شبكه اطلاعرساني روابطعمومي ايران (شارا)-|| هم زمان با مجمع عمومي ساليانه انجمن روابطعمومي ايران، «منشور اخلاقي و ارزش هاي حرفه اي روابط عمومي» تصويب و به تمامي اعضاء ابلاغ گرديد.
به گزارش شارا، خسرو رفيعي، رئيس انجمن روابط عمومي ايران با بيان اين مطلب، گفت: «رشد و توسعه حرفه روابط عمومي نيازمند مدل و چهارچوب هاي عملياتي است، بدين منظور لازم بود يك مدل كاربردي، فراگير و متناسب با فضاي روابط عمومي ايران تدوين گردد. بدين جهت، كميته اي متشكل از متخصصان دانش آموخته و مجرب با سوابق كاري درخشان در روابط عمومي تشكيل و اقدمات لازم را براي نگارش و تدوين اين منشور به انجام رساندند كه پس از تصويب در هيأت مديره انجمن در صحن مجمع عمومي مطرح و خوشبختانه با رأي قاطع مجمع مورد تصويب قرار گرفت.»
رفيعي با اشاره به جايگاه انجمن در نهاد روابط عمومي ايران تأكيد كرد: «از آنجايي كه اين تشكل حرفه اي و تخصصي، اولين و قديمي ترين انجمن كشور بوده است، لذا مسئوليت مهمتري را بر عهده دارد. اين انجمن، متعهد به پيشگامي و راهبري اين حرفه است و بايد بتواند تمامي نيازهاي نهاد روابط عمومي را برآورده سازد. از اين رو تهيه، تدوين و انتشار اين منشور يك ضرورت راهبردي براي انجمن تلقي شده و مورد انتظار دائمي اعضاء بوده است. بدين جهت از درگاه خداوند متعال سپاسگذاريم كه توانسته ايم انتظار فعالان و متخصصان روابط عمومي ايران را برآورده سازيم.»
دكتر احمد پاكزاد، عضو ارشد انجمن و مسئول تدوين اين منشور هم با اشاره به ضرورت و محتواي آن، گفت: «از آنجايي كه حرفه روابط عمومي، به عنوان بخش مهمي از دانش ارتباطات، بازوي توانمند سازمان ها و كسب و كارها براي حيات پايدار است. لذا نقش حياتي روابط عمومي، زماني به درستي ايفا مي شود كه فعالان و متخصصان دانش محور، متعهد و پاي بند به اصول و ارزش هاي حرفهاي در آن حضوري مؤثر داشته باشند. اين مهم محقق نمي گردد، مگر آنكه يك مدل مطلوب و روش ايده آل براي آن تعريف نمود تا فعالان اين حرفه قادر باشند با استفاده از مفاد اين سند، وضعيت خود را ارزيابي كرد، نقاط قوت را تقويت نموده و براي اصلاح تقاط ضعف، تلاش كنند.
در تدوين منشوري كه مورد تصويب و ابلاغ مجمع عمومي انجمن قرار گرفته، تلاش گرديد، ابعاد چهارگانه ارزش هاي اخلاقي، ارزش هاي حرفه اي، دانش حرفه اي و رهنمودهاي حرفه اي مورد نياز روابط عمومي منطبق با شرايط كنوني كشور و با قابليت استفاده در تمامي نهادها و سازمان هاي دولتي، عمومي و خصوصي جمع بندي و ارائه شوند.»
وي با تأكيد بر ماهيت اين منشور افزود: «روح اين منشور بر ماهيت حرفه اي گري دلالت دارد و هويت روابط عمومي را به عنوان يك ستون اصلي در حيات پايدار سازمان ها تبيين كرده است. لذا بدين وسيله مي توان تمايز و تفاوت بين حرفه اي بودن و يا نبودن را تشخيص داد. با توجه به رشد علمي و اجرايي روابط عمومي، بايد فعالان، متخصصان و كارگزاران روابط عمومي، افراد حرفه اي باشند و الزاماً نياز با پالايش وجود دارد.»