شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| موازي كاري و ضعف در شناخت وظايف و جايگاه روابطعموميها در كنار نداشتن اختيار عمل براي تحقق اهداف مرتبط از جمله مشكلاتي است كه باعث مي شود پيشاني ادارات در مسير اشتباهي قرار گيرد.
به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز چهارشنبه نشست روابط عموميهاي قروه در حالي برگزار شد كه مثل سه سال گذشته سخنان تكراري عنوان شد و مهمتر اينكه بسياري از مسئولان روابط عموميها از نداشتن اختيار عمل و موازي كار در انجام وظيفه انتقاد داشتند.
در ابتداي اين نشست فرماندار شهرستان قروه اظهار داشت: بيشتر مردم از حوزه روابط عمومي و وظايفي كه دارند مطلع نيستند و همين يكي ديگر از دلايل ضعف روابط عموميها است.
به گفته «حسين الماسي» يكي از مشكلاتي كه مردم دارند اين است كه با خدماتي كه ادارات ارائه ميدهند آشنا نيستند به عبارتي مردم نميدانند يك سازمان متولي چه خدماتي است و يا براي دريافت يك خدمات خاص به كجا مراجعه كنند.
او با بيان اينكه امروزه مردم گاهي از نوع خدمات مطلع نيستند گفت كه اينجا روابط عموميها بايد نوع خدماتي كه در سازمان است را به مردم معرفي كنند.
«الماسي» يكي از وظايف روابط عموميها را ارتقاي فرآيندها دانست. «مردم گاهي اوقات سرگردان و خسته اند و نميدانند براي انجام يك كار چه فرآيندي را بايد طي كنند و در واقع گاهي در يك اداره فرآيند بلند است و در يك اداره ديگر كوتاه، لذا يكي از وظايف روابط عموميها ارتقاي فرآيندهاست كه براي انجام يك كاري مردم را از سرگرداني درآورد و با حذف بعضي از مراحل دسترسي مردم به خدمات را تسهيل كند.»
او همچنين بر استفاده از خدمات سمعي و بصري و اينكه در تصاوير مرتبط نوع خدمات نمايان شود نه تصوير مسئولان و مديران تأكيد كرد.
موازي كاري در روابط عمومي
يكي از دلايل محقق نشدن اهداف روابط عموميها باز ميگردد به نگاه نادرستي كه مديران به حوزه روابط عمومي دارند. نگاهي كه به گفته «رحيم شاهمرادي» مسئول روابط عمومي آموزش و پرورش قروه بايد تغيير يابد.
او خواستار تفكيك روابط عمومي از مسئول دفتري شد و از اينكه چند كار را همزمان بايد انجام دهند اعتراض كرد و از اختيارات كمي كه به روابط عموميها داده ميشود هم گفت.
همين اعتراض را هم روابط عمومي ثبت احوال و فني و حرفه اي هم داشتند و خواستار تغيير اين روند شدند.
مطابق اظهارات «مهدي حضرتي» مسئول روابط عمومي ثبت احوال قروه، موازي كاريها مانع موفقيت در روابط عمومي است و در راستاي انجام وظايف به دليل چند پست داشتن بايد اولويت بندي شود و با اين كار رسالت اصلي در اين حرفه كمرنگ خواهد شد.
مشخص نبودن جايگاه روابط عموميها
يكي ديگر از مشكلات مرتبط به روابط عموميها مربوط به مشخص نبودن جايگاه اين حرفه در سازمان هاست. جايگاهي كه به نظر مسئول روابط عمومي ثبت احوال و شهرداري بايد ديده شود.
«مهدي حضرتي» از روابط عمومي ثبت احوال همچنين به نشستهاي بي نتيجه و رها شده اشاره كرد و گفت كه روابط عموميها نيازمند آموزش حرفه اي هستند و بايد بتوان اين حرفه را با آموزش تقويت كرد.
