اشاره
شبكه اطلاع رساني روابطعمومي ايران (شارا)-|| پانزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابطعمومي صبح روز چهارشنبه سوم دي ماه 1399 در محل سالن همايشهاي سازمان مديريت صنعتي (سازمان مطالعات و بهرهوري نيروي انساني) برگزار شد.
به گزارش شارا، پانزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابطعمومي در 10بخش ادبيات (مستندسازي - داستانسرايي)، برنامه انتشاراتي، انتشارات اصلي (كتاب - نشريه داخلي - بروشور- ويژه نامه)، هنرهاي تجسمي/ بصري (پوستر - اينفوگرافي - عكس- كاريكاتور)، رسانههاي ديداري و شنيداري (فيلمهاي مستند- تيزر- كليپ- انيميشن- موشنگرافيك- برنامههاي ويديوئي كوتاه)، رسانههاي ديجيتالي (وبسايت- مولتيمديا- شبكهها و رسانههاي اجتماعي)، تبليغات (تبليغات مكتوب شامل تبليغات در مطبوعات و رپرتاژآگهي)، تحليل محتوا (تحليل محتواي رسانههاي درون و برونسازماني)، كارشناس برتر انتشارات روابطعمومي و نحوه ارائه آثار در دو قالب چاپي و الكترونيكي برگزار گرديد.
داوري آثار پانزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابطعمومي را محمود مختاريان، اميرمسعود مظاهري، احمد يحياييايلهاي، حسين امامي، سيدشهاب سيدمحسني، علي فروزفر، قربانعلي تنگشير، مريم سليمي، بهزاد خورشيدي، پرويز آزموده و مهدي باقريان برعهده داشتند.
جشنواره ملي انتشارات روابطعمومي توانسته، 1786 اثر را از روابطعموميها به خود جلب كند.
همچنين در پانزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابطعمومي كه با حضور محمد خدادي معاون امور مطبوعاتي و اطلاعرساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد، به سه روابطعمومي برتر، ديپلم افتخار اعطا شد.
در اين جشنواره علاوه بر اعطاي جوايز روابطعموميها در دو سطح استاني و ملي، از كارشناسان برتر انتشارات روابطعمومي نيز تجليل بعمل آمد.
پانزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابطعمومي با هدف آشنايي با اصول و استانداردهاي نشرالكترونيك و مكتوب در روابطعمومي و ارائه آثار و تجارب موفق، توسعه و ارتقاي سطح توانمنديها و مهارتهاي مديران و كارشناسان روابطعمومي در حوزه فعاليتهاي انتشاراتي و فرهنگسازي مناسب و تكريم و معرفي نخبگان و الگوهاي برتر در حوزه انتشارات برگزار گرديد.
معاون مطبوعاتي و اطلاعرساني وزارت فرهنگ: روابطعموميها بايد اطلاعات متمايز و متفاوتي بر اساس تقاضاي مخاطبان خود ارائه كنند
معاون مطبوعاتي و اطلاعرساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در پانزدهمين جشنواره ملي انتشارت روابطعمومي كه با رعايت پروتكلهاي بهداشتي و حضور جمع محدودي از مديران و كارشناسان روابطعموميهاي دستگاههاي اجرايي برگزار شد، بر لزوم تغيير نگاه و كاركرد امروز روابطعموميها به سمت پاسخگويي به نياز مخاطبان تاكيد كرد.
محمد خدادي در اين مراسم با اشاره به اهميت و شناخت نيازهاي مخاطبان دستگاه هاي اجرايي گفت: مخاطب امروز به آن روابطعمومي و رسانه گرايش پيدا خواهد كرد كه بتواند از طريق آن نيازهاي و خواسته هاي اطلاعاتي و فرهنگي اش را تامين كند.
وي افزود: دوران انحصار اطلاعات پايان يافته و انتخاب اطلاعات توسط مخاطبان جايگزين آن شده و در اين شرايط روابطعموميها بايد اطلاعات متمايز و متفاوتي بر اساس تقاضاي مخاطبان خود ارائه كنند كه مزيت انتخاب شدن توسط مخاطبان سازمان را داشته باشد.
