شارا- در 5 دهه اخير، رسانه و تاثير آن بر جامعه به طرز فزاينده اي با پيشرفت تكنولوژي افزايش يافته است. در ابتدا تلگراف و اداره هاي پست بودند، سپس راديو، روزنامه ها، مجلات، تلويزيون و حالا اينترنت و رسانه هاي جديد كه شامل رايانه هاي جيبي، موبايل و . . . است. رسانه تاثيرات مثبت و منفي دارد، كه ما به عنوان يك فرد مسئول بايد آنها را بشناسيم.
به گزارش شارا به نقل از پيشگيري نوين، قبل از بحث پيرامون تاثير رسانه بر جامعه، لازم است سه عملكرد اساسي رسانه را تشريح كنيم؛رسانه ها اخبار/اطلاعات، سرگرمي و آموزش را ارائه مي دهند. اولين كاركرد رسانه ارائه اخبار و اطلاعات به عموم است، كه اين دليل آن است كه چرا گاهي عصر حاضر عصر اطلاعات ناميده مي شود. مردم براي دلايل متعددي به اخبار/اطلاعات نياز دارند، از طرفي مي تواند سبب معاشرت شود و از طرفي ديگر براي سوق دهي اذهان عمومي به كاربرده مي شود. سرگرمي يكي ديگر از كاربردهاي رسانه است كه بيشتر به خاطر مشغول كردن اذهان عمومي در اين دوره محيا است. آگاهي مردم از حقوق شان، تعهدات اخلاقي، اجتماعي و مذهبي كاربرد مهم ديگري از رسانه است كه نيازي به تاكيد ندارد.
در عصر حاضر جهاني شدن، اكثريت مردم جامعه به اطلاعات و ارتباطات براي به روز بودن و انجام فعاليت هاي روزانه مثل كار، سرگرمي، مراقبت هاي بهداشتي، آموزش، اجتماعي شدن، سفر كردن و هر كار ديگري كه بايد انجام دهيم، وابسته هستند. يك شهروند عادي شهري وقتي صبح از خواب بيدار مي شود اخبار تلويزيون و روزنامه ها را بررسي مي كند، به محل كار خود مي رود، چند تماس تلفني برقرار مي كند، با خانواده خود براي يك وعده غذايي بيرون مي رود و بر اساس اطلاعاتي كه از همكاران، تلويزيون، فاميل، گزارش هاي اقتصادي و غيره دريافت مي كند،تصميمش را اتخاذ مي كند. ما بايد از اين واقعيت آگاه باشيم كه اكثر تصميمات، اعتقادات و ارزش هاي ما بر اساس پيش فرض ها و تجربه ما از حقايق است. در محل كار معمولا ما مي دانيم بر اساس دانش و تجربه، چه كاري را بايد انجام دهيم، اگرچه در زندگي روزمره مان و كارهاي خانه بيشتر به رسانه ها و در جريان اخبار قرار گرفتن و اينكه چه چيزهايي اهميت دارند و بايد از آنها آگاهي داشته باشيم، مشغول هستيم.
ما اعتمادمان را در اختيار رسانه به عنوان يك قدرت قرار داده ايم كه اخبار، سرگرمي و آموزش را در اختيار ما قرار مي دهد. اگرچه تاثير رسانه ها بر فرزندان، نوجوانان و جامعه ما آنقدر زياد است كه بايد با چگونگي آن آشنا شويم. رسانه ها از طريق تبليغات آنچه عرضه مي كنند و ما هر لحظه در جريان آنها قرار مي گيريم، ميليون ها دلار سرمايه كسب مي كنند. ما آنچه را كه از طريق رسانه به ما گفته مي شود مي خريم. پس از مشاهده هزاران تبليغ آنچه خريد مي كنيم بر اساس آنچه در تلويزيون، روزنامه ها و مجلات ديده ايم، انتخاب مي شود. اينها تاثيرات رسانه است به خصوص در نوجوانان، آنها هر آنچه در تلويزيون مي بينند مي خرند، و بر اساس تبليغات و مُد هاي روز كه در رسانه به نمايش گذاشته مي شود خريد مي كنند.
