شبكه اطلاعرساني روابطعمومي ايران (شارا)-|| رويكرد راهبردي به مديري بحران را مي توان در قالب شش اصل زير خلاصه نمود:
• اصل روابط موجود
در شرايط بحراني، همواره با كاركنان، داوطلبان، سهامداران، اعطاء كنندگان كمك، رهبران تشكلها و نهادهاي دولتي و حرفه اي و ساير گروه هاي تأثيرگذار، ارتباط خود را حفظ كنيد. در حد ضرورت افراد را در جريان مسائل قرار دهيد، زيرا حمايت و پشتيباني افراد مي تواند به شما كمك كند تا در پي گذر از بحران، فعاليت هاي خود را بازسازي نماييد. تلاش كنيد كه كمك و پشتيباني برخي از اين گروه هاي عمومي را جلب كنيد تا با اطمينان بيشتر و اثربخش تر عمل كنيد.
• اصل رسانه ها به عنوان متحد
بحران ها نيازمند دقت و تدبير هوشمندانه هستند؛ زيرا مي توانند آثاري عميق بر روي طيف وسيعي از افراد داشته باشند. بنابراين به اصحاب رسانه به چشم متحدان كليدي كه مي توانند امكان ارتباط سازماندهي شما با افكار عمومي را فراهم آورند بنگريد. اگر رسانه ها شروع به ايجاد مزاحمت كردند و يا دست به تخريب وجهه ي سازمان زدند، اين معمولا نشانگر آن است كه سازمان نتوانسته به شكل مطلوب اطلاعات مورد نظر رسانه ها و افكار عمومي را به موقع در اختيارشان قرار دهد. داشتن يك برنامه ي منسجم ارتباطات با رسانه ها مي تواند از رفتارهاي مخرب رسانه ها پيشگيري كند.
• اصل اولويت هاي حيثيتي
پس از مسائل مربوط به ايمني، حفظ وجهه و حيثيت سازمان در رأس اولويت هاي شما قرار دارد. به خاطر داشتن اين نكته ي مهم به شما كمك مي كند تا همواره كاري را انجام دهيد كه بيشترين نفع را براي مشتريان، كاركنان و ساير ذينفعان كليدي سازمان داشته باشد. براي حفظ (و يا در صورت نياز تثبيت) اعتبار سازمان خود، هدفگذاري كنيد. از بحران به عنوان فرصتي براي ارتقاء اعتبار و حسن شهرت خود در بين افكار عمومي بهره گيريد.
• اصل واكنش سريع
همواره در دسترس فوري گروه هاي اجتماعي مخاطب سازمان باشيد. يك قاعده ي كلي در بحران ها كه باعث جلب توجه سريع رسانه هاي خبري مي شود، قانون «يك ساعت» است. در ظرف يك ساعت اول، پس از آگاهي از بحران به وجود آمده، سازمان مي بايست نخستين بيانيه ي خود را در اختيار افكار عمومي و به خصوص رسانه هاي گروهي بگذارد. در بحران هاي نه چندان جدي و داراي حساسيت عمومي كمتر، سازمان پنج تا شش ساعت فرصت دارد تا پيام عمومي خود را صادر كند.
• اصل افشاي كامل
سكوت به هيچ عنوان واكنش مناسبي نسبت به بحران نيست. بدون اقرار به اشتباه و يا هرگونه گمانه زني در مورد حقايقي كه هنوز براي سازمان مشخص نشده اند، سازمان مي بايست بيشترين اطلاعات ممكن را در اختيار عموم بگذارد. پيش فرض بايد اين باشد كه سازمان هر چه را كه مي داند در اختيار عموم مي گذارد و براي عدم انتشار برخي از اطلاعات مي بايست توجيه منطقي وجود داشته باشد.
• اصل صداي واحد
منبع: اسميت، 1390: 48