او همچنين به بودجههاي اندكي كه به اين واحد تعلق ميگيرد هم گريزي داشت و خواستار اهميت دادن به جايگاه روابط عمومي شد.
در ادامه روابط عمومي شهرداري قروه هم توجه به امر آموزش را تكرار كرد. «حميد عبدالملكي» استفاده از ظرفيت نخبگان و متخصصان در اين حوزه را مهم دانست و بر راه اندازي نشريات مكتوب اداري تأكيد كرد.
ضعفهايي كه بايد رفع شود
هرچند تمامي گفتهها و اعتراضات روابط عموميها درست است اما نميتوان بي تفاوتي خود مسئولان روابط عموميها را در ضعف جايگاه ناديده گرفت. ضعفي كه معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي فرماندار قروه را هم به آن اشاره داشت.
«عليرضا عبدي» با بيان اينكه روابط عمومي پيشاني سازمان است و نقش آن در هر مجموعهاي بر كسي پوشيده نيست از ضعفهاي مرتبط به روابط عموميهاي قروه گفت.
بنا به اظهارات او در چند حوزه ضعفهاي زيادي وجود دارد. «بعضي از ادارات در حوزه روابط عمومي حداقل كارها را هم انجام نميدهند؛ در مناسبتهاي مرتبط بي توجهند و در حوزه اطلاع رساني هم چندان خوب پيش نميروند.»
«عبدي» همچنين از به روز نشدن سايت ادارات گفت و خواستار رصد فضاي مجازي و بررسي هرگونه نشر مطالب در اين فضا شد.
او با اشاره به اينكه روابط عمومي مدافع آبروي سازمان است و بايد عملكرد سازمان را بيان كند، بر نشر اخبار از طريق رسانههاي رسمي و معتبر ارتباط جمعي تأكيد كرد.
«عبدي» همكاري و تعامل با سمنها و گروههاي مرجع و نخبگان و خبرنگاران و احزاب را مهم و ضروري دانست.
او همچنين با اين گفته كه جايگاه روابط عموميها آن طور كه بايد شناخته نشده است، دليل اين مشكل را هم در ثبات نداشتن مسئولان روابط عمومي دانست.
انتقاد به روابط عمومي شبكه بهداشت
در شرايط بحران كرونا يكي از روابط عموميها كه بايد برجسته باشد و در انجام وظايف خود درست پيش برود، مربوط به روابط عمومي شبكه بهداشت قروه است، مجموعهاي كه در اين شرايط نه تنها فعال نبود بلكه آن طور كه بايد از آمار مبتلايان به كرونا اطلاعي نداشت و همين نشان ميدهد كه مسئوليت پذيري اين واحد در اين نهاد مهم تا چه ميزان ضعف دارد.
اين در حالي است كه خود مسئول روابط عمومي شبكه بهداشت اين ضعف را نه باور دارد و نه قبول. به طوري كه در برابر انتقادات مرتبط واكنش منفي و تندي را نشان داده و حتي خبرنگاران منتقد را دروغگو خطاب كرد.
گرچه مسئول روابط عمومي شبكه بهداشت تلاش داشت تا انتقادات را ناديده بگيرد اما با تأييد ضعف اين حوزه توسط معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي فرماندار قروه تا حدودي پذيرش جريان صورت گرفت. «عليرضا عبدي» در سخنان خود خطاب به روابط عمومي شبكه بهداشت بيان كرد كه در بحران كرونا اين مجموعه در حوزه اطلاع رساني ضعف داشت و به روز نبود و اين انتقاد وارد است.
جاي خالي علاقه و خلاقيت
هرچند شايد تمامي اعتراضات مطرح شده بجا باشد اما نبايد كمي بي تفاوتي متوليان روابط عمومي را هم ناديده گرفت. اينكه يك فرد همزمان چند وظيفه را در چند رسته شغلي انجام دهد شايد سخت و خسته كننده باشد اما به گفته معاون عمراني و برنامه ريزي فرماندار قروه انسان خلاق است و ميتواند خلاقيت خود را در محدوديتها و رنجها نشان دهد.
