شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مدير روابط عمومي پرداخت الكترونيك سپهر: كليد موفقيت ما در ايجاد روابط عمومي پويا و خلاق بود
شنبه، 20 دی 1399 - 12:52 کد خبر:46004
به نظر من جشنواره‌ها يكي از عرصه‌هاي سالم رقابت هستند كه اين فرصت را فراهم مي‌كنند تا بتوانيم جايگاه خود را شناسايي كنيم و ضعف و قوت‌هاي خود را بهتر بشناسيم. خيلي وقت‌ها ما به‌عنوان روابط عمومي آنقدر غرق در فعاليت‌هاي روزمره هستيم كه فرصت نمي‌كنيم خود را به درستي و كامل محك بزنيم. از طرفي موانع طبيعي ذهني همه ما باعث مي‌شود تا اگر هم فرصت خودارزيابي داشته باشيم، در اكثر موارد موفق به نقد عادلانه خودمان نباشيم.



 

شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| حميدرضا نيك‌نژاد در گفت‌وگو با راه پرداخت: «در روابط‌عمومي اگر خلاقيت وجود داشته باشد با كمترين امكانات و بودجه مي‌توان موفق بود. ضرورتاً هرجايي كه هزينه زياد كنيم معنايش موفقيت نيست، اما اعتقاد دارم خلاقيت هميشه و همه جا خريدار دارد.»

در تعاريف آمده كه روابط عمومي صداي يك سازمان است و همواره در تلاش است كه تصوير روشني از سازمان خود را به افكار عمومي ارائه دهد. بي‌شك همه كسب‌وكارها براي بقاي خود به روابط عمومي نياز دارند و نبود آنها ارتباط دوطرفه بين مخاطب و سازمان را دشوار مي كند. بر همين اساس پشت يك شركت موفق هميشه يك روابط عمومي حرفه‌اي وجود دارد.

شركت پرداخت الكترونيك سپهر از جمله شركت‌هايي است كه در پانزدهمين جشنواره ملي روابط عمومي با دريافت هفت جايزه ملي، عنوان دومين روابط عمومي ايران در اين جشنواره كسب كرده است. در اين راستا حميدرضا نيك‌نژاد، مدير روابط عمومي پرداخت الكترونيك سپهر كه از خردادماه ۱۳۹۸ در شركت پرداخت الكترونيك سپهر سمت مديريت روابط عمومي را بر عهده دارد، در گفت‌وگو با راه پرداخت در خصوص تغيير رويكردي كه در روابط عمومي اين سازمان ايجاد شده، صحبت كرد.

به عقيده او تقريباً پس از گذشت مدتي كوتاه از شروع كار تيم روابط عمومي جديد، اين تيم موفق شد اعتماد كامل سازمان را جلب كند و براي تمام فعاليت‌هاي ارتباطي و تبليغي كه قبل از آن نياز به برون‌سپاري بود يا حتي براي شروعش ترديد وجود داشت، امكاني فراهم شد تا مديران شركت دغدغه‌اي نداشته باشند.


نقش‌آفريني با برندينگ جديد

نيك‌نژاد درباره تغيير رويكردي كه طي يك سال و نيم گذشته در روابط عمومي پرداخت الكترونيك سپهر صورت گرفته، توضيح داد: «همانطور كه مي‌دانيد شركت پرداخت الكترونيك سپهر در نيمه دوم سال ۱۳۹۷ با حضور مهندس رهنماپور و تغيير برند از مبنا كارت آريا به پرداخت الكترونيك سپهر فضاي تازه‌اي تجربه كرد. در واقع در اين دوره با حضور ايشان شاهد تحولات چشمگيري در شركت بوديم كه در فاز نخست و تا نيمه اول سال ۱۳۹۸ ايجاد و اصلاح زيرساخت‌هاي لازم در دستور كار قرار گرفت.

همين چشم‌انداز روشن از تغييرات بود كه باعث شد تا بانك صادرات ايران نيز به دنبال افزايش سرمايه در اين شركت باشد و خوشبختانه اين امر نيز محقق شد و مشخصاً شركت پرداخت الكترونيك سپهر با برند جديد خود تحولاتي كارا و اثربخش را تجربه كرد.»

به‌گفته او يكي از مهم‌ترين مأموريت‌هاي مديرعامل ايجاد و راه‌اندازي يك روابط عمومي حرفه‌اي بود تا به موازات پيشرفت‌هاي شركت حركت كند و به ويژه در حوزه‌هاي مختلف برندينگ، روابط عمومي و تبليغات بتواند نقش‌آفرين باشد.

