شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : راهنماي جديد استفاده كاركنان بي‌بي‌سي از شبكه‌هاي اجتماعي
جمعه، 9 آبان 1399 - 00:41 کد خبر:45153
براساس اين دستورالعمل به كاركنان اين موسسه گفته مي‌شود كه "از اظهارنظر شخصي در مورد سياست‌گزاري دولتي، مسايل سياسي و موضوعات بحث‌برانگيز خودداري كنند".



 

شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| بي‌بي‌سي راهنماي جديد استفاده كاركنان از شبكه‌هاي اجتماعي را منتشر مي‌كند و گفته است كه اين دستورالعمل متضمن حفظ بيطرفي آنان هنگام كاربرد شبكه‌هاي اجتماعي است.

براساس اين دستورالعمل به كاركنان اين موسسه گفته مي‌شود كه "از اظهارنظر شخصي در مورد سياست‌گزاري دولتي، مسايل سياسي و موضوعات بحث‌برانگيز خودداري كنند".

اين راهنما در پي وعده تيم ديوي، مديركل جديد بي‌بي‌سي صادر شده كه ماه گذشته گفت مقررات جديدي در مورد شبكه‌هاي اجتماعي به اجرا گذاشته خوهد شد.

به كاركنان بي‌بي‌سي همچنين دستور داده مي‌شود درآمدهاي كسب شده از كار در خارج از سازمان را براي انتشار در يك پايگاه داده‌هاي قابل دسترسي عمومي فاش كنند.


مقررات جديد در مورد رسانه‌هاي اجتماعي چيست؟

بي‌بي‌سي گفته است كه در اين دستورالعمل، حفظ بيطرفي را در زمينه ابراز عقيده عمومي، شركت در كارزارها، حضور در راهپيمايي‌ها يا مشاركت در اعتراض‌ها در نظر دارد.

راهنماي جديد به فعاليت كاركنان بي‌بي‌سي در شبكه‌هاي اجتماعي شامل پلتفرم‌هاي آنلاين ارتباط دارد چه اين فعاليت در چارچوب كار حرفه‌اي آنان صورت گيرد و چه مورد استفاده شخصي باشد.

براساس مقررات جديد، به كاركنان گفته مي‌شود كه نبايد در شبكه‌هاي اجتماعي باعث بي آبرويي بي‌بي‌سي شوند يا از همكاران‌شان به طور عمومي انتقاد كنند.

در اين دستورالعمل آمده است كه "اگر كار شما مستلزم حفظ بي‌طرفي است، در مورد سياستگزاري دولتي، مباحث سياسي يا موضوعات بحث برانگيز اظهار نظر شخصي نكنيد."

همچنين دستوراتي نيز در مورد خودداري از جهت‌گيري علني از طريق فالو كردن، لايك، بازتوييت و ساير اشكال اشتراك گذاري صادر مي‌شود.

بي‌بي‌سي گفته است كه در مورد "كاركنان بخش اخبار، گزارش‌هاي خبري، گزارش‌هاي ميداني و رهبران ارشد اين سازمان و معدود مجريان برخوردار از شهرت و اعتبار عمومي" مقررات سختگيرانه‌تري به اجرا گذاشته مي‌شود.

در سال‌هاي اخير تعدادي از مجريان بي‌بي‌سي به خاطر اشتراك گذاشتن نظرات شخصي خود در توييتر در معرض انتقاد قرار گرفته‌اند.

گري لينكر، مفسر فوتبال در برنامه مسابقه روز، از جمله اين افراد بوده است. آقاي لينكر غالبا از حساب توييتري خود براي اظهار نظر در مورد مسائلي غير از فوتبال هم استفاده مي‌كند.

در سال ۲۰۱۸ جاناتان اگنيو، خبرنگار كريكت بي‌بي‌سي با اين روش لينكر برخورد كرد و به او گفت كه دستورالعمل‌هاي سردبيري بي‌بي‌سي را رعايت كند و نظرات سياسي‌اش را براي خودش نگه دارد.

بابي فريكشن، مجري شبكه آسيايي بي‌بي‌سي، اخيراً پس از مداخله مديريت بي‌بي‌سي، توئيتي را حذف كرد كه در آن دولت بريتانيا را مورد انتقاد قرار داده و به اين ترتيب، در مورد مسايل سياسي موضع‌گيري كرده بود.

به كاركنان اين سازمان گفته شده است كه در تدوين و انتشار زندگينامه يا مشخصات شخصي از ذكر عباراتي مانند "ديدگاه‌هاي ابراز شده جنبه شخصي دارد و منعكس كننده نظرات بي‌بي‌سي نيست" به منظور سلب مسئوليت از خود خودداري كنند زيرا چنين عباراتي مانع از پاسخگويي در قبال جهت‌گيري‌هاي شخصي نيست.

همچنين به كاركنان توصيه شده است كه از استفاده از ايموجي‌هايي كه منتقل كننده گرايش و نظر خاصي است خودداري كنند زيرا استفاده از آنها مي‌تواند مفهوم انتقال يافته از يك مطلب بي‌طرفانه را تغيير دهد. به آنان گفته شده است كه هنگام استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي همواره بايد تصور كنند كه مطالب آنها خواننده عمومي دارد ولو اينكه ترتيبات امنيتي كاملي را براي خصوصي نگه داشتن آنها رعايت كرده باشند.

