شبكه اطلاعرساني روابطعمومي ايران (شارا)-|| سرفصل آموزشي و برنامۀ درسي كارشناسي ارشد روابط عمومي در ۵ گرايش «روابط عمومي و امور اجتماعي»، «روابط عمومي و امور بينالملل»، «روابط عمومي و امور فرهنگي»، «روابط عمومي و صنعت و بازرگاني» و «روابط عمومي و رسانههاي اجتماعي» با رعايت معيارهاي اسلاميسازي، بوميسازي، روزآمدي و كارآمدي تدوين شد.
به گزارش شارا به نقل از مركز خبر شوراي عالي انقلاب فرهنگي، «جلسه ۱۹۳ شوراي تحول و ارتقاي علوم انساني شوراي عالي انقلاب فرهنگي» با موضوع «بررسي سرفصل مقطع كارشناسي ارشد روابط عمومي با پنج گرايش» به صورت حضوري و برخط در دبيرخانه اين شورا برگزار شد.
در اين نشست دكتر غلامعلي حداد عادل، رئيس شوراي تحول و ارتقاي علوم انساني شوراي عالي انقلاب فرهنگي، حجتالاسلاموالمسلمين مصطفي رستمي، رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري و عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي، حجتالاسلاموالمسلمين عليمحمد حكيميان، رئيس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، حجتالاسلاموالمسلمين دكتر سيدمحمدحسين كاظميني، معاون ارتباط با حوزه دبيرخانه شوراي تحول و ارتقاي علوم انساني، دكتر حسين سليمي رئيس دانشگاه علامهطباطبايي، دكتر حسينعلي قبادي، رئيس پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي و دكتر محمدمهدي فرقاني، رئيس كارگروه فرهنگ، ارتباطات و رسانه شوراي تحول و ارتقاي علوم انساني شوراي عالي انقلاب فرهنگي، دكتر محمدرضا آهنچيان، مديركل دفتر برنامه ريزي آموزش عالي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به بيان ديدگاههاي خود دربارۀ «روابط عمومي» پرداختند.
روابط عمومي جزء جداييناپذير از واقعيتهاي دنياي امروز است
در ابتداي اين نشست دكتر غلامعلي حدادعادل با اشاره به جايگاه بالاي روابط عمومي در دستگاهها و سازمانها، گفت: «روابط عمومي در دستگاهها حلقه اتصال دستگاه با بيرون و بالعكس ميباشد و امروزه با ظهور و بروز رسانههاي جديد اجتماعي و فضاي مجازي، روابط عمومي به حلقه اتصال توليدكننده و مصرفكننده تبديل شده است.
وي با بيان اينكه روابط عمومي جزء جداييناپذير واقعيتهاي دنياي امروز است، گفت: يكي از مهمترين دغدغههاي هر مديري داشتن يك روابط عمومي كارآمد است و نوعاً، روابط عمومي دستگاهها از افراد متخصص و تحصيلكرده اين رشته نيستند و عمدتاً مسئوليت اين بخش در سازمانها و دستگاهها، به افراد توانمندي كه روابط اجتماعي بالايي دارند سپرده ميشود.
رئيس شوراي تحول و ارتقاي علوم انساني به نقش حساس روابط عمومي در سازمانها اشاره كرد و گفت: اگر مسئول روابط عمومي فرد ورزيده و شايستهاي باشد، بسياري از نارضايتيهاي عامه مردم برطرف ميشود زيرا روابط عمومي در تعامل بين مردم و سازمان و انتقال مشكلات مردم به دستگاه، نقش اساسي دارد.
دكتر حداد عادل اضافه كرد: روابط عمومي از رشتههايي پر طرفداري است كه بازار كار دارد و اگر «توسعه صحيح» پيدا كند، دانشآموختگان اين رشته در زمينه اشتغال مشكلي نخواهند داشت.
وي با بيان اينكه اين رشته در ايران داراي سابقه است و در ساير كشورهاي دنيا دكتراي اين رشته نيز وجود دارد، گفت: تصويب كارشناسي ارشد رشته روابط عمومي گام مثبتي است براي تاسيس دوره دكتري اين رشته بود، تا دانشگاهها بتوانند افراد متخصص و كار بلدي در اين حوزه تربيت كنند.»
در ادامه دكتر محمدمهدي فرقاني، رئيس كارگروه فرهنگ، ارتباطات و رسانه شوراي تحول و استاد ارتباطات دانشگاه علامهطباطبايي گزارشي در اين زمينه ارائه كرد.
«كارشناسي ارشد روابط عمومي» در راستاي تربيت «كارشناسان دستگاههاي اجرايي»
وي با بيان اينكه رشته كارشناسي ارشد روابط عمومي يكي از رشتههاي كاربردي علوم اجتماعي در حوزه علوم ارتباطات است، گفت: رشته روابط عمومي به عنوان يكي از رشتههاي زيرمجموعه علوم انساني براي تامين و تربيت نيروي انساني مورد نياز بخشهاي مختلف كشور و درك نيازها و ضرورتها و نوآوري و خلاقيت در عرصه نظر و عمل، نيازمند ارتقا به مقاطع تحصيلات تكميلي و تربيت كارشناسان و متخصصان براي دستگاههاي اجرايي كشور است.