وي تصريح كرد: شرايط امروز شبيه هيچ زمان ديگري نيست و ربطي به گذشته ندارد و اين تغييرات را بايد به عنوان يك باور بپذيريم.
معاون مطبوعاتي و اطلاعرساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به نقش مهم ارتباط بين رسانهها و روابطعموميها در شرايط كنوني گفت: بزرگترين اشتباه روابطعموميها زماني بود كه در جايگاه رسانه قرار گرفتند و با ايجاد وب سايت هاي خبري درون سازماني، ارتباطات شان با رسانه ها محدود شد، در حالي كه روابطعمومي بايد بستر ارتباطي ايجاد كنند و با واكاوي نظرات مخاطبان و انتقال به مديران سازمان در جهت پاسخگويي به نياز آنها تلاش نمايد.
وي افزود: ما با بحران "دانش، مهارت و صنعت" مواجه هستيم و در اين شرايط ماهيت روابطعمومي در سازمان ها به عنوان حلقه عمليات بايد تغيير كند و نياز به ارتباطات موثرتر با ذينفعان سازمان بيش از هر زمان ديگري حس مي شود و اين موضوع نيز به فعاليت و ارتباط رسانه اي موثر نياز دارد، چرا كه هر كارگزاري اگر فعاليت رسانه اي نداشته باشد به ناچار حذف خواهد شد.
خدادي اضافه كرد: در شرايط كنوني كاركردهاي تبليغاتي روابطعموميها بايد به كاركرد تبييني تغيير يافته و نقش شراكتي در اداره امور مختلف سازمان در رابطه با مخاطبان در نظر گرفته شود.
وي افزود: فرماندهي جريان توليد محتوا بايد توسط روابطعموميها انجام شود و در اين ميان نقش شبكه هاي اجتماعي بسيار پر رنگ است. بنابراين در چين فضايي نبايد شبكه هاي اجتماعي به عنوان رقيب رسانه و روابطعمومي قلمداد شوند.
رييس انجمن متخصصان روابطعمومي: در عصر كرونا شاهد پيشتازي ارتباطات ديجيتال در روابطعموميها هستيم
رييس انجمن متخصصان روابطعمومي نيز در اين مراسم به نقش و جايگاه انتشارات در عصر ديجيتال اشاره كرد و گفت: در عصر كرونا شاهد پيشتازي ارتباطات ديجيتال در روابطعموميها بوده و هستيم.
دكتر حسين امامي با اشاره به تاثيرات مهم شرايط كرونا بر فعاليت هاي روابطعموميها گفت: كاهش تعاملات اجتماعي، استفاده بيشتر از تكنولوژي به نحوي كه بر اساس تحقيقات انجام شده، سرانه مطالعه به خصوص كتاب هاي صوتي 60 درصد افزايش داشته و كاهش تبليغات در رسانه هاي چاپي و افزايش چشمگير تبليغات در رسانه هاي اجتماعي از جمله موارد قابل ذكر است.
رييس انجمن متخصصان روابطعمومي كاركرد نشر موبايلي و آينده نگري در روابطعموميها را مهم دانست و افزود: با توجه به كمرنگ شدن ارتباطات چهره به چهره شاهد هستيم كه نقش كلام در رسانه هاي اجتماعي پررنگ تر شده و انتشار پادكستها و استفاده از قابليت شبكه هاي اجتماعي مي تواند به رويكرد موثر اطلاعرساني روابطعموميها كمك شاياني نمايد.
دكتر امامي با اشاره به اقدامات انجمن متخصصان روابطعمومي براي مقابله با كرونا گفت: اين انجمن با تهيه گزارش هاي تحليلي و همچنين توصيه نامه هاي آموزشي، راهكارهايي را براي روابطعموميها جهت مقابله با كرونا ارائه داده است.
وي در پايان از معاونت مطبوعاتي و اطلاعرساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تقاضا كرد نسبت به رتبه بندي سايت هاي متعدد خبري براي تسهيل كار روابطعموميها اقدام نمايند.
