1. زماني را به برنامهريزي براي اين موضوع اختصاص دهيد
– اهداف خود را شناسايي كنيد.
– نوع و شيوه انتشار (يا رسانه) موردنظر خود و همچنين مخاطبين را انتخاب كنيد.
– پيش از ارتباط برقرار كردن با آنها بخوبي در مورد آنها تحقيق كنيد – به پوششهاي خبري گذشته و فعلي مراجعه كنيد، چه كسي در حال انتشار چه چيزي است و تم هاي اصلي را شناسايي كنيد.
2. داستان يا همان محتواي خوب و مناسبي آماده كنيد
– براي اين كار شما نياز به يك قلاب داريد. به اين معنا شما يا بايد قلابي جذاب تهيه كنيد كه جلب توجه ديگران را بكند يا اينكه سوار بر موجهاي خبري موجود در اجتماع شده و از آنها سود ببريد.
– در صورت امكان بر داستان و محتوا يك شخص حقيقي تمركز كنيد؛ اين فرد ممكن است مدير يك شركت، داستان شكلگيري يك كسبوكار موفق در برابر بسياري از ديگر كسبوكار هاي ناموفق يا حتي داستان يك مشتري وفادار باشد.
– قبل از آغاز به نتيجه كار بيانديشيد!!! آيا محتواي تهيه شده واقعاً ارزش خبري دارد؟ آيا اين موضوع واقعاً با هدف شما سازگار است و تأثيرگذاري مورد انتظار را خواهد داشت.
– محتواي خود را در چارچوب رسانهاي كه مدنظر قرار دادهايد تنظيم كنيد.
3. آن را به اشخاص منتخب معرفي كنيد
– خبرنگار يا رسانهاي را كه به دنبال خبري از جنس خبري محتواي شماست را شناسايي كنيد.
– پيش از تاريخ معين چند روز به اين خبرنگاران در مورد زمان انتشار محتواي خود اطلاعرساني كنيد و همچنين بطور رسمي از آنها دعوت به عمل آوريد.
– بهمنظور برقراري تماس – اغلب خبرنگاران تمايل دارند ابتدا ايميلي در اين رابطه دريافت كنند، سپس ميتوانيد بصورت تلفني نتيجه را پيگيري كنيد.
– در مورد فعاليت خود خيلي هيجان داشته باشيد تا آنها هم به سمت آنها ترغيب شوند – بدانيد كه هيجان بصورت ويروسي گسترش پيدا ميكند.
– از تماس با دفاتر مركزي خبر هراسي نداشته باشيد، خيلي از آنها منتظر چنين تماسهايي هستند.
– از تماس اول بازخورد بگيريد و در برخورد با خبرنگارهاي بعدي اگر اشكالي هست آنها را رفع كنيد.
– هراسي نسبت به از دست دادن قدري كنترل بر روي محتوا نداشته باشيد، اينها ممكن است برخي از اصلاحاتي باشد كه توسط خبرنگار لازم و ضروري در نظر گرفته ميشود.
– به آنها چيزي را ديكته نكنيد، آنها در اين زمينه تخصص دارند و خوب ميدانند كه چه چيزي ارزش خبري ندارد، اگر آنها مخالفت ميكنند، پس سراغ يك داستان ديگر برويد.
4. توصيه هاي پاياني
– انتظار واقعگرايانه داشته باشيد – از كوچك شروع كنيد.
– همواره توجه كنيد كه ضمانتي نسبت به پوشش خبري روابطعمومي و تأثيرگذاري آن وجود ندارد، اين شما هستيد كه بايد اين پوشش خبري را بدست آوريد.
– پيگير باشيد و تسليم نشويد.