كتاب استانداردهاي روابط عمومي تاليف دكتر احمد يحيايي ايله اي و با مديريت محمد جشني از سوي انتشارات كارگزار روابط عمومي به بازار كتاب عرضه شده است.
اين كتاب در دو بخش فنون و فعاليت هاي روابط عمومي و اصول مديريت روابط عمومي تدوين شده است.
مفهوم سازي فعاليت هاي روابط عمومي، ترسيم گردش كار در حوزه هاي مختلف روابط عمومي و تدوين اقدامات كليدي در فعاليت هاي روابط عمومي از جمله اهداف تدوين اين كتاب مي باشد و براي دستيابي به اين اهداف ابتدا طي جلساتي متعدد با كارشناسان روابط عمومي، فعاليت هاي اولويت دار روابط عمومي شناسايي و پس از آن با استفاده از منابع و مستندات، متن استاندارد نگارش شد و در مرحله نهايي صحه گذاري توسط مشاوران علمي حامدرضا اسماعيلي، حسين امامي، مهدي باقريان، قربانعلي تنگ شير، سيدشهاب سيدمحسني، ميرمحمود سجادي، علي فروزفر، هادي كمرئي، محمود مختاريان و اميرمسعود مظاهري انجام گرفت.
اين كتاب، از معدود كتاب هايي است كه رويكردي صرفاً كاربردي داشته و با شناسايي انواع فنون وفعاليت هاي موردنياز روابط عمومي ها، فرآيند و چك ليست كاري و نمودار فرآيندي هر فعاليت تبيين و ترسيم شده و مي توان گفت كتابي است كه حتي براي كساني كه تاكنون تجربه كار و فعاليت در واحد روابط عمومي را نداشته مي توانند با به كار گرفتن فرآيند كاري كه براي هر فعاليت تعريف شده آن تكنيك را به راحتي و با كيفيت خوب در سازمان شان اجرا و پياده سازي نمايند و به نوعي مي توان گفت يك كتاب راهنماي كار و فعاليت درحوزه روابط عمومي محسوب مي گردد.
استانداردهاي روابط عمومي/ مولف: دكتر احمد يحيايي ايله اي/ناشر: كارگزار روابط عمومي؛ چاپ اول تابستان 1392/قطع رحلي/قيمت:20 هزار تومان/456 صفحه
عنوان كتاب: استانداردهاي روابط عمومي
نويسنده: دكتر احمد يحيايي ايله اي
مدير پروژه: محمد جشني
مشاوران علمي(طبق حروف الفبا): حامدرضا اسماعيلي، حسين امامي، مهدي باقريان، قربانعلي تنگ شير، سيدشهاب سيدمحسني، ميرمحمود سجادي، علي فروزفر، هادي كمرئي، محمود مختاريان و اميرمسعود مظاهري
به گزارش شارا، خوشبختانه ادبيات نظري و عملي روابط عمومي در ايران، طي يك دهه اخير با تحولات چشمگيري روبه رو بوده است كه بخش اعظم آن نتيجه توليد و انتشار نشريات و كتب تخصصي متعددي بوده كه از سوي انجمن ها و موسسات غير دولتي در اين حوزه به زيورطبع آراسته شده است و تا حدود زيادي توانسته اين خلاء علمي و آموزشي را برطرف كند. ولي عليرغم تلاش هاي علمي صورت گرفته به نظرمي رسد باتوجه به ماهيت وظايف وكاركردهاي روابط عمومي درسازمان ها كماكان جاي كتب علمي و كاربردي دراين حوزه براي شاغلان و مشتاقان اين عرصه در محيط كار خالي است چرا كه واحد روابط عمومي، ميدان عملي كار و تلاش و خلاقيت و نوآوري مي باشد و لازم است دست اندركاران اين حرفه، فن وهنر ارتباطي، هر روز با ايده ها و روشهاي جديدي در ارتباط و تعامل بيشتر و موثرتر با مخاطبان سازماني گام برداشته و به رسالت تاريخي خود كه همانا جلب رضايت مخاطبان ومشتريان شان است دست يابند و در راستاي ارتقاء بيش ازپيش مشروعيت سازماني شان تلاش كنند و دركنار آن، همواره آمادگي و برنامه ريزي لازم را براي جلوگيري يا مقابله با انواع بحران هاي احتمالي