نيك‌نژاد با بيان اينكه در مأموريت‌هاي روابط عمومي پيش از سال ۱۳۹۸ اساساً اين حجم از فعاليت تعريف نشده بود و بيشتر نقش فعاليت‌هاي درون سازماني آن پر رنگ بود، توضيح داد: «از طرفي فعاليت‌هاي شركت نيز به كيفيت و كميت امروز نبود. حتي در بسياري از موارد مشكلات فراوان مالي، زيرساختي و سطح پايين رضايت‌مندي مشتريان فرصتي براي پويايي روابط عمومي ايجاد نمي‌كرد.»


ايجاد و بهبود تعامل‌هاي درون سازماني

او اولين تغيير رويكرد در روابط عمومي را ايجاد و بهبود تعامل‌هاي درون سازماني دانست و در اين باره گفت: «به عقيده من درست‌ترين نقطه شروع فعاليت روابط عمومي بايد از همين داخل سازمان و ايجاد يك هويت مشترك سازماني باشد. همين بهبود تعامل‌هاي داخلي باعث شد تا اتفاق‌هاي خوبي رقم بخورد. به موازات اين بهبود تعامل‌ها، با دستور مديرعامل اقدام به ايجاد زيرساخت‌ها كرديم، زيرساخت‌هايي كه به ويژه در حوزه توليد محتوا، ارتباط اثربخش با ذينفعان سازمان و رسانه‌ها بتواند ما را در اين نقطه قرار دهد.»
 

نيك‌نژاد روابط عمومي سپهر در اين دوران را اينطور تشبيه مي‌كند: «ما مثل يك دونده تازه‌وارد به تيم سازمان بوديم كه لازم بود براي يك مسابقه بزرگ آماده شويم، مسابقه‌اي كه تا قبل از اين يا در آن اصلاً حضور نداشتيم يا اگر حضور داشتيم رتبه‌هاي خوبي كسب نمي‌كرديم، حتي شكل دويدن ما اميدواركننده نبود. اما اين بار قصد داشتيم تا به محض چكاندن ماشه شروع مسابقه مثل قهرمان‌ها بدويم، هدف اين بود تا استارت ما در همين خط شروع بوي قهرماني بدهد.»

او بيان كرد: «تعامل‌هاي درون سازماني كه شروع شد متوجه شدم در همين مدت كوتاه از تغييرات مديريتي شركت اتفاق‌هاي مهم و اميدبخشي رخ داده و كاملاً چشم‌انداز روشن و درخشاني در صنعت پرداخت متصور بوديم.»

باتوجه به صحبت‌هاي نيك‌نژاد كم‌كم نيازهاي جديد از سوي معاونت‌ها و مديريت شركت مطرح شد. او در اين باره توضيح داد: «البته در روابط عمومي به اين هم قانع نبوديم و خودمان پيشنهاد دهنده و متولي شديم تا در حوزه‌هاي مختلف برندينگ و تبليغات نقش ايفا كنيم.»


هدف ما تقويت كار تيمي است

نيك‌نژاد معتقد است: «هدف مهم از ايجاد رويكرد جديد اين بود تا كار تيمي را تقويت كنيم و خود را در خط مقدم اين كار گروهي مي‌دانستيم. بنابراين تعامل‌هاي سازنده با ساير قسمت‌هاي سازمان باعث شد تا در حوزه روابط عمومي يك تيم ورك قوي و قابل اعتماد شكل بگيرد.»

تقريباً پس از گذشت مدتي كوتاه از شروع كار تيم روابط عمومي جديد، اين تيم موفق شد اعتماد كامل سازمان را جلب كند و براي تمام فعاليت‌هاي ارتباطي و تبليغي كه قبل از آن نياز به برون‌سپاري بود يا حتي براي شروعش ترديد وجود داشت امكاني فراهم شد تا مديران شركت دغدغه‌اي نداشته باشند.

