شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مسئوليت اجتماعي در شركت‌ها
سه شنبه، 17 تیر 1399 - 08:30 کد خبر:43620
بنياد مديريت كيفيت اروپا يا EFQM كه بنيادي وابسته به اتحاديه اروپاست، در مدل الگوي تعالي خود براي سازمان‌ها، مسئوليت اجتماعي شركت‌ها را به عنوان يكي از ارزش‌هاي هشت‌گانه خود معرفي كرده است. همچنين، يكي از معيارهاي نه‌گانه خود را براي ارزيابي شركت‌ها، به اين امر اختصاص داده و هشت درصد از امتياز كل ارزيابي يك سازمان را براي اين معيار قائل است.


 

 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| اصلي‌ترين و بزرگ‌ترين ذينفع هر سازمان يا شركتي، جامعه است. در اين باره، تعامل مستقيم و بي‌واسطه سازمان با جامعه و ارزيابي ريسك‌ها و مسائلي كه ممكن است براي جامعه يا بخشي از آن در اثر فعاليت‌هاي سازمان به‌وجود آيد، ضروري است.


مسئوليت اجتماعي شركتي يعني مسئوليت شركت در پاسخ‌گويي به پيامدهاي فعاليت‌هايي كه جامعه را تحت تاثير قرار مي دهد. منظور در جامعه اين‌جا كلي است و در برگيرنده همه ذينفعان شركت است. شركت بايد در اتخاذ تصميمات و انجام فعاليت‌ها و اجراي عمليات خود، منافع همه ذينفعان را در نظر بگيرد. ذينفعان شركت كساني هستند كه نتايج و پيامدهاي تصميمات و اعمال شركت‌ها بر آن‌ها تاثير مي گذارد. اين ذينفعان در وفقيت يك شركت به صورت مستقيم و غيرمستقيم نقش دارند. مهمترين ذينفعان شركت مصرف‌كنندگان، كاركنان، مالكان يا سهامداران و جامعه هستند


مفهوم مسئوليت اجتماعي شركت شامل موضوعات مختلفي مرتبط با رفتار شركت در محيط اجتماعي خود فراتر از مفاهيم اقتصادي است كه شركت‌ها به طور سنتي با آنها مرتبط هستند


بنياد مديريت كيفيت اروپا يا EFQM كه بنيادي وابسته به اتحاديه اروپاست، در مدل الگوي تعالي خود براي سازمان‌ها، مسئوليت اجتماعي شركت‌ها را به عنوان يكي از ارزش‌هاي هشت‌گانه خود معرفي كرده است. همچنين، يكي از معيارهاي نه‌گانه خود را براي ارزيابي شركت‌ها، به اين امر اختصاص داده و هشت درصد از امتياز كل ارزيابي يك سازمان را براي اين معيار قائل است.


توجه مدلEFQM به مسئوليت اجتماعي شركت‌ها و عدم توجه مدل مالكوم بالدريج اروپا و مدل دمينگ ژاپن به اين امر، حاكي از حساسيت‌هاي جامعه اروپايي نسبت به مسئوليت اجتماعي شركت‌هاست. مفهوم "مسئوليت اجتماعي شركت‌ها" در زمره مفاهيم اخلاق كسب‌وكار مطرح است و به نقشي كه شركت‌ها درحوزه اجتماعي برعهده دارند مربوط مي شود.


در شركت فولاد هرمزگان ارتقاي تصوير بيروني و ارتباط تعامل‌گرا با جامعه همواره جزو اهداف استراتژيك بوده و هست و نظام مسئوليت‌هاي اجتماعي شركت كه تدوين شده و به زودي اجرايي خواهد شد بر تحقق اين اصول استوار است.


در همين راستا در سال 98 ميزان سرمايه‌گذاري شركت در حوزه مسئوليت‌هاي اجتماعي افزايش محسوسي را تجربه كرد و بر همين اساس ارتباط با جامعه از طريق رسانه‌ها و شركت در نمايشگاه‌ها و همايش‌ها رشد چشمگيري داشته است.


در اين شركت مشاركت‌ها و مساعدت‌هاي فراواني در حوزه‌هاي گوناگون عمراني، فرهنگي، ورزشي و سلامت استان در سال 98 صورت پذيرفته است. ما بر اين عقيده استواريم كه مردم در لحظات سخت فولاد هرمزگان را در كنار خود احساس كنند لذا كمك‌رساني به سيل‌زدگان شمال كشور به ارزش 10 ميليارد ريال مشاركت و تامين كانكس براي مدارس سيل زدگان شرق استان هرمزگان، مشاركت داشته ايم. همچنين در در اين راستا درجهت كنترل بهتر شيوع ويروس كرونا و بهبودي بيماران مبتلا به اين بيماري مبلغ ۵۰ ميليارد ريال جهت خريد تجهيزات و وسايل مورد نياز بيماران كروناويروس به دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان اختصاص داده شد.


علاوه بر اين موارد، مشاركت در مراسم ازدواج علوي1500 زوج، حمايت از تيم‌ها و فدراسيون‌هاي ورزشي استان و حمايت از برگزاري مسابقات ورزشي، حمايت از برگزاري نمايشگاه كتاب و مطبوعات، حمايت از نويسندگان و هنرمندان بومي استان با خريد كتب و بليط كنسرت، كمك‌هاي مستمر مالي و كالايي به كميته امداد امام خميني استان، هلال احمر، بسيج و بنيادهاي خيريه و بسياري ديگر نيز از اين دست مي باشند.