شبكه اطلاع رساني روابطعمومي ايران (شارا)-|| پيكره فعاليت شما براي حركت، نياز به انرژي دارد. يكي از منابع تامينكننده اين انرژي، منبع مالي است. حاميان مالي (اسپانسرها)، تامينكننده و تقويتكننده منابع مالي پروژه شما و به نوعي، تضمينكننده ادامه حركت شما هستند. مهم است كه بدانيد چگونه آنها را با خود همراه كنيد!
نكته اول جلب حمايت مالي
در موضوعي درخواست حمايت كنيد كه مرتبط با فعاليت تان است و در آن، متخصص و معتبر هستيد.
نكته دوم
از مراكز و افراد مرتبط با پروژه خود درخواست حمايت كنيد. اين ارتباطها ميتوانند بالفعل يا بالقوه باشند!
نكته سوم
بدانيد اسپانسرها به دنبال چه هستند. آنها، نيازها و علايقشان را بشناسيد و آنچه را كه ميخواهند به آنها بدهيد:
برندهاي تجاري ميخواهند: در فعاليتي مشاركت كنند كه از طريق آن به چشم بيايند، فعاليتي كه موجب افزايش شهرت برند و نام تجاريشان شود، وجهه اجتماعيشان را تقويت كند و آنها را در قبال جامعه مسؤول نشان دهد، به جلب توجه و ترافيك بيشتر در حوزه كاريشان منجر شود، و موجب نمايش محصول و سرويشان شود.
ادارات و ارگانهاي دولتي ميخواهند: با كسي مشاركت كنند كه آنها را در جهت انجام وظايف و اهدافشان و كسب رفاه عمومي ياري كند. در ايجاد فرهنگ همياري و انجام كار با حداقل هزينهها و حداكثر كارايي موفق باشد.
اشخاص مستقل ميخواهند: با كسي مشاركت كنند كه به آنها در تحقق اهداف و رؤياهاي شخصي و پيشرفت اجتماعي و سياسيشان كمك كند. برخي افراد نيز صرفا به دنبال راهي براي انجام امور خير و كمك به سايرين هستند.
نكته چهارم
به منافع طرف مذاكره هم فكر كنيد؛ اگر تنها به فكر منافع خود باشيد، از آغاز بازندهايد! جذب اسپانسر يك روند «برنده-برنده» است.
نكته پنجم
سطوح مختلف جذب منابع از يك اسپانسر را براي خودتان تعريف كنيد. به عبارتي وقتي نزد يك اسپانسر احتمالي ميرويد، چند برنامه داشته باشيد. اما كوتهنظر نباشيد! از رقم بالا شروع كنيد و لنگر را بيندازيد! ارزش خود را كم نكنيد.
نكته ششم
ابتكار عمل و سكان جلسه را به دست گيريد. طبق تحقيقات دانشگاه هاروارد، بهتر است شما شروعكننده مذاكره باشيد چون اختيارِ دادن پيشنهاد اوليه را به دست ميآوريد. همچنين به طرف مذاكره نشان ميدهيد كه اعتماد به نفس داريد.
نكته هفتم
براي مذاكره، طرح داشته باشيد. با يك داستان شروع كنيد. كارتان را توضيح دهيد. منافع همكاري با خود را ذكر كنيد. جمعيتشناسي خود را توضيح دهيد. خواستههايتان را معلوم كنيد.
نكته هشتم
براي جلب كمك حاميان خود اعتمادسازي كنيد. شفافيت هدف، رسميت و اعتبار پروژه شما و نحوه معرفي آن، همه در اين اعتمادسازي اثر دارند.
نكته نهم
آنچه را از اسپانسر ميخواهيد و آنچه را به او ميدهيد، به صورت كمي معلوم كنيد.
نكته دهم
درباره نحوه استفاده از پولي كه درخواست ميكنيد صادق باشيد و شفاف عمل كنيد. نگراني حاميان ماليتان را در مورد اين كه چطور پولشان به مصرف ميرسد برطرف كنيد. برنامهاي مشخص براي نحوه به اشتراك گذاشتن اطلاعات درباره چگونگي استفاده از پولها و منابع مالي پروژه داشته باشيد.
نكته يازدهم
اسپانسرهاي كوچك و بزرگ داشته باشيد و از ملاقاتهاي همزمان براي يافتن بهترين اسپانسر غافل نشويد.
نكته دوازدهم
اگر به سراغ يك سازمان يا اداره ميرويد، فرد درست را براي مذاكره انتخاب كنيد.
نكته سيزدهم
با خوش قولي، وقتشناسي و دادن اطلاعات صحيح، ميتوانيد اعتماد طرف مذاكره را جلب كنيد.
نكته چهاردهم
هر پكيج، طرح مذاكره يا نامه را مختص يك مركز و به تناسب آن آماده كنيد.
نكته پانزدهم
از مناسبتها و موجهاي اجتماعي كه فرصت جذب اسپانسر را براي شما فراهم ميكنند غافل نشويد.
نكته شانزدهم
افرادي داراي روابط عمومي قوي از تيم تان را براي حضور در جلسه انتخاب كنيد. اگر به چهرههاي شناخته شده در جامعه خود دسترسي داريد، كساني كه كار مهمي در زمينهاي مرتبط انجام دادهاند، با آنها به جلسه برويد. به خصوص آنهايي كه با پروژه شما اشتراك منافع دارند.
نكته هفدهم
۵ دقيقه اول، مهمترين بخش مذاكره است. طبق تحقيقات، اين زماني است كه طرف مذاكره در مورد اعتبار گفتار شما و اين كه آيا مستحق گرفتن چيزي كه تقاضا ميكنيد هستيد يا نه، تصميم ميگيرد و نتيجه مذاكره به آن بستگي دارد! شروع مذاكره را هوشمندانه و دقيق، برنامهريزي كنيد.
نكته هجدهم
همراهي با پروژه خود را به عنوان يك فرصت طلايي نشان دهيد! هيچ كس مايل به از دست دادن فرصتهاي طلايي نيست!
نكته نوزدهم
اگر درخواستتان رد شد، علت را جويا شويد تا در آينده قادر به تدبير آن باشيد.
نكته بيستم
وقتي موفق به جذب اسپانسر شديد، نام اسپانسر را به نسبت حمايتش در فعاليتهاي خود برجسته كنيد. به اين صورت حمايت او را تداوم ميبخشيد.
منبع: www.wikiniki.org