شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : آن روي بازارياب‎هاي روابط عمومي بالاي ترجيحا خانم چه شكلي است؟
دوشنبه، 17 شهریور 1399 - 01:44 کد خبر:44426
اگر به آگهي هاي دعوت به همكاري بازاريابي توجه كنيد غالبا به نيروي خانم نياز دارند و در آگهي هاي خود، تجرد، آراستگي بيش از حد و روابط‌عمومي بالا را از ملزومات استخدام مي دانند.



شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| با ورود مشاغل مدرن به بازارهاي ايران، نقش زنان در حوزه بازاريابي و تبليغات بيشتر از پيش حس مي شود، از طرفي اكثر كسب و كار هاي قديمي نيز به اين باور رسيده اند كه براي پيشرفت مالي از طريق فروش بيشتر كالا و خدمات خود به بازارياب هاي ماهر، ترجيحا خانم نياز دارند!

با ايجاد فضاي هرچه بيشتر رقابتي در عرصه بازاريابي انگيزه و رقابت در فروش محصولات در بين بازاريابان به ويژه بازاريابان خانم بالا رفته و در نتيجه سبب مي شود زن ها از تمام دارايي و توان خود در راستاي موفقيت در اين عرصه استفاده كنند.


با توجه به شرايط نابسامان اقتصادي در كشور و مشكلات معيشتي فراوان، قسمت كثيري از زنان در بسياري از مشاغل به ويژه در كلان شهرها براي تامين معيشت خود، مجبور به تن دادن به سليقه مديران خود هستند كه ماحصل آن اين است كه زنان تبديل به كالاي جنسي براي تبليغات مي شوند.


اين استفاده ابزاري از پوشش زنان در تمام مشاغل چه به صورت حضوري و مجازي وجود دارد، گويي صاحبان مشاغل از صنعت بازاريابي و فروش صرفا استفاده از زنان را آموخته اند چرا كه حتي در صفحات مجازي نيز اگر بخواهند يك مداد را به فروش برسانند در ابتداي كليپ تبليغاتي خود، عكس يا ويدئويي از يك خانم ميگذارند!


حقيقت تلخي كه در اين امر وجود دارد، استثمار جدي زنان در عرصه بازاريابي است كه موجب تحقير شخصيت شان مي شود اما تلخ تر از آن اين است كه با مرور زمان قبح اين امر برايشان از بين مي رود و خودشان را تبديل به كالاي جنسيتي براي فروش محصولات مديران خود مي كنند!


در اين راستا به سراغ زنان بازارياب در حوزه هاي مختلف رفتيم تا درباره اين موضوع مهم با آنها به گفت و گو بپردازيم، در ابتدا غزل مدير فروش يك شركت بيمه در خصوص استفاده ابزاري از زنان در صنعت بيمه حرفهاي جالبي براي شنيدن داشت.
غزل گفت: به طور كلي در عرصه كاري، زن بودن كار سختي است اما تا حد زيادي از ماست كه برماست.


وي در بيان دليل استفاده بيشتر از زنان در صنعت بيمه به ويژه در حوزه بازاريابي بيان كرد: مراجعه كنندگان بيمه اكثرا جامعه مردها هستند و اكثر اوقات مايلند كه توسط يك بازارياب خانم پرزنت شوند.


اين بازارياب بيمه با بيان اينكه نفوذ كلام زنان در بازاريابي براي مردان بالاتر است، افزود: در صنعت بيمه آراستگي ظاهري و ترفندهاي زنانه در جهت متقاعد كردن مشتريان به خريد خدمات بيمه، از ملزومات كاري است.


وي در ادامه گفت: در جلسات انگيزشي هفتگي كه در تمام شركت هاي بيمه اي وجود دارد توصيه هاي عجيبي صورت مي گيرد، براي مثال مديرفروش يك بخش كه بيشترين ميزان فروش را در آن ماه داشت، به عنوان يك بازارياب موفق بر اين نكته تاكيد داشت كه "ما محصول نمي فروشيم، خودمان را به عرضه مي گذاريم".


اين مسئول فروش در خصوص راه هاي موفقيت در بازاريابي بيمه، تصريح كرد: اگر رويكرد زياد صميمي شدن با مشتري و استفاده از ترفندهاي زنانه را نداشته باشي قطعا از نظر مالي در اين حرفه متضرر خواهي شد.


وي در خصوص دستاورد مالي خود گفت: در اين يك سال و نيمي كه در بيمه در سمت متصدي فروش مشغول بودم، به دليل عدم اعتقاد شخصي ام بر استفاده ابزاري از زنانگي ام، تنها 3ميليون تومان درآمد داشتيم كه اگر اين اعتقاد را نداشتيم ميتوانستم 10برابر اين مبلغ را بدست آورم.


وي با انتقاد از فضاي ناسالم دفترهاي بيمه افزود: عموما در اين فضا دخترها به بدون هيچ قبحي به استفاده از ابزارهاي زنانه براي فروش بيمه تشويق مي شوند.


غزل در انتها با گلايه از وضع موجود جامعه در عرصه بازاريابي بيان كرد: متاسفانه اگر به عنوان يك زن بخواهي سالم در اين حرفه كار كني، موفق نخواهي شد!


فاطمه احمدي با مدرك كارشناسي ارشد، بازارياب كالاست كه از شغلش رضايتمندي كافي ندارد. وي معتقد است بازاريابي به معناي حرفه اي در ايران وجود ندارد و افراد زماني كه با بن نبست بيكاري مواجه مي شوند بدون هيچ تخصصي به سراغ بازاريابي كالا و خدمات مي آيند.

وي با اشاره به مشكلات رايج بازاريابي زنان افزود: وقتي شما به عنوان يك بازارياب به سراغ مشتري مي رويد به سبب كار مجبور به برقراري ارتباط با فرد هستيد اما خيلي پيش مي آيد كه افراد تا ماه ها مزاحم شما مي شوند و شما به دليل حفظ منافع مالي ناچار به تحمل و سكوت هستيد!


احمدي با بيان اينكه رضايت مندي از هرشغلي مستلزم علاقه است، بيان كرد: بازاريابي شغل جذابي است اما مشكلاتي كه براي زنان حوزه وجود دارد، تحمل كار را بسيار سخت مي كند.


وي با بيان اينكه بي حجاب بودن در اين حرفه يك امتياز است، بيان كرد: در اكثر اوقات شاهد اين هستيم كه زنان بازارياب بدحجاب فروش و درآمد بالاتري دارند و همواره مورد تشويق قرار مي گيرند.


اين بازارياب ادامه داد: حتي اگر به آگهي هاي دعوت به همكاري بازاريابي توجه كنيد غالبا به نيروي خانم نياز دارند و در آگهي هاي خود، تجرد، آراستگي بيش از حد و روابط‌عمومي بالا را از ملزومات استخدام مي دانند.


وي در انتها تصريح كرد: متاسفانه در جامعه عموما مردم نگاه خوبي به زنان بازارياب ندارند و گمان مي كنند به راحتي مي توانند برايشان مزاحمت ايجاد كنند و بسيار تلخ است كه قوانين محكمي نيز براي دفاع از زنان در اين حوزه جهت بالابردن امنيت شغلي شان وجود ندارد.

منبع: ايسنا