شبكه اطلاعرساني روابطعمومي ايران (شارا)-|| شوراي هماهنگي روابطعمومي ادارات تابعه وزارت اقتصاد در استان مازندران با حضور معاون مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت اقتصاد برگزار شد.
به گزارش شارا به نقل از روابط عمومي ادارات كل امور اقتصادي و دارايي مازندران، نشست شوراي هماهنگي روابط عمومي ادارات تابعه وزارت امور اقتصادي و دارايي دراستان مازندران با حضور مديركل اقتصادي و دارايي مازندران، مجتبي خلفي معاون مركز روابط عمومي و اطلاعرساني وزارت اقتصادي و دارايي، عباس مهدوي مديركل روابطعمومي استانداري مازندران و مسئولان روابط عمومي ادارات تابعه وزارت اموراقتصادي و دارايي، در اداره كل اقتصادي و دارايي مازندران برگزار شد.
در اين جلسه سيد اسماعيل هاشمي، مديركل اقتصادي و دارايي مازندران دراين نشست با بيان اينكه روابط عمومي ها مي توانند در توسعه استان نقش آفرين باشند، گفت: روابط عمومي، نهادي است كه به جوامع نوين تعلق دارد و تاثيرگذار در رشد و تعالي سازماني است.
وي گفت: روابط عمومي،يك وظيفه برجسته مديريتي است كه مي تواند به عنوان بازوي اصلي مديران دستگاههاي اجرايي در دستيابي به اهداف سازماني ايفاي نقش نمايد.
نماينده وزير اقتصاد در استان مازندران اظهار داشت: پيام اصلي روابط عمومي ها بايد اشاعه صداقت به مردم در تابلوي زريني از خدمت درسيستم و بدنه دستگاه اجرايي باشد.
هاشمي با اشاره به اينكه شوراي هماهنگي روابط عمومي ادارات تابعه وزارت اقتصاد دراستان درخصوص اطلاعرساني حوزه اقتصادي مي تواند تاثير بسزايي داشته باشد، افزود: ارتباط دو سويه، كمك به مديريت براي همگام شدن با تغييرات محيطي و رابطه ميان مردم و دولت مي تواند از وظايف روابط عمومي ها باشد.
در ادامه اين نشست ،مديركل روابط عمومي استانداري مازندران نيزبا اشاره به اينكه آرامش خوبي در حوزه رسانهاي اقتصاد دارايي استان فراهم است، گفت: مديريت در شرايط فعلي كرونا و تحريم بسيار سخت است و انتقادها بايد با درك شرايط موجود شود.
عباس مهدوي به رتبه بالاي مازندران از لحاظ جمعيت رسانه اي در كشور اشاره كرد و اظهار داشت: جمعيت شناور مازندران به لحاظ جذب توريست و ضريب بالاي نفوذ اينترنت شرايط خاصي براي استان به وجود آورده است كه نيازمند حمايتهاي ملي بيشتري است.
وي گفت: عمده وظيفه روابط عمومي ها كه مديران هم برآن تاكيد دارند، خبر و اطلاع رساني است، درحاليكه روابط عمومي توسعه محور در دنيا اجرايي شده و روي محصول تاكيد مي كنند. در سيستم اداري ما خبر در ارزيابي روابط عمومي ها جايگاه ويژه اي دارد، اما در حوزه اطلاع رساني مردم منتظرخبر روابط عمومي نميمانند و از درگاه هاي مختلف اطاعات موردنياز خود را دريافت مي كنند. لذا اطلاع رساني ازاختيار روابط عمومي ها خارج شده و فضاي مجازي سرعت زيادي در اطلاع رساني پيدا كرده، بنابراين مجبور هستيم براي جريان سازي، هم به روز شويم و هم از ظرفيت فضاي مجازي استفاده كنيم.
مديركل روابط عمومي استانداري مازندران تاكيد كرد كه در فضاي مجازي شاهد پديده هايي هستيمكه فضاي رسانه اي را تحت تاثير قرار داده است و بايد تلاش كنيم از اين ظرفيت براي اطلاع رساني استفاده كنيم.
در ادامه جلسه، خلفي، معاون مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت امور اقتصادي و دارايي نيز در اين نشست با اشاره به اينكه امروزه يكي از چالشي ترين و اساسي ترين مسائل مردم، مسائل اقتصادي و معيشتي است و وزارت اقتصاد به عنوان متولي اين موضوع سعي ميكند كه اين بار بر دوش مردم به حداقل برسد و آسايش و رفاه در شرايط سخت اقتصادي براي مردم رقم بخورد، گفت: وزارت امور اقتصادي و دارايي به عنوان سومين ابروزارتخانه دولت به لحاظ نيروي انساني و كاركنان دولت محسوب مي شود، تامين مالي به عنوان يكي از مهمترين وظايف وزارت اموراقتصادي و دارايي ميباشد و اكثر ماموريت ها و وظايفي كه انجام ميدهيم تمام اركان جامعه با آن درگيرهستند و اين موارد نشان دهنده نقش برجسته اي هست كه وزارت اقتصاد برعهده دارد و طبيعتاً اين نقش برجسته بايد با مردم مورد تعامل و تبادل قراربگيرد.