سازماني و رسانه اي داشته تا بتوانند با اطلاع رساني دقيق وشفاف هم به موقع پاسخگوي افكارعمومي بوده واز بروز انواع و اقسام شايعات بي اساس جلوگيري نمايند وهم بتوانند به رسالت واقعي خود در امر اطلاع رساني واطلاع يابي از مخاطبان اقدام نمايند. ازسويي ديگر شاغلان اين عرصه بايد با آخرين روش ها و تكنولوژي هاي روز ارتباطي آشنا و مسلط بوده و در محيط كار بتوانند نظريه هاي علمي اين حرفه را آماده سازي و پياده كنند، درهمين ارتباط متاسفانه كمبود نيروي انساني متخصص روابط عمومي در كشور موجب شده بسياري ازطرح ها و فعاليت هاي اين حوزه در سطح نازلي اجرا و روابط عمومي عملاً از گردونه تصميم سازي و كارآمدي در سازمان خارج شود و نتواند وظايف و سياست هاي واقعي خود را به مرحله عمل و اجرا رساند و همواره به عنوان واحدي تشريفاتي، تبليغاتي و تداركاتي در سازمان نگريسته شود. با توجه به اين خلاء جداي از برنامه ريزي هاي آموزشي كه در قالب كنفرانس ها و سمپوزيوم ها و كارگاه هاي آموزشي براي شاغلان اين حرفه از سوي انجمن ها و موسسات پيش بيني و اجرا گرديده همانطور كه بيان شد كتب و نشريات مختلفي در اين ارتباط براي ارتقاء سطح دانش و كارايي شاغلان اين حرفه توليد و انتشار يافته است.
در همين راستا نوشتاري كه پيش رو مي باشد نيز همسو با اين هدف مهم توسط دكتر احمد يحيايي ايله اي از اساتيد و صاحب نظران اين رشته نگارش شده كه مي توان گفت از معدود كتاب هايي است كه رويكردي صرفاً كاربردي داشته و با شناسايي انواع فنون وفعاليت هاي مورد نياز روابط عمومي ها، فرآيند و چك ليست كاري و نمودار فرآيندي هر فعاليت تبيين و ترسيم شده و مي توان گفت كتابي است كه حتي براي كساني كه تاكنون تجربه كار و فعاليت در واحد روابط عمومي را نداشته مي توانند با به كار گرفتن فرآيند كاري كه براي هر فعاليت تعريف شده آن تكنيك را به راحتي و با كيفيت خوب در سازمان شان اجرا و پياده سازي نمايند و به نوعي مي توان گفت يك كتاب راهنماي كار و فعاليت درحوزه روابط عمومي محسوب مي گردد.
البته كتاب حاضر به عنوان جلد اول و ويرايش نخستين اين اثر ارايه شده و نويسنده فرصت كافي براي تكميل تمامي فنون و فعاليت ها را براي تمامي بخش هاي روابط عمومي نداشته است كه توسط انجمن متخصصان روابط عمومي وموسسه كارگزار روابط عمومي و با همت جمعي از اساتيد و صاحبنظران اين رشته، بخش هاي مختلف كتاب مذكور مورد بررسي و بازبيني قرار گرفته و نظرات اصلاحي و تكميلي اساتيد مذكور نيز لحاظ شده است.
اميد است جلد و ويرايش دوم و كامل كتاب در آينده نزديك وبه شكل جامع وكامل تري تهيه و در دسترس متخصصان اين حوزه قرار گيرد.
مقدمه اول: گامي متفاوت در يكپارچه سازي فرايندها و فعاليت هاي روابط عمومي
يكي از مهم ترين آسيب هاي روابط عمومي در كشور ما، فقدان استاندارد هاي مربوط به فعاليت ها و معيارهاي سنجش عملكرد در اين بخش است. اين ضعف سبب شده است تا نقشه راه توانمند سازي روابط عمومي ها به اندازه كافي روشن نباشد و مديران سازمان ها در ايجاد توازن بين ظرفيت روابط عمومي و انتظار از عملكرد آن دچار برخي تعارضات شوند. بعلاوه آنكه فقدان استانداردهاي روشن در اين عرصه، عملكرد و نگاه سليقه اي به روابط عمومي را موجب مي گردد.
