شبكه اطلاع رساني روابطعمومي ايران (شارا)-|| در اين مقاله، ما براي پاسخ به اين سوال كه «مديران چه درسهايي ميتوانند از سال ۲۰۲۰ بگيرند و در سال آينده اجرايي كنند؟» سراغ مشاوران ارشد در MIT Sloan Management Review رفتيم. ديدگاههاي متعددي براي اينكه چگونه رهبران در تمام سطوح يك سازمان ميتوانند متعهد به مراقبت، پرورش فرهنگهاي حمايتي كار (supportive work cultures) و ايجاد مسيرهاي جديد در سال ۲۰۲۱ شوند، ارائه شد.
۱- براي تلاطم افزايشي آماده و سازگار شويد
از سال ۲۰۰۸، چهار مگا ترند (مگاترندها به محصولات، فناوريها و خدماتي ميگويند كه در آينده بازار داغي خواهند داشت و در واقع پيشبيني از مواردي است كه آينده را تحتالشعاع قرار ميدهند) را دنبال كرديم: تغيير آب و هوا، شهرنشيني، پير شدن جمعيت و افزايش ارتباط متقابل. در سال ۲۰۲۰، همگرايي اين روندها روشن ساخت كه ثبات نسبي پس از جنگ جهاني دوم درحال واگذاري به يك دوره تلاطم افزايشي است. رهبران سازماني بايد در مورد فرضيههاي خود درباره ثبات تجديد نظر كنند. ظرفيت سازگاري، استحكام و انعطافپذيري را در عمق سازمانهاي خود ايجاد كنند و آمادگي براي بحران را در كل شركتهاي زير مجموعه خود بازبيني و ارزيابي كنند.
در اين سال همچنين مشخص شد كه رهبران بايد فراتر از سازمانهاي خود نگاه كنند و بهعنوان يك ذينفع واقعي، براي رفع مشكلات اقتصادي، مراقبتهاي بهداشتي، مسكن، عدالت و ساير نابرابريهاي اساسي مربوط به شكنندگي نظم فعلي كمك كنند چرا كه اين آخرين سال دهشتناك نخواهد بود اما چالش رهبران اين است كه اكنون بايد قدم بردارند تا براي مورد بعدي آمادگي بيشتري داشته باشند.
۲- نقشه راه خود را با معناسازي تغيير دهيد
اصطلاح Sensemaking يا معناسازي كه توسط كارل ويك معرفي شده است در ساختارهاي سازماني مهمي همچون تغيير راهبردي، يادگيري سازماني و خلاقيت و نوآوري، نقش شايان توجهي دارد و در واقع اين مفهوم درك قابل قبول (نقشه) از جهان درحال تغيير؛ آزمايش اين نقشه با ديگران از طريق جمعآوري دادهها، اقدام و گفتوگو و سپس(بسته به نقشه) پالايش يا رها كردن را شامل ميشود. معناسازي رهبران را قادر ميسازد تا درك بهتري از آنچه در محيط خود اتفاق ميافتد داشته باشند، بنابراين ساير فعاليتهاي رهبري را تسهيل ميكند. چالشهاي سال ۲۰۲۰ اهميت معناسازي را برجسته ميكند؛ ارائه راههاي موثر براي درك جهان پيچيده خارجي كه در آن زندگي ميكنيم. وقتي سرعت تغيير به اين شدت است، مديران بايد اطمينان حاصل كنند كه مردم درك خود را از تغيير در فناوري، بازارها، مشتريان و حركتهاي رقابتي به روز ميكنند.
تنها با داشتن يك نقشه به روز شده از جهان، ميتوان اقدامات موثري در آن انجام داد. بهعنوان مثال، تيمي كه سعي در ايجاد محصولات نوآورانه در داروسازي دارد، بايد از تغيير دانش علمي آگاه باشند. روشهاي جديد شركتهاي داروسازي بايد بر اساس همكاري با يكديگر، نهادهاي نظارتي و بيماران و اشكال جديد تامين مواد اوليه باشد. غفلت از معناسازي موجب عقب ماندن ميشود.
