اشاره
كتاب جديدي كه اين هفته منتشر شد، ريشه هاي اقناع دولت مدرن را در آژانس مربوط به جنگ جهاني اول كه توسط دولت وودرو ويلسون در سال 1917 تأسيس شد، بررسي مي كند. اين كميته، كميته اطلاعات عمومي ناميده مي شد.
جان ماكسول هميلتون، استاد دانشكده ارتباطات جمعي Manship در دانشگاه ايالتي لوئيزيانا، چهارشنبه كتاب جديدي با عنوان "دستكاري توده ها: وودرو ويلسون و تولد تبليغات آمريكايي" منتشر كرده است.
ديويد برانكاچيو، مجري برنامه Marketplace Morning Report" " با هميلتون در اين باره صحبت كرد و متن زير متن ويرايش شده مكالمه آنهاست.
ديويد برانكاچيو: كميته اطلاعات عمومي، رئيس جمهور [وودرو] ويلسون تاسيس آن را تصويب كرد تا در جنگ جهاني اول چه كاري انجام دهد؟
جان ماكسول هميلتون: خوب، اساساً براي عقب نماندن ايالات متحده از جنگ، كارهاي زيادي هم از نظر عاطفي، و هم از راه هاي عملي، مانند خريد اوراق قرضه جنگ، ثبت نام در ارتش و گاهي اوقات موارد اساسي مانند ارسال دوربين شكاري انجام شد تا اطمينان حاصل كنند كه نيروي دريايي به اندازه كافي تجهيزات در كشتي هاي خود دارند و آماده هستند.
برانكاچيو: من تصور مي كنم اكنون در يك دموكراسي، دولت قرار است با مردم ارتباط برقرار كند و اجازه دهد تا در مورد ايده ها بحث شود. اين دقيقاً همان چيزي نيست كه ما در مورد آن صحبت مي كنيم.
هميلتون: خوب، انصافاً، كميته اطلاعات عمومي (CPI) متشكل از چند روزنامه نگار مترقي و مربي و ساير اعضا بود. اما در نهايت همان كاري انجام شد كه مبلغين اغلب انجام مي دهند، كه موازي كاري است و تصميم مي گيرد ميانبرها را انتخاب كند نه دموكراسي و اين همان كاري است كه CPI انجام داد. اين كميته متشكل از سازمان هاي صوري بود، به نشريات يارانه مي داد اما نگفت كه چنين كاري كرده است و اين روند ادامه دارد.
برانكاچيو: و مي دانيد كه برخي از آنچه توليد كرد، به معناي عيني واقعاً درست نبود.
هميلتون: آنها گاهي اوقات حقيقت را نمي گفتند. بيشتر آنها فقط گرايش يك طرفه داشتند. آنها يك طرف ماجرا را تعريف كردند. همچنين از تكنيك هايي براي خفه كردن گفتار استفاده كردند كه ناخوشايند بود. بنابراين امروز، ما از كلمه "اخبار جعلي" استفاده مي كنيم، كه اتفاقاً كلمه جديدي نيست.
در سال 1912 كتابي به نام "اخبار جعلي" وجود داشته است. اما ما امروز از كلمه "اخبار جعلي" استفاده مي كنيم، با اين تفاوت كه در آن روزها آنها از كلمه "تحريف " استفاده مي كردند. جورج كريل رئيس كميته اطلاعات عمومي بود و به نظر مي رسيد كه به جاي اينكه اطلاعات را شفاف ارائه دهد، اطلاعات را تحريف مي كرد.
برانكاچيو: و اين كميته در جنگ جهاني اول به اين ترتيب كار مي كرد. عالي كار كرد منظورم اين است كه اقناع جمعي موثر است.
هميلتون: بله، و، مي دانيد، آغاز تبليغات مدرن آمريكايي، روابط عمومي و همه اينها با كميته اطلاعات عمومي آغاز مي شود، كه باعث افزايش چشمگير تبليغات شد و، همانطور كه مي گويم، بعضي از آنها خوب بود. به عنوان مثال، تبليغات خدمات عمومي كه امروز داريم، حاصل كميته اطلاعات عمومي است. از طرف ديگر، هر زمان كسي دولت ويلسون را به چالش مي كشد، CPI آن را دشمن مي خواند، به اين ترتيب هر كس كه مخالف دولت باشد، وطن فروش است.
برانكاچيو: اكنون، در اين دنياي مدرن، اين روزها، متخصصان اطلاعات عمومي و هر كس كه در اين حوزه فعاليت كند از دولت حقوق مي گيرد. تعداد آنها به حدي زياد است كه حتي نمي توان آنها را شمارد؟
هميلتون: آنها حتي نمي توانستند اين كار را انجام دهند. مدتي قبل يك تحقيق GAO انجام شد، آنها 5000 نفر را يافتند كه در آژانس هاي امور عمومي فعاليت مي كردند. اما مسئله اين است كه اين افراد انواع مختلفي از عناوين را دارند. فقط اين مورد را در نظر بگيريد: دولت اوباما سعي كرد تعداد وب سايت هاي فدرال موجود را بشمارد و 24000 وب سايت وجود داشت. خوب، همه آنها بايد توسط كسي، و معمولا توسط گروهي، بيش از يك نفر اداره شوند و بنابراين، ما واقعاً درك درستي از ميزان ارائه اطلاعات توسط دولت نداريم. اكثر آنها گرايش يك طرفه دارند.
