شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نقش و اثر روابط‌عمومي بر رشد شركت سنگ آهن مركزي ايران
شنبه، 27 دی 1399 - 08:02 کد خبر:46062
روابط‌عمومي شركت سنگ آهن مركزي ايران، از سال 1342 يعني زمان آغاز به كار اين شركت، تلاش كرده وظايف خود را به درستي انجام دهد. با آغاز حفاري هاي معدن، لزوم ايجاد روابط‌عمومي مورد توجه قرار گرفت اما در آغاز، كارها بيشتر رفع مشكلات واحدهاي اكتشافي، فني و اطلاع رساني بود.



اشاره


شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| روابط‌عمومي شركت سنگ آهن مركزي ايران، از سال 1342 يعني زمان آغاز به كار اين شركت، تلاش كرده وظايف خود را به درستي انجام دهد. با آغاز حفاري هاي معدن، لزوم ايجاد روابط‌عمومي مورد توجه قرار گرفت اما در آغاز، كارها بيشتر رفع مشكلات واحدهاي اكتشافي، فني و اطلاع رساني بود.

 

در ابتداي كار شركت، براي مردم شهرستان و استان آغاز به كار معدن سنگ آهن جذاب بود و خواستار آن بودند تا بيشتر با محيط آشنا شوند و به استخدام شركت در آِيند. روابط‌عمومي توانست به خوبي در اين مورد اطلاع رساني نمايد و تصاويري از آغاز اكتشافات و حضور كارشناسان روسي در معدن تهيه كند.

 

گزارش هاي مهندسين خارجي دسته بندي شد. روابط‌عمومي براي آشنايي بيشتر كارگران معدن و مهندسين، دست به چاپ نخستين نشريه داخلي شركت زد. اين كار در دي ماه 1351 صورت گرفت. هدف از چاپ اين نشريه كه ماهيانه و به صورت مجله چاپ مي شد، تشويق به تحقيقات بيشتر ودرج مقالات علمي و فرهنگي براي دسترسي كارگران و دوستداران معدن بود.

 

در نشريه علاوه بر مقالات علمي، خبرهاي ورزشي، اجتماعي، طنز، عكس و... كار مي شد. با توجه به استخدام تعداد بسياري از كارگران بومي و غير بومي كه نيم بيشتر آنها از سواد محروم بودند، روابط‌عمومي در اقدامي دست به تشكيل كلاس هاي پيكار با بي سوادي زد.

 

شركت سنگ آهن جهت رفاه كاركنان خود، مسابقه هاي ورزشي برگزار مي كرد. روابط‌عمومي تلاش داشت تا با تحت نظر قرار دادن كلاس هاي آموزشي و مسابقات، افراد با استعداد را شناسايي نمايد و آنها را براي پيشرفت بيشتر به كارشناسان استاني و كشوري معرفي كند. مهمترين مورد، شناسايي يكي از كارگران بخش فني بود كه استعداد بالايي در زمينه موتور سواري داشت. وي توانست با حمايت شركت در مسابقات استاني و كشوري بدرخشد.


از سال 1359، روابط‌عمومي به عنوان يك واحد خدمات رساني ديده شد. كار اين واحد بيشتر پذيرايي از مهمانان، برگزاري جلسات، همايشها و نمايشگاه ها، انتشارات و سمعي بصري بود. نشريه از سال 59 منتشر نشد. از سال 1379 باز انتشار نشريه شركت به صورت ماهنامه در چهار صفحه آغاز شد.

 

مي توان گفت درخشش و فعاليت سودمند روابط‌عمومي شركت سنگ آهن مركزي، از سال 1395 است. در اين سال مسئوليت اجتماعي شركت مورد توجه بيشتر قرار گرفت و روابط‌عمومي در زمينه هاي فرهنگي، كتابخواني، برگزاري نمايشگاه، دعوت از شخصيت هاي علمي فرهنگي كشوري و .... كارهاي ارزنده اي انجام داد. در سال 1398 و99 روابط‌عمومي شركت توانست در زمينه هاي مختلف به عناوين برتر استاني و كشوري دست يابد.

