شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : 5 راه براي كمك به متخصصان روابط‌عمومي
یکشنبه، 18 آبان 1399 - 11:06 کد خبر:45299
ما به عنوان متخصصان روابط‌عمومي، گزافه‌پردازي را خوب مي‌دانيم. در واقع بخشي از شغل ما اين است. گاهي اوقات همين حس باعث مي‌شود به ابزارها و تكنولوژي شك مي‌كنيم كه يحتمل موضوع مهم‌تر و بزرگ‌تري وجود دارد.



 

شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| ما به عنوان متخصصان روابط‌عمومي، گزافه‌پردازي را خوب مي‌دانيم. در واقع بخشي از شغل ما اين است. گاهي اوقات همين حس باعث مي‌شود به ابزارها و تكنولوژي شك مي‌كنيم كه يحتمل موضوع مهم‌تر و بزرگ‌تري وجود دارد.


ابزارهاي هوش مصنوعي مثالي از اين گزافه‌پردازي‌هاست. در سال‌هاي اخير ادعاهاي بي‌شماري مطرح شد كه هوش مصنوعي بازاريابي را متحول كرده است، اما مي‌بيني كه تاثير محسوس كمي بر كارهاي روزمره ما داشته است. برخي نگران قسمت سياه هوش مصنوعي هستند كه مي‌تواند به خرابي و فاجعه در صنعت روابط‌عمومي بيانجامد.


گفته مي‌شود ابزارهاي هوش مصنوعي زيادي در صنعت روابط‌عمومي وجود دارد. هر چند اين فناوري هنوز جديد است، بعضي از آنها مزاياي واقعي را نيز دارند كه به برخي از آنها مي‌پردازيم.

1. كمپين‌هاي داده محور


يكي از روش‌هاي اوليه كه هوش مصنوعي به متخصصان روابط‌عمومي كمك مي‌كند تشكيل كمپين‌هاي بازاريابي است. كمپين‌هاي روابط‌عمومي امروزه از طريق ايميل، وب‌سايت يا ساير رسانه‌هاي اجتماعي داده‌هاي زيادي فراهم مي‌كنند كه يك فرد در مدت زماني طولاني اين اطلاعات را فراهم مي‌كند.


هر چه ميانگين زماني كه صرف رسانه‌هاي اجتماعي بيشتر شود، اين مشكل شديدتر مي‌شود، چرا كه ديجيتال روشي استاندارد است كه از اين طريق مشتريان مي‌توانند با برند شما ارتباط برقرار كنند. اينجاست كه پاي هوش مصنوعي به ميان مي‌آيد. اين ابزارها مي‌توانند به سرعت داده‌ها را پردازش كنند و نتايج را در كوتاه‌ترين زمان ارائه دهند. به عنوان مثال يكي از اين ابزارها Atomic Reach است كه تمام محتويات شامل وبلاگ‌ها، تبليغات و ايميل‌ها را پردازش مي‌كند و هدف آن بهبود كيفيت است.

2. اتوماسيون كار


طراحان و سازندگان نرم‌افزار و تحليل‌گران داده، ابزارهاي هوش مصنوعي را دوست دارند زيرا مي‌توان از آنها براي اتوماتيك كردن كارهايي استفاده كرد كه زمان زيادي را صرف مي‌كنند. متخصصان روابط‌عمومي در استفاده از اين ابزارها مردد بوده‌اند، تا حدي به اين دليل كه دوست دارند كار خود را به شيوه‌اي خلاقانه انجام دهند: آيا كامپيوتر واقعاً مي‌تواند به روشي عالي بازاريابي كنند؟


هم بله هم خير. اگر چه وظيفه اصلي ما توليد محتواست، ما زمان زيادي را صرف اين كار مي‌كنيم در حالي كه به راحتي به صورت اتوماتيك مي‌توان اين كار را انجام داد. برنامه‌ريزي زماني، يادداشت‌برداري، پست كردن مطالب در رسانه‌هاي اجتماعي و پيگيري ايميل‌ها، كارهايي هستند كه به كمك هوش مصنوعي سريع‌تر قابل انجام است.