نيك نژاد با بيان اين مطلب سرفصل‌هاي تغيير رويكرد در روابط عمومي شركت پرداخت الكترونيك سپهر را برشمرد و توضيح داد: «ايجاد تعامل‌هاي سازنده درون سازماني، تعريف مأموريت‌هاي جديد در حوزه‌هاي تبليغات و برندينگ، ايجاد زيرساخت‌هاي اجرايي و عملياتي براي مأموريت‌هاي محوله، نگاه كيفي به توليدات روابط عمومي و تلاش براي توليد بهترين آثار در سطح شركت‌هاي پرداخت، اتكا به توانمندي‌هاي درون سازمان و كشف استعدادها و بهره گيري از آنها، تقويت كار تيمي با تشكيل گروه‌هاي كاري مشترك و اتاق فكرهاي روابط عمومي از سرفصل‌هاي تغيير رويكرد در روابط عمومي پرداخت الكترونيك سپهر هستند.»


با شركت در جشنواره‌ها، ضعف‌ها را پوشش مي‌دهيم

او در پاسخ به اين مساله كه جشنواره‌هايي مثل جشنواره ملي روابط عمومي چه تاثيري بر روند فعاليت‌هاي روابط عمومي اين شركت دارد، توضيح داد: «به نظر من جشنواره‌ها يكي از عرصه‌هاي سالم رقابت هستند كه اين فرصت را فراهم مي‌كنند تا بتوانيم جايگاه خود را شناسايي كنيم و ضعف و قوت‌هاي خود را بهتر بشناسيم. خيلي وقت‌ها ما به‌عنوان روابط عمومي آنقدر غرق در فعاليت‌هاي روزمره هستيم كه فرصت نمي‌كنيم خود را به درستي و كامل محك بزنيم. از طرفي موانع طبيعي ذهني همه ما باعث مي‌شود تا اگر هم فرصت خودارزيابي داشته باشيم، در اكثر موارد موفق به نقد عادلانه خودمان نباشيم.»

به‌گفته مدير روابط عمومي پرداخت الكترونيك سپهر جشنواره‌ها اين فرصت را فراهم مي‌كنند تا ضمن بررسي آثار موفق همكارانمان در ساير سازمان‌ها به نوعي تبادل تجربه هم صورت بگيرد. او دراين باره مثال زد: «در جشنواره روابط عمومي ايران بود كه من متوجه شدم در چه بخش‌هايي فرصت بهتر شدن داريم و بايد خود را تقويت كنيم. در واقع تا زماني كه به عرصه محك واقعي وارد نشويم ممكن است در بعضي حوزه‌ها خود را موفق و سرآمد بدانيم، اما در يك جشنواره و با نگاه هيات داوراني بي طرف و معتبر است كه متوجه نقاط ضعف و قوت خود مي‌شويم.

او بيان كرد كه علاوه بر اين جشنواره‌هايي مثل جشنواره روابط عمومي ايران كه محل تجمع صاحب نظران و صاحب فكران حوزه ارتباطات است فرصتي براي يادگيري هم وجود دارد. من شخصاً از بيانيه هيات داوران استفاده كردم و نكته‌هاي مهمي را كه به‌عنوان ضعف‌هاي روابط عمومي‌هاي كشور مد نظر داشتند يادداشت كردم و به نظرم رسيد به سهم خودم در آينده مي‌توانم بخشي از ضعف‌ها را پوشش دهم.

نيك‌نژاد همچنين اضافه كرد: «جشنواره‌اي مثل روابط عمومي باعث مي‌شود تا از يكنواختي و تكرار دور باشيم. هر بار كه در يك زمينه موفق شويم به خودمان مي گوييم حالا وقت يك تجربه و ايده تازه و جديد است.»


رسالت اصلي روابط عمومي‌ها فراتر از رقابت است

پرداخت الكترونيك سپهر در جشنواره روابط عمومي ايران، هفت جايزه دريافت كرده است. نيك‌نژاد در خصوص وجه تمايزي كه با ديگر رقبا در اين جشنواره داشته‌اند، توضيح داد: «با نهايت حمايت و حسن اعتماد مديرعامل شركت و تعامل خوب تمام همكاران شركت موفق شديم در هفت رشته اصلي صاحب چهار رتبه اول و سه رتبه سوم شويم. در مجموع امتيازات و جوايز نيز در سطح ملي موفق شديم پس از شركت ملي مخابرات ايران جايگاه دوم را كسب كنيم.»

او با توضيح اينكه همكاران روابط عمومي خود را در گروه رقبا دسته بندي نمي‌كند و جشنواره روابط عمومي را عرصه‌اي صرفاً مسابقه‌اي نمي‌داند، گفت: «اين جشنواره را فضايي براي گردهمايي همكاران روابط عمومي مي‌دانم تا از كارهاي خوب يكديگر ياد بگيريم، تبادل نظر كنيم و شايد حتي به كمك يكديگر بتوانيم نقاط ضعف‌ها را پوشش دهيم.»