چه برداشتي از روابط‌عمومي داريد؟


روابط‌عمومي بازوي توانمند سازمان و يك پيوند درست و واقع بينانه است كه نقش ارزنده اي در تغيير و تحولات سازمان دارد. هدف اين واحد، پيوند بين مخاطب و سازمان براي آشنايي با برنامه هاي مدوني است كه نتيجۀ انديشه هاي سالم مي باشد و هدفي جز موفقيت و رسيدن به نتيجۀ مطلوب ندارد.

 

يك روابط‌عمومي حرفه اي، سازمان و مخاطبان خود را به درستي مي شناسد، نيازهاي آنان را مي داند و قادر به برنامه ريزي مدون است. يك روابط‌عمومي قوي، نياز به ديده شدن را در صدر برنامه ها نمي گنجاند بلكه بيشتر دغدغۀ رسيدن به اهداف سازمان را دارد و ذهن هميشه بيدارش، متوجۀ موفقيت برنامه هاست. زماني كه به اهداف سازمان برسد، پيروز است و نتيجۀ توانمنديش پس از موفقيت به طور طبيعي در معرض ديد همگان قرار مي گيرد. روابط‌عمومي مي تواند با اجراي يك برنامه مدون و درست، نظر مخاطبان را به سوي خود جلب كند.

 

نيروهاي روابط‌عمومي بايد تمام كانال‌هاي ارتباطي با سازمان را تحت نظر داشته باشند و با يافتن نكات و نظرات منفي از محيط خارج و مخاطبان، كاستي‌ها و نارضايتي‌ها را به درون شركت و سازمان انتقال دهند و با پيدا كردن نكات و نظرات مثبت، از آنها براي تبليغات مؤثر استفاده كنند. در حقيقت روابط‌عمومي نماينده‌اي براي ارتباط سازمان با محيط خارج است. كارشناسان روابط‌عمومي وظيفه‌ ايجاد وجهه و تصوير مناسب براي سازمان را بر عهده دارند.

عملكرد و فعاليت‌ها


انتشار ماهيانۀ نشريه- برگزاري مسابقات فرهنگي اجتماعي متناسب با مناسبت هاي مختلف در طي سال- شركت در جشنواره ها و نمايشگاه هاي استاني و ملي – اجراي طرح هاي تحكيم خانواده – برپايي جلسات مشاوره براي كاركنان – برپايي همايش ها و جشنواره ها با دعوت از شخصيت هاي ملي – برپايي نمايشگاه هاي مختلف – كار در زمينه فرهنگ كتابخواني به صورت برگزاري مسابقه، اهداء كتاب، تشكيل كتابخانه سيار و متمركز – اجراي سرودهاي مذهبي ملي - ساخت كليپ هاي آموزشي – تهيه فيلم و عكس – تهيۀ كاتالوگ شركت، تيزر تبليغاتي- اطلاع رساني، تبليغات، فعاليت هاي فرهنگي و ...

عملكرد و فعاليت هاي ارتباطي شركت در حوزۀ مقابله با بيماري همه گير كرونا


- آگاه بخشي و اطلاع رساني در زمينۀ بيماري كرونا و راه‌هاي پيشگيري و مقابله با آن از طريق آموزش كاركنان؛
- ساخت برنامه هاي سرگرم كننده و اميد بخش، تهيه بروشور و اينفوگرافيك؛
- ساخت كليپ مبارك و كرونا؛
- چاپ و نشر كتابچه مخاطرات بهداشتي (متانول، اتانول، وايتكس و كلر).

آثار متمايز و برجسته روابط‌عمومي


1) نمايشگاه بزرگ كتاب شركت در سه دوره برگزار شد: سومين نمايشگاه كتاب، آذرماه سال 1398 با بيش از 25 هزار جلد كتاب در 5 هزار عنوان برپا شد. در اين نمايشگاه غرفه كودك و كار دستي فعاليت مستمر داشت. در اين مدت علاوه بر عرضه كتاب به علاقه مندان، كارهاي فرهنگي چون نمايشنامه خواني، جشن كتاب و كودك و عروسك گرداني انجام گرفت.

 

حضور سروش صحت و تهيه كنندگان برنامه كتاب باز صدا و سيما در روز دوم نمايشگاه، مورد استقبال مردم قرار گرفت. علاوه بر آنكه مدير عامل صندوق بازنشستگي فولاد كشور و حسين مظفر عضو تشخيص مصلحت نظام از نمايشگاه بازديد كردند. در اين نمايشگاه تخفيف ويژه جهت انتخاب كتاب براي اداره ارشاد، كتابخانه ها ي شهرستان و تكميل كتابخانه برخي مدارس در نظر گرفته شد. در اين نمايشگاه كاركنان شركت شصت درصد و براي مردم شهرستان چهل درصد تخفيف در نظر گرفته شد.


