شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : پنج مورد از بدترين فجايعي كه در سال 2020 در روابط‌عمومي شاهد بوديم
یکشنبه، 14 دی 1399 - 08:30 کد خبر:45924
از سال 2020 به عنوان سال بحران‌ها ياد مي شود. بسياري از شركت ها به خود صدمه زده اند. مانند سالهاي گذشته، مديران اغلب نتوانستند اساسي ترين اصول مديريت بحران و اعتبار را به كار گيرند. در اين قسمت به اشتباهات روابط‌عمومي شركت ها در سال 2020 اشاره شده است:



 

شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| در سالي كه سال بحران‌ها نام گرفت، بزرگترين شركت هاي روابط‌عمومي به خود صدمه زده اند

از سال 2020 به عنوان سال بحران‌ها ياد مي شود. بسياري از شركت ها به خود صدمه زده اند. مانند سالهاي گذشته، مديران اغلب نتوانستند اساسي ترين اصول مديريت بحران و اعتبار را به كار گيرند. در اين قسمت به اشتباهات روابط‌عمومي شركت ها در سال 2020 اشاره شده است:

 

1. AstraZeneca Plc جزئيات نتايج واكسن را منتشر نكرد: وقتي شركت و دانشگاه آكسفورد اولين نتايج مربوط به واكسن كوويد-19 را منتشر كردند، پس از تزريق آزمايشي نيم دوز به داوطلبان، آنها به خطاهايي كه رخ داده بود هيچ اشاره اي نكردند، در نتيجه شايد ظاهرا اين آزمايش موثر و كارآمد به نظر مي رسيد ولي در واقع اينطور نبود، يكي ديگر از دلايلي كه نتايج اين آزمايش را زير سوال مي برد اين بود كه افراد مسن از جامعه آماري آزمايش خارج شده بودند.

 

همانطور كه انتظار مي رفت Astra اعتبارش را از دست داد، همين كار باعث شد اگر شركت بعدا هم بخواهد واكسن ديگري توليد و ارائه كند، ديگر به راحتي به آن اعتماد نكنند. جاي بسي تعجب است كه پس از مدت ها انتظار، اعلاميه اي كه انتظار مي رفت از اين شركت منتشر نشد.


2. تصميم شروين ويليامز براي اخراج اينفلوئنسر خود در تيك تاك: در ماه جولاي، اين شركت توني پيلوسنو، دانشجويي را كه بيش از 1.2 ميليون دنبال كننده در كانال تيك تاك داشت اخراج كرد. پيلوسنو گفت كه شروين ويليامز به او اتهام سرقت زده است، اما در واقع او با تخفيف كارمندي قوطي ها را مي خريد. گمان مي كنم شركت نمي خواسته كارمند اداره اش به روشي كه نتوان آن را كنترل كرد از محصولاتش استفاده كند. هرچه باشد، اين يك حركت كوته بينانه بود. كانال تيك تاك براي برند خود به طور رايگان و با حجم زياد تبليغ مي كند.


درسي كه از اين ماجرا گرفتيم اين است كه شركت ها براي اين كه حداكثر استفاده را از اينفلوئنسرها و اسپانسرها ببرند، نبايد خيلي به آنها سخت بگيرند. قطعا پيلوسنو چيزي را از دست نداد: خيلي زود فرصت هاي شغلي زيادي از طرف رقبايي مثل Behr و Benjamin Moore به او پيشنهاد شد. (او سرانجام تصميم گرفت با رقيب كوچكتري مثل Florida Paints همكاري كند، شايد به اين دليل كه مي خواسته تجربه قبلي تكرار نشود و خيلي زيرنظر شركت نباشد).