دكتر فرقاني ادامه داد: رشته روابط عمومي در مقطع كارشناسي ارشد در ۵ گرايش «روابط عمومي و امور اجتماعي»، «روابط عمومي و امور بينالملل»، «روابط عمومي و امور فرهنگي»، «روابط عمومي و صنعت و بازرگاني» و «روابط عمومي و رسانههاي اجتماعي» با رعايت معيارهاي اسلاميسازي، بوميسازي، روزآمدي و كارآمدي تدوين شده است.
عضو هيئت علمي دانشگاه علامه طباطبايي افزود: توسعه روز افزون ارتباطات و رسانهها از ضرورتهاي مبرم در جوامع معاصر است، و نياز به كارشناسان توانمند كه بتوانند از ابزارها و كانالهاي ارتباطي و شرايط پيچيده حاكم بر آنها به نفع مطلوب استفاده كنند، همواره رو به افزايش است.
كارشناس ارشد روابط عمومي و شناخت عامه به منظور ايجاد حسن رابطه با سازمان
وي اظهار كرد: روابط عمومي يكي از حوزههاي تخصصي علوم ارتباطات است و در مفهوم كاربردي، يكي از اعمال مديريت محسوب ميشود كه مدير به وسيله آن ضمن شناخت عامه به منظور ايجاد حسن رابطه و تفاهم متقابل، برنامههاي ارتباطي را طرحريزي و بين سازمان و عامه در سطح ملي و جهاني به اجرا ميگذارد.
دكتر فرقاني اضافه كرد: دانشجوي دوره كارشناسي ارشد رشته روابط عمومي، از ميان دانشآموختگان دورههاي كارشناسي رشتههاي روابط عمومي، روزنامهنگاري و مطالعات ارتباطي و رسانهاي، ارتباطات اجتماعي، فرهنگ و ارتباطات و نظاير اين از طريق آزمون ورودي پذيرفته ميشود و دانشآموختگان ساير رشتهها اعم از علوم انساني، علوم اجتماعي، هنر، علوم پايه، مهندسي، كشاورزي و پزشكي نيز ميتوانند در آزمون ورودي آن شركت كنند.
وي خاطر نشان كرد: اين دسته از داوطلبان در صورت موفقيت در آزمون ورودي ملزم به گذراندن درسهاي جبراني دوره كارشناسي ارشد رشته روابط عمومي تا سقف ۶۳ واحد از دروس كارشناسي هستند كه عناوين آنها براي هر داوطلب، طبق تشخيص گروه آموزشي تعيين ميشود.
حل بحرانهاي عمومي و كارشناسان ارشد روابط عمومي
در ادامه دكتر حسينعلي قبادي، رئيس پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي در سخناني اظهار كرد: روابط عمومي بايد در حوزه مسائل ملي، خطرها و حوادث دوران بحران حساس باشد و آنها را مسئله و مشكل خود بداند و با رفتار سازماني صحيح در بحرانهاي عمومي به حل اين مسائل ملي كمك كند.
وي افزود: رشته روابط عمومي تا حد زيادي ميتواند مسائل عميق ملي و بحرانهاي موجود را شناسايي و تبدل به سرفصل كرده و برنامه تهيه كند و از اين طريق ميتواند خدمات شايستهاي در جامعه انجام دهد.
روابط عمومي علم و فناوري
در ادامه حجتالاسلاموالمسلمين عليمحمد حكيميان، رئيس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سخناني گفت: نزديك چهار ميليون جامعه علمي، دانشگاهي و پژوهشگاهي در كشور داريم، ولي زبان علمي مشترك كه بتواند محاوره بين دانشگاهها و جامعه علمي ايجاد كند وجود ندارد.
وي پيشنهاد داد: در رشته روابط عمومي، گرايشي براي روابط عمومي دانشگاهي و پژوهشگاهي ايجاد شود، تا با توجه به جايگاه رفيع اين مراكز علمي، يك روابط عمومي علم و فناوري داشته باشيم.
گرايشات كمتر، موجب آسانشدن بهكارگيري ميشود.
در ادامه دكتر محمدرضا آهنچيان، مديركل دفتر برنامه ريزي آموزش عالي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در سخناني اظهار داشت: بايد مشخص شود كه دانش آموختههاي اين رشته و گرايشهاي آن در كجا مشغول فعاليت ميشوند.
وي به رشتههاي پر طرفداري مثل روانشناسي و حقوق اشاره كرد و گفت: در اين رشتهها به قدري توليد انبوه صورت گرفته است كه الان مواجه با بيكاري دانشآموختگان اين رشتهها شديم، و اين نگراني در زمينه رشته روابط عمومي نيز وجود دارد كه به دليل استقبال زيادي كه در گام اول صورت ميگيرد باعث شود مجدداً دانشگاهها پذيرش بالايي داشته باشند، و در نتيجه گسترش زياد اين رشته باعث ميشود كه دانشآموختگان اين رشته در زمينه اشتغال دچار مشكل شوند.