استانداردسازي فعاليت ها و تعريف معيارهاي سنجش عملكرد و نهادينه شدن اين استانداردها، علاوه بر نظم بخشيدن به فعاليت هاي اجرايي سازمان، بستري ايجاد مي كند تا تجربيات مديريتي سازمان روابط عمومي در پرتو استانداردها و در قالب دانشي سازمان يافته، قابليت انتقال داشته باشد.
درك مشترك از مفاهيم و وظايف روابط عمومي و يكپارچگي در اتخاذ رويكردها از طريق مفهوم سازي روزآمد و تعريف فرايندهاي مرتبط با عمده ترين فعاليت هاي كليدي روابط عمومي، ره آورد اين اقدام شايسته است كه مي تواند نويد بخش تحول در حوزه روابط عمومي كشور محسوب گردد. انتظار مي رود اين اقدام بتواند در رفع چالش هاي حوزه روابط عمومي نقش برجسته اي ايفا نمايد.
مقدمه دوم: استاندارد؛ رويكرد مديريت كيفي
آسيب شناسي روابط عمومي ايران چند واقعيت را براي ما روشن مي كند:
* اول اينكه تعريف غيركارشناسي ساختار روابط عمومي و تركيب آن با ديگر واحدهاي سازماني، روابط عمومي را از ماهيت و مسير اصلي منحرف كرده است.
* دوم اينكه بخش قابل توجهي از مديران و كاركنان روابط عمومي (بخصوص مديران) تخصص روابط عمومي ندارند و همچنين آموزش هاي بدو خدمت و ضمن خدمت را پيگيري نمي كنند.
* سوم اينكه رابطه دانشگاه و روابط عمومي سازمان ها يا به طور كلي قطع است يا رشته اي ضعيف از چنين رابطه اي وجود داشته و ناكارآمد است.
* چهارم اينكه منابع كاربردي حوزه روابط عمومي كه عمدتاً توسط مجريان روابط عمومي نگاشته شده است از حداقل پشتوانه و مبناهاي علمي برخوردار است.
با روشن شدن چنين واقعيتي و با احترام تمام به همه كارگزاران و متخصصان روابط عمومي (كه نتيجه تلاش هاي پيوسته آنان روشن ماندن چراغ روابط عمومي است) بايستي اذعان كرد كه ارتقاي روابط عمومي در ايران منوط به كوششي بيشتر در حوزه علمي و توسعه فعاليت هاي كيفي است.
دنيايي كه سودآوري و نتيجه گيري فعاليت هاي سازماني نه به تعداد توليد است و نه به تعداد نيروي انساني؛ بلكه پيشرفت سازمان ها و جوامع به بهره گيري از منابع انساني كيفي و بكارگيري استانداردهاي حرفه اي است؛ چرا كه استانداردهاي حرفه اي كمك مي كند تا كاركنان در انجام امور هماهنگ شده و با اهدافي يكسان به نتايجي مشخص دست يابند.
روابط عمومي نيز از اين قاعده مستثني نيست زيرا طراحي و تدوين چنين ساز و كارهايي مي تواند كيفيت فعاليت ها را ارتقاء بخشيده و سوء برداشت ها از وظايف و عملكرد روابط عمومي را كاهش دهد.
"استاندارد حرفه اي روابط عمومي" با چنين رويكردي و در جهت بهبود انجام امور روابط عمومي در ايران با حمايت و مشاوره تعداد قابل توجهي از كارگزاران و كارشناسان به رشته تحرير در آمده است.
همچنين 51 سال سابقه اجرايي فعاليت در روابط عمومي هاي بخش هاي دولتي و خصوصي، ده سال تحصيل در رشته ارتباطات و
ده سال آموزش و پژوهش در زمينه روابط عمومي، اينجانب را براي تدوين چنين استانداردي پشتيباني كرده است.
