شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : يك پژوهشگر ارتباطي: از ماسك به مثابه يك وسيله ارتباطي مي توان بهره برد
شنبه، 7 فروردین 1400 - 15:12 کد خبر:46679
در حال حاضر از ماسك در جهان با اهداف تبليغاتي، سياسي، اطلاع رساني، آگاهي بخشي، اعتراضي و انتقادي، ابراز علايق و سلايق و حتي در راستاي صنعت مد و لباس و... استفاده مي شود.

http://www.shara.ir/media/image/1400/01/07/9343997-b49bcab6-f1ec-42c5-add0-b3bd89a07921.jpg

 

شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| يك پژوهشگر ارتباطي گفت: در حوزه ارتباطات از طريق اشياء، ماسك يك وسيله ارتباطي تلقي مي شود و از آن و آثار ارتباطي اش مي توان در تعاملات و ارتباطات خود بهره برد.


مريم سليمي در گفتگو با شارا اظهارداشت: در حال حاضر از ماسك در جهان با اهداف تبليغاتي، سياسي، اطلاع رساني، آگاهي بخشي، اعتراضي و انتقادي، ابراز علايق و سلايق و حتي در راستاي صنعت مد و لباس و... استفاده مي شود.


وي اضافه كرد: با توجه به اينكه در آستانه انتخابات رياست جمهوري 1400 قرار داريم بعيد نيست كه ماسكهاي رنگي به نشانه كد رنگي شخصي خاص يا مزين و منقش به پيامها و شعارهاي مصور و نوشتاري بر روي ماسكها استفاده شود.

• بار ارتباطي ناحيه دهان به ناحيه فوقاني صورت منتقل شده است


اين دكتراي علوم ارتباطات با اشاره به اينكه دو ناحيه مهم و كانوني در صورت انسانها در زمان ارتباط چشمها و دهان هستند گفت: استفاده از ماسك سبب شده تا عملاً ناحيه دهان و حالات و... آن را در زمان ارتباطات حضوري از دست دهيم.


اين دكتراي علوم ارتباطات گفت: ناشي از اين شرايط بخشي از بار ارتباطي ناحيه دهان به ناحيه فوقاني صورت اعم از چشمها و ابروها منتقل شده و در زمان ارتباط سعي مي شود تا با توجه به حالات چشمها، ابروها، چين اطراف چشم، دفعات پلك زدن، حالت چانه و... به احساسات و حالات فرد پي برد.

• بحران ارتباطات چهره به چهره


وي با بيان اينكه ما با نوعي بحران ارتباطات چهره به چهره در دوران كرونايي روبرو هستيم اظهارداشت: بر اين اساس توصيه مي شود در كنار ارتباطات حضوري با رعايت پروتكلهاي بهداشتي از ارتباطات چهره به چهره مجازي بهره گرفته شود.


وي افزود: همچنين توصيه مي شود با وجود ماسك بلندتر و شمرده تر صحبت كرد و از ظرفيت و قابليتهاي ديگر اعضاي بدن براي انتقال احساسات و حالات غفلت نشد. به طور مثال در اين مسير حالات چشمها و ابروها، حركات سر، دستها و... مي توانند ياري گر باشند.


اين پژوهشگر ارتباطي اضافه كرد: شرايط كرونايي و استفاده از ماسك بعضاً به افراد حسي منفي و نگراني از عدم زيبايي يا عبوس و غيراجتماعي بودن منتقل كرده و حتي برخي از آنها را به سمت بوتاكس و... سوق داده است.


وي تاكيد مي كند: گاه آموزه هاي ارتباطي قبل از كرونا ممكن است ياريگرمان در شرايط فعلي نباشند لذا لازم است مهارت‌هاي ارتباطي و زبان بدن در شرايط كرونايي بياموزيم.

 




*ماسك ما را از ثمرات لبخند بي بهره نسازد


سليمي با اشاره نقش و اهميت خنده و لبخند در حوزه ارتباطات گفت: استفاده از ماسك نبايد ما را از مزاياي لبخند بي بهره سازد.

• استفاده از ماسكهاي روشن منقش به لبخند


وي با اشاره به قانون تاثير اول و آخر و اهميت بهره گيري از لبخند در ارتباطات گفت: براي حل اين مشكل سعي شده از ماسك‌هاي شفاف و نيمه شفاف يا ماسك‌هاي داراي ال اي دي براي نقش لبخند يا حالات صورت و... استفاده شود.


اين مدرس دانشگاه اضافه كرد: حداقل انتظار اين است كه براي انتقال احساس و انرژي خوب به ديگران به ويژه در زمان استفاده از ماسك‌هاي پارچه اي، از رنگهايي روشن و نقشي هايي از لبخند بر آن (ترسيمي يا حتي گلدوزي شده) بهره ببريم.

*استفاده درست و بجا از ايموجي ها و استيكرها


سليمي خاطر نشان كرد: محدوديت‌هاي ارتباطات حضوري افراد را به سمت ارتباطات مجازي سوق داده و اين مهم ملاحظات خاص خود را مي طلبد.


وي با بيان اينكه در ارتباطات مجازي بايد مراقب زبان بدن و انتقال احساسات به ويژه از طريق ايموجي ها و استيكر ها بود گفت‌: هر يك از علائم و ايموجي ها حاوي پيام خاص هستند و بايد به درستي از آنها بهره گرفت تا فرد مقابل را دچار اشتباه در دريافت و برداشت روبرو نساخت.


انتهاي پيام/