وي گفت: در وزارت امور اقتصادي و دارايي، ماموريت هايي كه وجود دارد دارد، نظير، تامين مالي، امور بانكي، بورس، سهام عدالت، سرمايه گذاري و ... مردم با آن درگير هستند و برايشان مهم است. بنابراين مجموعه اين وظايف و ماموريت ها، طبيعتاً ظرفيت سنگيني براي وزارت اقتصاد فراهم ميكند واين نقش مهم، نيازمند تعامل مناسب با مردم است چون مخاطب اين خدمات مردم هستند و نقش روابط عمومي بسيار كاربردي و اساسي ميباشد.
خلفي اظهار داشت: هيچ ماموريتي در سطح وزارت خانه نيست كه روابط عمومي در آن ركن اساسي را بازي نكند و يكي از دغدغه هاي ما كه در شاخصهاي ارزيابي مورد توجه ميباشد استفاده از پتانسيل و ظرفيت شوراي هماهنگي دستگاههاي تابعه وزارت اقتصاد در استانها ميباشد.
وي ادامه داد: مردم مطالبات زيادي در حوزه اقتصادي دارند و توليد محتواي زيادي هم در حوزه رسانه از مسائل اقتصادي وجود دارد بنابراين اين امر در ساختار مديريتي روابط عمومي ركن بسيار مهم و كاربردي است و روابط عمومي درهمه ماموريت هاي وزارت اقتصاد نقش اساسي دارد.
معاون مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت امور اقتصادي و دارايي اظهار داشت: درمجموعه وزارت اقتصاد و دارايي در هشت سال گذشته تحولات بنيادي و اتفاقات بسيار بزرگي صورت گرفته است، ازجمله در بحث خصوصي سازي، واگذاري دارايي هاي بانك ها كه بايد با آگاهي بخشي بيشتر مردم در جهت نيل به اهداف و خدمات بيشتر گام برداريم.
به گفته وي، مازندران در حوزه رسانه اي و فضاي مجازي ظرفيت ويژه اي دارد و در كشور سرآمد است كه بايد از اين ظرفيت استفاده شود. ۲۰ هزارميليارد تومان سرمايه مردم استان درسهام عدالت است كه در انتخابات پيش رو هيات مديره شركت هاي سهام عدالت بايد نقش آفريني كنند.
خلفي به سجامي شدن ۵۱ درصد سهامداران مازندران اشاره كرد و گفت: با جامعه بزرگي از طريق سهام عدالت ارتباطيم كه نيمي از جمعيت كشور را در بر ميگيرد بنابراين از اين ظرفيت بايد استفاده مناسبي براي اطلاع رساني صورت بگيرد.
وي ادامه داد: دغدغه ها و ظرفيت ها در مديريت اقتصادي كشور تعريف مي شود و جزو مطالبات مردم است. استفاده از ظرفيت شوراي هماهنگي روابط عمومي ادارات تابعه مي تواند در حوزه اطلاع رساني دغدغه ها و ظرفيت ها تاثير گذار باشد.
معاون مركز روابط عمومي و اطلاعرساني وزارت اقتصادي و دارايي با تاكيد بر اينكه بايد براي هر پروژه اقتصادي يك پيوست رسانه اي تعريف شود تا مردم از خدمات دولت اطلاع كافي داشته باشند،خاطرنشان كرد: در وزارت اقتصاد خدمات بنيادي زيادي صورت گرفته و شوراي هماهنگي روابط عمومي، ظرفيت زيادي درتعريف پيوست رسانه اي دراستان ها دارند.
وي با بيان اينكه توليد خبر، ديگر دغدغه اطلاع رساني نيست، تصريح كرد: سناريوسازي در محور اطلاعرساني به روز قرار دارد. بايد ذائقه مخاطبين درهدف گذاري هاي رسانه اي ديده شود تا مورد توجه مردم قرار بگيرد.
خلفي ادامه داد: مردم مازندران مفاهيم اقتصادي را به خوبي درك مي كنند كه نشان دهنده اهميت مسائل اقتصادي براي مردم اين استان است. استان هاي شمالي به زودي به محور سرمايه گذاري در حوزه گردشگري تبديل خواهد شد كه بايد براي اين موضوع از هم اكنون ايده و تحليل داشته باشيم. بايد زيرساخت هاي لازم براي آينده پيشرو فراهم شود، چه بخواهيم وچه نخواهيم تغييرات اقتصادي در استان هاي شمالي اتفاق خواهد افتاد و زيرساخت ها متحول خواهد شد.
خلفي در پايان تاكيد كرد كه اميدآفريني و تبيين كاركرد دولت ميان مردم از وظيفه اصلي سيستم روابط عمومي است زيرا مردم حق دارند با اطلاع از خدمات صورت گرفته اميدوارترشوند بنابراين شوراي هماهنگي بايد سبب همپوشاني دراطلاع رساني حوزه وزارت اقتصاد شود.
در پايان جلسه، مسئولان روابط عمومي اداره كل امور مالياتي، شوراي هماهنگي بانك هاي استان، گمركات نوشهر،ب ورس منطقه اي، بيمه ايران، اموال تمليكي به بيان نقطه نظرات و ارائه پيشنهادات پرداختند و ازتلاش روابط عمومي اداره كل امور اقتصادي و دارايي مازندران به جهت كسب رتبه نخست كشوري درحوزه انتشار اخبار وزير محترم اقتصاد در استان ها، با اهدا لوح تقدير، قدراني شد.