شارا- در گذشته مطالعات اجتماعي نفوذ و دگرگوني در افكار عمومي را از راهبرد هاي اصلي روابط عمومي دانسته و دانشمندان بر اين تكليف تاكيد بسيار داشته و همسو سازي ديدگاه هاي مردم با اهداف سازمان را از ضروريات مي دانسته اند .
ايجاد تماس هاي چند سويه را براي تمام مخاطبان توصيه مي نمودند در اين راه برقراري حسن تفاهم همه جانبه عالي ترين برنامه ريزي اجتماعي برشمرده شده. اما اكنون تماس و گفت و گو و بررسي افكار عمومي كافي نيست اينك سرمايه گذاري اجتماعي والاترين و تنها شيوه مشاركت همگاني تبيين شده است در اين مقاله تلاش شده شيوه ها و راه كار هاي اينگونه سرمايه گذاري را به بحث، چالش و تبادل نظر بگزاريم.
از اهداف آرماني در هر شركت توسعه بهره وري افزايش ضريب اعتماد همگاني، كاهش گردش كار، ساده سازي فرايند ها بهره مندي از ظرفيت هاي بخش خصوصي ، انتقال تجارب ديگر نهادها با ساده ترين راه وكمترين قيمت و انطباق استانداردهاي محصول و خدمات ارايه شده با ميزان هاي جهاني و ملي، افزايش تعلق سازماني، كاهش ضريب ريسك هاي پر خطر، بكارگيري همه تجارب كاركنان، پيمانكاران و حتي مشتركين و مشتريان مشاركت بانك ها و ديگر سرمايه گزاران و توسعه باور هاو آرمان هاي مشترك مي باشد.
ضرورت دارد تا امروز طي برنامه هاي مدون سرمايه گزاري اجتماعي را سرلوحه سازماني قرار داده و از اين طريق پايه هاي قدرت شركت ها را استحكام بخشيده و دانايان مبتكر را كه با ضرايب ريسك هاي علمي آشنا هستند بكار گيريم بويژه اجراي اين گونه فرايندها باتوجه به اين كه شركت هاي توزيع بزودي به بخش خصوصي واگذار مي گردند از اهميت بيشتري برخوردار است. آموزش درون و برون سازماني ، ايجاد شيوه هاي رقابت مفيد، تشويق كاركنان بانظر مديران وديگر همكاران، اجراي پروژه هاي افكارسنجي درون و برون سازماني، توجه بيشتر به كاركناني كه پژوهشگرانه فعاليت مي كننند و رضايت مشتري را سرلوحه ذهن خويش ساخته در TIME WORK ها فعال هستند و روحيه كار گروهي را در سازمان ترويج مي كنند، حمايت از اشتباهات سحوي و بررسي همه شبكه ها، مسيرارتباتي مردم با مديريت ارشد، توسعه دانش و آموزش هاي مكمل و ميان رشته اي و بخصوص آموزش دانش اجتماعي و ارتباطات سازماني اين هدف را محقق مي سازد و بدانيم كه اگر سرمايه اجتماعي صورت پذيرد اعتماد جاي قراردادهارا خواهد گرفت و در آينده شركت ها به اعتمادسازي و سرمايه اجتماعي بيش از امروز نياز دارند.
سرمايه گذاري اجتماعي از تكنيك هاي پيچيده و پر رمز و راز در علوم انساني مي باشد و دانشمندان رشته هاي مديريت نيز بايد رهبري سازمان ها را در اين راه همراهي كنند. براي تدوين راهبردهاي اين گونه سرمايه گزاري ضرورت دارد چهارچوب اهداف و برنامه ها را در دو قالب جامعه صوري و معنوي و در دو ساختار كوتاه مدت و بلند مدت تعريف كنيم و بدانيم كه كودكان در سرمايه گذاري بلند مدت سودآور خواهند بود براي ايجاد اعتماد عمومي، آموزش، نخستين شيوه و ايجاد فضاي مشاركت درون و برون سازماني گام هايي است كه بايد بلند و در عين حال محكم ، علمي و حساب شده برداشته و در اين راستا بايد برخي عقايد غالبي و رايج جامعه را تغيير داد. در درون سازمان شايعات، بزرگترين آفت بي اعتمادي و خطرناك ترين باوري است كه بطور معمول از سوي سازمان هاو گروه هاي غير رسمي ترويج مي گردد و علت آن نيز بيان نكردن واقعيت ها در موقع لزوم بوده است.
