شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| سيدعلي آتش پور گفت: باوجود اينكه سيرجان شهر رسانه اي، صنعتي، فرهنگي و حتي در سالهاي دورتر عنوان شهر روابط عمومي را هم داشته است، اما هنوز روابط عمومي در اين شهرستان مي لنگد و به بلوغ خود نرسيده است.
به گزارش “شارا” ۲۷ ارديبهشت ماه روز ارتباطات و روابط عمومي است. در اين روزهاي كرونايي روابط عمومي دانشگاه هاي علوم پزشكي يكي از پرمشغله ترين و موثر ترين روابط عمومي ها در كشور بوده اند از اين رو و به بهانه روز روابط عمومي و ارتباطات با سيد علي آتشي پور مدير روابطعمومي دانشكده علوم پزشكي سيرجان گفت و گويي داشتيم كه در ادامه مي آيد.
آتشي پور دانش آموخته رشته روابط عمومي گرايش امور رسانه است و جداي از ۱۵ سال سابقه خبرنگاري و روزنامه نگاري در استان و سيرجان، مسئوليت روابط عمومي بيمارستان امام رضا(ع)، مسئوليت روابط عمومي سازمان پاركها و فضاي سبز شهرداري، مسئوليت روابط عمومي ستاد بحران بهداشت و درمان شهرستان و مديريت روابط عمومي فرمانداري سيرجان را نيز در كارنامه ۸ ساله روابط عمومي خود دارد.
به عنوان سوال اول؛ اگر بخواهيد تعريفي از روابط عمومي داشته باشيد، آن تعريف چيست؟
تعاريف بسياري و عناوين زيادي براي روابط عمومي مطرح شده است؛ اينكه روابط عمومي هنر مردم داري است، روابط عمومي پيشاني سازمان است، روابط عمومي پل ميان مردم و سازمان، اداره يا نهاد است، روابط عمومي تعامل سازمان و شركت با رسانه است، روابط عمومي بيان كننده عملكرد سازمان و نهاد است و خيلي از اين دست. اما اينكه چه قدر روابط عمومي ها در استان و شهرستان توانسته اند در عمل به وظايف درون سازماني و برون سازماني خود موفق باشند، بسيار مهم است. باوجود اينكه سيرجان شهر رسانه اي، صنعتي، فرهنگي و حتي در سالهاي دورتر عنوان شهر روابط عمومي را هم داشته است، اما هنوز روابط عمومي در اين شهرستان مي لنگد و به بلوغ خود نرسيده است.
چرا فكر مي كنيد روابط عمومي در سيرجان آنطور كه بايد به بلوغ خود نرسيده است؟
البته مشكلات و موانع پيش روي عملياتي شدن و اجراي روابط عمومي واقعي مختص سيرجان و استان نيست. در همه جا چنين مسايلي كمتر و بيشتر هست. اما با پتانسيل هايي كه سيرجان دارد همچون رسانه هاي حرفه اي و نيمه حرفه اي، بالا بودن سطح سواد رسانه اي مردم، اختيارات و بودجه كافي در روابط عمومي شركت هاي اقتصادي و صنعتي، امكان آموزش براي مسئولين روابط عمومي، مطالبه گري مردمي، تبيين بسياري روش هاي اطلاع رساني و تبليغي، نگاه ويژه استان و دستگاه هاي استاني به اين شهرستان و… ، انتظار بيشتر از اينها براي رشد روابط عمومي موثر در اين شهرستان مي رود. بسياري مديران ارشد سازمان ها، ادارات و شركت هاي اقتصادي و صنعتي به كاركرد، اهميت و تاثيري كه روابط عمومي مي تواند در بهبود و پيشروي حوزه آنها بگذارد، باور كافي را ندارند.
مسئول روابط عمومي هرچقدر هم قوي و توانمند باشد اما اگر باور و اعتقاد به روابط عمومي در مديران ارشد سازمان وجود نداشته باشد، روابط عمومي جايگاهي برايشان ندارد و بالعكس همين هم هست اگر مديري بر اصل روابط عمومي معتقد باشد و مسئول روابط عمومي لايقي را انتخاب نكند و هزينه لازم براي امور روابط عمومي را در نظر نگيرد، باز هم روابط عمومي جايگاهي نخواهد داشت؛ البته در مورد دوم معتقدم اگر مديري، روابط عمومي را بفهمد و باور كند، فرد لايق و شايسته اي را بر مسند روابط عمومياش مي نشاند.