دبيركل جشنواره ملي انتشارات روابطعمومي: جشنواره ملي انتشارات از اقدامات بسيار تاثيرگذار انجمن متخصصان روابطعمومي است
دبيركل جشنواره ملي انتشارات روابطعمومي طي سخناني از غلبه وجه آموزشي و تسري اهدافي همچون تقويت بينه علمي و حرفهاي روابطعموميها با برگزاري جشنواره ملي انتشارات خبر داد و ضمن برشمردن ملاكها و شاخصهاي ارزيابي آثار روابطعموميها اظهار داشت: شوراي عالي سياستگزاري جشنواره با ارزيابي شاخصها و معيارهاي انتخاب آثار برتر، همه ساله نسبت به باز تعريف شاخصها منطبق با تحولات رو به گسترش حوزه ارتباطات و فناوريهاي اطلاعات، تلاش ميكند تا اهداف و رسالتهايي كه انجمن متخصصان از برگزاري جشنواره در پي آن است به شكل موثر و عادلانهتري محقق شود.
مهدي باقريان با اشاره به اهميت شاخصهاي ديداري و بصري در تدوين آثار گفت: شاخصهاي ديداري و بصري، همان ظاهر و بستهبندي يك اثر است. متاسفانه يكي از ضعفهاي اصلي ارايه آثار به جشنواره، عدم توجه به بستهبندي و ارايه مناسب آثار است. ارايه بيقاعده محتوا و خارج از مقررات به دبيرخانه جشنواره ميتواند به خارج شدن اطلاعات مهم از ديد داوران منجر شود.
باقريان اظهار داشت: در اين جشنواره بخشهاي مهجوري مانند برنامهريزي، تحليل محتوا و پژوهشهاي ارتباطي وجود دارد كه بعد از 15سال هنوز در مدار اصلي خود قرار نگرفته است.
دبيركل جشنواره ملي انتشارات روابطعمومي در ادامه، نگراني هئيت داوران را از عدم توجه و اهتمام لازم از سوي روابطعموميها براي پيادهسازي الگوي «كار برنامهاي» اعلام كرد و گفت: روابطعموميها بايد زمان مناسبي را به برنامهريزي اختصاص دهند. عملكرد مناسب روابطعموميها در بخش انتشارات مستلزم برنامهريزي خوب است.
وي همچنين گفت: هيئت داوران توجه دستاندركاران روابطعمومي را به پژوهش كه جوهره واقعي و اصلي فعاليتهاي روابطعمومي است جلب ميكند و خواستار اهتمام بيشتر و افزايش مهارتهاي علمي و همچنين استانداردسازي و توسعه رويكردهاي ارتباطي پژوهشي به عرصهها و حوزههاي جديد ميباشد.
دبيركل جشنواره در ادامه به موضوع كرونا و بحران اعتماد در بين مخاطبان اشاره داشت كه اگر روابطعموميها حجم زياد اطلاعات را مديريت كنند و اخبار صحيح در اختيار مردم قرار دهند، نقش مهمي در فرآيند اعتمادسازي و از رونق انداختن بازار شايعات در بين مخاطبان ايفا ميكنند.
وي تصريح كرد: مديريت حجم زياد اطلاعات بهشرطي كه شناسايي راهكار مناسب را آسان كند، احتمال پيروي مردم از توصيههاي بهداشتي را افزايش ميدهد.
باقريان در فراز پاياني سخنان خود با تاكيد مجدد بر نقش آموزشي انجمن متخصصان روابطعمومي تصريح كرد: همه تلاشهاي انجمن متخصصان روابطعمومي ايران طي پانزده سال گذشته، معطوف به ارتقاي سطح كيفي توليدات انتشارات روابطعموميها بوده است.
دبيركل جشنواره در پايان با تاكيد بر استمرار و تسري آموزشهاي علمي و كاربردي در اين حوزه، خواستار استفاده بيشتر روابطعموميها از توانمنديهاي حرفهاي و كارشناسي انجمن متخصصان روابطعمومي و خدمات مشاورهاي و علمي كارشناسان و استادان حوزه علوم ارتباطات شد.
در بخش پاياني اين مراسم، از برترين روابطعموميهاي حوزه فعاليتهاي انتشارتي در33 شاخه تجليل شد.