براي درمان اين معضل بايد همه گروه هاي غير رسمي را در جهت اهداف شركت بكار گرفت در اين راستا تشكيل هيئت تحريريه نشريه، تدوين نشريه با نظر كاركنان و انتشار گزارش هاي داخلي از طريق رسانه هاي متفاوت مانند پيامك، كارتابل، نشريه ديواري، نشريه مجلد، نشريه الكترونيك و حضور سخنگويان شركت در مكان هاي شايعه ساز مثل تعاوني، نهارخوري، استخر وديگر فضا ها و مكان هاي عمومي و پاسخگويي به شايعات و انتشار درست اخبار، فضاي اعتماد عمومي را فراهم مي كند و هر سازمان كه در داخل با اعتماد كاركنان خود همراه بود در ميان ساير مخاطبان سرمايه گزار اجتماعي سوداور خواهد بود.
گردش كاركنان تنبيه شده و يا احيانا متخلف در بين ديگر پرسنل از لحاظ بي اعتماد كردن سازمان نقش بسزايي خواهد داشت بنابراين يا بايد شرايط اين گونه كاركنان براي ديگران تشريح گردد يا به هر شكل از سايرين جدا گردند. تصور همكاران اين است كه پس از اين سابقه طولاني اكنون با او چه مي كنند و لذا سرنوشت ما در آينده شغلي چنين خواهد بود و از گفت و گوهاي حاشيه اي پيرامون هر موضوع نبايد به سادگي گذشت زيرا در يك حكم يا انتخابي كه كمتر مطالعه شده بجاي آنكه تاثير مثبت در كارائي و راندمان شركت داشته باشد بسياري از اوقات نقش منفي بازي مي كند.
و اما اين باور ها ي غالبي در بيرون سازمان كه بايد تغيير كند پيرامون مصرف زدگي برق، روشنايي زياد، دولتي بودن، پرداخت نكردن هزينه ها و گاه گاهي استفاده و مصارف غير متعارف و برخي اوقات رايگان بودن اين انرژي گران بها است. چون بيشتر مصرف كننده هاي ما صنعتي و اقتصادي هستند تمام برنامه هاي ارتباطي آموزشي بايد با چاشني اقتصاد و محاسبات مالي همراه باشد.
گام دومي كه بايد علمي، دقيق، به موقع و متناسب با تكنولوژي روز برداشته شود، توجه به نوع و شبكه هاي ارتباطي است. زير ساخت همه اعتماد سازي و ايجاد سرمايه گزاري اجتماعي، نوع ارتباطات با تمام مخاطبان و مشتركين مي باشد. كلامي كه بين فرستنده پيام يعني كاركنان گيرنده پيام يعني مشترك و بر عكس نوع تفهيم مطالب تشريح بخشنامه ها چگونه گي آموزش مردم سنجش تاثير گزاري ارتباطات با مردم نخستين اقدام براي سرمايه گزاري اجتماعي خواهد بود. اين ارتباطات در نمادها رفتار ها نگاه ها قول وقرار كاركنان با مردم جمع بندي مي شود براي اين كه بيشترين نتيجه را از اين بحث دريافت كنيم ضرورت دارد تمامي مراجعات را بررسي نموده بر ارزيابي روش هاي اجرايي در هر فرايند و زير فرايند سناريوي گفتمان با مردم در هر بحث را نيز علاوه بر تدوين به كاركنان آموزش داده و پيوسته مورد ارزيابي قرار دهيم. هر گاه در اين راه گام برداشتيم بايد به روابط بين مشترك و شركت توجه نماييم كليدهاي اين صندوق ساده اما قفل هاي سرمايه گزاري بسيار است به همين دليل باز شدن اين گونه قفل ها زمانبر خواهد بود در اين ميان تغير روابط يك سويه به دو سويه يا چند سويه يكي از كليدهاي اين صندوق مي باشد. يعني شبكه اي را براي گفتمان مردم بگشاييم و همه اطلاعات مورد نياز آنان را در اختيارشان قرار دهيم و علاوه بر خدمات اصلي امكان استفاده از خدمات مكمل را براي مشتركين فراهم سازيم ايجاد كانون هاي مشاوره، پايگاه هاي اطلاع رساني آن هم به صورت شفاف همراه با استدلالات منطقي گام ديگري در اين راه خواهد بود. شايد معرفي استاندارد هاي مصرف ولتاژ فنآوري زمان هاي تخفيف زمان هاي اوج مصرف آخرين دست آورد هايي كه از لحاظ تحقيقاتي نيز بتوان به مشترك كمك كرد تعيين زماني براي پاسخ گويي به ابهامات، اين بحث را تكميل مي كند.
