شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| مشاهده فعاليت تيم هاي بازاريابي و روابطعمومي در شركت هاي مختلف هميشه جذاب است. اگر شما نسبت به اين نكته توجه نشان دهيد، فعاليت يكسان و مشابه بسياري از تيم هاي بازاريابي و روابط عمومي نظرتان را جلب خواهد كرد. متاسفانه امروزه عنصر خلاقيت در عرصه كسب و كار به ندرت يافت مي شود. همين امر تفاوت ميان برندهاي موفق و شكست خورده را تعيين مي كند.
بدون ترديد برخي از بازارياب ها و كارشناس هاي روابط عمومي به طور طبيعي داراي انگيزه و توانايي فعاليت خلاقانه هستند. با اين حال چنين امري براي تمام اعضاي تيم هاي بازاريابي و روابط عمومي قابل ملاحظه نيست بنابراين نياز به تقويت توانايي خلاقيت اين دسته از كارمندان به شدت احساس مي شود.
در مقاله كنوني هدف اصلي بررسي برخي از راهكارهاي ساده براي تقويت توانايي خلاقيت كارمندان است. در ادامه نكات موردنظر را به صورت جداگانه مورد بررسي قرار خواهيم داد.
1. مطالعه، مشاهده و الگوبرداري
مطالعه يكي از نكات مهم براي موفقيت در عرصه بازاريابي و روابط عمومي است. بسياري از تيم هاي فعال در حوزه هاي فوق به دليل كاهش زمان هاي لازم براي مطالعه و پژوهش در زمينه تخصصي شان با فقدان ايده هاي تازه مواجه مي شوند. بدون شك مشاهده افول تيم هاي بازاريابي و روابط عمومي موفق امر دشواري است.
تيم ارشد مديران شركت بايد نسبت به تقويت انگيزه اعضاي تيم بازاريابي و روابط عمومي براي مطالعه بهتر و دقيق تر در زمان هاي لازم اقدام نمايند. در غير اين صورت تاثيرگذاري بر روي آنها به شدت دشوار خواهد شد. متاسفانه امروزه برخي از برندها نسبت به اين نكته مهم توجه لازم را ندارند بنابراين تيم هاي بازاريابي و روابط عمومي براي سال هاي متمادي بدون ايجاد تغييرات در نحوه مطالعه شان به فعاليت ادامه مي دهند.
اگر مطالعه امر دشواري محسوب مي شود، يكي از ايده هاي ساده تر مربوط به مشاهده نحوه فعاليت ديگر برندهاست. نكته مهم در اين ميان توجه به برندهاي بزرگ و موفق است. در غير اين صورت برندها با مشكلات بسيار زيادي براي مديريت وضعيت برندشان مواجه خواهند شد. يادگيري نكات تازه از ديگر برندها هميشه ايده جذابي محسوب مي شود. اين امر براي برندهاي تازه تاسيس با تعداد اعضاي اندك در تيم بازاريابي و روابط عمومي تاثيرگذارتر خواهد بود بنابراين بايد هميشه از يادگيري نكات تازه از طريق مشاهده عملكرد ديگران استقبال كرد.
2. كنجكاوي در مورد تمام جزييات
برانگيختن احساس كنجكاوي اعضاي تيم هاي بازاريابي و روابط عمومي بهترين راهكار براي تقويت توانايي ايده پردازي خلاقانه در آنها خواهد بود. تمام كمپين هاي بازاريابي موفق در طول زمان با همين شيوه طراحي و روانه بازار شده اند. شايد در نگاه نخست اين امر دشواري هاي بسيار زيادي براي برندها به ارمغان بياورد، اما در صورت ترغيب كارمندان به صورت درست نتيجه فرآيند عالي خواهد بود.
توجه به نكات مختلف كسب و كار در حوزه هاي مختلف داراي اهميت است. به عنوان مثال، تيم هاي روابط عمومي بايد نسبت به تمام اظهارنظرهاي مشتريان كنجكاوي به خرج دهند. در غير اين صورت شرايط براي فعاليت آنها به شدت دشوار خواهد شد.