از نظر نيك‌نژاد فارغ از رويكردهاي تبليغاتي كه بخش جدايي‌ناپذير كسب‌و‌كارها است و وجود رقابت سالم در اين حوزه بين روابط عمومي محتمل و رايج است؛ رسالت اصلي روابط عمومي‌ها در ماهيت واقعي خودشان فراتر از رقابت است. او بيان كرد كه بايد در مورد دسترسي عادلانه مردم به اخبار و اطلاعات صحيح تلاش كنيم و پل ارتباطي صادق، اثربخش و چابكي بين سازمان و ذينفعان باشيم.


روابط عمومي با پويايي زنده مي‌ماند

مدير روابط عمومي پرداخت الكترونيك سپهر به نقاط قوت روابط عمومي سپهر را در اين جشنواره اشاره كرد و گفت: «اولين و ارزشمندترين نقطه قوت ما خلاقيت بود كه اتفاقاً در اين رشته نيز رتبه اول كشور شديم. به نظرم در روابط عمومي اگر خلاقيت وجود داشته باشد با كمترين امكانات و بودجه مي‌توان موفق بود. ضرورتاً هرجايي كه هزينه زياد كنيم معنايش موفقيت نيست، اما اعتقاد دارم خلاقيت هميشه و همه جا خريدار دارد.»

نيك‌نژاد بخش ديگر بخش ديگر نقطه قوت روابط عمومي سپهر را كار تيمي و گروهي دانست و توضيح داد: «شخصاً در فضاي كار با تيم روابط عمومي تلاش مي‌كنم تا ضمن رعايت ضوابط اداري و مناسبات سازماني، نگاه پروژه‌محور و نتيجه‌گرا به فعاليت‌ها داشته باشم. نگاه كيفي را مقدم مي‌دانم بر اينكه در يك چهارچوب اداري فقط شرح وظيفه‌اي به سرانجام برسد. گاهي وقت‌ها پيش خودم فكر مي‌كنم اگر روزي فرا برسد كه احساس كنم كارمندي هستم كه فقط به ساعتم نگاه مي‌كنم تا زمانم تمام شود، آن روز بايد از حوزه روابط عمومي كنار بكشم يا عرصه فعاليت را عوض كنم. ذات روابط عمومي پويايي است و خوشحالم كه در سازماني كه امروز با آن كار مي‌كنم هم من و هم همكارانم در روابط عمومي اين پويايي را دارند.»

به‌گفته او از ديگر نقاط قوت بسيار مهم روابط عمومي سپهر اين است كه تمام آثار توليد شده آن بدون نياز به برون‌سپاري و از مرحله ايده تا اجرا توسط همكاران و با توانمندي داخلي شركت انجام شده است. همه اينها در حالي بوده كه نه تنها از كيفيت توليدات كاسته نشده، بلكه با بالاترين استاندارد و صرفه‌جويي قابل توجه در هزينه‌هاي تبليغاتي اين كارها به سرانجام رسيده است. اميدوارم بتوانيم اين مسير را پر قدرت‌تر ادامه دهيم.»


نگاه ما در روابط عمومي صرفا تبليغات تجاري نيست

نيك‌نژاد در پاسخ به اين سوال كه آيا مردم و كاربران هم مي‌توانند اين تغييرات را در بحث روابط عمومي احساس كنند يا نه، توضيح داد: «بله. كاملاً محسوس است. براي مثال ما در سال ۱۳۹۸ يك كانال اينستاگرام تقريباً غير فعال با ۷۰۰ عضو داشتيم كه گاهي پست‌هاي مناسبتي و خبري منتشر مي‌كرد. همين كانال امروزكه با شما صحبت مي‌كنم بيش از ۱۱ هزار عضو دارد.

از سوي ديگر نگرش مديرعامل شركت به بحث روابط عمومي بيش از آنكه تجاري باشد رويكرد فرهنگي است و من بسيار خوشحالم كه هنوز سازمان‌هايي در كشورمان هستند كه اين نگاه را دارند. بر همين اساس نگاه ما در روابط عمومي صرفاً تبليغات تجاري نيست و ردپاي ايفاي نقش مسئوليت اجتماعي و اطلاع رساني‌هاي مفيد را به راحتي مي‌توان در آثار توليد شده مشاهد كرد.»