وي تصريح كرد: به منظور جلوگيري از مخاطرات خاصي كه رشتههاي پرطرفدار با خود دارند و براي پيشگيري از آسيبهاي بعدي به شان و جايگاه اين رشته، ضروري است در نسخه نهايي شرايط پذيرش دانشجو در اين رشته قيد شود كه چه زيرنظامهايي و با چه مشخصاتي اجازه دارند در اين رشته پذيرش دانشجو داشته باشند.
دكتر آهنچيان به پنج گرايش اين رشته اشاره كرد و گفت: قطعاً هر كدام از اين گرايشها وزن يكساني از لحاظ ميزان اشتغالزايي ندارند، اگر تعداد اين گرايشها كاهش يابد بهتر است زيرا كاهش گرايشها هم مقبول سياستهاي وزارت علوم و آموش عالي است و همچنين امكان بيكاري دانشآموختگان اين رشته را كم و فرصت اشتغال را افزايش ميدهد.
خطر جذب بيرويه دانشجوي كارشناسي ارشد روابط عمومي
در ادامه دكتر فرقاني در سخناني اظهار كرد: تعدد گرايشها ممكن است اختلالهايي را ايجاد كند اما ما يك نياز انباشته در خصوص اين رشته در كشور داريم كه ساليان سال طول ميكشد تا به اين نياز پاسخ داده شود و تمايل زيادي براي استفاده از دانشآموختگان كارشناسي ارشد روابط عمومي در همه مؤسسات سازمانها وجود دارد.
وي تاكيد كرد: اگر نظارت شوراي گسترش وزارت علوم، براي احراز شرايط پذيرش دانشجو وجود داشته باشد، قطعا از جذب بيرويه دانشجو در اين رشته جلوگيري ميكند.
بوميسازي، اسلاميسازي و كارامدي كارشناسي ارشد روابط عمومي
حجتالاسلاموالمسلمين مصطفي رستمي، رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در سخناني گفت: بحث بوميسازي، اسلاميسازي و كارامدي بايد با دقت بيشتري در اين رشته لحاظ شود.
وي با بيان اينكه روابط عمومي نسبت وسيعي با رسانه دارد، اظهار كرد: بحث اخلاق روابط عمومي و ارزشهاي ديني حاكم بر اين حوزه بايد در اين رشته به دقت مورد ملاحظه قرار گيرد.
انسجام سر فصلهاي دروس از نقاط قوت اين برنامه است
در ادامه حجتالاسلاموالمسلمين دكتر سيدمحمدحسين كاظميني، معاون ارتباط با حوزه دبيرخانه شوراي تحول و ارتقاي علوم انساني گفت: اهتمامي كه به رويكرد بوميسازي و اسلاميسازي در اين رشته شده است و همچنين انسجام سر فصلهاي دروس از نقاط قوت اين برنامه است.
وي ادامه داد: دانشجويان تحصيلات تكميلي رشته روابط عمومي بايد نسبت به چهار مولفه مردم، سازمانها به معناي اعم، ارتباط و تعامل بين مردم و سازمانها كه در اين ارتباط رسانه محوريت دارد و نظام هنجاري و ارزشي كه حاكم بر اينها است، تسلط داشته باشند.
سازمانها، اقتضائات و هنجارهاي سازماني
حجت الاسلام و المسلمين كاظميني ادامه داد: از بين اين چهار مولفه، فقط به بحث رسانه در منابع و درسها به خوبي پرداخته شده است اما سه مولفه ديگر كمتر مورد توجه قرار گرفته است.
وي ادامه داد: مولفه مردم، نيازمند اين است كه در اين خصوص يا درس تاليف شود يا ذيل برخي درسها منابعي تدارك ديده شود، همچنين مولفه سازمان نيز در سرفصلها و گرايشها ضعيف است لذا اگر سازمان را يك متغيير كليدي بدانيم، خود سازمانها، اقتضائات و هنجارهاي سازماني و حتي قواعد حقوقي و تفاوت بين سازمان نيازمند تقويت است و در مولفه نظام هنجاري نيز جايگاههايي وجود دارد كه بايد تقويت شود.
جامعهشناسي، مطالعات فرهنگي و حقوق ارتباطات لازمۀ روابط عمومي است
همچنين دكتر حسين سليمي رئيس دانشگاه علامه طباطبايي با بيان اينكه كارشناسي ارشد رشته روابط عمومي بايد به عنوان يك مقطع حرفهاي ديده شود، گفت: براي دانشجوياني كه به تازگي وارد اين رشته ميشوند بايد اطلاعاتي در حوزه سياست، جامعه شناسي، مطالعات فرهنگي و حقوق ارتباطات لحاظ شود زيرا بيشتر مسائل روابط عموميها در اين زمينه است و اين اطلاعات به غناي بيشتر رشته كمك ميكند.
در پايان اين جلسه پس از اظهار نظر و پيشنهادات اعضا، كليات سرفصل آموزشي و برنامه درسي رشته روابط عمومي در مقطع كارشناسي ارشد به تصويب رسيد و بررسي جزئيات اين برنامه به جلسه آينده موكول شد.