شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : دبيركل پانزدهمين جشنواره ملي انتشارت روابط‌عمومي: رويكرد آموزشي وجه غالب جشنواره ملي انتشارات است
پنجشنبه، 4 دی 1399 - 16:30 کد خبر:45836
دبيركل جشنواره ملي انتشارت روابط‌عمومي با بيان اينكه مقايسه آثار روابط‌عمومي‌ها با دوره‌هاي قبل، حاكي از رشد كمي و كيفي در برخي از بخش‌هاست، استمرار و تسري آموزش‌هاي علمي و كاربردي، آموزش‌هاي كارگاهي و كارگاه‌هاي آموزشي نيروي انساني واحدهاي روابط‌عمومي را در رشد و ارتقاي سطح علمي و حرفه‌اي روابط‌عمومي‌ها موثر دانست.


 

شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| دبيركل جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي در جمع مديران و كارشناسان روابط‌عمومي‌هاي حاضر در مراسم اختتاميه پانزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي پيرامون موضوعاتي نظير غلبه وجه آموزشي جشنواره، تقويت بينه علمي و حرفه‌اي روابط‌عمومي‌ها، شيوع بيماري همه‌گير كوويد-19 و تاثيرات آن بر عملكرد روابط‌عمومي‌ها و همچنين پيرامون "سايه‌روشن‌هاي جشنواره پانزدهم" مطالبي عنوان كردند و سپس به تشريح ملاك‌ها و شيوه‌هاي ارزيابي و ارايه توصيه‌هايي براي بهبود و ارتقاي سطح كمي و كيفي فعاليت‌هاي انتشاراتي روابط‌عمومي‌ها پرداخت.


مهدي باقريان ضمن برشمردن ملاك‌ها و شاخص‌هاي ارزيابي آثار روابط‌عمومي‌ها اظهار داشت: شوراي عالي سياستگزاري جشنواره با ارزيابي شاخص‌ها و معيارهاي انتخاب آثار برتر، همه ساله نسبت به باز تعريف شاخص‌ها منطبق با تحولات روز، تلاش مي‌كند تا اهداف و رسالت‌هايي كه انجمن متخصصان از برگزاري جشنواره در پي آن است به شكل موثرتر و عادلانه‌تري محقق شود.


وي در مورد بازنگري محورهاي جشنواره و همچنين بازنگري شاخص‌هاي ارزيابي مطابق با تحولات روز از يك سو و از سوي ديگر با در نظرآوردن مشاركت و پيشنهادهاي دست اندركاران و كارگزاران روابط‌عمومي گفت: در جشنواره شانزدهم شاهد افزوده شدن بخش‌هاي رقابتي ديگري از جمله ارزيابي "تيتر" به عنوان ويترين خبر به پيشنهاد همكاران روابط‌عمومي شركت كننده در جشنواره هستيم كه اين مورد به‌اضافه موارد ديگر در تدوين فراخوان شانزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي كه در سال 1400 برگزار مي‌شود، مطمح‌نظر قرار مي‌گيرد.


دبيركل جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي‌، محتوا را اطلاعات ارايه شده در خصوص هر يك از آثار عنوان كرد و با بيان اينكه محتوا فقط شامل متن نيست اظهار داشت: محتواي خوب شامل متن، تصوير، صوت و ويدئوي مرتبط با هر اثر است و در قالب جذاب توليد و انتشار مي‌يابد.


باقريان مهم‌ترين شاخص‌هاي محتوايي را منطبق با اهداف بخش رقابتي بودن، ميزان پوشش مطالب و بروز بودن، مرتبط بودن محتوا و صحت آن، موردنياز بودن محتواي توليد شده، غني بودن محتواي ارايه شده، خروجي موثر و داراي ارزش افزوده به همراه ارايه كامل مستندات و نمونه‌كارها، برشمرد و در تشريح شاخص‌هاي ديداري و بصري اظهار داشت: شاخص‌هاي ديداري و بصري همان ظاهر و بسته‌بندي يك اثر است و متاسفانه يكي از ضعف‌هاي اصلي ارايه آثار به جشنواره، عدم توجه به بسته‌بندي و ارايه مناسب آثار و ارايه بي‌قاعده محتوا به دبيرخانه جشنواره است كه احيانا منجر به خارج شدن اطلاعات مفيد از ديد داوران مي‌شود.


