شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : اقتصاد محتوا
دوشنبه، 15 دی 1399 - 03:35 کد خبر:45943
در حوزه استفاده حداكثري از ظرفيت شبكه‌هاي اجتماعي بايد نگاه كلان به تثبيت اصول حاكميت و انتقال اعتماد به كاربران در اين فضا باشد. قطعاً اگر ظرفيت‌هاي فني و كاملي به‌وجود آيد كه پاسخگوي نياز كاربران باشد، مي‌تواند سبب افزايش استفاده از ابزارهاي داخلي شود.



 

شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| بازارهاي الكترونيكي زاييده تجارت الكترونيكي است و بروز پاندمي كرونا جايگاه و نقاط ضعف و قوت اين پديده را بيش از پيش نشان داد. ديجيتالي كردن محتواي كالاها و خدمات از ويژگي‌هاي مهم اين بازارهاي جديد است كه در كنار توسعه پلتفرمي و شبكه‌هاي اجتماعي از مهم‌ترين جنبه‌هاي بروز اقتصاد محتوا است.


اين اقتصاد رو به رشد، محرك‌ها و مؤلفه‌هاي بي شماري در بخش‌هاي مختلف اجتماعي و اقتصادي دارد كه مي‌تواند در بخش توليد، صادرات، ارتقاي فرهنگي، ارزش افزوده مضاعفي به‌همراه داشته باشد. در توسعه پلتفرمي، كميت و كيفيت ارائه اطلاعات نقش مؤثري براي كاربران به همراه داشته است و اگر در جنبه‌هاي اعتماد سازي، تعامل با كاربران، خدمات فروش و پس از فروش اهتمام درستي شكل گيرد، مي‌تواند تأثير مستقيم در مكانيسم‌هاي چندبرابري فروش بگذارد.


ديجيتالي كردن محتواي كالاهايي چون كتاب و موسيقي نه تنها تأثير فرهنگي بر سبك زندگي داشته، بلكه ساختار هزينه‌هاي توليد را متحول كرده است. به‌عنوان مثال با توجه به اينكه بيشتر هزينه‌هاي محتواي كالاهاي ديجيتال مربوط به هزينه‌هاي ثابت بوده و هزينه‌هاي متغير آنها اندك است بنابراين با گسترش مقياس توليد هزينه نهايي مي‌تواند به صفر ميل كند.

 

مسأله مهم در اين مسير، توجه به شبكه‌هاي اجتماعي است. ضرورت ساماندهي شبكه‌هاي اجتماعي با هدف حداكثر بهره در فروش و بازاريابي نكته قابل تأملي است كه ضرورت تدوين راهبردها و قوانين حاكميتي لازم را به همراه دارد و اگر بدرستي رعايت نشود سبب ايجاد هزينه در بخش‌هاي مختلف امنيتي و انتظامي خواهد شد و نيازمند تدوين برنامه‌هاي آموزشي، اطلاع رساني، ايجاد پلتفرم‌هاي قابل اعتماد و زير ساخت‌هاي امن در اين بخش هستيم.


در حال حاضر و با توجه به همه تلاش‌هايي كه در حوزه توسعه كسب و كارهاي حوزه فناوري اطلاعات انجام شده است همچنان توسعه فناوري ارتباطات و اطلاعات در كشور نيازمند سياستگذاري، بسترسازي و برنامه‌ريزي است و آثار توسعه جامعه اطلاعاتي قابل تحليل دقيق نيست.


منطبق بر سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و برنامه‌هاي توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي سياست اصلي و راهبردي كشور، توسعه اقتصادي مبتني بر «دانايي» لحاظ شده است كه در سايه توسعه علمي و فناوري قابل تحقق است. بنابراين در حوزه محتوا به‌عنوان يك بازار قابل توجه، لازم است كه به حمايت از سرمايه‌گذاري در توليد و عرضه انواع محتوا و اطلاعات به زبان فارسي، در محيط رايانه‌اي با تكيه بر توان بخش خصوصي و تعاوني، توجه به بازار‌هاي منطقه‌اي با توجه به ظرفيت‌هاي فني جوانان فارغ‌التحصيل و تكميل برنامه‌هاي توسعه دولت الكترونيكي و اسناد راهبردي لازم در لايه‌هاي حاكميتي دقت كامل شود.


از منظر كاربردي، اقتصاد محتوا داراي دايره وسيعي از محصولات و خدمات است زيرا محتوا پارامتر اصلي همه محيط‌هاي خدمات است و به‌دليل جايگاه تجاري كه دارد، در حوزه تجارت الكترونيكي نمود بيشتري يافته است. بايد ويژگي‌هاي اين صنعت همانند هر فعاليت اقتصادي ديگري تحليل شود. بررسي وضعيت اين فعاليت اقتصادي نشان مي‌دهد كه هنوز بسترها و زيرساخت‌هاي محتواي ديجيتال در كشور فراهم نشده است و در واقع در شرايط كنوني امكان بررسي اين صنعت وجود ندارد. بنابراين تحليل وضعيت اين بخش نشان مي‌دهد كه هنوز صنعت محتواي ديجيتال در ايران شكل نگرفته ولي در حال شكل‌گيري است.