تدوين اين استاندارد (حداقلي) بر مبناي يك پژوهش ميداني، سه هدف كلي را پيگيري كرده است:
1) مفهوم سازي فعاليتهاي روابط عمومي
2) ترسيم گردش كار در حوزه هاي مختلف روابط عمومي
3) تدوين اقدامات كليدي در فعاليت هاي روابط عمومي
براي دستيابي به اين اهداف ابتدا طي جلساتي متعدد با كارشناسان روابط عمومي، فعاليت هاي اولويت دار روابط عمومي شناسايي و پس از آن با استفاده از منابع و مستندات، متن استاندارد نگارش شد و در مرحله نهايي صحه گذاري از طريق كارگزاران و كارشناسان روابط عمومي انجام گرفت.
در پايان نيز بر اساس معيارهاي اصلي، مدل زيربنايي مديريت كيفيت (ادواردز دمينگ: پژوهش، برنامه ريزي، اجرا و ارزيابي) مجموعه كار به دو بخش اصول (پژوهش، برنامه ريزي و ارزيابي) و فنون (اجراي فعاليت ها) تقسيم شد.
پيشگفتار
مقدمه اول
مقدمه دوم
بخش اول: اصول مديريت روابط عمومي
الف: پژوهش و افكارسنجي
آسيب شناسي روابط عمومي
تحليل محتواي بريده جرايد
طراحي و تدوين پرسشنامه
اجراي نظرسنجي
ب: برنامه ريزي
برنامه سالانه
تدوين آيين نامه اجرايي
استخدام كارمند روابط عمومي
مديريت جلسات داخلي روابط عمومي
انتخاب پيمانكار روابط عمومي (برون سپاري)
ج: ارزيابي
ارزيابي عملكرد روابط عمومي
گزارش عملكرد سازمان
گزارش عملكرد روابط عمومي
جشنواره هاي ملي روابط عمومي
جشنواره روابط عمومي هاي سازمان
بخش دوم: فنون و فعاليتهاي روابط عمومي
الف: ارتباطات رسانه اي
كنفرانس خبري
مصاحبه اختصاصي
شركت در برنامه زنده تلويزيوني
مصاحبه اختصاصي با رسانه هاي خارجي
مصاحبه تلفني
تهيه و ارسال خبر
اطلاع رساني در بحران
يادداشت و مقاله مطبوعاتي
سفر و تور رسانه اي
مديريت سايت اينترنتي
جوابيه رسانه اي
صدور بيانيه (مناسبت ها)
اطلاع رساني پيامكي
آگهي مطبوعاتي
ب: ارتباطات مردمي
مديريت شايعات
مديريت جلسات پرسش و پاسخ
مديريت نامه هاي مردمي
ج: ارتباطات كارمندي
ديدار نوروزي مدير سازمان
اردوي تفريحي كاركنان
برگزاري جشن بازنشستگان
جشن دانش آموزان ممتاز
مناسبت هاي مذهبي (اعياد)
مناسبت هاي مذهبي (شهادت)
مسابقات فرهنگي
تابلوي اعلانات
د : مديريت انتشارات
نشريه داخلي
بروشور
تهيه و توزيع بريده جرايد
تهيه ويژه نامه همايش و نمايشگاه
تهيه متون سخنراني
تهيه لوح تقدير
ه : مديريت گردهمايي
جلسه شوراي مديران
بازديد رئيس سازمان از پروژه ها
جشن سالروز تاسيس سازمان
سمينارهاي علمي و تخصصي
كارگاه هاي آموزش روابط عمومي
مديريت مراسم افتتاحيه
مراسم امضاي قرارداد
بازديد ميهمانان خارجي از پروژه ها
مراسم روز روابط عمومي
برگزاري مراسم روز خبرنگار
گزينش و آموزش مجري مراسم
مديريت سالن اجتماعات
و : مديريت نمايشگاه
شركت در نمايشگاه هاي داخلي
شركت در نمايشگاه هاي خارجي
گزينش و آموزش غرفه داران
مديريت نمايشگاه دايمي
ز: مديريت تبليغات
طراحي و چاپ پوستر
هداياي تبليغاتي
طراحي و نصب بيلبورد
تيزر تلويزيوني
ح: سمعي و بصري
توليد فيلم مستند
فيلم سينمايي و سريال
مولتي مديا
بانك عكس و فيلم
فيلمبرداري صنعتي
سرود سازماني
دستورالعمل فيلمبرداري مراسم
منابع و مأخذ