۳- مراقبت و حمايت را در مركز رهبري سازماني قرار دهيد
سال ۲۰۲۰ نشان داد كه مديريت نيروي انساني(اهميت دادن و ارزش قائل شدن مدير به افراد و همدلي و ايجاد انگيزه و مواظبت از نيروي انساني) نه فقط مطلوب بلكه بسيار ضروري است. روشي كه ما براي دههها بهعنوان رهبري سازماني، بهعنوان يك تركيبي از اشتياق، چشمانداز و مهارت به تصوير كشيده، ترويج و تمرين كردهايم، رهبران سازمان را آماده ميكند تا درد و رنج انسان را بشناسند و تسكين دهند، چه رسد به موضوعات سيستمي كه باعث ايجاد و تداوم آن ميشوند. وقت آن است كه كساني كه به مديريت نوين و خوب اهميت ميدهند مراقبت را در مركز رهبري سازماني قرار دهند.
۴- نبوغ جمعي تيم خود را آزاد كنيد
«با جلسات تيم خود بهعنوان يك فضاي احترامانگيز رفتار كنيد.» اين توصيه از طرف رهبران سازماني استثنايي ارائه ميشود كه هر روز در خط مقدم براي همه ما ميجنگند. هيچكس انتظار ندارد كه شما همه پاسخها را داشته باشيد. آنها ميدانند كه شما هم بهعنوان رهبر سازمان يك انسان هستيد. شما بايد خود را با تنوع تفكر احاطه كنيد. شما و همكارانتان بايد بهعنوان ياران تمريني يكديگر عمل كرده و يكديگر را به چالش بكشيد تا بهترين فكر خود را انجام دهيد، تا بهترين فرد خود باشيد. اين همهگيري نياز دارد كه شما فراتر از كاري برويد كه بايد انجام دهيد. اين نياز به حل مساله ابتكاري دارد. اين در مورد يك فرد نيست كه يك لحظه مناسب داشته باشد، اين در مورد نبوغ جمعي است. بخشهايي از نبوغ را در تيم خود رها كنيد و آنها را تحت كنترل درآوريد تا عملكرد جمعي را تحقق بخشد.
شما و تيمتان بايد از يكديگر مراقبت كنيد. نهتنها آنچه را كه فكر ميكنيد، بلكه احساسي را هم كه داريد به اشتراك بگذاريد. آنها ميدانند كه شما نگران هستيد، شايد حتي ترسيده باشيد. با احساسات خود به آنها اعتماد كنيد. به مراقبت از يكديگر متعهد شويد، به يكديگر اعتراف كنيد كه مسائل امسال فقط يك چالش بزرگ عملياتي نبود، بلكه يك چالش قلبي نيز هست. اگر اين سال چيزي به ما آموخته باشد، اين است كه رهبري سازماني يعني اعمال تخيل و شجاعت اخلاقي. ديگر وقت آن نيست كه آن را به تنهايي انجام دهيد.
۵- پرورش فرهنگي كه كارمندان را توانا سازد
ما از سال ۲۰۲۰ اين درس را ميگيريم كه بسياري از مواردي كه كسبوكارها با آن روبهرو ميشوند، كاملا قابل كنترل و قابل پيشبيني نيستند كه تا حدي به اين دليل است كه هر كسبوكاري ارتباط متقابلي با جامعه، اقتصاد و كره زمين دارد. اما اين نشان ميدهد كه چقدر مهم است رهبران و مديران سازمان به كارمندان - بهصورت فردي و جمعي - اين امكان را بدهند كه بهترين كار خود را انجام دهند؛ از طريق استفاده از نيازها و نقاط قوت آنها به روشهاي انعطافپذير و مديريت فعال فرهنگي كه از سازگاري و يادگيري پشتيباني ميكند.
