شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : يافته‎‌هاي حاصل از نظرسنجي ديدگاه‌هاي آمريكايي درباره‎ رسانه‌‎هاي خبري
یکشنبه، 24 اسفند 1399 - 09:34 کد خبر:46601
يك تست ساده براي هر خبرنگار كه خواهان تغيير برداشت‌هاي فوق در سال 2021 است: چند بار شده كه ديدگاه‌هاي مغاير با نظر خودتان را با رعايت انصاف و احترام ارائه دهيد؟ حتي يك پرسش مرتبط‌‌تر مي‌تواند چنين باشد: چه تعداد از افرادي كه با آن‎ها مخالفت مي‎كنيد، كماكان باور دارند كه گزارش‎هاي شما منصفانه هستند؟



شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| در سال 2020، گالوپ به‌عنوان رهبر عقيده‌پژوهي دنيا تصميم گرفت كه احساس آمريكايي‌ها درباره‎ رسانههاي خبري را ارزيابي كند.


به گزارش شارا، بر اساس نظرسنجي «ديدگاه ‎هاي آمريكايي 2020» كه توسط گالوپ و بنياد نايت صورت گرفت، «بدبيني نسبت به جبهه ‎گيري متعصبانه‌ رسانه‎ هاي خبري در زمينه‎ ارائه‎ اطلاعات معتبر و واقعي» افزايش يافت.


نظرسنجي گالوپ و نايت با حضور بيش از 20 هزار بزرگ‌سال آمريكايي صورت گرفت. آن‌ها اين داده‌ها را در حدفاصل 8 نوامبر 2019 و 16 فوريه‎ 2020 گردآوري كردند. بايد اشاره شود كه اين داده‌ها پيش از سلطه‌ كامل پاندمي كوويد-19 بر چرخه‎ اخبار گردآوري شدند كه در ادامه، رقيبي همچون ناآرامي‎ ها و دعواهاي چرخه‎ انتخابات هم سر برآورد و رسانه‎ ها عموماً بخشي از اين داستان‌ها بودند.


گالوپ و بنياد نايت در گزارش 2020 خود گفتند كه «آمريكايي‌ها نه ‎تنها اعتماد خود به مفهوم رسانه‎ بي‌طرف را از دست داده ‎اند، بلكه اعتقاد دارند رسانه‎ هاي خبري همواره پشتيبان افتراق جناحي هستند».


در آنِ واحد، شركت‎كنندگان نظرسنجي كماكان رسانه‎ هاي خبري كارآمد و غيرمتعصب را ازجمله اجزاي اساسي يك دموكراسي سالم مي‌دانند.

 


اين يك برداشت عمومي است. بياييد جزئيات برخي از اين داده ‎ها را بررسي كنيم:


• 81 درصد از آمريكايي‌ها اعتقاد دارند كه رسانه‌هاي خبري، از اجزاي اساسي دموكراسي هستند.


• 88 درصد از آمريكايي‌ها اعتقاد دارند كه رسانه‎ هاي خبري بايد گزارش‌هاي دقيق و منصفانه ارائه دهند تا بهترين اطلاعات را در اختيار مصرف‌كنندگانشان بگذارند.


• اكثريت شركت‎كنندگان نظرسنجي احساس مي‌كردند كه رسانه ‎هاي خبري عملكرد ناموفقي در هر دو معيار فوق داشتند.


• 84 درصد از شركت‎ كنندگان، سوگيري سياسي پوشش‌هاي خبري را «بسيار زياد» يا «نسبتاً زياد» مي‌دانستند.


• 68 درصد از شركت‌كنندگان از سوگيري بيش‌ازحد در گزارش‌هايي گفتند كه تحت عنوان ژورناليسم بي‌طرفانه ارائه مي‌شوند.


• 80 درصد از آمريكايي ‎ها اعتقاد دارند كه گزارش ‎‏هاي نادرست خبرنگارها يا سازمان‎ هاي خبري، عامدانه و از روي آگاهي هستند. در ميان اين افراد، 52 درصد اعتقاد دارند كه گزارشگر دانسته حقايق را به شيوه‎اي نادرست انتقال مي‎ دهد و 28 درصد اعتقاد دارند كه خبرنگار «كل گزارش را شخصاً مي‌سازد».