يكي از برنامه هايي كه مي تواند به اعتمادسازي و در ادامه به سرمايه گزاري اجتماعي منتهي گردد بررسي انتظارات منطقي مخاطب است در اين كنكاش كانال هاي مورد نياز، نوع مشاوره ها، نوع رسانه اي كه بايد از طريق آن اطلاع رساني كرد، زمان هاي تماس، زمان هاي سخنگويي با مشترك، زمان هاي مراجعه، زمان هاي قطع خدمات براي سرويس شبكه يا تعميرات ،همسان سازي برنامه هاي تحقيقاتي مورد نياز و انتظار مشترك راه را براي سرمايه گزاري اجتماعي فراهم مي سازد. معمولا اين انتظارات به دسته هاي ذيل خلاصه مي شود:
1- انتظارات مراجعين
2- انتظارات كاركنان
3- انتظارات پيمانكاران
4- انتظارات فروشندگان يا تامين كنندگان قطعات
5- انتظارات رسانه ها
6- انتظارات خانواده كاركنان
7- انتظارات مشتركين شامل عادي و ديماندي درتعرفه هاي مختلف
8- انتظارات مقامات و مسئولين و نمايندگان جامعه
9- انتظارات شركت ها و نهادهاي همكار مانند آب وفاضلاب، گاز، مخابرات، شركت هاي اي عمراني و شهرسازي
معمولا ليست مراجعات گاهي به هفتاد نوع مراجعه رسيده است. بررسي اين انتظارات زمينه هاي اعتماد سازي فراواني رابدنبال خواهد داشت.
تعريف كانال هاي ارتباطي بصورت ساده، شفاف و روشن يكي از اولين انتظارات در همه بخش هاي ياد شده است.
ضروري است هنگام انتخاب شماره تلفن يا تعريف نشاني پست الكترونيك از شماره هاي رند و نشاني هايي كه فراگيري آن براي مردم آسان باشد استفاده كرد تا تعداد پرسمان ها كاهش يابد نشاني اينترنتي هر دو شركت توزيع استان و شهرستان اصفهان فراگير نيست و يادگيري آن مشكل است.
و اينك به جايي رسيده ايم كه با مراجعه كننده يا هر نوع مخاطب همراه شده ايم در اين جا گام هاي بعدي را بايد با مطالعه برداشت تجارب نگارنده نشان مي دهد همواره بايد با گروه هاي گوناگون مخاطبان در تماس بود تا استنباط واقعي از جامعه پيراموني كه به آن خدمات مي دهيم داشته باشيم. بسيار به نگارنده ثابت شده كه مردم طالب گفت و گو هستند تا همه چيز را به دانند مي خواهند با مسوولين صحبت كنند اگر اين فضا براي آنان فراهم نشد بي اعتماد مي شوند به خاطر دارم هنگامي كه با قطع طولاني مدت برق همراه بوديم و با اين كه بارها تلفني علت اين امر را براي آنان توضيح داده بوديم باز طي تماس ها علت آن را جويا مي شدند و در زمان هاي بحران تلفن هاي گويا پاسخگو نيست. پاسخگويي زنده در اعتماد سازي و ايجاد سرمايه گزاري اجتماعي بسيار ارزشمند مي باشد پاسخگويي الكترونيك هيچگاه رد نشده اما هنوز نتوانسته جايگزين سخنگويان زنده باشد.
