شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| روزنامه نگاري، انتشار اطلاعات به مردم است و به همه افراد اين امكان را مي دهد تا از وقايع در همه مناطق جهان آگاه شوند. اين حرفه از روزنامه ها مكتوب آغاز شد، اما اكنون به روزنامه نگاري آنلاين، وبلاك نويسي و كانالهاي مجازي تسري پيدا كرده است.
اخبار در رسانه هاي اجتماعي باعث شده است كه اطلاعات غير واقعي با اخبار واقعي تركيب و در نتيجه تفكيك حقايق با خبرهاي كاذب سخت و دشوار شود . اكنون بيش از آنچه كه تصور كنيم يك پست در فضاي مجازي به سرعت در سراسر جامعه گسترش مي يابد و تا رسانه هاي رسمي بخواهند اصل موضوع را منتشر كنند پيامهاي فضاي مجازي تاثير خود را بر روي مخاطبان كه انبوهي از كاربران را تشكيل مي دهند گذاشته است و كاركرد رسانه هاي جمعي و رسمي را انفعالي كرده است .
امروزه در ظاهر، مخاطبان با افزودن آگاهي هاي رسانه اي خود سعي در تحليل اخبار و شناخت منبع انتشار دارند اما از طرفي ذهن سيال آنها بر مبناي تفكر خويش خوانده و نگرش قالبي خود هر آنچه را كه با پس زمينه ذهني او سازگار باشد و تاييدي بر باورهايش باشد مي پذيرد. تا جايي كه در بسياري از اوقات "حقايق" ارائه شده مورد اعتراض قرار مي گيرند.
نكته مهم اينجاست كه رسانه ها و به ويژه خبرنگاران در اين شرايط دوگانگي يا به عبارتي چند گانگي منابع خبري و پويايي مخاطبان چگونه مي توانند اعتماد بخشي و اعتبار رسانه خود را حفظ كنند .
شايد براي شما هم اتفاق افتاده باشد كه در يك روز غير تعطيل هنگام سفر به استانهاي شمال كشور دقايق و يا ساعاتي داخل تونل توقف كرده باشد در اين شرايط تلاش مي كنيد دليل توقف را در حالي كه انتظار آنرا نداريد بدانيد . در اين بين تحليل هايي را ارائه مي دهيد، تا بعد از خروج با واقعيت امر مواجه مي شويد . اگر اين واقعيت منطبق با تحليل شما نباشد سعي مي كنيد آنرا به برداشت خودتان نزديك كنيد . در اين شرايط كمتر افرادي هستند كه بپذيرند اشتباه كردند. و واقعيت را قبول كنند .
افرادي كه براي اخبار به عناوين رسانه هاي اجتماعي اعتماد مي كنند ، به عنوان مثال مي توانند خبر مورد نياز خود را در يك توييت دريافت كنند. اگر آنها داستان كامل را نخوانند ، واقعا اطلاعات كافي از اصل موضوع دريافت نمي كنند به عبارتي اطلاعات آنها عمق ندارد . مسئله ديگر اين است كه اگر يك داستان جعلي به سرعت در حال گردش باشد ، ممكن است مردم داستان اول را ببينند و هرگز داستاني بعدي را نبينند كه آن را تصحيح كند. بنابراين آنها در نهايت معتقدند كه اطلاعات غلط، درست است.
اين يك واقعيت شگفت آور است كه دنياي ارتباطات به دليل رسانه هاي اجتماعي به سرعت تكامل يافته اند و هنوز در حال تحول هستند. از روزنامه نگاري شهروندي گرفته تا فعاليت هاي اجتماعي، قلمرو رسانه هاي اجتماعي جهان را آنگونه كه تا كنون بوده تغيير داده اند و ما براي درك بهتر آينده اين حوزه، راهي جز افزايش آگاهي هاي خود نداريم.
مطمئناً رسانه هاي اجتماعي مي توانند نسلهاي آينده را به سمت جامعه اي آگاه تر و سازگارتر سوق دهد. با اين حال روزنامه نگاران هنوز هم عامل مهمي در انعكاس حقايق به مردم هستند ، حتي در اين عصر فناوري پيشرفته. بدون روزنامه نگاران ، ممكن است حوادثي مانند جنگ ، مسائل زيست محيطي و موضوعات سياسي، اقتصادي و اجتماعي تحريف و يا حتي جعل شوند.
خبرنگار گرامي، روزت مبارك