شكايت از eBay به خاطر آزار و اذيت زوج خبرنگار، دو كارمند اين شركت سوسك زنده به خانه خبرنگاران مي فرستاند. اگرچه اين اتفاق در سال 2019 رخ داده بود، جزئيات آن در پرونده ماه ژوئن آمده است_ كه بر اعتبار شركت تاثير بدي گذاشته است. شش نفر از كارمندان متهم به دست داشتن در اين نقشه شده اند، آنها در فضاي مجازي با شاهدان ماجرا گفتگو كرده اند.

 

گفته مي شود آنها منتقدان خود را به روش هاي مختلفي از جمله روش هاي غيراخلاقي مورد آزار و اذيت قرار مي دادند. خيلي عجيب است كه گزارش شده است كه مدير ارشد ارتباطات سابق EBay، استيون ويمر، به يك افسر ارشد امنيتي سابق اين شركت گفته است كه مي خواهد كار يكي از خبرنگاران را تمام كند، با اين جمله كه "مي خواهم جنازه اين خبرنگار را ببينم."


به گفته نيويورك تايمز، تيم هاي امنيتي شركت هاي ديگري مثل تسلا و هيولت-پاكارد دست به اقدامات پرخاشگرانه اي زده اند. قطعا اين رفتارها خلاف اصول اخلاقي است. آسيبي كه به وجهه و اعتبار اين شركت ها وارد مي شود مخرب و فاجعه بار است.

 


 


4. در تبليغات تروپيكانا آمده است كه والدين در دوران همه گيري مي توانند مخفيانه الكل مصرف كنند: واضح است كه پاسخ به مشكلات مردم اين نيست كه مخفيانه الكل مصرف كنند، مخصوصا اينكه مصرف الكل در ميان زنان افزايش چشمگيري داشته است. درسي كه از اين ماجرا مي گيريم اين است كه عدم توجه به برندها به معضلات جامعه و انتشار تبليغات نادرست باعث مي شود با واكنش شديد مردم رو به رو شوند. بلكه شايسته است كه برندها براي حل معضلات فرهنگي همدردي و همفكري كنند.


5. ادلمن _ بزرگترين شركت روابط‌عمومي جهان: سه ماه پس از اينكه مدير عامل شركت قول داد هيچ كس اخراج نمي شود، شركت شروع به اخراج و تعديل نيرو كرد. در شرايطي كه هيچ چيز قابل پيش بيني نيست، شركت ها نبايد چنين قول هايي به كارمندان خود بدهند.

 

ريچارد ادلمن مديرعامل شركت با قولي كه داده بود حسن نيت خود را نشان داد. اما اين بدقولي نه تنها بر كارمنداني كه روي قول او حساب كرده بودند و براي آينده خود تصميم گرفته بودند تاثير گذاشت بلكه بر اعتبار خود نيز تاثيرگذار بود. از طرف ديگر اين بدقولي به اعتبار اين شركت نيز صدمه مي زند چرا كه همه جا گفته مي شود مدير عامل شركت به حرفي كه زده پايبند نبوده است.


در نهايت مورد آخر مك كينزي است كه به خاطر همكاري اش با شركت Purdue Pharma شديدا مورد انتقاد قرار گرفته بود و باعث تعجب عده زيادي شده بود. نيويورك تايمز در نوامبر اعلام كرد كه اين شركت با فروش بيشتر اكسي كانتين به رونق بيشتر بازار مواد مخدر كمك كرده است و بعد از آن در رابطه با اسناد مربط به آن بحث كرد. پس از انتشار اين گزارش مك كينزي مجبور به عذرخواهي شد.


اين اتفاق به ما نشان داد كه براي جلوگيري از بدنامي، هر شركت براي هر تصميمي كه مي گيرد بايد به عواقب آن در بلندمدت و تاثيرات آن بر اعتبار شركت توجه كند. بنابراين از همين حالا براي سال 2021 برنامه ريزي كنيد.

 

نويسنده: KARA ALAIMO

مترجم: فرزانه شاهويسي

مرجع انگليسي: www.chicagobusiness.com

مرجع فارسي: شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)

December 31, 2020