ارتباطات با اشاره به اينكه دو ناحيه مهم و كانوني در صورت انسانها در زمان ارتباط چشمها و دهان هستند گفت: استفاده از ماسك سبب شده تا عملاً ناحيه دهان و حالات و... آن را در زمان ارتباطات حضوري از دست دهيم.
اين دكتراي علوم ارتباطات گفت: ناشي از اين شرايط بخشي از بار ارتباطي ناحيه دهان به ناحيه فوقاني صورت اعم از چشمها و ابروها منتقل شده و در زمان ارتباط سعي مي شود تا با توجه به حالات چشمها، ابروها، چين اطراف چشم، دفعات پلك زدن، حالت چانه و... به احساسات و حالات فرد پي برد.
• بحران ارتباطات چهره به چهره
وي با بيان اينكه ما با نوعي بحران ارتباطات چهره به چهره در دوران كرونايي روبرو هستيم اظهارداشت: بر اين اساس توصيه مي شود در كنار ارتباطات حضوري با رعايت پروتكلهاي بهداشتي از ارتباطات چهره به چهره مجازي بهره گرفته شود.
وي افزود: همچنين توصيه مي شود با وجود ماسك بلندتر و شمرده تر صحبت كرد و از ظرفيت و قابليتهاي ديگر اعضاي بدن براي انتقال احساسات و حالات غفلت نشد. به طور مثال در اين مسير حالات چشمها و ابروها، حركات سر، دستها و... مي توانند ياري گر باشند.
اين پژوهشگر ارتباطي اضافه كرد: شرايط كرونايي و استفاده از ماسك بعضاً به افراد حسي منفي و نگراني از عدم زيبايي يا عبوس و غيراجتماعي بودن منتقل كرده و حتي برخي از آنها را به سمت بوتاكس و... سوق داده است.
وي تاكيد مي كند: گاه آموزه هاي ارتباطي قبل از كرونا ممكن است ياريگرمان در شرايط فعلي نباشند لذا لازم است مهارتهاي ارتباطي و زبان بدن در شرايط كرونايي بياموزيم.
*ماسك ما را از ثمرات لبخند بي بهره نسازد
سليمي با اشاره نقش و اهميت خنده و لبخند در حوزه ارتباطات گفت: استفاده از ماسك نبايد ما را از مزاياي لبخند بي بهره سازد.
• استفاده از ماسكهاي روشن منقش به لبخند
وي با اشاره به قانون تاثير اول و آخر و اهميت بهره گيري از لبخند در ارتباطات گفت: براي حل اين مشكل سعي شده از ماسكهاي شفاف و نيمه شفاف يا ماسكهاي داراي ال اي دي براي نقش لبخند يا حالات صورت و... استفاده شود.
اين مدرس دانشگاه اضافه كرد: حداقل انتظار اين است كه براي انتقال احساس و انرژي خوب به ديگران به ويژه در زمان استفاده از ماسكهاي پارچه اي، از رنگهايي روشن و نقشي هايي از لبخند بر آن (ترسيمي يا حتي گلدوزي شده) بهره ببريم.
*استفاده درست و بجا از ايموجي ها و استيكرها
سليمي خاطر نشان كرد: محدوديتهاي ارتباطات حضوري افراد را به سمت ارتباطات مجازي سوق داده و اين مهم ملاحظات خاص خود را مي طلبد.
وي با بيان اينكه در ارتباطات مجازي بايد مراقب زبان بدن و انتقال احساسات به ويژه از طريق ايموجي ها و استيكر ها بود گفت: هر يك از علائم و ايموجي ها حاوي پيام خاص هستند و بايد به درستي از آنها بهره گرفت تا فرد مقابل را دچار اشتباه در دريافت و برداشت روبرو نساخت.
انتهاي پيام/