نكته
اگر سامانه هاي غير حضوري نتواند بموقع نياز ها و خدمات مورد انتظار مردم را تامين كند باز روش هاي سنتي جايگزين شده ، بي اعتمادي مشتركين را بهمراه خواهد داشت .
رمزگشائي در رسانه ها چگونه است:
گام بعدي در ايجاد سرمايه گزاري اجتماعي بهكار گيري فضاي رسانه ها است و در اين راستا بسياري معتقد هستند كه تعامل با رسانه ها نه تنها تحديد نيست بلكه يك فرصت براي اعتمادسازي به حساب مي آيد. در اين باره بايد شرايطي را رعايت كرد اول زماني كه خبر نگاران پرسشي داشتند صادقانه به آن پاسخگوييم و اگر از زبان مردم سخني را در ميان گذاشتند بپذيريم و پاسخگو باشيم.
دوم همواره براي رسانه ها توليد خبر بهنگام داشته باشيم زيرا اين بحث در اعتلاي جايگاه شركت از يك سو افزايش و اعتماد مردم از سوي ديگر نقش بسزايي خواهد داشت از طرف ديگر توليد خبر رفته رفته فضا و جايگاه رسانه اي ويژه اي را نيز براي سازمان ايجاد خواهد نمود امروزه هر سازمان يا نهادي كه پيوسته و دانش مهور با مردم سخن بگويد چون رسانه ها طرف سوم و حالت بيطرفانه اي دارند زبان مردم وسخن گوي آنان منظور و مورد اعتمادشان خواهد بود.
سوم بايد شرايط بازديد خبرنگاران را از پروژه ها، فرايند هاو دست آورد ها فراهم و با آخرين تكنولوژي آشنا نمود.
چهارم ارسال گزارش ها همراه با تصويرو عكس موضوع را جذاب و قابل استفاده تر خواهد نمود.
پنجم همراهي معنوي و در صورت امكان مادي با خبرنگاران اين گردونه را كامل مي كند.
نكته: بسياري از گزارشگران با دست مزد ناچيز زندگي مي كنند اما در عين حال جوان و پر انرژي بوده و به دنبال نام و جوياي سوژه هاي تازه خواهند بود پس ما بايد اين سوژه ها را با اهداف شركت همراه نموده در اختيار خبرنگار قرار دهيم.
ششم- برخي اخبار بايد با نگاه آموزشي توليد و پخش گردد زيرا پخش خبر جنبه تبليغاتي نداردو از سوي مردم پذيرفته ميشود. درشت نمايي در برخي خبر ها اگر با تكنيك همراه باشد اثر گذار خواهد بود
هفتم- رسانه ها جامعه را همسان و يكنواخت تربيت مي كنند و به عبارت بهتر الگويي كه توسط رسانه ها ارايه مي شود پذيرنده و فراگير خواهند بود ونقش ديگرشان اين است كه باورهاي غالبي را تغيير و سناريوهاي موردنظر ما را به الگوهاي رفتاري تبديل مي كنند. بنابر اين مي توانند در مقدار مصرف،زمان مصرف،زمان پرداخت، روش هاي پرداخت، روش هاي تماس و سناريوي تماس الگوساز باشند.
