شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : در مسير يكپارچگي فعاليت‌هاي ارتباطي
یکشنبه، 23 شهریور 1399 - 08:00 کد خبر:44506
قانون هفت٬ بيانگر اين است كه مشتري بالقوه مي‌بايست هفت بار پيام ماركتينگي شما را ببيند و بشنود تا به خريد منجر شود٬ اما اگر مشتري احتمالي٬ هفت پيام غير مرتبط را از هفت كانال مختلف بشنود و ببيند آيا ترغيب به خريد خواهد شد؟ خير. چه بسا كه مشتري به علت عدم ارتباط با پيام‌٬ آن‌ را ناديده بگيرد و يا به سادگي از آن عبور كند.



 

شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| با وجود هم پوشاني فعاليت‌هاي ماركتينگ٬ روابط‌عمومي٬ شبكه هاي اجتماعي و ديجيتال٬ سازمان‌هايي هستند كه اين واحد ها را از هم جدا كرده و وظايف جداگانه اي براي آن‌ها در نظر مي گيرند. بر اساس تحقيقاتي كه Intrado Digital Media و PR week انجام دادند حداقل نيمي از سازمان ها٬ ماركتينگ و روابط عمومي را تفكيك مي‌كنند.

اما يكپارچگي در اينجا به چه معناست؟

در واقع يكپارچگي به معناي هماهنگي و يكسان بودن پيامي است كه سازمان از طريق كانال‌هايش به مخاطبان ارسال مي‌كند٬ اين پيام ممكن است با تاكتيك هاي مختلف به دست مخاطب برسد اما همچنان يكپارچگي آن حفظ شده و در راستاي تحقق بخشيدن اهداف اصلي سازمان طراحي شده است.


آنچه خلق يك برنامه ارتباطي يكپارچه را الزامي مي‌كند ايجاد تجربه خاص براي مشتري و افزايش قدرت برند است تا سازمان پيامي نظام يافته٬ منسجم و واضح را به بازار هدف خود ارسال ‌كند.


قانون هفت٬ بيانگر اين است كه مشتري بالقوه مي‌بايست هفت بار پيام ماركتينگي شما را ببيند و بشنود تا به خريد منجر شود٬ اما اگر مشتري احتمالي٬ هفت پيام غير مرتبط را از هفت كانال مختلف بشنود و ببيند آيا ترغيب به خريد خواهد شد؟ خير. چه بسا كه مشتري به علت عدم ارتباط با پيام‌٬ آن‌ را ناديده بگيرد و يا به سادگي از آن عبور كند.


به طور مثال تيم ديجيتال ماركتينگ يك سازمان قصد دارد تا با كمپين ديجيتال يك محصول را معرفي كند٬ به اين دليل كه محصول تغيير چشمگيري با قبل ندارد بنابراين اين كمپين٬ مخاطبان محدود را هدف قرار مي دهد. اما آيا ماركتينگ٬ روابط عمومي و ... نيز از اين كمپين آگاه هستند؟ چراكه ممكن است در ساير كانال‌‌ها بتوان محتواي كمپين را منتشر نمود و اطلاع رساني را هدفمندتر انجام داد و در نتيجه يك برنامه مناسب جهت افزايش مدافعان برند در نظر گرفت.


يك از بهترين مدل‌هايي كه نمايانگر ارتباطات يكپارچه سازماني‌ مي‌باشد؛ مدل PESO است كه توسط Gini Dietrich خلق شده است اين مدل به معني رسانه‌‌ي خريداري شده٬ به دست آمده٬ اشتراكي و مالكيت فضاي رسانه‌اي مي باشد. در اين مدل تفاوت تاكتيك‌ها در عين يكپارچگي آنها كاملا مشهود است و همين امر موجب اعتبار، اعتماد، رهبري و اقتدار برند مي شود.


به همين جهت اگر روابط عمومي٬ ماركتينگ٬ شبكه‌هاي اجتماعي و ديجيتال (برنامه ريزي رويدادها و ارتباطات درون سازمان) با يكديگر هماهنگ باشند جادوي حقيقي رخ مي‌دهد كه موجب رشد و موفقيت كسب و كار شما خواهد شد.

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)