شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : گسترش و توسعه فرهنگ بيمه در كشور
جمعه، 11 مرداد 1392 - 19:08 کد خبر:4385

توسعه فرهنگ بيمه در كشور، در برگيرنده مفاهيم متعددي از ديدگاه‌هاي گوناگون است. از جمله اين موارد، درك جامعه از استفاده از بيمه است.
علي خداداديان معاون فني بيمه سامان در اين رابطه توضيح داد: در بررسي‌هاي جامعه شناسي از مردم ايران، مشخص شده است كه اكثريت اقشار جامعه با توجه به مشكلات معيشتي و اقتصادي در مقابله با ريسك‌هاي موجود، بسيار افراد ريسك گريزي هستند. اين در حالي است كه سهم سرانه مردم از حق بيمه صادره كه همانا نشان‌دهنده ضريب نفوذ بيمه مي‌باشد، بسيار پايين است. در اين زمينه علت را مي‌توان در خصوص مشكلات فرهنگي مردم از مفهوم بيمه دانست. چنانچه مفاهيم انتقال ريسك به غير و ميزان قدرت تحمل ريسك توسط هر يك از آحاد جامعه در فرهنگ مردم نهادينه شود، گامي بزرگ در زمينه توسعه فرهنگ بيمه در كشور برداشته شده است.
وي افزود: در اين صورت جامعه هدف بيمه را درك خواهد كرد و حق بيمه نه تنها مفهوم هزينه را از دست خواهد داد، بلكه به يك سرمايه گذاري بلند مدت تبديل خواهد شد. پيروي از قوانين دقيق و جامع نيز در جوامع پيشرفته سبب شده است تا نگاه مردم نسبت به اين صنعت متمايز شود. در بسياري از كشور‌هاي جهان، دولت‌ها با استفاده از زيرساخت بيمه‌هاي اجتماعي، فرهنگ بيمه را به صورت بنيادي در بين مردم گسترش مي‌دهند. اين امر سبب مي‌شود تا علاوه بر بينش مثبت افراد نسبت به فرهنگ بيمه، خريد بيمه نامه را از نكات ضروري دانسته و با وجودي كه در بسياري از موارد مي‌توانند ريسك مربوطه را نگهداري نمايند، انتقال آن را به شركت‌هاي بيمه‌گر ارجح مي‌دانند. از سوي ديگر، شركت‌هاي بيمه‌گر نيز با گسترش خدمات خود و همچنين پيش بيني كه از نياز‌هاي بيمه‌اي مردم به دست مي‌آورند، خدمات متنوع و جديدي را با در نظر گرفتن نياز جامعه هدف به بازار عرضه مي‌نمايند. در اين زمينه مدل‌هاي جديد آماري و همچنين محاسباتي، نرخ‌هاي رقابتي را توليد كرده و ارزش ارائه خدمات بيمه‌اي با در نظر گرفتن بازار عرضه آن روند كاهشي را در پيش داشته است.
خداداديان در ادامه ياد آور شد: از جمله ديگر مواردي كه در توسعه فرهنگ بيمه نقش بسزايي دارد، توسعه فرهنگ مشتريان و مشتري مداري از سوي عرضه‌كنندگان اين خدمت است. تشكيل باشگاه مشتريان و ارائه خدمات مختلف به آنها و تهيه برنامه‌هاي مختلف وفادار‌سازي مشتريان نسبت به شركت‌هاي بيمه‌گر، از جمله اقداماتي است كه در راستاي مشتري مداري و جلب مشتريان در سال اخير از جانب شركت‌هاي بيمه‌گر مورد توجه قرار گرفته است. در برخي موارد، خدمات بانكي نيز به كمك بيمه‌گران آمده‌اند و آنها را در تامين نياز‌هاي مشتريان ياري مي‌دهند. تغييرات ساختاري در سازمان و معرفي و ارائه خدمات با در نظر گرفتن ديدگاه مشتري محور به جاي محصول محور، از جمله ديگر تغييرات و بهبود‌هايي است كه در ارائه خدمات بيمه‌اي رخ داده است. با در نظر گرفتن اين موارد، امروزه مشتريان محصولات بيمه را با در نظر گرفتن شرايط خود و به صورت خصوصي‌سازي شده دريافت مي‌نمايند. در مقابل اين فرهنگ‌سازي مهم‌ترين مساله ضدفرهنگي موجود، عدم اطمينان مردم به امور بيمه‌گري و همچنين دلالان رسمي صنعت بيمه در بازار است. با افزايش تعدد لايه‌هاي فروش و حضور ساير واسطه‌ها از جمله بازاريابان، انتفاع مالي فروشنده و افزايش كارمزد فروش سر لوحه امور قرار گرفته و اين خود پايه‌اي است بر كاهش اطمينان مردم از بيمه نامه‌اي كه خريداري مي‌نمايند.

منبع: روزنامه دنياي اقتصاد