گام ديگري كه در اعتماد سازي بايد بلند برداشته شود اين است كه كه روش ها و نظام نامه ها و شيوه نامه هايي كه بر اساس آن خدمات گوناگوني در اختيار مردم قرار مي گيرد دايم بايد از ديدگاه مردم بررسي شود به اين معني كه ساده ترين سامانه خدمات رساني براي مردم پيش بيني شود
نكته: مردم به لحاظ پيچيدگي در گردش كار اداري همواره به دنبال پارتي يا آشنا مي گردند. نقش روابط عمومي در اين گونه سازمان ها چند گانه است نخست بايد به دنبال ساده سازي، سالم سازي و سپس مبارزه با شيوه هاي غير مرسوم بوده گام به گام شفاف سازي مراجعه كننده را راهنمايي و ساده بگوييم مايه اتكاي مردم تا زمان هموار سازي راه اداري باشند اينجاست كه شاخص هاي سلامت اداري رشد مي كند اعتماد مردم افزايش مي يابد و فضا براي سرمايه گزاري اجتماعي در مقياس ارزش مندي توسعه مي يابد.
درصورتي كه همه گام هايي كه اشاره كرديم به درستي برداشته شود سازمان در آغاز راه سرمايه گزاري اجتماعي قرار گرفته، بايد اصولي را كه اقتصاد دانان پذيرفته اند را پياده كنيم بحث هاي بالا فقط امور جاري را در بر مي گيرد اما پس انداز برنامه و آدابي دارد كه پيرامون آن در ادامه سخن خواهيم گفت براي اين كه سرمايه گزاري انجام شود ابتدا شركت لازم است در بين مردم پس انداز هاي اجتماعي داشته باشد به اين معني كه درصدي از مشتركين يا مسوولين جامعه را از لحاظ اجتماعي مورد بررسي قرار داده ديدگاه هاي آنان را درگفتمان ها به كار گيرد.
بهترين اشخاص ريش سفيدان،معتمدين، اصناف، شوراهاي شهر و روستا، هييت امناي مناطق صنعتي و كشاورزي, خلاصه گروه هاي تاثير گزار خواهند بود. اما اين برنامه بايد گسترده، پراكنده و متوازن بين تمامي مشتركين مراجعين و جامعه انجام و حتي گاه گاهي در امور خيري كه ممكن است در شرح وظايفش نباشد مشاركت نمايد يكي از نكاتي كه مورد نظر مشتركين برق است اين است كه هنگام خريد انشعابات ديماندي به مشترك در خصوص مقدار برق نوع تجهيزات به او مشاوره فني و اقتصادي دهيم آن هم رايگان.
اينك فضايي بر مخاطب حاكم مي گردد كه شركت را مشهور به خدمت رساني و شهره خوبي ها در آفاق مي شناسند در اينجا زمينه براي تحول در سرمايه گذاري آماده است از اين به بعد بايد سراغ مردم رفت و فرايند هاي نظرسنجي را بصورت دانشگاهي پياده كرد اين توجه اگر همراه با آموزش و سپس اقدام اصلاحي باشد سرمايه گذاري انجام و فرصت سود آوري فراهم مي گردد نظر سنجي و دريافت ديدگاه هاي مردم ضروري است در تمام فعاليت ها انجام گردد اما اگر امكان پذير نيست براي خدمات اصلي مانند مشتركين و بهره برداري صورت پذيرد.
نكات مهمي كه در نظر سنجي رعايت آن ضروري است عبارتند از :
1 - پيش فرض هر نظرسنجي بررسي انتظارات مردم و نياز هاي مشتركين، جامعه و ديگر مخاطبان و مراجعان مي باشد و بنابر اين شخص محقق بايد انتظارات را بررسي كند نه پرسشگران. گرداوري انتظارات در فرم هاي ميزان شده نتايج روشني را پس از انجام تحقيق امكانپذير مي سازد.
2- شخص محقق بايد پرسشگر را آموزش دهد .
3- پرسشگر نيزبايد منظور پروژه را بداند و خود رادر موضوع دخيل نمايد.
نكته : اگر منافع پرسشگر تامين نشود نتيجه پژوهش روشن نخواهد بود.
4- انتخاب جامعه نمونه در صنعت برق با ديگر جوامع كمي متفاوت است زيرا جامعه اصلي مشتركين در همه نقاط پراكنده و بر اساس شماره شناسايي ترانس و فيدر چيده شده و لذا بايد بر اين مقياس ها نيز نمونه انتخاب گردد.