و اگر واقعاً مي‌خواهيد در زمينه اتوماسيون وضعيت هنر را بررسي كنيد، نگاهي به Lumen5 بيندازيد، كه هر پست وبلاگ را در چند لحظه همراه ويديوي آن، تصاوير، صدا، و متن تجزيه و تحليل مي‌كند.

3. تجزيه و تحليل احساسات


وقتي نوبت به ارزيابي نحوه واكنش مخاطبان به محتوا مي‌رسد، متاسفانه بايد گفت بسياري از شركت‌هاي روابط‌عمومي هنوز در عصر تاريكي هستند. در دوره‌اي كه واكنش‌ها و بازخوردهاي مثبت و منفي زيادي از طريق رسانه‌ها مطرح مي‌شود، تجزيه و تحليل اين بازخوردها بدون ابزارهاي هوش مصنوعي بسيار پرهزينه خواهد بود.


اين تنها يك زمينه است كه ابزارهاي هوش مصنوعي تاثير آني دارد. با درنظر گرفتن رسانه‌هاي داخلي و بين‌المللي، مقالات و نظرات، موتورهاي جستجو هوش مصنوعي فورا مي‌توانند احساسات را نسبت به برند شما ارزيابي كنند.
مثال بارز اين موضوع Netbase است، يك ابزار شنيداري اجتماعي كه وضعيت برند و واكنش مخاطبان‌تان را به شما نشان مي‌دهد.

4. مديريت بحران


يكي از ابعاد هوش مصنوعي كه اغلب به آن توجه چنداني نمي‌شود نقش مثبت آن در مديريت بحران است. اخيرا در همه‌گيري كرونا ديديم كه توانايي پاسخ به نيازهاي مخاطبان، مهارت مهمي براي بازاريابان عصر حاضر است.


از آن‌جايي كه ابزارهاي هوش مصنوعي مي‌توانند داده‌هاي ورودي را سريع‌تر از انسان تجزيه و تحليل كنند، به شما كمك مي‌كنند تا بهتر به تغييرات سريع در بازار و يا حتي شرايط سياسي در دنيا واكنش نشان دهيد. MarketMuse يكي از بهترين ابزارهاي تجزيه و تحليل رقابتي و SEO است كه به شما نشان مي‌دهد كجا بيشتر مورد توجه قرار گرفته‌ايد.

5. بازاريابي اينفلوئنسر


بازاريابي اينفلوئنسر يكي از بزرگ‌ترين موفقيت‌هاي سال‌هاي اخير است، اما وقتي صحبت از داده مي‌شود كمتر به آن توجه مي‌شود. هر نوع بازاريابي ديجيتال امروزه توسط داده‌هاي دقيق هدايت مي‌شود، اما در بسياري از موارد ارزيابي تأثير واقعي اينفلوئنسرها غيرممكن است.


به لطف شركت‌هاي نرم‌افزاري بازاريابي مانند Agility PR Solutions، كه از گزينه‌هاي ساده واسط براي استفاده از هوش مصنوعي براي الك كردن داده‌ها به روش‌هاي جديد و مفيد استفاده مي‌كند، در حال تغيير است. به عنوان مثال، با يك كليك، نرم‌افزار Agility به شما امكان مي‌دهد داده‌كاوي بسيار پيچيده‌اي را انجام دهيد تا اينفلوئنسرها را به خبرنگاراني خاص كه از كلمات كليدي شما استفاده كرده‌اند، محدود كنيد.

كلام آخر


همه ابزارهايي كه در بالا ذكر كرديم براي متخصصان روابط‌عمومي بسيار كارآمد هستند. هرچند ابزارهاي هوش مصنوعي كاملاً قادر به انجام بخش‌هاي خلاقانه كارهاي ما نيستند، اما مي‌توانند به بازاريابان در صرفه‌جويي زمان كمك كنند و در نهايت اين به شما اجازه مي‌دهد تا روي مواردي كه بيشترين اهميت را دارند تمركز كنيد - توليد محتواي عالي، برقراري ارتباط با مخاطبان و فروش.
 

مرجع انگليسي: www.publicrelationstoday.com
مرجع فارسي: شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)