آثار مثبت و منفي ناشي از كمپين هاي تبليغاتي رسانه ها بر روي جوانان جامعه ما وجود دارد. براي مثال از آثار مثبت، اگر مسابقه آموزشي نشان داده شود كه بين دوستان شما و در جامعه محبوبيت به دست آورد، شما به وسيله تماشاي اين مسابقات بيشتر تحريك و به انجام فعاليت وا داشته خواهيد شد. اين فعاليت ها براي جامعه مفيد هستند و فعاليت هاي ادبي را بين جوانان ارتقاء مي دهند. اگرچه از آثار منفي مي توان به حمل سلاح و مهمات توسط ستاره مشهور سينما در فيلم ها و تاثير آن بر جوانان اشاره كرد، كه اين امر سبب نوعي تقليد و الگوبرداري و تاثير پذيري در نوجوانان در زندگي واقعي شان خواهد شد. اغلب هنگامي كه تلويزيون و يا يك فيلم اكشن تماشا مي كنيم، تصاوير خشونت آميز و صحنه آسيب ديدن مردم توسط يكديگر را مي بينيم. مشكلي كه در اين زمينه وجود دارد آن است كه ديدن اين صحنه ها بارها و بارها توسط فرزندان ما مي تواند آسيب زا باشد. فرزندان ما كه شخصيت و باورهايشان در حال شكل گيري است ممكن است با ديدن اين صحنه ها پرخاشگر شوند و يا قدرت تفكيك بين واقعيت و تخيل را از دست بدهند. مشكل ديگر آن است كه جنگ واقعي توسط رسانه ها به عنوان سرگرمي نمايش داده مي شود، ما بايد به فرزندان و نوجوانان خود بياموزيم كه جنگ واقعي يك سرگرمي نيست و برد و باخت در آن مثل برد و باخت در يك بازي ويدئويي نيست، بلكه در جنگ واقعي همه بازنده هستند.
نوجوانان و جوانان در دوره اي از زندگي هستند كه مي خواهند توسط هم سن و سالان خود پذيرفته شوند و به نوعي ديده شوند، دوست دارند موفق باشند و دوست داشته شوند. رسانه نماي ايده آلي از يك مرد و يا زن با تمام عناصر موفقيت را به تصوير مي كشد كه شما آنرا در فيلم هاي تلوزيوني تماشا مي كنيد. اين يك روش ناخود آگاه است كه رسانه شما را وادار مي كند براي رسيدن به موفقيت و شخصيت ايده ال تلوزيوني از مارك و محصول خاصي خريداري نماييد. تاثير منفي ديگر بر نوجوانان، مخصوصا در امريكا كه در سال هاي اخير چشمگير شده است، معضل چاقي است. ميليون ها نفر در امريكا با چاقي دست و پنجه نرم مي كنند، اما همزمان در معرض هزاران تبليغ و محصول نادرست قرار مي گيرند در حالي كه تصوير شخصيت ايده ال به آنها مي گويد كه لاغر و سالم باشند.
رسانه تاثير بسزايي بر شكل گيري اذهان عمومي يك جامعه دارد. رسانه مي تواند بر اساس اينكه چه محصولي را ارائه مي دهد، اذهان عمومي را شكل داده و جهت دهي كند. براي مثال رسانه هاي پاكستان، با پخش برنامه تلوزيوني كه در آن يك زن توسط طالبان ربوده شده و مورد آزار و اذيت قرارگرفته است، اذهان عمومي را عليه طالبان شكل مي دهد. قبل از آن اذهان عمومي در باره اقدام ارتش عليه طالبان طوري نبود كه بعد از پخش مكرر اين برنامه تلوزيوني مردم به اقدام دولت عليه طالبان علاقه مند شدند.