وي با اشاره به روند بررسي آثار واصل شده به دبيرخانه جشنواره، به فرايند ارزيابي و مراحل آن پرداخت و در اين باره گفت: در مرحله اول، خودارزيابي با گونه‌شناسي آثار توسط روابط‌عمومي‌هاي متقاضي صورت مي‌گيرد و در مرحله دوم با ارايه مشاوره به‌ روابط‌عمومي‌ها شاهد اصلاح و بهبود روند تدوين و ارايه آثار و استانداردسازي در قالب‌هاي مشخص و طبق مقررات جشنواره هستيم و در مرحله سوم پس از ارزيابي اجمالي، سنجش آثار براي ورود به مرحله داوري آغاز مي‌شود.


وي با بيان اينكه در مرحله داوري اوليه، آثار منتخب براي ارزيابي تفصيلي به مرحله بعد مي‌روند و در اين قسمت بخشي از آثار نيز از گردونه رقابت خارج مي‌شوند خاطرنشان ساخت: در مرحله چهارم آثاري كه با توجه به شاخص‌هاي محتوايي و شاخص‌هاي ديداري (الگوي تدوين آثار جشنواره) موفق به ورود به مرحله رقابت اصلي مي‌شوند، براي انتخاب و ارزيابي به داوران مربوطه ارجاع و آثار برگزيده در اختيار كميته داوري متشكل از چهار نفر قرار گرفته و در مرحله پنجم، كميته نهايي داوري، رتبه‌هاي برتر، شايسته‌تقديرها، كارشناسان برتر و حايزه دريافت ديپلم زرين افتخار را بر اساس قوانين و مقررارت جشنواره و امتيازات به‌دست آمده معرفي مي‌كند.

 


 


دبيركل جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي‌ بر ضرورت مستندسازي حرفه‌اي‌تر و نحوه مطلوب ارايه آثار تاكيد كرد و با بيان اينكه در جشنواره پانزدهم رشد كمي و كيفي آثار در برخي از بخش‌ها به چشم مي‌خورد، تصريح كرد: در اين جشنواره بخش‌هاي مهجوري مانند برنامه‌ريزي، تحليل محتوا و پژوهش‌هاي ارتباطي ... وجود دارد كه بعد از 15سال هنوز مورد توجه جدي قرار نگرفته است.


دبيركل جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي در ادامه، نگراني هئيت داوران را از عدم توجه و اهتمام لازم از سوي روابط‌عمومي‌ها براي پياده‌سازي الگوي «كار برنامه‌اي» اعلام كرد و گفت: روابط‌عمومي‌ها بايد زمان مناسبي را به برنامه‌ريزي اختصاص دهند. عملكرد مناسب روابط‌عمومي‌ها در بخش انتشارات مستلزم برنامه‌ريزي خوب است.


وي همچنين گفت: هيئت داوران توجه دست‌اندركاران روابط‌عمومي را به پژوهش كه جوهره واقعي و اصلي فعاليت‌هاي روابط‌عمومي است جلب مي‌كند و خواستار اهتمام بيشتر و افزايش مهارت‌هاي علمي و همچنين استانداردسازي و توسعه ‌رويكردهاي ارتباطي پژوهشي به عرصه‌ها و حوزه‌هاي جديد روابط‌عمومي مي‌باشد.


دبيركل جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي بر ضرورت استمرار برنامه‌هاي آموزشي با توجه به نيازهاي جديد، توجه به بخش "صفحه با خوانندگان" در نشريات داخلي، توسعه رويكردهاي ارتباطي‌پژوهشي و لزوم ارسال آثار به شيوه استاندارد و قاعده‌مند تاكيد كرد و در مورد بخش "صفحه با خوانندگان" گفت: متاسفانه در اين بخش و چند بخش ديگر مانند "برنامه‌ريزي" شاهد انتخاب هيچ اثر شايسته و برتر نبوديم كه البته ضعف در اين بخش به محدوديت‌هاي موجود در سازمان‌ها نيز هم مرتبط است اما به هر دليل فقدان بخشي كه بايد زبان گوياي كاركنان و مخاطبان باشد، فلسفه وجودي نشريات درون‌سازماني را زير سئوال مي‌برد.