اين راهنما تاكيد دارد كه كاركنان بايد "از تظاهر به فضيلت" خودداري كنند و مي‌افزايد: "فراموش نكنيد كه هويت شخصي شما در شبكه‌هاي اجتماعي هميشه پس از مسئوليت شما در قبال بي‌بي‌سي در درجه دوم قرار دارد."


اشتغال درآمدزاي همزمان

طرح ثبت اشتغال بيرون از بي‌بي‌سي پس از آن به اجرا گذاشته مي‌شود كه بعضي از كاركنان شناخته شده اين سازمان به خاطر اشتغال درآمدزا در موسسات ديگر هدف انتقاد قرار گرفته‌اند.

تيم ديوي گفته است كه مجريان و روزنامه‌نگاران شاغل در بي‌بي‌سي با كسب درآمدهاي هنگفت از طريق كار براي موسسات ديگر بي‌طرفي خود را در معرض آسيب قرار مي‌دهند.

تا پيش از اين، كاركنان بي‌بي‌سي موظف بودند قبل از شروع به كار درآمدزا در موسسات ديگر، از بي‌بي‌سي اجازه بگيرند اما براي انتشار اين اطلاعات، يك پايگاه مركزي داده‌ها وجود نداشت و اين قبيل كاركنان مجبور هم نبودند درآمدهاي اضافي خود را اعلام كنند.

بي‌بي‌سي گفته است كه براساس مقررات جديد، اطلاعات مربوط به اشتغال و كسب درآمد كاركنان از كار در موسسات ديگر را از ماه آوريل سال ۲۰۲۱ (براي پوشش دوره ژانويه تا مارس ۲۰۲۱) به طور سه ماهه منتشر خواهد كرد.

اطلاعات منتشر شده توسط اين سازمان نشان خواهد داد كه آيا براي هر مورد اشتغال خارج از سازمان وجهي پرداخت شده و در چنين صورتي، مبلغ پرداختي بيشتر يا كمتر از پنج‌هزار پوند بوده است.

اين طرح پس از آن به اجرا گذاشته مي‌شود كه رسانه‌هاي همگاني گزارش‌هايي را از برنامه سخنراني كساني مانند فيونا بروس، ناگا مونچتي، سايمون جك و كمال احمد منتشر كردند كه در برابر آن، دستمزدهايي هم دريافت كرده بودند.

همچنين يك رويه واحد براي تاييد اشتغال غيرسازماني كاركنان بي‌بي‌سي تدوين شده تا اين فرآيند يك‌ دست شود.

بي‌بي‌سي در حال حاضر به عنوان بخشي از گزارش سالانه خود ميزان پرداختي به كاركنان مشهور يا به اصطلاح "ستاره‌هاي" خود را هم منتشر مي‌كند. اين افراد حقوق‌هاي گزافي از بي‌بي‌سي دريافت مي‌كنند.

ماه گذشته آقاي ديوي در نشستي با نمايندگان پارلمان بريتانيا گفت كه "مجازات‌هاي انضباطي" از جمله اقداماتي است كه در صورت نقض بيطرفي در مورد كاركنان اين سازمان اعمال خواهد شد.

وي گفت كه در برخي موارد به كاركنان بي‌بي‌سي گفته خواهد شد كه در صورت تمايل به ادامه كار براي اين سازمان لازم است حساب توييتر خود را به حالت تعليق درآورند.

وي به كميته امور ديجيتال، فرهنگ، رسانه‎ها و ورزش مجلس عوام گفت كه "من آماده اعمال اقدامات انضباطي مناسب و پيگيري آنها تا آخرين مرحله هستم."

مديركل بي‌بي‌سي گفت كه "دستورالعمل مربوط به استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي خطوط قرمز را مشخص مي‌كند" و افزود "اگر فردي به عنوان چهره عمومي بي‌بي‌سي شناخته شده باشد، به نظر من در صورت تمايل به ورود به سياست‌هاي حزبي، محل درستي را براي كار انتخاب نكرده است."


بررسي مستقل

وقتي آقاي ديوي در اوايل ماه سپتامبر مديريت بي‌بي‌سي را از توني هال تحويل گرفت به كاركنان اين سازمان گفت كه مي‌خواهد "تعهد بي‌بي‌سي به بي‌طرفي را تجديد كند."

او گفت "اگر مي‌خواهيد در شبكه‌هاي اجتماعي به صورت مقاله نويس تاثيرگذار با نظرات مشخص يا يك فعال سياسي حزبي فعاليت كنيد، البته اين حق شماست اما ديگر نبايد در بي‌بي‌سي كار كنيد."

در اوايل سال جاري، به سفارش بي‌بي‌سي تحقيقاتي در مورد بررسي نحوه تضمين بيطرفي در شبكه‌هاي اجتماعي انجام شد. هدايت اين طرح تحقيقاتي را پرفسور ريچارد سمبروك، مدير سابق بخش اخبار جهاني و رئيس كنوني بخش روزنامه‌نگاري دانشگاه كارديف برعهده داشت.