شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| مديريت پروژه نمونه كارها (PPM) به شركتها كمك مي كند تا پروژه هاي صحيح را كه با استراتژي هايشان هماهنگ هستند، براي دستيابي به اهداف خود انتخاب كنند. حتي اگر معمولاً از PPM براي بهبود احتمال موفقيت پروژه استفاده شود، براي دستيابي به موفقيت نيز بايد ارتباط بين PPM و فرهنگ سازماني را در نظر بگيريد.
مزيت رقابتي
قبل از هر كاري، بايد در نظر بگيريم كه براي ايجاد ارزش بلند مدت، شركت ها بايد به طور مداوم به دنبال يك مزيت رقابتي در حوزه خود باشند. مزيت رقابتي مي تواند زماني ايجاد شود كه يك شركت تركيبي از خصوصيات را ايجاد كند كه به آن امكان مي دهد عملكرد بهتري نسبت به رقبا داشته باشد (سينگ، 2012). فرهنگ، عملكرد و استراتژي همه فاكتورهاي بهم پيوسته در تحقيق شركت براي مزيت رقابتي هستند (وله، 2013).
توجه به اين نكته مهم است كه رقبا در نحوه رفتار شركتها با توجه به عملكرد، فرهنگ، نوآوري و اجراي استراتژي تأثير مي گذارند (پورتر، 1985). شركت هايي كه مي خواهند عملكرد خود را بهبود بخشند، بايد منابع را به گونه اي تخصيص دهند كه استراتژي رقابتي سازمان را هدايت كند.
درگيري ذينفعان
نحوه مشاركت ذينفعان در سازمان، نحوه تخصيص منابع و اجراي استراتژي را تعيين مي كند. حتي اگر شركتها براي اجراي استراتژي به ذينفعان وابسته باشند، 95٪ از كاركنان يا استراتژي سازماني را درك نمي كنند، يا از آنها مطلع نيستند (كپلان و نورتون، 2005). علاوه بر اين، در سطح پروژه، يك سوء تفاهم بين اجراي پروژه و استراتژي شركت، شكست 30 درصد پروژه ها را تعيين مي كند (ميلر ، 2002).
آنچه اغلب اتفاق مي افتد اين است كه سازمان ها پيوندي بين طرح پروژه و استراتژي تجاري ايجاد نمي كنند (پاتاناكل و شنار، 2011). در نتيجه، اين مي تواند باعث ايجاد سوء تفاهم بين اهداف شركت و فرهنگ سازماني شود. در حقيقت، فرهنگ سازماني هم از نظر اثربخشي و هم از نظر مالي، نقش مهمي در عملكرد سازماني ايفا مي كند (Booth & Hamer، 2009).
مطالعات نشان مي دهد كه كارمندان درگير نسبت به افرادي كه درگير نيستند عملكرد بهتري دارند.
رهبران سازمان متأسفانه غالباً به دليل عدم وجود يك برنامه استراتژيك براي مشاركت ذينفعان در كل استراتژي سازماني قادر به مديريت مؤثر ذينفعان نيستند. خوشبختانه، مديريت پروژه نمونه كارها يك رهيافت استراتژيك براي تعامل ذينفعان به رهبران سازمان مي دهد. PPM را مي توان رويكردي مؤثر براي مديريت ذينفعان در سازمان دانست. توجه به اين نكته ضروري است كه براي دستيابي به سطح بالاتري از مشاركت ذينفعان و احتمال موفقيت بيشتر، شايسته است از PPM استفاده شود تا ذينفعان را در تهيه استراتژي و اجراي آن بگنجانيد.
تراز استراتژي
در هر سازمان، استراتژي نقش مهمي را ايفا مي كند زيرا به شركت ها جهت و هدف مي بخشد. مديريت استراتژي سازمان بهترين فرصت را براي رهبران براي تحقق اهداف استراتژيك فراهم مي كند. براي دستيابي به اهداف شركت، رهبران بايد استراتژي را با فرآيند، مردم، فرهنگ و سيستم پيوند دهند.
PPM چارچوب موثري را براي مديريت استراتژي شركت در اختيار مديران قرار مي دهد. در حقيقت، بسياري از سازمانهايي هستند كه سطح بالايي از تراز استراتژي را با استفاده از PPM ايجاد كرده اند. همانطور كه مي دانيم، PPM عمدتا براي انتخاب پروژه هاي صحيح و متناسب با استراتژي سازمان استفاده مي شود. علاوه بر اين همچنين با ارائه درك واضح از روند تصميمات استراتژيك و وضوح نقش، اطلاعات را در سراسر سازمان به واحدهاي تجاري و تيم هاي پروژه توزيع مي كند.
بنابراين، اگر شركت ها بخواهند شانس موفقيت خود را افزايش دهند، بايد استراتژي سازماني را به فرهنگ سازماني پيوند دهند.
يادت باشه
براي دستيابي به موفقيت شركتها بايد ارتباط PPM و فرهنگ سازماني را نيز در نظر بگيريد. PPM به رهبران سازماني يك رويكرد استراتژيك براي مشاركت ذينفعان ارائه مي دهد و همچنين اجازه مي دهد تا اطلاعات در سراسر سازمان به واحدهاي تجاري و تيم هاي پروژه توزيع شود.