اين روزهاي كرونايي يكي از پرمشغله ترين روابط عمومي ها در دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور بود. در اين رابطه بگوييد؟
از همان ابتداي اعلام وجود كرونا در ايران، روابط عمومي ها در دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور فعال و به طبع آن در دانشكده علوم پزشكي سيرجان در اين زمينه فعاليت خود را آغاز كرديم. شايد قبل از فعال شدن بسياري كميته ها و واحدهاي ستاد هاي كرونا، اين روابط عمومي هاي علوم پزشكي بودند كه فعال شدند چرا كه نياز ابتدايي اين بحران؛ اطلاع رساني، آگاهي رساني و حساس سازي شهروندان بود.
در كنار پروتوكل هاي اطلاع رساني كه وزارت بهداشت برايمان تعريف كرد، كارگروه اطلاع رساني ستاد كروناي دانشكده علوم پزشكي و كميته اطلاع رساني ستاد مديريت كروناي شهرستان را تشكيل داديم. ساز و كار هاي لازم و روش هاي مختلف براي آگاهي سازي، اطلاع رساني، حساس سازي و جلوگيري از شايعاتي كه در بحران ها پيش ميايد را تعريف و بلافاصله آغاز كرديم. بايستي جداي از اين ها، پل ارتباطي ميان آموزش هاي پيشگيرانه و مردم هم مي شديم و برخي وظايف درون سازماني خودمان را نيز انجام مي داديم. از اول اسفند يك روز تعطيل هم نداشتيم تعطيلات عيد نوروز حتي پركار ترين روزهاي ما بود. خوشبختانه با مدد الهي، مديريت خوب مديران ارشد و هيات رئيسه مجموعه دانشكده علوم پزشكي، تلاش همكارانم در روابط عمومي واحدهاي تابعه دانشكده، عنايت و دقت مردم و همكاري رسانه ها توانستيم در اين حوزه عملكرد نسبتا خوبي را داشته باشيم.
اولين نياز فعلي روابط عمومي ها در سيرجان را چه مي دانيد؟
آموزش نياز مبرم و اصلي روابط عمومي ها خصوصا در شهرستان سيرجان است. آموزش هميشه و در هر درجه و اعتباري به تناسب خود لازم است. خيلي از روابط عمومي ها مي خواهند موثر باشند اما دانش كافي را ندارند. اگر آموزش به كمك شان بيايد شايد بهترين ها بشوند. از فرماندار محترم به عنوان رئيس شوراي هماهنگي روابط عمومي شهرستان مي خواهيم تا با هدايت خود، مديران ارشد سازمان ها، ادارات و نهادها را بيشتر به سوي روابط عمومي موثر سوق دهند و با بهره گيري از پتانسيل هاي شركت هاي اقتصادي و صنعتي، زمينه برگزاري دوره هاي آموزشي روابط عمومي فراهم شود.
مديران ارشد ادارات و نهادها لطفا سعي كنند تا جاي مقدور است براي فعاليت هاي روابط عمومي هزينه كنند. در واقع اين هزينه نيست؛ به گونه اي سود است.
قسمتي از موفقيت وقتي است كه مديران دستگاهها، نهادها و شركتها در انتخاب و انتصاب مسئولين روابط عموميشان، معيارهاي حداقلي روابط عمومي را در نظر بگيرند. اگر روابط عمومي هاي شهرستان به جايگاه واقعي خود برسند و كاربلد بشوند، سودش براي همه است هم براي مديران، هم رسانه ها و هم شهروندان.
در پايان اگر صحبتي مانده، بفرماييد؟
رسانه ها در اين روزهاي كرونايي واقعا دلسوزانه پاي كار بودند و به خوبي نقش آفريني كردند كه جاي تشكر دارد. لازم مي دانم از همين جا از دستگاه ها، ادارات و شركت هايي كه اين روزهاي كرونايي به هر نحوي كمك كردند، از مردم كه اكثرا تا جاي امكان به توصيه هاي بهداشتي عمل كردند و پويش هاي مردمي كه واقعا سنگ تمام گذاشتند تشكر كنم و قدرداني ويژه اي هم داشته باشم از همكاران خودم در روابط عمومي واحدهاي تابعه دانشكده و نيز همه مدافعين سلامت در حوزه هاي بهداشتي، درماني و پشتيباني كه شبانه روز زحمت مي كشند.
منبع: سيرجان خبر