۶- از طريق گفتوگو، درك مشترك ايجاد كنيد
سال ۲۰۲۰ آنچه را كه روانشناسان اجتماعي سالهاست ميشناسند به ما نشان داده است؛ مردم بهدليل عدماطمينان زياد يا بياعتباري اجتماعي بهطور آشكاري از بين ميروند. مديران در سال پيشرو بايد با ايجاد يك درك مشترك اجتماعي - با يك واقعيت مشترك كه به مردم امكان ميدهد با دقت بيشتري دادهها را ارزيابي كرده و بهطور موثر هماهنگ كنند – با اثرات مخرب عدماطمينان و بياعتباري اجتماعي مبارزه كنند.
سال ۲۰۲۰ همچنين به ما نشان داده است عدماطمينان و عدم اعتبار اجتماعي در حوزههاي زندگي شخصي ما محدوديتي ندارد. شخصيت فردي و شغلي ما هرگز در هم تنيده نشده است؛ مديراني كه به گفتوگو ميپردازند، شيوههايي را ايجاد ميكنند تا شكاف گستردهاي را بين تجربه افراد مختلف از يك جهان متفاوت ايجاد كنند. آنها ميتوانند حس خود و جامعه ما را از نو بسازند (و آن را بهبود بخشند).
۷- بر تعادل كار و زندگي براي تيمهاي خود تاكيد كنيد
آينده كار به ما بستگي دارد. خبر خوب براي مديران اين است با وجود آن كه مردم بيشتر كار نكردهاند اما بهرهوري در حال رسيدن به سطوح بيسابقهاي است كه ناشي از انتقال گسترده كار از دفاتر به خانهها است. خبر بد اين است كه سلامت رواني در رنج است و ۹۴ درصد از كاركنان در ۱۲ ماه گذشته استرس را تجربه كردهاند. بنابراين وقت آن رسيده كه مديران ساختارهاي زندگي تيمهاي خود را بهتر تنظيم كنند؛ مثلا بعد از ساعات كار از ارسال نامههاي الكترونيك و پيام در شبكههاي مجازي خودداري كنند (كاري كه فرانسه در سال ۲۰۱۷ اجرا كرده) و با توجه به اينكه يك فرد به طور متوسط يكسوم از زندگي خود را صرف كار ميكند، رفاه كاركنان در طول سال ۲۰۲۱ و بعد از آن مهم درنظر گرفته شود.
۸- به روابط كاري توجه و دقت ويژهاي داشته باشيد
اداره كسبوكارها مانند راه رفتن روي يك طناب است. اين كلمات، از يك كارآفرين كه اخيرا با او مصاحبه كردم، بيان شده است. روابط كاري با كيفيت بالا به افراد كمك ميكند احساس امنيت و حمايت كنند. علاوه بر اين، آنها ميتوانند كارگران را قادر سازند تا در انتخاب خود درك بيشتري داشته باشند و تعهد سازماني، اشتياق آنها را براي رسيدن به استانداردهاي عملكرد بالا تقويت ميكند. با پذيرفتن تجربه، مديران ممكن است ياد بگيرند كه چگونه نيازهاي روان همكاران و مشتريان خود را تامين كنند. از اين گذشته، پيمودن طناب به توجه و مراقبت نياز دارد و اين دقت و توجه ويژه براي رهبران در سال آينده بسيار با اهميت خواهد بود.
۹- عادتهاي ترميمي را در برنامه روزمره خود ايجاد كنيد
تحقيقات روانشناختي نشان داده ذهن انسان تا چه حد عميقا محتاج پيشبيني است اما سال گذشته اين عدماطمينان بيوقفه بود كه تمام استرس ناشي از آن تا مدتها باقي ميماند. اين وظيفه رهبر سازمان است كه به يك تيم كمك كند تا متمركز و مثبت باقي بماند و اين رويكرد با نگه داشتن آنها در كنار يكديگر و با هم آغاز ميشود.
مترجم: محمود نوريشمسآباد
منبع: MIT Sloan Management Review
https://donya-e-eqtesad.com