شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| درحاليكه خوشبيني، نحوه كسب درآمد و انگيزه هزينهكردن آن به نحو چشمگيري در حال تغيير است، مصرفكنندگان سراسر جهان با برقراري پناهگاههاي جهاني درحال اتخاذ رفتارهاي جديدي هستند.
درحاليكه دولت ها و سازمان ها مشغول مهار كرونا و توقف تلفات روزافزون انساني هستند، مصرفكنندگان در سراسر جهان تأثيرات اقتصادي ناشي از آن را كاملاً احساس ميكنند. كشورهاي اروپايي كمترين خوشبيني را دارند، درحاليكه چين با اينكه نخستين كشوري بود كه بدترين تأثيرات دنياگيري را تحمل كرد، خوش بين ترين كشور است. همين طوركه كشورها در منحني شيوع حركت مي كنند، مصرفكنندگان نيز در سرتاسر جهان هزينههاي غيرضروري را متوقف كردهاند، با اينحال، هنوز براي افزايش مخارج دلايل زيادي وجود دارد. خريد آنلاين تقريباً در همهجا جهش داشته، اما اين تغيير هنوز نميتواند كاهش كلي در هزينهها را جبران كند.
مجموعه نظرسنجيهاي جهاني ما در ۳۸ كشور كماكان درحال رصد كردن تمايلات مصرفكنندگان در طول اين بحران است. دادههاي زير بر زيرمجموعهاي از ۱۳ كشور اصلي تمركز دارد كه براساس اهميت اقتصادي و تأثير كوويد-۱۹ بر جمعيت آنها انتخاب شدهاند.
۱- تمايلات مصرفكننده
كشورهاي اروپايي كه به شدت درگير كوويد-۱۹ هستند، نسبت به همتايان خود در آفريقا، آسيا و آمريكا، بهطرز چشمگيري خوشبيني كمتري دارند.
لازم به ذكر است كه خوشبيني مصرفكنندگان در چين، در طول هفته گذشته به ۵۳ درصد افزايش يافته است.
۲- درآمد مصرفكننده
درمجموع، مصرفكنندگان انتظار دارند اثر منفي بزرگي بر درآمدهاي شان وارد شود.
بين ۳۰ تا ۵۰ درصد مصرفكنندگان در سطح جهان انتظار دارند كه درآمد خانوادگي آنها در طول دو هفته آينده همچنان كاهش داشته باشد، درحاليكه درصد كمي (كمتر از ۱۰ درصد در بيشتر كشورها) انتظار افزايش درآمد را دارند. مصرف كنندگان چيني با ۳۰ درصد، بيشترين خوشبيني را به افزايش درآمدهاي شان دارند. رديف بعدي كشورها شامل ايالات متحد، اكثر كشورهاي اروپايي، ژاپن و هند، به ميزان ۲۵ تا ۴۹ درصد انتظار كاهش درآمدها را دارند. در آخرين رديف كشورها – برزيل، آفريقاي جنوبي، آلمان و كره – بيش از ۵۰ درصد مصرفكنندگان (۵۴ تا ۶۳ درصد) انتظار كاهش درآمد را دارند.
خوشبيني مصرفكنندگان چيني منجر به افزايش اساسي در هزينههاي مورد انتظار آينده شده است، همين وضعيت در اندونزي، نيجريه و هند نيز مشاهده ميشود. ساير كشورها، از جمله برزيل، ژاپن و پرتغال به نسبت خوشبيني كمتري دارند، اما همچنان انتظار افزايش هزينهها را دارند – احتمالاً به دليل ذخيرهسازي ملزومات به دليل توصيههاي ماندن در خانه. بيشتر مصرفكنندگان اروپايي (ازجمله در ايتاليا، اسپانيا، فرانسه و بريتانيا) خوشبيني كمتري دارند و درنتيجه هزينه كمتري را انتظار دارند. درحاليكه مصرفكنندگان ايالات متحد خوشبيني بيشتري دارند، همچون مصرفكنندگان اروپايي تمايل كمتري به هزينه كردن دارند.
3- مخارج خريد طبقه اي از محصولات
در سراسر جهان مصرفكنندگان كماكان روي مايحتاج ضروري نظير غذا، مايحتاج خانه، وسايل مراقبت فردي و نيز سرگرميهاي خانگي هزينه ميكنند.