3. همكاري با شركاي خلاق
شراكت در زمينه كسب و كار از ديرباز مدنظر كارآفرينان بوده است. اين امر اهميت بسيار زيادي براي بازارياب ها و كارشناس هاي روابط عمومي نيز دارد. اگر تيم هاي موردنظر در زمينه فعاليت خلاقانه با مشكل مواجه هستند، بايد به سرعت نسبت به همكاري با افراد يا ساير تيم هاي حرفه اي اقدام نمايند. در غير اين صورت وضعيت به شدت دشواري براي بهبود عملكردشان خواهند داشت.
برخي از تيم هاي بازاريابي و روابط عمومي به دليل تاخير در زمينه همكاري با تيم هاي حرفه اي و يادگيري نكات تازه براي هميشه از عرصه كسب و كار حذف شده اند. اين نكته بايد هميشه مدنظر بازارياب ها و به طور كلي تمام اعضاي تيم هاي كاري قرار گيرد.
شراكت با ديگران اصول و قواعد خاصي دارد. اگر كسب و كارها به اين نكته توجه نداشته باشند، به سرعت با مشكلاتي در زمينه ادامه همكاري مواجه خواهند شد. نگارش متن مربوط به همكاري در ابتداي شروع كار اهميت بالايي دارد. اگر هيچ كدام از طرفين نسبت به اين موضوع مهارت بالايي ندارند، بايد نگارش متن همكاري با كمك كارشناس هاي خبره صورت گيرد. در غير اين صورت وضعيت كسب و كارها به شدت دشوار خواهد شد.
4. توجه به محيط اطراف
ايده گرفتن از محيط اطراف جذابيت هاي خاص خود را دارد. بسياري از برندها نسبت به اين نكته توجه كافي ندارند. همچنين برخي از برندها نسبت به فعاليت مناسب و ايده پردازي خلاقانه از مشتريان شان كمك مي گيرند. تمام اين نكته بستگي به ميزان توجه برندها به محيط اطراف شان دارد. برخي از برندها به طور مداوم محيط اطراف شان را مورد بي توجهي قرار مي دهند. بدون ترديد در چنين شرايط نمي توان انتظار همكاري مناسب مشتريان با برند را داشت.
نحوه تعامل و همكاري ميان تيم هاي كاري مختلف داراي اهميت بالايي است. برخي از برندها در اين زمينه به طور مداوم با مشكل مواجه هستند. الگوبرداري از ديگر برندها در اين زمينه هميشه راهكار مناسبي محسوب مي شود بنابراين اگر برند شما در زمينه همكاري با مشتريان مشكلات اساسي دارد، بايد بازنگري اساسي در زمينه روابط عمومي يا دست كم الگوبرداري از برندهاي موفق نمايد. در غير اين صورت مشكلات برند به طور مداوم ادامه خواهد يافت.
5. تقويت انعطاف پذير سازماني
انعطاف پذيري سازماني اهميت بسيار زيادي در زمينه فعاليت برندها دارد. متاسفانه برخي از برندها نسبت به ايجاد اين نكته مهم بي توجه هستند. اعضاي تيم بازاريابي و روابط عمومي هميشه با خطر خستگي مفرط يا مشاهده روندهاي تكراري و كاهش انگيزه مواجه هستند. اگر يك برند با شرايط موردنظر مواجه شد، بايد به سرعت نسبت به بهبود وضعيت انعطاف پذيري سازماني اقدام نمايد.
يكي از ساده ترين نكات در زمينه تغيير ساعت هاي كاري و امكان حضور براساس ساعت هاي دلخواه اعضاي تيم است. همچنين بايد نسبت به امكانات در دسترس تيم هاي مختلف نيز توجه داشت. اگر امكانات يك تيم بسيار بيشتر از ساير تيم ها باشد، شمار بالايي از كارمندان انگيزه فعاليت شان را از دست خواهند داد.
نويسنده: جوديت اولاري
مترجم: علي آل علي
منبع: prdaily
www.forsatnet.ir