«چنگيز اردلان» با بيان اينكه اگر موازي كاري و درك نكردن مديران و كار زياد و… نباشد وظايف معنا نمييابد افزود: همه اين موانع و مشكلات فرصت است و روابط عمومي قبل از اينكه يك پست باشد يك ظرفيت محسوب ميشود.
او ضعف هر انساني را در توهم دانايي دانست. «هر انساني داراي يك جغرافياي وجودي است و بايد مشخص كند كه چه چيزي در دايره وجودي خود دارد. بيشتر اوقات انسان دچار توهم دانايي ميشود لذا بايد اين جغرافياي درون پايش گردد.»
«اردلان» همچنين بر ايده و افق جديد داشتن و درك آسيبها و فرصتها تأكيد كرد. «روابط عمومي يك حرفه نرم افزاري است لذا نيازمند خلاقيت و ايده پردازي بوده و براي پيشرفت در اين حرفه بايد زاويه ديد هم مديران و هم خود متوليان روابط عمومي تغيير يابد و به توليد نظر بپردازند.»
تخصصي كه نيست
يكي از اصلي ترين ضعف در روابط عمومي ادارات قروه مربوط به نبود تخصص لازم در اين واحد است. بيشتر افرادي كه پست روابط عمومي را دارا هستند اول اينكه سمتهاي ديگري را هم دارند و دوم متخصص كار روابط عمومي نيستند و هيچ آموزش و يادگيري در اين زمينه نديده اند.
هرچند امروزه هر فردي خود بايد به دنبال يادگيري باشد و تنها متكي به كلاس و كارگاه آموزشي بودن فايده ندارد اما نياز است سازمانهاي اداري براي پيشرفت در حوزه كاري خود اندكي به اين مهم توجه نشان داده و جايگاه روابط عموميها را ارتقا بخشند آن هم نه تنها با آموزش بلكه با نگاه فني و تخصصي به اين حوزه؛ حداقل سعي كنند اختيارات كافي به روابط عموميها بدهند و آنان را از ديگر پستها جدا كرده و بدانند كه روابط عمومي وظايفي دارد بس بزرگ و كارآمد.
برچسب ناكارآمدي بر پيشاني سازمان
روابط عمومي را پيشاني سازمان ميشناسند. اما تا زماني كه مديران ادارات در قروه نميتوانند و نميخواهند باور كنند كه اين پيشاني بايد در اولويت قرار گيرد و نگاهشان را به اين حرفه تغيير ندهند اين پيشاني پر از چين و چروكهاي ناكارآمدي خواهد شد.
مديران بايد بدانند براي روابط عمومي ۵۳ عنوان وظيفه شناسايي شده كه در ۶ طبقه شامل «وظايف انتشاراتي، تبليغاتي، ارتباط رسانهاي و مردمي، سمعي و بصري، مطالعات و برنامه ريزي و تشريفاتي و خدماتي» قرار ميگيرند.
به طور كلي روابط عمومي سازمانها وظايف خود را در ابعاد اطلاع رساني تبليغ و ترغيب، مشاركت جويي، همگرايي و بهينه سازي امور به مرحله ظهور ميرسانند كه اين وظايف بر پايه ارتباطاتي مانند ارتباطات داخلي، ارتباطات خارجي، روابط اجتماعي، روابط رسانهاي و… بنا شده است.
بر همين اساس روابط عمومي يك وظيفه فردي نيست و نيازمند تيم كاري است. تيمي كه بتواند ۵۳ وظيفه خود را در ۶ طبقه تعيين شده درست انجام دهند، لذا اينكه در اكثر ادارات قروه اين وظيفه به يك نفر داده شده و آن يك نفر هم چندين وظيفه ديگر هم دارد چندان منطقي نيست و بايد تغيير يابد.