مصرفكنندگان در سطح جهاني و به نحو چشمگيري هزينههاي غيرضروري را كاهش دادهاند. برخي از دستهها نظير رستوران، پوشاك، كفش، لوازم جانبي، مسافرت و سرگرميهاي خارج از خانه سريعترين كاهش را نشان ميدهند. اين رفتار با توصيههاي فراگير و جهاني ماندن در خانه و نيز انتظارات بيانشده مصرفكنندگان مبني بر كاهش هزينهها، سازگاري دارد.
همينطور كه كشورها در امتداد منحني شيوع پيشروي ميكنند، در برخي حوزهها شاهد افزايش هزينه هستيم. مصرفكنندگان چيني افزايش هزينه روي بعضي از دستههاي غيرضروري، از جمله خدمات مراقبت از حيوانات خانگي و تناسباندام و سلامتي را شروع كردهاند. عادات خريد آنها قبل، حين و پس از اوج دنياگيري نشان ميدهد كه رفتار خريد پس از نقطه اوج منجر به كاهش ۳۹ درصدي رفتوآمد درعينحال سبد خريد بزرگتر براي مواد غذايي شد، همچنين باعث كاهش رفتوآمد و مصرف براي پوشاك و خريد از فروشگاههاي بزرگ شد (۴۰ تا ۵۰ درصد كمتر از ايام پيشا كرونا). در كره جنوبي و اندونزي، سفارش و تحويل غذاي بيرونبر نشان از رشد دارد.
4- انتظارات به وجود آمده از ماندگاري تأثيرات در زندگي شخصي
مصرف كنندگان در سطح جهان انتظار تأثيرات بلندمدت كوويد-۱۹ بر امور روزمره و مالي شخصي را دارند.
بيش از ۷۵ درصد مصرفكنندگان در سطح جهان پيشبيني ميكنند كه اثر دنياگيري براي بيش از دو ماه حس خواهد شد و ۵۰ درصد اين زمان را بيش از چهار ماه ميدانند. حتي در چين و ايالات متحد، بيش از ۴۰ درصد از مصرفكنندگان در مورد قدرت اقتصادهاي شان در بازسازي خوشبين هستند، حدود ۹۰ درصد معتقدند بيش از دو ماه طول خواهد كشيد كه زندگي روزمره به حالت عادي بازگردد و بيش از ۵۰ درصد انتظار دارند امور ماليشان براي بيش از چهار ماه تحت تأثير دنياگيري باشد. ۶۰ درصد از مصرفكنندگان كشورهاي اروپايي كه كمتر درگير كوويد-۱۹ هستند (بريتانيا، فرانسه و آلمان) با اندكي خوشبيني بيشتر، انتظار دارند آثار مالي دنياگيري بيش از دو ماه دوام دارد. در مقابل، قريب به ۱۰۰ درصد مصرفكنندگان در ژاپن و كره جنوبي پيشبيني ميكنند كه اختلال در زندگي روزمرهشان بيش از دو ماه به طول انجامد.
5- زمان چطور سپري ميشود
مصرفكنندگان همچنين انتظار تغييراتي در چگونگي سپري شدن زمان شان را دارند.
اكثر مصرفكنندگان در سطح جهان انتظار دارند زمان كمتري را صرف كار كردن و زمان بيشتري را صرف سرگرميهايي از جمله محتواي ديجيتال و ويدئويي، اخبار و رسانههاي اجتماعي ميكنند. چين يك استثناي قابلتوجه است. باوجوداينكه اين كشور بدترين تأثيرات همهگيري را تجربه كرده، مصرفكنندگان قصد دارند زمان بيشتري را در محل كار سپري كنند.
ما با رصد تمايلات مصرفكننده، ارزيابي ميكنيم كه چطور انتظارات، ادراكات و رفتارهاي مردم در طول اين بحران تغيير ميكند. لطفاً علاوه بر نمودارهاي اين مقاله، دادههاي نظرسنجي ما در سطح كشوري را كه مرتباً بهروز ميشود، ملاحظه نماييد.
منبع: McKinsey&Company
https://weblogibc-co.com