باقريان، يكسان‌انگاري نظرسنجي، تحليل محتوا، پژوهش‌هاي ارتباطي و تحقيقاتي سازماني را از نقاط ضعف حوزه تحليل محتوا و پژوهش‌هاي ارتباطي روابط‌عمومي‌ها دانست و ارسال موارد بي‌ربط به عنوان كار پژوهشي منجر به نزول و سقوط جايگاه تحقيق و پژوهش در عرصه هنرهشتم مي‌شود.


وي مهم‌ترين نقاط ضعف آثار ارسالي روابط‌عمومي‌ها در بخش اينفوگرافيك را، عدم توجه به اركان و عناصر اينفوگرافيك، عدم انطباق محتوايي با هويت و چرايي موسسه، عدم توجه به نياز و به‌روز بودن سوژه‌هاي انتخابي و همچنين كپي‌برداري و استفاده از قالب‌هاي آماده برشمرد.


تاثيرات كرونا بر فعاليت روابط‌عمومي‌ها و نقش ارزنده روابط‌عمومي‌ها بويژه در بخش اطلاع‌رساني موثر و موثق، از ديگر محورهاي سخنراني باقريان در مراسم اختتاميه جشنواره پانزدهم بود كه در اين باره گفت: قطعا هر رويدادي، چالش‌هاي ارتباطي جديد و خاص خود را پديد مي‌آورد و يكي از بهترين، مهم‌ترين و درست‌ترين واكنش‌هاي روابط‌عمومي به اين رويدادها و چالش‌ها، اشتراك‌گذاري صحيح اطلاعات در همه ابعاد آن از جمله دانسته‌ها، مجهولات و اقدامات صورت گرفته براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه نجات جان انسان و تقليل آثار سوء آن است.


دبيركل جشنواره در ادامه اشاره خود به موضوع كرونا و بحران اعتماد در بين مخاطبان تاكيد كرد: اگر روابط‌عمومي‌ها حجم زياد اطلاعات را مديريت كنند و اخبار صحيح در اختيار مردم قرار دهند، نقش مهمي در فرآيند اعتمادسازي و جلوگيري از شيوع شايعات ايفا مي‌كنند.


وي تصريح كرد: مديريت حجم زياد اطلاعات به‌شرطي كه شناسايي راه‌كار مناسب را آسان ‌كند، احتمال پيروي مردم از توصيه‌‎هاي بهداشتي را افزايش مي‌‏دهد.


وي با بيان اينكه حجم زياد اطلاعات راجع به يك مسئله، شناسايي راه‌كار مناسب را دشوار مي‌سازد، بر نقش ارزنده و موثر روابط‌عمومي‌ها در كاهش اختلال اجتماعي، اطلاع‌رساني صحيح و اعتمادآفريني در مردم براي رعايت توصيه‌هاي نهادهاي سلامت‌محور و در نهايت كاهش شايعات تاكيد كرد.


دبيركل جشنواره ملي انتشارت روابط‌عمومي، استمرار و تسري آموزش‌هاي علمي و كاربردي، آموزش‌هاي كارگاهي و كارگاه‌هاي آموزشي نيروي انساني واحدهاي روابط‌عمومي را در رشد و ارتقاي سطح علمي و حرفه‌اي روابط‌عمومي‌ها موثر دانست.


باقريان در بخشي از فراز پاياني سخنان خود با تاكيد مجدد بر نقش آموزشي انجمن متخصصان روابط‌عمومي‌ تصريح كرد: همه تلاش‌هاي انجمن متخصصان روابط‌عمومي‌ ايران طي پانزده سال گذشته، معطوف به ارتقاي سطح كيفي توليدات انتشارات روابط‌عمومي‌ها بوده است.


دبيركل جشنواره در پايان با تاكيد مجدد بر استمرار و تسري آموزش‌هاي علمي و كاربردي در اين حوزه، خواستار استفاده بيشتر روابط‌عمومي‌ها از توانمندي‌هاي حرفه‌اي و كارشناسي انجمن متخصصان روابط‌عمومي و خدمات مشاوره‌اي و علمي كارشناسان و استادان حوزه روابط‌عمومي و علوم ارتباطات شد.
 

پانزدهمين جشنواره ملي انتشارت روابط‌عمومي از سوي انجمن متخصصان روابط‌عمومي سوم دي ماه 1399در مركز همايش‌هاي سازمان مديريت صنعتي برگزار شد.