مثال: نمونه جوري گزينش شود كه همه فيدر ها و حتي شناسايي گوشه و كنارهاي شبكه را نيز در بر گيرد در اين صورت ضعف ولت خدمات كنتر نويس در باغات كشاورزي و كارگاه ها نيز بررسي خواهد شد.
5- نظرسنجي در مورد كل خدمات برق فصل بهار ولي بهترين نتيجه بررسي ديدگاه ها در تمام سال مي باشد ششم هنگام انجام اين طرح مي توان آموزش مردم را هم همراه اين پروژه تدوين نمود.
7- مهمترين اقدام، انجام اصلاحات پس از انجام نظرسنجي خواهد بود.
8- مهم گزارش هاي جداگانه ايست كه پرسشگر و يا پرسش شونده خارج از فرم نظرسنجي در اختيار ما قرار مي دهد.
9- در گفتگو با نمونه هاي انتخاب شده بايد توجه داشته باشيم كه اين نظرسنجي بحث فني وتخصصي است و بايد كساني انتخاب شوند كه درارتباط بوجودآمده نتايج روشني بدست آيد.
10- پيگيري اصلاح فرايند يا انعكاس نتايج اقدامات به مخاطب شرايط را براي انجام اين پرژه در سال هاي آينده فراهم مي كند.
11-اينك بايد فضا را براي انجام نظرسنجي الكترونيك مهيا نمود البته اين در صورتي است كه اعتماد مردم در برنامه هاي پيشين جلب شده باشد.
12- هنگام نظرسنجي مي توان كانال هاي ارتباطي و نحوه تعاملات و مشاركت هاي آينده را نيز به مخاطب آموزش داد اين نكته مهمي است كه زين پس اين گونه مشتركين بعنوان گزارشگر و سنسور براي شما عمل خواهند كرد.
13- پيوسته بايد پرسشنامه ها را غنا بخشيد زيرا اين فرايند بايد مطابق توسعه يافتگي هر سازمان همراهي مناسبي داشته باشد از طرف ديگر اگر بروز سازي در اين موضوع صورت نگيرد با انتظارات مردم همخواني نخواهد داشت و به يك برنامه كليشه اي تبديل مي شود
بعد از آن كه بحث نظرسنجي در سازمان پياده شد بايد به نكته مهمي بپردازيم و آن ثبت تجارب و خاطرات سازماني است از يك سو در اين جا ضرورت دارد كه تجارب و دستاورد هاي ديگر نهادها را نيز به شركت منتقل نماييم. زيرا اين تجارب نيز سرمايه اجتماعي فرآوري شده است. براي اين منظور شيوه نامه اي كه در بر گيرنده همه جانبه از جمع اوري تا به روز سازي انتشار و به كار گيري و خلاصه تجارب ساختار اصلي و ديگر وابستگان شركت از جمله پيمانكاران، بازنشستگان، كاركنان تدوين نموده و تجارب برجسته را كه چكيده سرمايه هاي مديريتي اجتماعي و انساني است در شركت منتشر و جاري سازيم.
يكي از نتايجي كه پس از تماس هاي پيوسته با مردم و انجام نظرسنجي استخراج مي گردد پيش بيني بحران هاي اجتماعي و جلوگيري از اين گونه بحران ها است اما مهمتر از هر چيز در اين بحث آمادگي و اطلاع رساني اصول پدافند غير عامل است كه مردم سازمان ها را در اين هنگام با هم مقايسه مي كنند و افزون بر آن برطرف كردن آثار بحران در ادامه سرمايه گذاري اجتماعي اهميت خواهد داشت.
