شبكه اطلاعرساني روابطعمومي ايران (شارا)-|| رييس روابطعمومي سازمان مديريت و برنامه ريزي يزد گفت: ضرورت توجه به ارتباطات و رسانه در برنامه هفتم توسعه و اختصاص يك فصل مجزا به اين مقوله بيش از پيش احساس مي شود.
به گزارش شارا، مسعود طوفان گفت: پديده اي نوظهور ارتباطي به شدت مردم را تحت تاثير قرارداده و جامعه را از وضعيت سنتي خود خارج نموده است و ما شاهد ظهور مفاهيمي نظير جامعه اطلاعاتي و يا جامعه شبكه اي هستيم اما اين تحولات عموما از نگاه برنامه ريزان در تدوين برنامه هاي توسعه اي بدور مانده است .
وي با اشاره به اينكه از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون، پنج برنامه توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي به تصويب رسيده است افزود: در اين پنج برنامه ها عمدتا به توسعه ارتباطات با رويكرد افزايش زيرساختهاي ارتباطي ، سخت افزاري و مخابراتي نگاه شده است.
اين مدرس دانشگاه اظهار داشت: براساس نگاه صاحبنظران ، در برنامه ششم توسعه سياست هاي ارتباطي شفاف نيست بطوريكه اين برنامه به قدرت رسانه و ارتباطات كم توجه است و واقعيات جامعه و از جمله گسترش و تاثير فضاي مجازي را نمي بيند .
طوفان افزود : اين طرز نگاه برنامه ششم توسعه كشور را در حوزه ارتباطات و رسانه به برنامه اي كم اثر مبدل ساخته است كه نتايج آنرا مي توان در فقدان سازوكار توجه به افكار عمومي در مديريت هاي سياسي و اقتصادي كشور مشاهده كرد .
وي گفت: هنوز به اين سوال پاسخ درستي داده نشده است كه ارتباطات براي حل مساله توسعه كشور در كجا قرار دارد و چه مي تواند بكند كه اين موضوع از وجود يك حلقه مفقوده ميان دست اندركاران برنامه ريزي و نيز جامعه ارتباطي و رسانه اي كشور حكايت دارد.
وي اظهار داشت : متاسفانه بعضا اين طرز تفكر هنوز هم كم و بيش در ميان برنامه ريزان توسعه اي مشاهده مي شود كه منابع اقتصادي براي تحرك توسعه اي كفايت مي كند .
رييس روابط عمومي سازمان مديريت و برنامه ريزي يزد با اشاره به اين نكته كه ايران از جامعه سنتي به جامعه صنعتي، ارتباطي و اطلاعاتي گذر كرده است اظهار داشت: استفاده مناسب از فضاي جامع ارتباطي كشور در راستاي توسعه همه جانبه كمتر مورد توجه قرار گرفته است .
طوفان اظهار داشت : ضرورت تهيه و الحاق پيوست اطلاع رساني براي طرح هاي مهم و بزرگ كشور در برنامه هفتم توسعه ، بيش از پيش احساس مي شود.
وي ادامه داد: بي توجهي به برقراري يك نظام ارتباطي صحيح با ذينفعان و مخاطبان مي تواند پذيرش عمومي و موفقيت طرح ها و اقدامات را تحت تاثير قرار دهد.
وي افزود تهيه ، الحاق و اجراي پيوست اطلاع رساني و رسانه اي به طرح هاي بزرگ و مهم كشور از اقداماتي انست كه مي تواند تا حدي جاي خالي ارتباطات را براي تحقق توسعه متوازن پر كند .
وي افزود: آگاهي بخشي به عموم مردم ، فراهم كردن بستر مناسب براي جلب حمايت مخاطبان و ذي نفعان ، اقناع و بالا بردن انگيزه و همراهي افكار عمومي با طرح هاي توسعه اي از نتايج توجه به پيوست رسانه اي است .
وي گفت پژوهشگران ، انجمن ها و دست اندركاران ارتباطات و رسانه مي بايستي گنجاندن اين خواسته را در برنامه هفتم از دولتمردان ، مجلس و برنامه ريزان مطالبه كنند .