شبكه اطلاع رساني روابطعمومي ايران (شارا)-|| در سال 2020، گالوپ بهعنوان رهبر عقيدهپژوهي دنيا تصميم گرفت كه احساس آمريكاييها درباره رسانههاي خبري را ارزيابي كند.
به گزارش شارا، بر اساس نظرسنجي «ديدگاه هاي آمريكايي 2020» كه توسط گالوپ و بنياد نايت صورت گرفت، «بدبيني نسبت به جبهه گيري متعصبانه رسانه هاي خبري در زمينه ارائه اطلاعات معتبر و واقعي» افزايش يافت.
نظرسنجي گالوپ و نايت با حضور بيش از 20 هزار بزرگسال آمريكايي صورت گرفت. آنها اين دادهها را در حدفاصل 8 نوامبر 2019 و 16 فوريه 2020 گردآوري كردند. بايد اشاره شود كه اين دادهها پيش از سلطه كامل پاندمي كوويد-19 بر چرخه اخبار گردآوري شدند كه در ادامه، رقيبي همچون ناآرامي ها و دعواهاي چرخه انتخابات هم سر برآورد و رسانه ها عموماً بخشي از اين داستانها بودند.
گالوپ و بنياد نايت در گزارش 2020 خود گفتند كه «آمريكاييها نه تنها اعتماد خود به مفهوم رسانه بيطرف را از دست داده اند، بلكه اعتقاد دارند رسانه هاي خبري همواره پشتيبان افتراق جناحي هستند».
در آنِ واحد، شركتكنندگان نظرسنجي كماكان رسانه هاي خبري كارآمد و غيرمتعصب را ازجمله اجزاي اساسي يك دموكراسي سالم ميدانند.
اين يك برداشت عمومي است. بياييد جزئيات برخي از اين داده ها را بررسي كنيم:
• 81 درصد از آمريكاييها اعتقاد دارند كه رسانههاي خبري، از اجزاي اساسي دموكراسي هستند.
• 88 درصد از آمريكاييها اعتقاد دارند كه رسانه هاي خبري بايد گزارشهاي دقيق و منصفانه ارائه دهند تا بهترين اطلاعات را در اختيار مصرفكنندگانشان بگذارند.
• اكثريت شركتكنندگان نظرسنجي احساس ميكردند كه رسانه هاي خبري عملكرد ناموفقي در هر دو معيار فوق داشتند.
• 84 درصد از شركت كنندگان، سوگيري سياسي پوششهاي خبري را «بسيار زياد» يا «نسبتاً زياد» ميدانستند.
• 68 درصد از شركتكنندگان از سوگيري بيشازحد در گزارشهايي گفتند كه تحت عنوان ژورناليسم بيطرفانه ارائه ميشوند.
• 80 درصد از آمريكايي ها اعتقاد دارند كه گزارش هاي نادرست خبرنگارها يا سازمان هاي خبري، عامدانه و از روي آگاهي هستند. در ميان اين افراد، 52 درصد اعتقاد دارند كه گزارشگر دانسته حقايق را به شيوهاي نادرست انتقال مي دهد و 28 درصد اعتقاد دارند كه خبرنگار «كل گزارش را شخصاً ميسازد».
• درحاليكه جمهوريخواه ها بياعتمادي بيشتري به رسانه هاي خبري داشتند، 75 درصد از تمامي شركتكنندگان نظرسنجي حس مي كردند كه سازمان هاي خبري بايد گوناگوني بيشتري براي استخدام پرسنل خبرنگار خود داشته باشند، بهگونهاي كه علاوه بر گوناگوني نژادي و قوميتي، گوناگوني جناح سياسي را هم در نظر بگيرند.
• 74 درصد از آمريكاييها حس مي كنند كه اطلاعات نادرست يكي از «مشكلات اساسي» آنهاست و 70 درصد هم خواهان تلاش پلتفرم هاي بزرگ اينترنتي براي حذف اطلاعات نادرست يا نفرتپراكن هستند. طبعاً اين نظرسنجي به نحوه بررسي اطلاعات، مسئول بررسيها و معيار تعيين صحت اطلاعات اشارهاي نكرده است. همين جزئيات هستند كه تفاوت ميان مسئوليتپذيري و سانسور را رقم ميزنند.
اينها تعدادي از نكات برجسته مطالعه فوق بودند كه حاكي از يك تصوير منفي نسبت به وضعيت رسانه هاي خبري هستند. اما همانطور كه در اغلب حوزه هاي روابط عمومي گفته ميشود، مشكلات مي توانند يك فرصت باشند، به شرطي كه به آنها توجه كنيد و با گوشي شنوا همهچيز را بشنويد.
مصرف كنندگان اخبار به دنبال چه هستند؟
حقايق نميتوانستند از اين واضحتر باشند. تصميم گيرندگان رسانه هاي خبري بايد دست از سرزنش مصرفكننده رسانه خبري بردارند و او را متهم به بيآگاهي از خواسته ها يا نيازهايش نكنند. شركتكنندگان نظرسنجي اين موضوع را بهصراحت اعلام كردند.
آنها خواهان گزارش هاي غيرمتعصبانه و بيطرف هستند كه اعتقاد دارند هماكنون به آنها ارائه نميشود. آنها خواهان اطلاعات و اخباري هستند كه بتوانند به آنها اعتماد كنند، زيرا ارزش اجتماعي خارق العادهاي را برايشان قائل هستند.
چالش تصميم گيرندگان رسانه، ارائه محتواهايي است كه بتوانند در عين جلب نظر مصرفكنندگان براي كليك، اشتراكگذاري و نمره دهي، از اصول امتحانپ سداده گزارش صادقانه يعني انصاف، توازن، بيطرفي و عينيتگرايي فاصله نگيرند.
يك تست ساده براي هر خبرنگار كه خواهان تغيير برداشتهاي فوق در سال 2021 است: چند بار شده كه ديدگاههاي مغاير با نظر خودتان را با رعايت انصاف و احترام ارائه دهيد؟ حتي يك پرسش مرتبطتر ميتواند چنين باشد: چه تعداد از افرادي كه با آنها مخالفت ميكنيد، كماكان باور دارند كه گزارشهاي شما منصفانه هستند؟
در انتها، اين نظرسنجي ميگويد كه عليرغم تمامي تغييراتي كه موجب تحول چشمانداز رسانه اي شده اند، عينيتگرايي و بيطرفي كماكان اهميت دارند و بهسختي ميتوان اين دو را پيدا كرد.