در �'ﺮﻧﺎﻣﻪ ﺷﺸﻢ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺳﻬﻢ 5 �'ﺮا�'ﺮي ﺗﻮﻟﯿﺪﻣﺤﺘﻮا، ﺣﻤﺎﯾﺖ ﻣﺎدي و ﻣﻌﻨﻮي از هنرﻣﻨﺪان، ﻧﻮآوران، ﻣﺤﻘﻘﺎن و ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪ�"ﺎن آﺛﺎر و ﻣﺤﺼﻮﻻت فرهنگي و هنري، فرهنگ و هويت اﺳﻼﻣﯽ- اﯾﺮاﻧﯽ، �'ﻬ�'ﻮد ﻣﺴﺘﻤﺮ �"ﻀﺎيﮐﺴﺐ و ﮐﺎر و ﺗﻘﻮﯾﺖ ﺳﺎﺧﺘﺎر رﻗﺎ�'ﺘﯽ و رﻗﺎ�'ﺖﭘﺬﯾﺮي بازارها، دﺳﺘﺮﺳﯽ �'ﻪ ﺧﺪﻣﺎت �'ﺮ ﻣ�'ﻨﺎي دوﻟﺖ اﻟ�'ﺘﺮوﻧﯿﮏ، ﺗﺨ�"ﯿ�' ﻣﺎﻟﯿﺎﺗﯽ �'ﺮاي ﺧﺮﯾﺪ اﻟ�'ﺘﺮوﻧﯿ�'ﯽ ﮐﺎﻻي داﺧﻠﯽ و همچنين در ﯾ�'ﯽ از �'ﻨﺪهاي ﺳﯿﺎﺳﺖهاي ﮐﻠﯽ �"ﻀﺎيﻣﺠﺎزي ا�'ﻼﻏﯽ رهبري، اﯾﺸﺎن �'ﺮ ﺿﺮورت ﻣﻘﺪم داﺷﺘﻦ ﻣﺤﺘﻮا ﻧﺴ�'ﺖ �'ﻪ زﯾﺮﺳﺎﺧﺖها و ﻗﺎﻟﺐها و ﺧﺪﻣﺎت اﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ�"ﺬاري �'ﺎﻻ و ﻣﺴﺘﻤﺮ در زﻣﯿﻨﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪ وﺳﯿﻊ و �"ﺰاﯾﻨﺪه ﻣﺤﺘﻮاي ﺟﺬاب �'ﺮاﺳﺎس اﺳﻼم و �"�"ﺘﻤﺎن اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﯽ ﺗأﮐﯿﺪﮐﺮدند.

 

علاوه �'ﺮ اﯾﻦها �'ﺎ ﺗﻮﺟﻪ �'ﻪ اهميت ﻣﻮﺿﻮع ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﺤﺘﻮا در �"ﻀﺎيﻣﺠﺎزي، رهبري در ﯾ�'ﯽ از �'ﻨﺪهاي دهگانه وﻇﺎﯾ�' و مأموريت‌هاي ﺟﺪﯾﺪي ﮐﻪ �'ﻪ ﺷﻮراي ﻋﺎﻟﯽ �"ﻀﺎي ﻣﺠﺎزي ﺗ�"ﻮﯾﺾﮐﺮدﻧﺪ، ﻣﻮﺿﻮع ﺗﻮﺳﻌﻪﻣﺤﺘﻮا و ﺧﺪﻣﺎتﮐﺎرآﻣﺪ و رﻗﺎ�'ﺘﯽ ﻣﻨﻄ�'ﻖ �'ﺮ ارزشها و فرهنگ اﺳﻼﻣﯽ- اﯾﺮاﻧﯽ در ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻗﻠﻤﺮوهاي ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز ﺟﺎﻣﻌﻪ و ﺟﻠﺐ ﻣﺸﺎرﮐﺖهاي ﻣﺮدﻣﯽ و �'ﻪﮐﺎر�"ﯿﺮي ﻇﺮ�"ﯿﺖهاي�'ﺨﺶ ﺧﺼﻮﺻﯽ در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ را ﻣﻮرد تأﮐﯿﺪ ﻗﺮار داده و ﺧﻮاﺳﺘﺎر ﺷﺪﻧﺪ.

 

با همه اين تفاسير و تكاليف زيست بوم جامعي كه نياز امروز جامعه است شكل نگرفته و ضرورت بازنگري در برنامه‌ها ضروري است. توسعه حاكميت محتوا، اجرايي شدن حاكميت فضاي سايبري، ايجاد مراكز نوآوري محتوا، استفاده حداكثري از ظرفيت مراكز دانشگاهي، تقسيم وظايف راهبردي توسعه صادرات محتوا، توسعه آموزش و فرهنگ‌سازي اجتماعي از حداقل راهبردهاي اوليه در اين فضا است.


در حوزه استفاده حداكثري از ظرفيت شبكه‌هاي اجتماعي بايد نگاه كلان به تثبيت اصول حاكميت و انتقال اعتماد به كاربران در اين فضا باشد. قطعاً اگر ظرفيت‌هاي فني و كاملي به‌وجود آيد كه پاسخگوي نياز كاربران باشد، مي‌تواند سبب افزايش استفاده از ابزارهاي داخلي شود بنابراين بايد با ايجاد كانون‌هاي همكاري و حضور شركت‌هاي پر مخاطب‌تر همچون اپراتورها و بانك‌هاي تجاري و با بهره‌گيري از مكانيسم‌هاي دقيق امنيت، زيست بوم كاملي را براي كاربران ايجاد كرد. قطعاً با دقت بر مسائل فني و نياز كاربران مي‌توان بخش مهمي از اقتصاد مستقيم و وابسته را به اين فضا برگرداند.

منبع: ايران