شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| چسبيدن به ايده ها و روش هايي كه كارا بودند و دور انداختن روش هاي ناكارآمد، بخشي از فرآيند تكرارشونده ماست به ويژه در دنياي ديجيتال. نوآوري واقعي زماني اتفاق مي افتد كه عينك رنگي را برداريم و عملكرد خود را از چشمان جديدي ببينيم.
در اين جا پنج راهنمايي وجود دارد:
1- نگاهي دوباره به برنامهها و كمپين هاي خود داشته باشيد
كار هر شركتي را مي توان با نگاهي دوباره به راهكارهايش انجام داد وگرنه با ركود و ايستايي كمپين مواجه خواهيد شد. با برداشتن گامي به عقب و مرور اهداف نهايي، مخاطبان و روش ها، شروع كنيد. مروز كنيد كه از چه راه دوري آمده ايد و سپس در استراتژي و تاكتيك هاي خود بازنگري كنيد. زماني كه اين كار را انجام مي دهيد افكار منفي را از خود دور كنيد (افكاري كه هر ايده جديدي كه در لحظه عملي به نظر نمي رسند را رد مي كنند).
اجازه بدهيد ايده هاي ابتكاري جريان يابند. قبل از اينكه پنج صفحه از ايده جديدتان را بنويسيد متوقف نشويد. خودتان را به جاي موكلانتان بگذاريد. از چشمان آن ها به كمپين هاي خود بنگريد.
2- هيچ چيز مانند روابط عمومي سنتي نيست
روابط عمومي كه همراه آن مجموعه اي از اصول مورد اعتماد را در طول زمان آموخته ايم. برخي مي گويند كه آن ها قديمي اند و مايلند كه آن ها را منسوخ شده قلمداد كنند. اما، قديمي به اين معني نيست كه به كار نمي آيند. بعضي از قديمي ترين اصول كارآمد، هنوز هم حتي در دنياي ديجيتال صحيح مي باشند.
اگرچه به عنوان متخصصان روابطعمومي، لازم است مطمئن شويم كه همپاي موكلان خود هستيم و به اين منظور بايد ديدگاهي خارج از راه هاي معمولي انجام كارها داشته باشيم. به كمپين هاي خود از عدسي دانش، تجربه و عملكرد خودتان نگاه كنيد، اما فكرتان را به روي ايده هاي نو و احتمالات باز كنيد.
3- به همكاري فكر كنيد
بسياري از ما در سيلوهاي روابط عمومي خودمان كار مي كنيم و بين كار خود و ساير تاكتيك هاي بازاريابي جدايي ايجاد مي كنيم. مدت هاست كه زمان اين نوع رويكردها سپري شده است، يكپارچگي همه چيز است اما از آن مهم تر درك ساير اصول است. اگر درك كنيد كه شركت تبليغاتي، يا تيم ديجيتال يا ترويج چگونه كار مي كند، دانش بهتري از چگونگي همكاري نزديكتر با آن ها به منظور انتفاع موكلان خود خواهيد داشت.
گفته شدن اين كه همكاري از يكپارچگي بيشتر است يك رويكرد است. اين به معني به اشتراك گذاشتن افكار و ايده ها با ديگران است. درست مانند شما دانش هاي زيادي در ساير متخصصان است كه از همفكري براي رسيدن به راه حل هاي بهتر براي موكلان و حرفه خود ابايي ندارند. همچنين همكاري به معني صادق و روراست بودن با موكل تان و كار كردن با يكديگر براي انجام بهتر كارها نسبت به سال قبل است.
4- برنامه ريزي شغلي را فراموش نكنيد
به خاطر داشته باشيد كه بيشتر مردم در اين زمان به زندگي خود نگاه مي كنند و از خود مي پرسند كه آيا در مسير درست هستند. به عنوان يك بنگاه يا رهبر تيم، بايد خود را با نيازها و اهداف كاركنان خود وفق دهيد. روي برنامه كاري كه با اهداف آن ها و سازمان تان همخواني دارد كار كنيد. سپس تصميم بگيريد اين وعده ها را عملي كنيد.
5- مسئوليت پذير و متعهد باشيد
ما در صنعتي هستيم كه از موفقيت برندها، شركت ها و مردم، جدايي ناپذير است. ما فرصت فوق العاده اي داريم تا بخشي از اين موفقيت باشيم كه به همراه خود فرصت كاري، رشد اقتصادي و جايزه مالي خواهد داشت. هر نوعي ترسي را كنار بگذاريد. از دستاوردهاي خود و كسب و كارتان و صنعت مان به خود بباليد. تعهد كنيد كه بهترين متخصص روابط عمومي بشويد.
نويسنده: جانين لويد
مترجم: زهرا بابازادگان