شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : گوگل و فيسبوك: تهديدي براي بقاي رسانه‌هاي خبري
یکشنبه، 9 آذر 1399 - 23:51 کد خبر:45574
در اين گزارش كه كارگروه ارتباطات و امور ديجيتالي مجلس اعيان منتشر كرده است، در مورد نامتوازني بنيادي قدرت در بين ناشران اخبار و بسترهاي رسانه‌اي مثل گوگل و فيسبوك هشدار داده‌ و گوشزد كرده‌اند كه اگر اقدامي صورت نگيرد، «موجوديت» روزنامه‌نگاري «به خطر مي‌افتد.»




 شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| طبق گزارش جديد مجلس اعيان بريتانيا، نابساماني بازار تبليغات مجازي، سازمان‌هاي خبري را رو به نابودي مي‌برد و دولت بايد كاري بكند.
 
 به گزارش شارا به نقل از اينديپندنت، در اين گزارش كه كارگروه ارتباطات و امور ديجيتالي مجلس اعيان منتشر كرده است، در مورد نامتوازني بنيادي قدرت در بين ناشران اخبار و بسترهاي رسانه‌اي مثل گوگل و فيسبوك هشدار داده‌ و گوشزد كرده‌اند كه اگر اقدامي صورت نگيرد، «موجوديت» روزنامه‌نگاري «به خطر مي‌افتد.»
 
 در اين گزارش با مطرح كردن اين مشكل، به تفصيل شرح داده شده است كه چگونه ناشران خبر ناچارند به طرز فزاينده‌اي به درآمدهاي مجازي متكي باشند. البته در اين گزارش گوشزد شده است كه بسترهاي رسانه‌اي مثل گوگل و
فيسبوك بي‌آن‌كه پولي بابت حق انتقال محتواهاي خبري ب‍پردازند، در كنار سازمان‌هاي خبري از تبليغات سود مي‌برند.
 
 به گزارش «پي‌اي مديا»، لرد گيلبرت پانتگ، رئيس كارگروه ارتباطات و امور ديجيتالي، مي‌گويد: «تبليغات مجازي براي موفقيت ناشران خبر اهميت حياتي دارد، اما نبودِ توازن قدرت بين آنها و بسترهاي رسانه‌اي مثل فيسبوك و گوگل بنيادي است و اين بسترهاي رسانه‌اي به علت سيطره خردكننده‌اي كه بر بازار دارند، شرايط استفاده از محتواهاي خبري را به ناشران تحميل مي‌كنند و حتي مشخص مي‌كنند كه بابت چنين استفاده‌اي چقدر بپردازند، يا اصلا مبلغي نپردازند.»
 
 آقاي گيلبرت مي‌گويد: «نياز ناشران خبر به بسترهاي رسانه‌اي خيلي بيشتر از نياز آنها به ناشران خبر است و نابساماني بازار تبليغات مجازي، به زيان ناشران خبر است.»
 
 وي تاكيد مي‌كند كه اعضاي اين گروه خواهان «اقدام سريع» دولت «براي رفع اين معضل» از طريق تشكيل واحد بازارهاي ديجيتالي (دمو) هستند كه در گزارش مارس ۲۰۱۹ فورمن پيشنهاد داده‌اند. طبق آن پيشنهاد، واحد بازارهاي ديجيتالي به نمايندگي از مرجع رقابت و بازار (سي‌ام‌اي) يا آفكام عمل خواهد كرد، يا با ايفاي نقش مستقلي اين دو نهاد را به هم ارتباط خواهد داد.
 
 وظيفه اين واحد، تنظيم ضوابط كار در بازارهاي ديجيتالي خواهد بود.
 
 آقاي گيلبرت مي‌گويد هر گونه تاخير در تشكيل دادن اين واحد، اثر تعيين‌كننده‌اي در سرنوشت صنعت روزنامه‌نگاري دارد. او ادامه مي‌دهد: «به تعويق انداختن اين كار تا سال ۲۰۲۲ يا بعد از آن پذيرفتني نيست و صنعت خبر نمي‌تواند اين همه مدت در انتظار بماند.»
 
 توصيه دست‌اندركاران صنعت خبر نيز اين است كه براي وادار كردن بسترهاي رسانه‌اي به پرداخت هزينه بابت دسترسي به محتواهاي خبري، بايد مقررات اجباري دادوستد اخبار تنظيم شود.
 
 در بيانيه‌اي كه ميچله استنيستريت، دبيركل اتحاديه ملي خبرنگاران (نوج) در اختيار پي‌اي گذاشته، آمده است: «در كارگروه ارتباطات و امور ديجيتالي مجلس اعيان به درستي به لزوم حساب پس دادن غول‌هاي فناوري بابت سيطره بر صنعت رسانه و رقابت نامنصفانه براي به دست آوردن درآمدهاي تبليغاتي پرداخته‌اند.»
 
 وي تاكيد مي‌كند: «خيلي محكمتر هم مي‌توان برخورد كرد.» او ادامه مي‌دهد: «با تعيين ماليات براي غول‌هاي رسانه‌اي، مي‌توان از نوآوري و تكثر حمايت كرد و به بيرون آمدن اين صنعت از بحران ناشي از همه‌گيري كرونا و حركت به سوي بهداشت بيشتر ياري رساند.»
 
 خانم استنيستريت مي‌گويد: «براي افزايش تكثر رسانه‌اي، تقويت خبرنگاري مدافع منافع عمومي و بازسازي الگوي رسانه‌اي درهم‌شكسته كنوني، نهادي راهبردي‌تر مثل بنياد خبرنگاري لازم است.»