مديريت بحران با پژوهشگر روابط عمومي نيست ولي رويدادهاي اجتماعي را بايد مديريت كند و افزون بر آن انتشار روش هاي پيشگيري، پيگيري، انتشار شيوه هاي آموزشي، اطلاع رساني منطقي، اميدوار كننده، پاسخگويي لحظه به لحظه هنگام بحران و از همه مهمتر پيش بيني و پيشگيري از رويدادهاي اجتماعي از وظايف كارشناسان اين رشته مي باشد در اين جا بحث هاي ديگري كه سرمايه گزاري اجتماعي را تكميل مي كند را به ميان مي اوريم:
سينما جايي است كه بسياري از فرهنگ ملل يا ضد فرهنگ ها در آن شكل يافته زيرا فيلم هاي كوتاه و بلند در الگوسازي نقش بسزايي داشته اما در ايران بخصوص در صنعت آب و برق اين سيستم ارتباطي استفاده نشده و خصوصيت ديگر آن كه برداشت جمعي در يك اطلاع رساني است فراموش شده است.
گام بعدي براي سرمايه گذاري اجتماعي طراحي شبكه اي براي انتقال مقالات و دستاوردهاي دانشگاهي است در موضوع بحث ارتباط دايمي با گروه هاي جامعه شناسي و در مرحله بعد ايجاد كانال هاي ارتباتي براي تمام دانشجويان و اساتيد دانشگاه است كه از اين طريق علاوه بر اعتماد سازي تجارب و دانش موجود در مراكز پژوهشي نيز بداخل شركت منتقل گردد به طور اصولي زير بناي مطالعاتي مردم ما ناچيز است. بخصوص تحقيقات عمومي مردم در باره برق به لحاظ اين كه از ساختار فني برخوردار است كم مي باشد به همين دليل يكي از تاثير گذارترين برنامه هايي كه نتايج و آثار ارتباطي و عمقي آن بويژه در ميان پژوهشگران ماندگار و ادامه اعتماد سازي را به لحاظ منطقي پايه ريزي و امكانپذير مي سازد چاپ و انتشار كتب علمي و يا نشر مباحث آب و برق در كتاب هاي دانشگاهي است. تجربه نشر اين گونه نكات در پيك نوروزي دانش اموزان هنگام عيد تاثير بسيار داشته بگونه اي كه علاوه بر دانش اموز پدران و مادران را نيز بكار گرفته و مجبور به مطالعه و پرس و جو نموده است اين بخش سرمايه گذاري زيربنايي در بين فرهيختگان خواهد بود از سوي ديگر چاپ نشريه هاي علمي و كتب دانشگاهي پسند، فرصت داوري علمي و انتقال دانسته هاي پژوهشگران خارج از سازمان را بطور رايگان براي ما فراهم مي سازد و امكان بروز سازي فرايند ها و فنآوري را نيز محيا خواهد نمود
چون ايمان از شاخصه هاي مردم ايران است، همين شبكه هاي ارتباطي ولي متناسب با موضوع بايد براي تماس و تشريح دستاوردها و مشكلات براي روحانيت، امامان جمعه و جماعات ايجاد شود زيرا مراكز مورد اشاره محل مراجعه مردم بوده و در سرمايه گذاريي اجتماعي بسيار مهم و از جايگاه مخصوصي برخوردار مي باشد.
كلام آخر اين كه تدوين نظام پيشنهادهاي پويا دايمي كه علاوه بر كاركنان،پيمانكاران،دانشگاهيان، مشتركين، مراجعين، روحانيان و خلاصه همه مخاطبان در هر شركت را در بر گيرد در سرمايه گزاري اجتماعي نقش بسزايي خواهد داشت اين نظام بايد علاوه بر دريافت پيشنهادات آنها را غني سازي نموده انعكاس داده و پس از آن كه قابل اجرا شناخته شد به نام خود پيشنهاد دهنده ارايه نمايد.
نكته: تجربه نگارنده اين است كه اگر بخواهيم سيستم دريافت پيشنهادات پويايي داشته باشيم و مشاركت همگان را فراخوانيم بايد از خود گذشتگي هم در پرداخت پاداش داشته باشيم و اگر در يك پيشنهاد مخاطب مطلب كوچكي را بيان كرده و ما آن را غني و كامل نموديم به نام خودمان تمام نكنيم و بگذاريم زمينه هاي پيشرفت و پويايي در سازمان آغاز گردد.