• درحالي‌كه جمهوري‌خواه ‎ها بي‌اعتمادي بيشتري به رسانه‎ هاي خبري داشتند، 75 درصد از تمامي شركت‌كنندگان نظرسنجي حس مي ‎كردند كه سازمان‎ هاي خبري بايد گوناگوني بيشتري براي استخدام پرسنل خبرنگار خود داشته باشند، به‌گونه‌اي كه علاوه بر گوناگوني نژادي و قوميتي، گوناگوني جناح سياسي را هم در نظر بگيرند.


• 74 درصد از آمريكايي‌ها حس مي‎ كنند كه اطلاعات نادرست يكي از «مشكلات اساسي» آن‎هاست و 70 درصد هم خواهان تلاش پلتفرم ‎هاي بزرگ اينترنتي براي حذف اطلاعات نادرست يا نفرت‌پراكن هستند. طبعاً اين نظرسنجي به نحوه‎ بررسي اطلاعات، مسئول بررسي‌ها و معيار تعيين صحت اطلاعات اشاره‌اي نكرده است. همين جزئيات هستند كه تفاوت ميان مسئوليت‌پذيري و سانسور را رقم مي‌زنند.


اين‌ها تعدادي از نكات برجسته‎ مطالعه‎ فوق بودند كه حاكي از يك تصوير منفي نسبت به وضعيت رسانه ‎هاي خبري هستند. اما همان‎طور كه در اغلب حوزه ‎هاي روابط عمومي گفته مي‌شود، مشكلات مي ‎توانند يك فرصت باشند، به شرطي كه به آن‎‏ها توجه كنيد و با گوشي شنوا همه‌چيز را بشنويد.

مصرف ‎كنندگان اخبار به دنبال چه هستند؟


حقايق نمي‌توانستند از اين واضح‌تر باشند. تصميم ‎گيرندگان رسانه‎ هاي خبري بايد دست از سرزنش مصرف‌كننده‎ رسانه‎ خبري بردارند و او را متهم به بي‌آگاهي از خواسته‎ ها يا نيازهايش نكنند. شركت‌كنندگان نظرسنجي اين موضوع را به‌صراحت اعلام كردند.


آن‌ها خواهان گزارش‎‏ هاي غيرمتعصبانه و بي‌طرف هستند كه اعتقاد دارند هم‌اكنون به آن‎ها ارائه نمي‌شود. آن‎ها خواهان اطلاعات و اخباري هستند كه بتوانند به آن‎ها اعتماد كنند، زيرا ارزش اجتماعي خارق ‎العاده‌اي را برايشان قائل هستند.


چالش تصميم ‎گيرندگان رسانه، ارائه‌ محتواهايي است كه بتوانند در عين جلب نظر مصرف‌كنندگان براي كليك، اشتراك‌گذاري و نمره ‎دهي، از اصول امتحان‎پ س‌داده‎ گزارش‌ صادقانه يعني انصاف، توازن، بي‌طرفي و عينيت‌گرايي فاصله نگيرند.


يك تست ساده براي هر خبرنگار كه خواهان تغيير برداشت‌هاي فوق در سال 2021 است: چند بار شده كه ديدگاه‌هاي مغاير با نظر خودتان را با رعايت انصاف و احترام ارائه دهيد؟ حتي يك پرسش مرتبط‌‌تر مي‌تواند چنين باشد: چه تعداد از افرادي كه با آن‎ها مخالفت مي‎كنيد، كماكان باور دارند كه گزارش‎هاي شما منصفانه هستند؟


در انتها، اين نظرسنجي مي‌گويد كه علي‌رغم تمامي تغييراتي كه موجب تحول چشم‌انداز رسانه ‎اي شده ‎اند، عينيت‌گرايي و بي‌طرفي كماكان اهميت دارند و به‌سختي مي‌توان اين دو را پيدا كرد.