شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ساختارسازي در روابط عمومي ابرپالايشگاه ستاره خليج‌فارس
یکشنبه، 19 بهمن 1399 - 13:18 کد خبر:46311
كار كردن در حوزه‌ي روابط عمومي آنگاه‌كه به صنعت، آن‌هم صنعت حياتي و حساس نفت گره مي‌خورد، دشواري‌هاي كار را بيشتر مي‌كند و چالش‌هاي فراواني را در پيش‌ رو قرار مي‌دهد و نياز است كه با ظرافت، صبر و دقت بيشتري امور پيگيري شود.



 

شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| در عصر ديجيتال، با گسترش علم ارتباطات و همه‌گير شدن فنون و ابزارهاي اطلاع‌رساني مواجهيم و به‌تبع آن مردم و مسئولان نيز بيش‌ازپيش اهميت و جايگاه روابط‌عموميها را درك كرده‌اند و اين مسئله توقعات را نيز از روابط عمومي‌ها بالاتر برده است چراكه روابط عمومي‌ها زبان، چشم و گوش سازمان‌ها هستند و اگر اين جوارح وظيفه‌ي خود را به‌خوبي ايفا نكنند، شاهد اختلال در كل سيستم خواهيم بود و مسير ارتباطي مخاطبان با سازمان قطع خواهد شد و تبعات سنگيني براي هر دو سوي اين ارتباط در پي خواهد داشت. با در نظر داشتن اين موضوع، سختي‌هاي كار روابط عمومي‌ها بيشتر قابل‌درك مي‌شود و بهتر مي‌توان اهميت اقدامات اين حوزه را درك كرد.

اما كار كردن در حوزه‌ي روابط عمومي آنگاه‌كه به صنعت، آن‌هم صنعت حياتي و حساس نفت گره مي‌خورد، دشواري‌هاي كار را بيشتر مي‌كند و چالش‌هاي فراواني را در پيش‌ رو قرار مي‌دهد و نياز است كه با ظرافت، صبر و دقت بيشتري امور پيگيري شود.

اما اگر بخواهيم به تاريخچه‌ي روابط عمومي شركت نفت ستاره خليج‌فارس اشاره كنيم بايد گفت كه از آغاز فعاليت روابط عمومي اين شركت تا پيش از سال 1397 به دليل ماهيت پروژه‌اي و كارگاهي، تمركز بيشتر مديران ارشد بر فعاليت‌هاي ساخت، ارتباط كمتر با افراد و سازمان‌هاي خارج از شركت و تكميل نشدن ساختار سازماني، اين واحد كمتر شكل و شمايل يك روابط عمومي حرفه‌اي و ساختارمند را داشت و به دليل حضور كاركنان ناكافي و معدود، نبود چشم‌انداز مشخص، عدم به‌كارگيري نيروهاي متخصص و محدوديت دايره‌ي وظايف و اختيارات عملاً اين واحد اثرگذاري چنداني نداشت و عملكرد روابط عمومي شركت نفت ستاره خليج‌فارس را نمي‌شد در حد روابط عمومي و امور بين‌الملل بزرگ‌ترين پالايشگاه ميعانات گازي جهان ارزيابي كرد.

بااين‌حال ازآنجاكه توسعه در يك سازمان مي‌بايست متوازن و همه‌جانبه باشد، مديران ارشد شركت نفت ستاره خليج‌فارس به‌عنوان جوان‌ترين پالايشگاه كه پيشاني صنعت پالايشي كشور به‌حساب مي‌آيد، تصميم گرفتند تا تغييراتي در واحد روابط عمومي ايجاد كنند كه خروجي آن اعتماد به نيروهاي جوان اما باتجربه در حوزه‌‌هاي مختلف بود.

در شرايطي كه در بسياري از سازمان‌ها روابط عمومي حياط‌خلوت برخي از نيروهاي ناكارآمد و مازاد ساير واحدهاست اما در شركت نفت ستاره خليج‌فارس و در فصل تازه‌ي فعاليت واحد روابط عمومي، با استخدام نيروهاي جديد تخصصي در هر حوزه اعم از توليد محتوا و رسانه، سمعي و بصري، گرافيك، تشريفات و .... همچنين كمك به تقويت و شكوفايي نيروهاي پيشين اين واحد با تدوين برنامه‌هاي آموزشي و پژوهشي، كار به‌صورت حرفه‌اي آغاز شد تا اين واحد به جايگاه واقعي خود بازگردد و اتصال‌دهنده‌ي بخش‌هاي مختلف سازمان با هم و همچنين پل ارتباط مردم و سازمان باشد.

با استقرار تيم جديد در سال 1397، تلفيق هنر و مفاهيم علوم اجتماعي با صنعت به‌عنوان رويكرد اصلي برگزيده و تقويت ارتباط با رسانه‌هاي استاني و كشوري، عمل به مسئوليت‌هاي اجتماعي در راستاي همگام‌سازي جوامع محلي، معرفي گسترده‌ي پالايشگاه و دستاوردها در زمينه‌هاي مختلف در جهت تقويت برند ستاره (STAR) ، برگزاري رويدادهاي مختلف اجتماعي، فرهنگي، هنري و مذهبي براي خانواده‌ي كاركنان با هدف بهبود فضاي كار و همراهي بيشتر خانواده‌ها با اهداف كلان شركت و حضور قدرتمند در رويدادهاي تخصصي به‌عنوان سرفصل برنامه‌ها و چشم‌انداز واحد روابط عمومي تعيين شد.

استفاده از ابزارهاي نوين اطلاع‌رساني، چاپ ده‌ها جلد كتاب تخصصي، ساخت بزرگ‌ترين ماكت مجازي از يك سازه‌ي صنعتي در جهان، تعبيه دستگاه‌هاي فروش خودكار(وندينگ ماشين) در راستاي تكريم ارباب‌رجوع، برگزاري تورهاي رسانه‌اي، ارتقا سخت‌افزاري ابزارهاي توليد محتواي تصويري و ويدئويي، ساخت دستگاه اطلاع‌رساني تعاملي اختصاصي براي پر كردن اوقات انتظار مراجعه‌كنندگان با دستگاه اطلاع‌رساني اختصاصي اينتراكتيو، حضور در كنفرانس‌هاي معتبر بين‌المللي، حذف بنر و تلاش در راستاي كاهش مصرف كاغذ از جمله اقدامات برجسته‌ي اين واحد در سال‌هاي گذشته است.

بااين‌حال در تشريح رويكرد روابط عمومي شركت نفت ستاره خليج‌فارس در شرايط همه‌گيري ويروس كرونا بايد گفت كه كوويد 19 شرايطي را به وجود آورد كه فاصله‌گذاري تبديل به يك الزام اجتماعي شد، ازاين‌رو ارتباطات در فضاي واقعي يا به تعبيري فضاي فيزيكي بايد متناسب با آن تغيير مي‌كرد و با توجه به لغو بسياري از نمايشگاه‌ها، رويدادهاي فرهنگي، نشست‌هاي رسانه‌اي و كنفرانس‌هاي آموزشي در اين دوره، مي‌بايست روابط عمومي‌ها با چالاكي خود را براي دوره‌اي ويژه آماده كنند.

 

منبع: خبرگزاري علم وفناوري از هرمزگان