نكته ديگر در اين بحث اين است كه در برخورد با پيشنهادات تكراري ادبيات مناسب و جاذبي داشته زيرا كار علمي زمانبر و شكيبايي بسيار مي خواهد. خلاصه تمام نكاتي كه در بالا از آن نام برديم بدون حمايت كاركنان هر شركت امكانپذير نيست و لذا ابتدا بايد در نيروي انساني سرمايه گذاري كرد تا سرمايه گذاري اجتماعي امكانپذير گردد. زيرا هر فرايند يا سرمايه گذاري اجتماعي بايد به لحاظ روانشناختي نهادينه و دروني شده باشد و اين امكانپذير نيست مگر با همت همه مديران و كاركنان يك مجموعه و سازمان.
نتيجه: براي ايجاد سرمايه گزاري اجتماعي ابتدا بايد اعتماد مردم را به دست آورد و بدين منظور لازم است تمام كانال هايي كه مي تواند شفاف سازي را براي مخاطب امكان پذير نمايد را مهيا نمود و هر گونه سوء تفاهم رادر كوتاه ترين زمان برطرف ساخت. مديريت دقيق، اطلاع رساني و پيشگيري از بروز شايعات و پاسخ دقيق و به موقع اعتماد مردم و در آينده سهامداران را استحكام بخشيده، اميد مردم را افزايش مي دهد.
ضرورت دارد تا در اولين فرصت با تشكيل انجمن هاي مردم نهاد زمينه مشاركت همه آحاد تاثير گزار را در اعتماد سازي بكار گرفت و احساس تعلق رادر آنان تقويت نمود كاركنان قديمي و پيشكسوتان در تعاملات با نهادهاي مردمي مانند هيئت امناء و نمازگزاران مساجد، ريش سفيدان، معتمدين مهارت و تجارب ارزنده اي دارند و بهتر است از آنها در اين زمينه بيشتر استفاده كنيم و در درون موسسه نيز با تشكيل كارگروه هاي گوناگون سازمان هاي غير رسمي را در خدمت اهداف سازمان به كار گرفت ارايه خدمات مكمل راه رسيدن به اين سرمايه گزاري را هموار و آسان مي سازد بررسي انتظارات, تعريف و تعيين حقوق همه مخاطبان، افشاي نياز هاي مردم بر اساس استاندارد هاي ملي و در آينده جهاني و دفاع از حقوق پذيرفته شده اعتماد متقابل و در نهايت سرمايه گزاري اجتماعي را بهمراه خواهد داشت.
تمام نكاتي كه در بالا بحث شد بهمراه توسعه دانش سازماني با تشكيل اتاق فكري كه بدنبال ايجاد سرمايه گزاري باشد اين اهداف را به برنامه تبديل و اجرايي شدن آنها را آسان مي كند پس بدون تشكيل اتاق فكر توسعه اعتماد عمومي و سرمايه گزاري اجتماعي امكان پذير نخواهد بود.
1 جامعه شناسي ارتباطات دكتر باقر ساروخاني
2 جامعه شناسي انحرافات دكتر سخاوت
بنياد هاي جامعه شناسي ترجمه تقي آزاد ارمكي
3 تجارب 33 ساله نگارنده
4 روابط عمومي كانون تفكر و انديشه در سازمان پيك برق شماره 711
5 مستندات پژوهش هاي ارتباطي در هشتمين سمپزيم روابط عمومي آبان 91
6 مقاله نقش سرمايه هاي اجتماعي در بهره وري نيروي كار حميد نيكچه فرهاني غلام رضا نظري مترجم و مالف
7 آناتمي جامعه دكتر فرامرز رفيعي پور
8 مساحبه با 5 نفر از مديران روابط عمومي صنعت برق اصفهان
9 كليدهاي ارتباط موثر با مردم در روابط عمومي هاي صنعت برق پيك برق شماره 854 آبان 91