2) چاپ و نشر كتاب معدن تلاش «چغارت بافق»: تاريخچه پنجاه سال كار در شركت سنگ آهن مركزي ايران از سال 1342 تا 1392 چاپ نخست اين كتاب در سال 1392 و چاپ دوم آن در سال 1396 بود.


3) حمايت از نويسندگان بافقي: شركت سنگ آهن مركزي جهت تشويق نويسندگان و كتاب دوستان بافقي در راستاي عمل به مسئوليت اجتماعي، تعداد قابل توجه اي از كتاب چاپ شده نويسندگان بومي را خريداري مي نمايد. بيش از ده عنوان كتاب در زمينه هاي مختلف از نويسندگان بافقي خريداري شده است.


4) دعوت از شخصيت هاي مطرح كشوري: روابط‌عمومي شركت سنگ آهن مركزي، به مناسبت هاي مختلف جشن هايي برگزار نموده است و از شخصيت هاي ملي و مطرح كشوري جهت سخنراني و ديدار نزديك علاقه مندان، دعوت به عمل آورده است.


به عنوان مثال در آبان 1396، به مناسبت هفتۀ كتاب و كتابخواني همايش سرمشق پارسي به همت روابط‌عمومي شركت برگزار شد و از كتاب باديۀ عشق رونمايي گرديد. در اين همايش دكتر ميرجلال الدين كزازي به ايراد سخن پرداختند.


5) جدا نمودن كارهاي خدماتي از روابط‌عمومي: تا سال 1395 به روابط‌عمومي به چشم مجري خدماتي نگريسته مي شد از آن سال بيشتر كارها چون بومگردي ها، اقامتگاه هاي تفريحي، رزرو هتل به خدمات رفاهي شركت واگذار شد.


6) ساخت كليپ مبارك و كرونا: با آغاز سال 1399 با توجه به شرايط كرونايي كشور و عدم برگزاري جشن آغاز سال نو، روابط‌عمومي شركت در اقدامي جهت آموزش پيشگيري از ابتلا به كرونا، دست به ساخت كليپ هاي مبارك و كرونا نمود.


7) چاپ و نشر كتابچه مخاطرات بهداشتي: روابط‌عمومي شركت جهت آموزش استفاده درست از الكل، متانول، اتانول، وايتكس و كلر كتابچه اي تهيه نمود و در اختيار كاركنان خود قرار داد.


8) چاپ و نشر كتاب حيات وحش بافق: جهت آشنايي با گونه هاي جانوري شهرستان بافق كتاب حيات وحش توسط پرسنل روابط‌عمومي به نگارش درآمد و توسط شركت چاپ و منتشر شد.


9) تأسيس موزۀ سنگ و معدن: اسفند 95، موزۀ سنگ و معدن و عكس هاي قديمي شركت سنگ آهن مركزي توسط روابط‌عمومي تأسيس شد و آغاز به كار كرد.


10) برپايي كتابخانۀ سيار: روابط‌عمومي شركت در سال 1398 جهت استفادۀ كاركنا شركت و تشويق آنها كتابخانۀ سيار را در شركت راه اندازي نمود.

افتخارات روابط‌عمومي شركت سنگ آهن مركزي


- كسب رتبه برتر روابط‌عمومي در چهاردهمين جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي، آذر 1398؛
- كسب عنوان برتري روابط‌عمومي در پانزدهمين سمپوزيوم بين المللي روابط‌عمومي، آبان 1398؛
- تقدير از روابط‌عمومي شركت سنگ آهن مركزي در دومين جشنواره تقدير از مروجان كتابخواني استان يزد، بهمن 1398؛
- كسب عنوان روابط‌عمومي برتر جهت اقدامات موثر در بحث فرهنگ سازي و پيشگيري از ويروس كرونا در چهارمين جشنوارۀ ملي بررسي مسائل و چالش هاي روابط‌عمومي، تير 1399؛
- ديپلم زرين افتخار براي شركت سنگ آهن مركزي در پانزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي كشور، آذر 1399.

مرجع: شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)