برانكاچيو: آيا فكر مي كنيد اكنون در سال 2020 مردم از نظر سواد رسانه اي پيچيده تر شده اند؟ و آيا وقتي دولت صحبت مي كند، ممكن است به دنبال تحول تبليغات باشيد؟
هميلتون: مي دانيد، اين سوال سختي است. شما گاهي فكر مي كنيد كه مردم بايد سواد رسانه اي بيشتري داشته باشند و با اين وجود تمام اطلاعات نادرستي را كه مردم براي يكديگر بازتوييت مي كنند، مشاهده مي كنيد و بسياري از مشكلات اطلاعات دولت اين است كه سخت است مرز بين اطلاعات مفيد و اطلاعات مضر را پيدا كرد و بايد كاملاً هوشيار باشيد تا حقيقت موضوع را دنبال كنيد.
و اين هميشه فقط درمورد نگفتن حقيقت نيست. اين كار مي تواند به سادگي هزينه اي باشد كه پرزيدنت اوباما 700 ميليون دلار براي انجام يك حمله برق آسا براي اوباماكر هزينه كرد. اكنون، ممكن است اوباماكر را دوست داشته باشيد، اما آيا دولت اوباما بايد از ابزار دولتي استفاده مي كرد تا مفهوم اوباماكر را توضيح دهد، يا اين هزينه را صرف كمپين روابط عمومي مي كرد؟
در واقع، براي استفاده از پول ماليات دهندگان، آنها را وادار مي كند تا ديدگاه خود را تغيير دهند و مشكل اينجاست. يك نفر مي خواهد بداند اين پول ها دقيقا از كجا مي آيند، صرف چه چيزي مي شوند. اين طور فكر كنيد كه: وزارت دادگستري هيچ كس را به دليل نقض قوانين محدودي كه در زمينه استفاده از تبليغات وجود دارد تحت پيگرد قرار نداده است. در كل تاريخ كشور هرگز چنين اتفاقي نمي افتد. به اين دليل كه رئيس جمهور اساساً از اين نظر مراقب رفتارش هست.
برانكاچيو: و جك كتابي تاريخي درباره رياست جمهوري ويلسون نوشته است و قسمت هايي از آن، پاره هايي از اخبار امروز است. منظورم اين است كه دولت در بخش خدمات بهداشتي و انساني كمپين تبليغاتي راه انداخته است و از همه بازيگران و سلبريتي ها دعوت كرده كه به آنها بگويد شايد كرونا بد باشد ولي آنقدرها هم بد نيست.
هميلتون: درست است كه 300 ميليون دلار براي آن هزينه شده است. اما اين طور فكر كنيد كه: همه كارهايي كه CPI انجام مي داده، امروز هم مشاهده مي شود. به عنوان مثال، رسانه هاي اجتماعي را در نظر بگيريد. شما به اخبار رسانه هاي اجتماعي خود، هرچه كه هستيد نگاه مي كنيد و ناگهان اخبار ديگري را هم مي بينيد كه انتظارش را نداشتيد.
CPI نيز در جنگ جهاني اول، برنامه اي به نام مردان چهار دقيقه اي توليد كردند كه هنگام اجراي تئاتر، دولت فدرال از آنها خواسته بود چند دقيقه برنامه را متوقف كنند تا در مورد موضوعي صحبت كنند. اين كار فعاليتي محلي محسوب مي شد زيرا افراد محلي اين كار را انجام دادند. درست مثل شبكه هاي اجتماعي، شما در سالن تئاتر نشستيد و ناگهان شخصي پيامي را مي گويد كه دولت از او خواسته است.
برانكاچيو: و امروزه هزاران نفر از اين مردان چهار دقيقه اي هستند كه برنامه هاي تئاتر را متوقف مي كنند.
هميلتون: هفتاد و پنج هزار
برانكاچيو: و به نظر مي رسد در يك سطح هستند.
هميلتون: مسلما همين طور است و كاري كه CPI انجام داد، همه گير بود. يك پوستر جالب در مورد صليب سرخ به نام پوستر بزرگترين مادر طراحي شده بود. CPI به جمع آوري و توزيع آن كمك كرد و رئيس بخش تبليغات CPI، يك بار نامه اي به CPI نوشت و گفت: "جالب است كه پوستر بزرگترين مادر را در ورودي شهرها در چمنزارها، شهرهايي كه به سختي يك تمبر پستي يافت مي شود، در زمين هاي خشك، همه جا مي بينيد." پيام هاي CPI همه جا بودند.
برانكاچيو: اكنون به اين كمپين تبليغاتي بهداشت و خدمات انساني برگرديم كه با مشكلاتي روبرو شد. سرانجام در جذب بازيگران و سلبريتي ها در ليست A با مشكل روبرو بود و ظاهراً 300 ميليون دلاري كه گفتيد از بودجه CDC بود؟
هميلتون: درست است و ديگر بودجه اي به آن اختصاص داده نشده است. يعني بودجه اي به طور خاص براي اين كار در نظر گرفته نشده است و اين يك مشكل است. و اتفاقاً، براي CPI نيز همين مشكل بود. فكر مي كنم متوجه شديد كه CPI خلاف قانون اساسي بود. اين كميته توسط ويلسون، بدون تأييد كنگره تاسيس شده است و او هزينه ها را از بودجه جنگ پرداخت كرد كه حتي نيازي به بررسي توسط كنگره نداشت. به تعبيري، اين ويژگي تمام تبليغات آمريكايي است كه گفته مي شود خارج از كنترل است.
نويسنده: David Brancaccio and Candace Manriquez Wrenn
مرجع انگليسي: www.marketplace.org
مرجع فارسي: شبكه اطلاع رساني روابطعمومي ايران (شارا)
Oct 21, 2020