او مثالي از يك ويديو زد كه با استقبال خوبي توسط مردم و كاربران مواجه شده بود. نيك‌نژاد در اين باره توضيح داد: «بدون تبليغات خاص و در همين كانال اينستاگرامي ما زماني كه كمتر از ۱۰ هزار عضو داشتيم، اين ويدئو بيش از ۹ هزار بار ديده شد. در ساير حوزه‌ها نيز همانطور كه مي‌دانيد با يك تغيير برند مواجه بوديم. واقعاً يكي از كارهاي بسيار سخت همين تغيير برند است.

خاطرم است كه روزهاي اول كه اينجا بودم اكثر جاهايي كه تماس مي‌گرفتيم يا قصد برقراري ارتباط داشتيم بايد در كنار اسم جديد شركت اسم سابق را هم مي‌گفتيم تا يك مشتري ما را ياد بياورد. فارغ از اينكه اين يادآوري چقدر اثر مثبت يا منفي داشت طي كردن همين مسير كه امروز در صنعت پرداخت شركتي با چهره و روحي تازه به نام پرداخت الكترونيك سپهر حضور دارد كار راحتي نبود و البته كه هنوز هم براي رسيدن به ايده‌آل در اين زمينه مي‌توانيم بيشتر تلاش كنيم.»
سطح رضايت مشتريان قابل قبول است، اما جاي بهبود دارد

نيك‌نژاد در خصوص اين موضوع كه چقدر توانسته‌اند ميزان رضايت كاربران را جلب كنند، توضيح داد: «جواب به اين سؤال تنها از ديدگاه روابط عمومي ممكن نيست. شاخص‌هاي زيادي در زمينه رضايت كاربران وجود دارد كه توسط معاونت‌هاي مختلف شركت پايش مي‌شود. دليل هم اين است كه دامنه مشتريان و ذينفعان شامل پذيرندگان، كاربران اپليكيشن موبايلي پاس، مشتريان، كاربران درگاه پرداخت اينترنتي و حتي مشتريان كلان مي‌شود. در هر يك از اين حوزه‌ها در رويكردهاي زيرساختي جديد پايش رضايت مشتريان جداگانه انجام مي‌شود.»

او در ادامه گفت: «به‌طور كلي و قاطعانه شركت پرداخت الكترونيك سپهر در جلب رضايت مشتريان عملكرد فوق‌العاده درخشاني داشته است. نارضايتي‌ها و شكايت‌هاي ساليان گذشته امروز جاي خود را به اعتماد و رضايت مشتريان داده است. شما تصور كنيد در شرايط سخت اقتصادي و فشار كرونا بر كسب‌وكارها ما موفق بوده‌ايم خدمات و سرويس‌هاي پايداري به مشتريان عرضه كنيم. تحقيقات ميداني و نظرسنجي‌هاي ما نشان مي‌دهد سطح رضايت مشتريان در سطح قابل قبولي هستند اما حتماً جاي بهبود دارند.»

نيك‌نژاد دراين خصوص به يك مصداق بارز اشاره كرد و گفت: «براي مثال در مهم‌ترين رويدادي كه شركت در ساختار جديد خود را محك زد ما در نمايشگاه قرآن سال ۱۳۹۸ به‌عنوان متولي پرداخت در كنار بانك صادرات حضور پيدا كرديم. خوشبختانه رضايت حداكثري بانك و عوامل اجرايي نمايشگاه و شركت كنندگان آن هم در شرايطي كه شركت در حال بهبود زيرساخت‌هاي خود بود نشان‌دهنده افزايش سطح رضايت مشتريان است.

من يقين دارم كه اگر شرايط كرونا پيش نمي‌آمد و ما فرصت حضور در نمايشگاه‌هاي ديگر را داشتيم دست به يك كار بزرگ مي‌زديم. يا در نمونه ديگري همين هفته گذشته خدمات كشوري ۱۶۸۶ را راه‌اندازي كرديم تا مشتريان و كاربران سراسر كشور بدون نياز به كد و از همه‌جا رايگان امكان دريافت خدمات و پشتيباني داشته باشند.»

او دريافت جوايز روابط عمومي را منتسب به رضايت كاربران نمي‌داند، اما معتقد است كه عملكرد كلي شركت در تمام زمينه‌ها آنقدر موفق بوده كه امروز در زمينه رضايت مشتريان يكي از برترين شركت‌هاي صنعت پرداخت باشند.
 

منبع: https://way2pay.ir/219201